Peugeot Nederland

Peugeot 206 Zakenauto van het Jaar 2002
Ook dit jaar heeft Automobiel Management de verkiezing Zakenauto van het Jaar 2002 georganiseerd. Een twaalfkoppige jury heeft de winnaar van het jaar 2002 gekozen. Een jury bestaande uit fleetowners, vertegenwoordigers van autoleasemaatschappijen, journalisten uit de automotive en voorgezeten door Peter Brouwer, de hoofdredacteur van Automobiel Management.
De Peugeot 206 is vrijdag 28 juni verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2002. De kroon op een fantastische periode voor Peugeot, want het gaat Peugeot op vele fronten, waaronder de verkoop, voor de wind.
Met het steeds bredere aanbod van automodellen wordt de indeling in groepen, klassen of segmenten allengs lastiger. Desalniettemin wist Peugeot uit te blinken op diverse punten. Op het gebied van compleetheid van het product, kwaliteit van de organisatie en marktaandeel heeft Peugeot haar concurrenten ver achter zich gelaten.

De top vijf in het klassement bestaat uit drie Fransen, een Duitser en een Zweed.

1. Peugeot 206

2. Renault Espace

3. BMW 3-serie

4. Renault Scénic

5. Volvo V70

De AMbitie is dit jaar uitgereikt aan de Mercedes E-klasse. De AMbitie is een aanmoedigingsprijs voor een auto en een organisatie met voldoende ambitie om in de komende jaren een gerede kans op de titel Zakenauto van het Jaar te maken.

Utrecht, juni 2002

Nieuw gamma Peugeot 406
Sinds de introductie in 1995 is de Peugeot 406 dé referentie op het gebied van dynamiek en wegligging. Mede om deze reden is de 406 nog steeds een bijzonder succesvol model. Om dit succes de komende jaren verder te continueren wordt het gamma van de Peugeot 406 nog voor de zomer aanzienlijk aangepast.

Aan de basis van de 406-modellen zal voortaan de XR-uitvoering staan. Boven de XR zijn er twee takken in het gamma. De eerste variant is de luxe lijn met de 406 XT en de 406 Gentry, de tweede variant bestaat uit de sportieve versies met de 406 XS en de 406 GT. Op bijna alle versies zal cruise control standaard zijn.

De basis van het gamma
De XR beschikt over standaard airconditioning, elektrische voorportierruiten, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, boordcomputer, mistlampen en een regensensor. Natuurlijk zijn ABS met noodrem-assistentie en vier airbags standaard. De XR-uitvoering is te combineren met houtdesign-afwerking en grijze stof of met carbonfiber-design en zwarte stof.

Versies gericht op luxe
De 406 XT heeft de standaarduitrusting van de XR met houtdesign-afwerking, maar voegt daar o.a. luxueus velours, armsteunen aan de voorstoelen, een radioCDspeler, elektrische ramen achter en een elektronische climate control aan toe. De versies met 1.8-, 2.0-benzinemotoren en beide versies van de 2.0 HDi zijn standaard voorzien van fraaie 7-gaats Jazz-wielplaten, terwijl zowel de benzine als dieselversie met 2,2 liter motorinhoud standaard geleverd worden met de lichtmetalen Mistral-velgen.
De 406 Gentry, beschikt naast de XT-items standaard over zwarte of beige lederen bekleding met stoelverwarming. Ook heeft de Gentry luxe dorpelverlichting, een met leder bekleed stuur en lichtmetalen velgen van het type Corail of Mistral op de 2.2-versies.

De sportieve varianten
De XS-uitvoering profileert zich meer als de sportieve tegenhanger van de op luxe gerichte versies. Zo beschikt de XS ten opzichte van de XR standaard over o.a. lichtmetalen velgen, elektrische achterportierruiten, lederen afwerking van stuur en versnellingspook en chroomomrande wijzerplaten uit de Coupé. Het interieur van de XS is voorzien van een sportief blauw/zwarte bekleding, terwijl de dorpels voorzien zijn van chromen sierstrips. De 406 GT is de top van het sportieve gamma en combineert de meest krachtige viercilindermotoren uit de 406-reeks met standaard gedeeltelijk lederen bekleding, armsteunen tussen de voorstoelen, dorpel verlichting en 16 Ouragan-lichtmetaal.

De 406 Premium
Ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe gamma zal er een speciale Premium-versie van de Peugeot 406 op de markt gebracht worden. Het Premium-aanbod op de 406 XT, de 406 Gentry en de 406 GT bestaat uit metaallak en een radiocassettespeler met CD-wisselaar voor slechts EUR 150,-, een klantenvoordeel van EUR 730,-. De 406 XS Premium wordt voor EUR 150,- voorzien van metaallak en een Radio/CD-speler, voor de klant levert dit een voordeel op van EUR 860,-. De 406 Premium is een gelimiteerde serie die voor de zomer leverbaar wordt.

De nieuwe 406 is er vanaf EUR 20.750,-.

Utrecht, mei 2002

Peugeot 307 Break
Naast de onlangs geïntroduceerde Peugeot 307 SW is nu ook de Peugeot 307 Break leverbaar geworden. Ook de 307 Break staat op hetzelfde, ten opzichte van de 307 3/5-deurs met 10 cm verlengde, platform. Met dit verlengde platform en een langere carrosserie is de auto totaal 22 centimeter gegroeid ten opzichte van de 3/5-deurs. De Break-versie van de Auto van het Jaar 2002 kenmerkt zich door een combinatie van elegantie, comfort en laadruimte en vormt een goed alternatief voor diegenen die de multifunctionaliteit van de SW niet nodig hebben.

Gericht op laadruimte
Ten opzichte van de multifunctionele 307 SW ontbreekt het de meer op laadruimte gerichte 307 Break aan het glazen dak, de losse stoelen op de tweede zitrij en de tafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen. De Break-versie van de 307 is gelijk uitgerust ten opzichte van de 3/5-deurs, zo beschikt de Break over een conventionele achterbank die in twee ongelijke delen neerklapbaar is, zodat de benodigde laadruimte altijd vergroot kan worden. De laadruimte van de Break bedraagt met de bank geheel neergeklapt maximaal 1805 liter. Bij gewone opstelling van de achterbank is laadruimte afgeschermd door een opvouwbare hoedenplank, zodat eventuele bagage uit het zicht blijft van nieuwsgierige blikken. Onder deze hoedenplank bedraagt de laadruimte nog altijd 562 liter.

Fraaie dakrailings standaard
Uiterlijk vallen de zwarte stootlijsten, bumperhoekjes en fraaie zwarte dakrailings op. Afhankelijk van de uitvoering zijn er fraaie 15, 16 en 17 lichtmetalen velgen leverbaar, bovendien zijn de deurgrepen en spiegels bij de meeste uitvoeringen in de kleur van de carrosserie gespoten. De Break-versie is leverbaar in dezelfde kleuren als de 3/5-deurs. Andere interessante opties zijn het Pack Visibilité (automatisch ontstekende verlichting en regensensor), een intelligent schuifkanteldak en een in het dashboard geïntegreerde 5 CD-wisselaar.

Een brede keuze in motoren
De 307 Break is leverbaar met alle bekende benzine- en dieselmotoren die in de 3/5-deurs ook te verkrijgen zijn. Voor wat betreft de benzinemotoren begint het gamma bij de 75 pk 1.4. Deze basismotor heeft een koppel van 120Nm bij 2800 omw. De sterkere 110 pk 1587 cc-motor heeft een koppel van 147 Nm bij 4000 omw, terwijl de top van het benzinegamma wordt gevormd door de 2.0 16V-motor. De 2,0-liter benzinemotor beschikt over een koppel van 190 Nm bij 4100 omw. en brengt de Break naar een topsnelheid van 200 km/u. Zowel de 1.6 16V als de 2.0 16V zijn uit te rusten met een Auto-adaptieve transmissie.

Drie aantrekkelijke diesels
De direct ingespoten common-rail dieselmotoren van respectievelijk 1,4 en tweemaal 2,0 liter inhoud leveren een vermogen van 70 pk, 90 pk en 110 pk. De zeer zuinige 1.4 HDi heeft een koppel van 160 Nm bij 2000 omw., de 90 pk 2,0-literversie levert 205 Nm bij 1900 omw en de HDi 110 pk levert 250 NAM bij 1750 omw.

Leverbaar als XR, XS en XT
De 307 Break is leverbaar in de XR-uitvoering, de op luxe gerichte XT-uitvoering en de meer sportieve XS-uitvoering. De standaarduitrusting van de Break is identiek aan de gelijk uitgeruste 3/5-deurs.
De XR-versie beschikt net zoals bij de 3/5-deurs standaard over zes airbags, ABS met noodremassistentie, hoofdsteunen met anti-whiplash functie, een boordcomputer, elektrische ramen voor en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur.
Het XS-niveau heeft naast de uitrusting van de XR o.a. aluminium dashboardinleg, airco, sportieve bekleding op de stoelen en achterbank, armsteunen tussen de voorstoelen en verlichte make-upspiegels.
De 307 Break XT heeft naast de standaarduitrusting van de XR o.a. nog velours bekleding in grijs of groen, houtdesign-afwerking in het dashboard, armsteunen op de voorstoelen, airco, verlichte make-upspiegels en een multifunctionele armsteun op de achterbank.

Brede keus in ambiance en kleur
De grote keuzemogelijkheden van kleurstelling en ambiance, onafhankelijk van de motorisatie van de auto zijn ook bij de 307 Break aanwezig. Zo zijn er afhankelijk van de uitvoering diverse mogelijkheden op het gebied van interieurkleur en afwerking. Zo zijn de interieursferen Diamant, Cobalt, Titane en Cèdre afhankelijk van de uitvoering leverbaar. Alle interieursferen beschikken over een eigen kleurstelling die te combineren is met diverse exterieurkleuren.

De 307 XR Break 1.4 is leverbaar vanaf EUR 17.050,-, de 307 Break XR
1.4 HDi is er vanaf EUR 19.990,-.


Utrecht, mei 2002


2.2 16V-motor ook in Peugeot 406 Coupé
Vijf jaar na de introductie in 1997 zijn er inmiddels bijna 90.000 exemplaren van de Peugeot 406 Coupé geproduceerd. De combinatie van Pininfarina-design met de dynamiek van Peugeot oogst nog steeds veel bewondering. Nadat begin 2001 het Coupé-gamma werd uitgebreid met een
2.2 HDi heeft Peugeot dit voorjaar de 2.2 16V-benzinemotor in de 406 Coupé geïntroduceerd.

Deze soepele en dynamische motor vervangt de 2.0-motor en levert een koppel van 217 Nm bij 3900 omw. Het vermogen van de 2.2 16V-motor is 116 kW bij 5650 omw. Door de plaatsing van twee balansassen wordt de geluidsproductie van de motor aanzienlijk gereduceerd. Net als de 2.2 HDI en de 3.0 V6 hebben alle Coupés met 2.2-benzine motor standaard ESP met ASR en cruise control. Vooralsnog zal de viercilinder automaatversie van de 406 Coupé nog wel gekoppeld blijven aan de 2.0 16V-motor.

Ten slotte is er bij de 406 Coupé recentelijk een nieuw interieur Chess met half leer en half stof leverbaar geworden en zijn de kleuren Noir Granit en Bleu Récife aan de kleurenreeks toegevoegd.

De 406 Coupé 2.2 is leverbaar vanaf EUR 34.400,-.

Utrecht, april 2002

Peugeot 206 SW
Peugeot lanceert met de 206 SW een totaal nieuw autoconcept Dit concept is ontstaan door een combinatie van:


- de grootte van een normale 3/5-deurs

- het karakter en de prestaties van een sportauto
- de functionaliteit van een break

De 206 SW is het antwoord van Peugeot op de vraag van een jong publiek om een mooi ogende, sportieve auto met vele gebruiksmogelijkheden en een acceptabele prijs.

De 206 SW, een volwaardige auto met compacte buitenmaten Aan de voorzijde heeft de auto hetzelfde dynamische uiterlijk als de 206 3/5-deurs. De achterzijde sluit harmonieus aan bij het concept en maakt van de 206 SW een volwaardige auto met compacte buitenmaten; let daarbij op details zoals:


- de portiergrepen van de achterportieren die in de stijlen zijn opgenomen

- de extra donkere achterruit die het grote glasoppervlak benadrukt
- de buitenspiegels, de voorste portiergrepen en de sierstrip van de kentekenplaathouder in de kleur van de carrosserie
- de karakteristieke achterlichtunits die tot om de hoeken doorlopen en een belangrijke bijdrage leveren aan het dynamische uiterlijk van de auto.

De 206 SW, een auto die het begrip rijplezier inhoud geeft Het motorengamma is gelijk aan dat van de 3/5-deurs, natuurlijk inclusief de 2.0 16V met 138 pk uit de GTI.
De auto heeft een bijzonder dynamische en sportieve uitstraling en is leverbaar als X, XS en GTI.
Dankzij een zorgvuldige aanpassing van het onderstel heeft de auto een uitmuntende wegligging en een nuttig laadvermogen dat gelijk is aan dat van de 3/5-deurs, ondanks zijn grotere gewicht.

De 206 SW, een veelzijdige auto, praktisch in het gebruik Alle aandacht is besteed aan wat zich allemaal achter in een auto kan afspelen: zo is er meer ruimte achterin, meer hoofdruimte, meer breedte op schouderhoogte en een bijna panoramisch zicht rondom. En voor wat betreft de bagageruimte, deze is onder de hoedenplank groter dan die van de 3/5-deurs. Ten slotte is er de achterklep met een afzonderlijk te openen achterruit, waardoor de bagageruimte onder alle omstandigheden goed toegankelijk is.

De 206 SW is in Nederland medio juni leverbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.
U kunt de 206 SW bezichtigen tijdens de Salon van Genève (7 t/m 17 maart a.s.).

Utrecht, maart 2002

807 - de nieuwe luxe MPV van Peugeot
Vlak voor de zomer van 1994 introduceerde Peugeot z'n eerste MPV, de 806. De auto was het resultaat van de samenwerking tussen Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën en werd gebouwd in de destijds geheel nieuwe fabriek van Sevel Nord vlakbij Valenciennes in het noorden van Frankrijk. Eind december 2001 waren er in totaal ca. 168.000 exemplaren van het type 806 geproduceerd.
De auto staat alom bekend om zijn uitmuntende wegligging, één van de beste in z'n soort, terwijl de gebruikers met veel lof spreken over het interieur, de vele gebruiksmogelijkheden en het comfort.

Nu volgt de 807 de 806 op, weer in samenwerking met Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën. De nieuweling is nog steeds een grote auto met typische kenmerken als veel interieurruimte, multifunctioneel, licht en veilig, maar er zijn nu meer eigenschappen op te noemen die de auto begerenswaardig maken. De 807 is het resultaat van de steeds hogere eisen die de klanten aan dergelijke auto's stellen en de wens van Peugeot om haar eigenwaarde en innovatieve kracht te onderstrepen.

De nieuwe 807 brengt technologie en vernieuwing samen om toekomstige klanten te overtuigen:


- Een geheel nieuwe carrosserie met een lengte van 4,73 m met twee voorportieren en aan beide zijden grote schuifdeuren, die eventueel elektrisch bediend kunnen worden. De styling met heldere lijnen straalt een dynamische katachtigheid uit, kenmerkend voor alle modellen van Peugeot. Het dakpaneel is vervaardigd van aluminium en de zijknipperlichten zijn in de aërodynamische buitenspiegels ondergebracht, om maar een paar nieuwe details te noemen.


- De kooiconstructie en de bodemgroep werden overgenomen van de 806, maar zijn op tal van punten verbeterd.


- Het volledig nieuwe interieur met een strakke en eigentijdse uitstraling kan plaats bieden aan zeven stoelen. Vooral het dashboard valt op, en zorgt in combinatie met de enorme, warmtewerende voorruit voor een zeer lichte en ruimtelijke ambiance. Verder valt de aandacht direct op de drie groen verlichte, bolvormige instrumentenpanelen en het optionele 7 inch beeldscherm.


- Er is keuze uit vijf verschillende motoren; benzinemotoren met inhouden van 2,0 liter, 2,2 liter en een 3.0 V6 met automatische transmissie of een HDi-dieselmotor met een inhoud van 2,0 liter of 2,2 liter en met een roetfilter.


- De wegligging werd nog verder verbeterd door de toepassing van een flexibele traverse achter die het overhellen van de carrosserie tegengaat. Samen met dynamische stabiliteitscontrole (ESP), een noodremassistent, automatisch inschakelende alarmknipperlichten en bandenspanningcontrole op sommige uitvoeringen, staat de actieve veiligheid op een ongekend niveau.


- In het kader van de passieve veiligheid hebben alle zeven zitplaatsen een driepuntsgordel en zijn er zes airbags, waaronder twee windowbags die de hoofden van de inzittenden op alle zitrijen beschermen. Verder is er veel aandacht besteed aan zaken zoals beveiligingen tegen beknellen, voorzieningen voor het vervoer van kinderen enz.


- Het interieur kan op vele manieren worden ingedeeld en dankzij een gepatenteerd systeem zijn de stoelen nu nog gemakkelijker in te klappen en te verplaatsen. Of het gaat om het vervoer van personen of grote voorwerpen of een combinatie van beide, de 807 is er klaar voor.


- De auto beschikt over tal van zaken die het rijden vergemakkelijken zoals bijvoorbeeld de instelbare snelheidscontrole, de elektrisch inklapbare buitenspiegels, het automatisch inschakelen van de achterruitenwisser als de achteruit wordt ingeschakeld, de parkeerhulp (standaard op ST en SV) en zelfs een handige spiegeltje waarmee de achterpassagiers (kinderen) in de gaten gehouden kunnen worden.


- Voorzieningen die voor elke afzonderlijke passagier de reis veraangenamen. Daarom zijn allerlei functies individueel te gebruiken zoals de verwarming en de binnenverlichting. Verder is er de mogelijkheid om de auto naar eigen wens uit te voeren met een aantal extras. Zo is er plaats voor drie open daken en kan de auto worden geleverd met extra donker getinte zijruiten, er is zelfs een mogelijkheid om te kiezen voor een beeldscherm met draadloze koptelefoons.


- Er zijn opbergruimtes in overvloed in het interieur. Sommige daarvan hebben voorgevormde indeling, andere kunnen zelf worden ingedeeld of gekoeld. Twee ervan kunnen zelfs op verschillende plaatsen in de auto gebruikt worden, over multifunctionaliteit gesproken!

De 807 maakt de belofte van het echte rijplezier in een MPV daadwerkelijk waar!
Na de zomer is de 807 leverbaar in Nederland. De prijs is nog niet bekend.

Utrecht, februari 2002

Peugeot Erkend Schadeherstel
Onlangs heeft Peugeot Nederland N.V. opnieuw Peugeot Erkend Schadeherstel (PES) geïntroduceerd, een initiatief uit 1997. Het doel van Peugeot Erkend Schadeherstel is om Peugeots bij ruit- en plaatwerkschade binnen de eigen dealerorganisatie te repareren.

De auto wordt gerepareerd met originele Peugeot-onderdelen, zodat de auto zijn waarde behoudt en de dealer bij inruil weet welke auto hij/zij inruilt. Andere voordelen voor de klant zijn: behoud van de fabrieksgarantie, de administratieve schadeafhandeling door de dealer, de extra aandacht voor veiligheid en het merkgarantiebewijs dat de klant na reparatie ontvangt.

Peugeot Erkend Schadeherstel is de reactie op het feit dat Peugeots door tussenkomst van verzekerings- en leasemaatschappijen nu vaak nog bij een niet-merkgebonden schadebedrijf gerepareerd worden. PES richt zich in eerste instantie op de particuliere klant aangezien deze zelf beslist waar de auto gerepareerd wordt.

Als de Peugeot-dealer volgens de voorschriften van het Peugeot Erkend Schadeherstel op een goede wijze met autoschade omgaat, krijgt de dealer de titel Erkend Schadeherstel Bedrijf. Hiervoor moet de dealer voldoen aan een aantal eisen op het gebied van opleiding, kennis, uitrusting en kwaliteit. Deze eisen worden regelmatig gecontroleerd door een externe deskundige. De klant blijft zo verzekerd van de hoogste service op het gebied van schadeherstelwerkzaamheden.

Na reparatie en kwaliteitscontrole door de dealer krijgt de klant het merkgarantiebewijs mee. Daarmee heeft de klant zwart op wit het bewijs dat de auto door vakmensen volgens de fabrieksnormen is gerepareerd, met gebruik van originele onderdelen. Een erkende dealer geeft 2 jaar Peugeot merkgarantie op elke herstelde schade.

Utrecht, februari 2002

De RC`s
Met de nieuwe RCs laten de ontwerpers en de technici van Automobiles Peugeot zien waartoe ze in staat zijn als het gaat om de passie voor het merk in een auto uit te drukken.
De liefde voor autos, gevoed door rationele emoties, doorkneed met vakmanschap en cultuur, altijd tot de verbeelding sprekend, soms wat dromerig maar toch onvermoeibaar, heeft zn vruchten afgeworpen en wel in de vorm van twee 2+2 coupés die onderling verschillen in hun dwarsgeplaatste middenmotor: een benzinemotor voor de RC(versie schoppen aas) en een HDi-diesel voor de RC(versie ruiten aas).

De kleur van de carrosserie verraadt het onderscheid: zwart voor de RC schoppen aas met de 2.0 l benzinemotor van 133 kW en rood voor de auto met de 2.2 l HDi-diesel van 129 kW. De totale lengte van elk van deze concept-cars is 4,30 m, de wielbasis meet 2,80 m en de breedte en hoogte zijn 1,80 m resp. 1,15 m. De spoorbreedte vóór is 1,60 m terwijl die aan de achterkant 1,50 m is.

De monocoque van een RC is opgebouwd uit geïmpregneerd carbonvezel op honingraatpanelen; het geheel is verlijmd door verhitting in een autoclaaf. Deze zelfdragende structuur omvat een kooi van THLE-staal en vormt, samen met het dakpaneel, een sterke en stijve constructie waaraan de uitwendige carrosseriedelen en de semi-vleugeldeuren zijn bevestigd.

Binnen deze structuur heeft de brandstoftank een plaats gekregen en zijn de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de stuurinrichting aangebracht. De aandrijfunit is gemonteerd in een buizenframe dat als één geheel aan de achterzijde van het chassis bevestigd. De schokdempers en de draagarmen van de achterwielophanging zijn direct aan de monocoque gemonteerd.

Aan de achterzijde van de auto, daar waar de luchtstroom de carrosserie loslaat, is een instelbare vleugel aangebracht. Normaal is de neerwaartse lift van de auto neutraal (SCz = 0), maar door de vleugelrand tot maximaal 40 mm te verplaatsen, kan de bestuurder desgewenst de aërodynamische druk op de achterwielen vergroten.

De bijzondere vorm van de in de carrosserie gelijmde voorruit zorgt voor een breed zicht, ondanks dat de ruit ver naar voren is geplaatst. Omdat de beide ruitenwissers met regensensor elk een eigen elektromotor hebben, kon het ruitenwissermechaniek dat vaak onevenredig veel ruimte in beslag neemt, geheel weggelaten worden. Een elektronische regelunit, aangestuurd door regensensoren, zorgt ervoor dat de wisserarmen synchroon lopen. De wisserarmen zijn erg plat uitgevoerd, om zo min mogelijk luchtweerstand te veroorzaken.

Voor de aandrijfunits is een keuze gemaakt uit het bestaande motorenaanbod. Vanwege het sportieve karakter van de autos zijn de motoren centraal, vlak vóór de achteras, geplaatst. De motoren zijn opgehangen in speciale silentblocs die het doorgeven van eventuele trillingen tegengaan.
De benzinemotor is een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. De motor heeft een inhoud van
1.997 cm3 en levert een maximaal vermogen van 133 kW en een maximum koppel van 202 Nm.
De HDi-dieselmotor is een viercilinder in lijn met een cilinderinhoud van 2.168 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. Door aanpassingen aan o.a. de vorm van de verbrandingskamers, de inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en een nieuwe turbocompressor levert de motor nu een maximum vermogen van 129 kW en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm. Vanzelfsprekend is een roetfilter in het uitlaatsysteem opgenomen. De radiateur van het koelsysteem is vóór in de auto geplaatst. De lucht die tijdens het rijden door de radiateur wordt geblazen verlaat de auto vlak achter de voorwielen. Dit heeft een gunstig aërodynamisch effect en zorgt voor een beter rendement van het koelsysteem. De HDi-motor heeft bovendien een extra warmtewisselaar (lucht/koelvloeistof). De leidingen tussen de motor en de radiateur lopen door de centrale tunnel van de monocoque.

De motoren van de RCs zijn gekoppeld een 6-versnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen van deze elektro-hydraulisch gestuurde ML6 C-bak zijn bij beide motoren verschillend. Ze kunnen handmatig bediend worden met de pook op de middentunnel of met schakelaars op het stuurwiel. Desgewenst kan de bestuurder het schakelen ook helemaal overlaten aan de elektronica.
De voor- en achtertrein zijn opgebouwd uit bovenste en onderste draagarmen in de vorm van triangels. Bijzonder is het speciale ontwerp van de fusees. De bewegingen van de carrosserie in lengte- en dwarsrichting hebben nauwelijks nog invloed op de stand van de wielen. Daardoor stuurt de auto zeer exact en wordt een bijdrage geleverd aan het dynamisch comfort.
De onderste draagarmen van de vooras zijn hol, geprofileerd en vervaardigd van staal. De bovenste draagarmen zijn van aluminium.

De achteras heeft dezelfde draagarmen als de voorzijde met dit verschil dat de bovenste draagarmen ook dienen als bevestigingspunt van de schokdemper.
De autos hebben rondom keramische remschijven; dat bespaart gewicht en dit type schijf is beter bestand tegen hoge temperaturen. De Peugeot-remklauwen hebben elk vier remzuigers.

De RCs staan op 18 inch velgen van een magnesiumlegering. De Michelin Pilot Sport-banden (maat 245/45 R18) hebben een opvallende rode ring om het loopvlak.
De prestaties en de berekende verbruikscijfers van de beide RC modellen zijn in de tabel weergegeven.

0 tot 100 (km/h) 6

1.000 m vanuit stilstand 26
Topsnelheid 230 km/h
Gemiddeld verbruik (l/100 km) RC schoppen aas 7,7, RC ruiten aas 4,9 CO2 -uitstoot(g/km) RC schoppen aas 183, RC ruiten aas 132 Geschat ledig gewicht (kg) 900 à 950

De RC verhult zn afkomst niet. Het front heeft alle hedendaagse kenmerken van het merk waarbij de katachtige koplampunits verwijzen naar de leeuw in het logo.

Het helderrode glas van de achterlichten laat de moderne lichttechniek duidelijk zien en herinnert door zijn vorm tegelijkertijd aan vervlogen tijden.

Vanaf de eerste schetsen hebben de ontwerpers zich laten inspireren door de staart van een schorpioen. De centrale tunnel loopt door naar de achterkant van de auto om daar naar boven af te buigen en onder het dak door te eindigen bij de voorruit.

Het interieur is in dezelfde stijl vormgegeven als de buitenzijde; sportief met gebruik van aluminium en roestvrij staal. De kussens van de carbonfiber kuipstoelen zijn bekleed met stof en leer in de kleuren rood en zwart. Ze zijn in lengte en hoogte verstelbaar en ze kunnen gekanteld worden. De veiligheidsgordels zijn van het type full-harness.
Het met leer beklede dashboard herbergt een instrumentenpaneel dat zowel digitaal (snelheidsmeter) als analoog (toerenteller) is.

Het elektrisch systeem is gebaseerd op dat van de nieuwste 307 met multiplexbedrading. De autos zijn voorzien van automatische airconditioning, automatisch in- en uitschakelende verlichting en ruitenwissers en een boordcomputer.

De RCs hebben een geïntegreerde radiotelefoon met CD-speler, navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm en automatisch oproepsysteem.

Utrecht, februari 2002