ROVER: Hogere IJsselbrug Zwolle kan in 2006 klaar zijn
Reizigersvereniging ROVER vindt dat de bouw van de nieuwe spoorbrug
over de IJssel bij Zwolle versneld moet worden uitgevoerd. De
aanvaring van de brug, gisterochtend, heeft opnieuw aangetoond dat de
oude laaggelegen spoorbrug niet meer aan de eisen van deze tijd
voldoet. De nieuwe brug wordt een vaste, hooggelegen brug. Een
hooggelegen brug betekent een forse verbetering van veiligheid,
bedrijfszekerheid en verkeerscapaciteit voor zowel spoor als
scheepvaart.
De bouw van de Hanzelijn zal nog vele jaren duren. Door de nieuwe,
hogere spoorbrug bij Zwolle over de IJssel versneld aan te leggen, kan
al veel eerder de capaciteit van de bestaande spoorlijn
Zwolle-Amersfoort vergroot worden. Hierdoor kan elk kwartier een
Intercity tussen het Noorden en de Randstad rijden. Aan de
automobilist kan hiermee al in 2006 een attractief en
milieuvriendelijk alternatief voor de vollopende A28 geboden worden.
Het goederenvervoer en de scheepvaart over de IJssel profiteren mee.
Bovendien zal de nieuwe brug veel stiller en onderhoudsarmer zijn dan
de bestaande ijzeren brug. Door de grotere doorvaarthoogte hoeft de
brug geen beweegbaar gedeelte te hebben, en zitten treinen en
scheepvaart elkaar niet langer in de weg.
Reizigersvereniging ROVER ziet dit als een goed voorbeeld van het
principe 'Benutten en Bouwen': benutten waar mogelijk, bouwen waar
nodig. Het plan geeft bovendien antwoord op de vraag om de toenemende
mobiliteitsproblematiek snel, pragmatisch en tegelijk ook
milieuvriendelijk op te lossen. ROVER rekent dan ook op een breed
politiek en bestuurlijk draagvlak voor een versnelde realisatie van de
nieuwe IJsselbrug.
15 januari 2003
---