COLO
Haarmodegroep Salon Modern Beste Leerbedrijf van 2002
Zoetermeer, 15 januari 2003
'Leerlingen zijn kanjers'
Haarmodegroep Salon Modern uit Groot-Ammers is uitgeroepen tot het
beste leerbedrijf van 2002. Op 15 januari ontving directeur en
eigenaar Teus Brand de prijs, een cheque ter waarde van 2500,- euro en
een zilveren driehoek (symbool voor de driehoek school, leerbedrijf en
leerling). De prijs, in 1996 ingesteld door minister Ritzen van OCenW,
werd dit jaar uitgereikt door CNV-voorzitter Doekle Terpstra. Ter
gelegenheid van de prijsuitreiking discussieerden politici van acht
partijen over de maatschappelijke en economische betekenis van het
beroepsonderwijs. Zo'n 150 vertegenwoordigers kenniscentra,
leerbedrijven, brancheorganisaties, scholen, sociale partners en
overheden bezochten de bijeenkomst in Madurodam, Den Haag.
Nederland telt een kleine 200.000 leerbedrijven. Zij leiden samen met
regionale opleidingen centra zo'n 450.000 leerlingen in het
(middelbaar) beroepsonderwijs op. 21 kenniscentra beroepsonderwijs
bedrijfsleven (de voormalige landelijke organen beroepsonderwijs)
dragen zorg voor de werving en kwaliteit van de leerbedrijven.
De jury koos de winnaar uit 17 voordrachten van de kenniscentra, een
record sinds de instelling van de prijs. Behalve de winnaar werden nog
twee andere bedrijven genomineerd voor de prijs: Bam Techniek in
Veenendaal werd voorgedragen door Intechnium, kenniscentrum voor de
installatietechniek, en Fruitmasters in Geldermalsen door Aequor, het
kenniscentrum voor de groene sector.
KOC Nederland, het kenniscentrum voor de uiterlijke verzorging, droeg
winnaar Salon Modern voor. Het innovatieve karakter van het bedrijf,
de aandacht voor klant en werknemer en de heldere en effectieve manier
van opleiden maakten het bedrijf vorig jaar al Beste Leerbedrijf van
de branche. Workshops met beroemde kappers en 'live'
internettrainingen via in kapspiegels geïntegreerde beeldschermen
vormen samen met het persoonlijke trainingsboek en traditioneel
huiswerk het gevarieerde, innovatieve en complete opleidingsprogramma
van Salon Modern. De jury van de nationale prijs 'Beste Leerbedrijf
2002' waardeerde ook het samengaan van zakelijkheid en persoonlijke
aandacht in het opleiden, vanuit de overtuiging dat niet iedere
leerling hetzelfde is en de ene leerling andere begeleiding nodig
heeft dan de ander.
Directeur Brand ziet de prijs niet alleen als beloning voor zijn eigen
bedrijf. 'Het zou een winst zijn voor de hele kappersbranche', zei hij
al tijdens de voorrondes. Zijn gedreven en kritische houding over de
beroepspraktijkvorming zag de jury als één van de succesfactoren van
het bedrijf. Met de uitspraak 'Er valt in Nederland heel wat te
verbeteren als wij ons leerbedrijf van 2002 mogen noemen' geeft Brand
aan dat hij ook in deze situatie kritisch blijft. Salon Modern heeft
hoge verwachtingen van haar leerlingen. Alleen een inzet en motivatie
van 100 procent maken van de leerlingen vakmensen. 'Leerlingen die ons
opleidingsprogramma doorlopen zijn kanjers!' aldus Brand.
De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van onder meer het
ministerie van OCenW, sociale partners en de JOB (Jongeren Organisatie
Beroepsonderwijs), is zeer tevreden over de kwaliteit van de 17
voorgedragen leerbedrijven. Vooral de drie genomineerden kenmerken
zich door hun brede opleidingsbeleid, waaraan zij elk een eigen
invulling geven. Bam Techniek uit Veenendaal besteedt veel aandacht
aan de werving van leerlingen in spé. Opleiden is deel van het
strategische beleid van de organisatie en 'de investering waard'. Het
bedrijf scoort met een slagingspercentage in de beroepspraktijkvorming
van 98 procent enorm hoog. 'Dit is vooral te danken aan de intensieve
persoonlijke begeleiding', aldus leerlingbegeleider Hendriksen.
Fruitmasters heeft een bijzonder samenwerkingsverband met het
agrarisch opleidingscentrum Helicon, waarbij de docent naar het
bedrijf toe komt om les te geven. Het bedrijf geldt als een koploper
in 'een leven lang leren'. Voor alle werknemers op elk niveau is
ruimte en geld voor ontwikkeling. De heer Van der Kolk, hoofd
personeel en organisatie, legt uit: 'Voor ons bedrijf is deze manier
met opleiden vanzelfsprekend. Wij proberen mede daardoor ons bedrijf
op een hoger plan te brengen'.
De winnaar van vorig jaar, Goedegebuure Tandtechniek uit Ede, is nog
altijd trots op de titel 'Beste Leerbedrijf 2001'. Het leverde het
bedrijf veel publiciteit op. Intussen heeft het bedrijf niet
stilgezeten. Directeur Paul Goedegebuure heeft het behalen van de
prijs aangegrepen om het vak tandtechniek te promoten. 'Deze prijs
geeft voldoening erkend te worden voor de inspanningen op het gebied
van opleiden', aldus Goedegebuure. 'Het stimuleert ons steeds verder
te gaan.'
De prijs voor het beste leerbedrijf van het jaar is in 1996 ingesteld
door minister Ritzen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Nadat de
stichting Beroepenpromotie Nederland (sBN), die vanaf het begin de
prijsuitreiking heeft georganiseerd, heeft de minister Colo, de
vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven, gevraagd om de
organisatie ter hand te nemen. De kenniscentra beroepsonderwijs
bedrijfsleven hebben een centrale rol bij de zorg voor en kwaliteit
van leerbedrijven. De kenniscentra werven en erkennen leerbedrijven en
houden deze bij in een register. Hieruit dragen zij bedrijven voor die
in aanmerking komen beste leerbedrijf van het jaar te worden.
De prijs is inmiddels een begrip in het (middelbaar) beroepsonderwijs.
Colo wil de bekendheid van de prijs de komende jaren sterk bevorderen.
Dit jaar deed zij dat door een politiek debat te organiseren.
Woordvoerders van acht partijen kruisten de degens over de
maatschappelijke en economische betekenis van het beroepsonderwijs.
- - - - - -
Noot voor de redactie,