Peugeot 206 Zakenauto van het Jaar 2002
Ook dit jaar heeft Automobiel Management de verkiezing Zakenauto van
het Jaar 2002 georganiseerd. Een twaalfkoppige jury heeft de winnaar
van het jaar 2002 gekozen. Een jury bestaande uit fleetowners,
vertegenwoordigers van autoleasemaatschappijen, journalisten uit de
automotive en voorgezeten door Peter Brouwer, de hoofdredacteur van
Automobiel Management.
De Peugeot 206 is vrijdag 28 juni verkozen tot Zakenauto van het Jaar
2002. De kroon op een fantastische periode voor Peugeot, want het gaat
Peugeot op vele fronten, waaronder de verkoop, voor de wind.
Met het steeds bredere aanbod van automodellen wordt de indeling in
groepen, klassen of segmenten allengs lastiger. Desalniettemin wist
Peugeot uit te blinken op diverse punten. Op het gebied van
compleetheid van het product, kwaliteit van de organisatie en
marktaandeel heeft Peugeot haar concurrenten ver achter zich gelaten.
De top vijf in het klassement bestaat uit drie Fransen, een Duitser en
een Zweed.
1. Peugeot 206
2. Renault Espace
3. BMW 3-serie
4. Renault Scénic
5. Volvo V70
De AMbitie is dit jaar uitgereikt aan de Mercedes E-klasse. De AMbitie
is een aanmoedigingsprijs voor een auto en een organisatie met
voldoende ambitie om in de komende jaren een gerede kans op de titel
Zakenauto van het Jaar te maken.
Utrecht, juni 2002
Nieuw gamma Peugeot 406
Sinds de introductie in 1995 is de Peugeot 406 dé referentie op het
gebied van dynamiek en wegligging. Mede om deze reden is de 406 nog
steeds een bijzonder succesvol model. Om dit succes de komende jaren
verder te continueren wordt het gamma van de Peugeot 406 nog voor de
zomer aanzienlijk aangepast.
Aan de basis van de 406-modellen zal voortaan de XR-uitvoering staan.
Boven de XR zijn er twee takken in het gamma. De eerste variant is de
luxe lijn met de 406 XT en de 406 Gentry, de tweede variant bestaat
uit de sportieve versies met de 406 XS en de 406 GT. Op bijna alle
versies zal cruise control standaard zijn.
De basis van het gamma
De XR beschikt over standaard airconditioning, elektrische
voorportierruiten, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels,
boordcomputer, mistlampen en een regensensor. Natuurlijk zijn ABS met
noodrem-assistentie en vier airbags standaard. De XR-uitvoering is te
combineren met houtdesign-afwerking en grijze stof of met
carbonfiber-design en zwarte stof.
Versies gericht op luxe
De 406 XT heeft de standaarduitrusting van de XR met
houtdesign-afwerking, maar voegt daar o.a. luxueus velours, armsteunen
aan de voorstoelen, een radioCDspeler, elektrische ramen achter en een
elektronische climate control aan toe. De versies met 1.8-,
2.0-benzinemotoren en beide versies van de 2.0 HDi zijn standaard
voorzien van fraaie 7-gaats Jazz-wielplaten, terwijl zowel de benzine
als dieselversie met 2,2 liter motorinhoud standaard geleverd worden
met de lichtmetalen Mistral-velgen.
De 406 Gentry, beschikt naast de XT-items standaard over zwarte of
beige lederen bekleding met stoelverwarming. Ook heeft de Gentry luxe
dorpelverlichting, een met leder bekleed stuur en lichtmetalen velgen
van het type Corail of Mistral op de 2.2-versies.
De sportieve varianten
De XS-uitvoering profileert zich meer als de sportieve tegenhanger van
de op luxe gerichte versies. Zo beschikt de XS ten opzichte van de XR
standaard over o.a. lichtmetalen velgen, elektrische
achterportierruiten, lederen afwerking van stuur en versnellingspook
en chroomomrande wijzerplaten uit de Coupé. Het interieur van de XS is
voorzien van een sportief blauw/zwarte bekleding, terwijl de dorpels
voorzien zijn van chromen sierstrips. De 406 GT is de top van het
sportieve gamma en combineert de meest krachtige viercilindermotoren
uit de 406-reeks met standaard gedeeltelijk lederen bekleding,
armsteunen tussen de voorstoelen, dorpel verlichting en 16
Ouragan-lichtmetaal.
De 406 Premium
Ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe gamma zal er een
speciale Premium-versie van de Peugeot 406 op de markt gebracht
worden. Het Premium-aanbod op de 406 XT, de 406 Gentry en de 406 GT
bestaat uit metaallak en een radiocassettespeler met CD-wisselaar voor
slechts EUR 150,-, een klantenvoordeel van EUR 730,-.
De 406 XS Premium wordt voor EUR 150,- voorzien van metaallak en een
Radio/CD-speler, voor de klant levert dit een voordeel op van EUR
860,-. De 406 Premium is een gelimiteerde serie die voor de zomer
leverbaar wordt.
De nieuwe 406 is er vanaf EUR 20.750,-.
Utrecht, mei 2002
Peugeot 307 Break
Naast de onlangs geïntroduceerde Peugeot 307 SW is nu ook de Peugeot
307 Break leverbaar geworden. Ook de 307 Break staat op hetzelfde, ten
opzichte van de 307 3/5-deurs met 10 cm verlengde, platform. Met dit
verlengde platform en een langere carrosserie is de auto totaal 22
centimeter gegroeid ten opzichte van de 3/5-deurs. De Break-versie van
de Auto van het Jaar 2002 kenmerkt zich door een combinatie van
elegantie, comfort en laadruimte en vormt een goed alternatief voor
diegenen die de multifunctionaliteit van de SW niet nodig hebben.
Gericht op laadruimte
Ten opzichte van de multifunctionele 307 SW ontbreekt het de meer op
laadruimte gerichte 307 Break aan het glazen dak, de losse stoelen op
de tweede zitrij en de tafeltjes aan de achterzijde van de
voorstoelen. De Break-versie van de 307 is gelijk uitgerust ten
opzichte van de 3/5-deurs, zo beschikt de Break over een conventionele
achterbank die in twee ongelijke delen neerklapbaar is, zodat de
benodigde laadruimte altijd vergroot kan worden. De laadruimte van de
Break bedraagt met de bank geheel neergeklapt maximaal 1805 liter. Bij
gewone opstelling van de achterbank is laadruimte afgeschermd door een
opvouwbare hoedenplank, zodat eventuele bagage uit het zicht blijft
van nieuwsgierige blikken. Onder deze hoedenplank bedraagt de
laadruimte nog altijd 562 liter.
Fraaie dakrailings standaard
Uiterlijk vallen de zwarte stootlijsten, bumperhoekjes en fraaie
zwarte dakrailings op. Afhankelijk van de uitvoering zijn er fraaie
15, 16 en 17 lichtmetalen velgen leverbaar, bovendien zijn de
deurgrepen en spiegels bij de meeste uitvoeringen in de kleur van de
carrosserie gespoten. De Break-versie is leverbaar in dezelfde kleuren
als de 3/5-deurs. Andere interessante opties zijn het Pack Visibilité
(automatisch ontstekende verlichting en regensensor), een intelligent
schuifkanteldak en een in het dashboard geïntegreerde 5 CD-wisselaar.
Een brede keuze in motoren
De 307 Break is leverbaar met alle bekende benzine- en dieselmotoren
die in de 3/5-deurs ook te verkrijgen zijn. Voor wat betreft de
benzinemotoren begint het gamma bij de 75 pk 1.4. Deze basismotor
heeft een koppel van 120Nm bij 2800 omw. De sterkere 110 pk 1587
cc-motor heeft een koppel van 147 Nm bij 4000 omw, terwijl de top van
het benzinegamma wordt gevormd door de 2.0 16V-motor. De 2,0-liter
benzinemotor beschikt over een koppel van 190 Nm bij 4100 omw. en
brengt de Break naar een topsnelheid van 200 km/u. Zowel de 1.6 16V
als de 2.0 16V zijn uit te rusten met een Auto-adaptieve transmissie.
Drie aantrekkelijke diesels
De direct ingespoten common-rail dieselmotoren van respectievelijk 1,4
en tweemaal 2,0 liter inhoud leveren een vermogen van 70 pk, 90 pk en
110 pk. De zeer zuinige 1.4 HDi heeft een koppel van 160 Nm bij 2000
omw., de 90 pk 2,0-literversie levert 205 Nm bij 1900 omw en de HDi
110 pk levert 250 NAM bij 1750 omw.
Leverbaar als XR, XS en XT
De 307 Break is leverbaar in de XR-uitvoering, de op luxe gerichte
XT-uitvoering en de meer sportieve XS-uitvoering. De
standaarduitrusting van de Break is identiek aan de gelijk uitgeruste
3/5-deurs.
De XR-versie beschikt net zoals bij de 3/5-deurs standaard over zes
airbags, ABS met noodremassistentie, hoofdsteunen met anti-whiplash
functie, een boordcomputer, elektrische ramen voor en een in hoogte en
diepte verstelbaar stuur.
Het XS-niveau heeft naast de uitrusting van de XR o.a. aluminium
dashboardinleg, airco, sportieve bekleding op de stoelen en
achterbank, armsteunen tussen de voorstoelen en verlichte
make-upspiegels.
De 307 Break XT heeft naast de standaarduitrusting van de XR o.a. nog
velours bekleding in grijs of groen, houtdesign-afwerking in het
dashboard, armsteunen op de voorstoelen, airco, verlichte
make-upspiegels en een multifunctionele armsteun op de achterbank.
Brede keus in ambiance en kleur
De grote keuzemogelijkheden van kleurstelling en ambiance,
onafhankelijk van de motorisatie van de auto zijn ook bij de 307 Break
aanwezig. Zo zijn er afhankelijk van de uitvoering diverse
mogelijkheden op het gebied van interieurkleur en afwerking. Zo zijn
de interieursferen Diamant, Cobalt, Titane en Cèdre afhankelijk van de
uitvoering leverbaar. Alle interieursferen beschikken over een eigen
kleurstelling die te combineren is met diverse exterieurkleuren.
De 307 XR Break 1.4 is leverbaar vanaf EUR 17.050,-, de 307 Break XR
1.4 HDi is er vanaf EUR 19.990,-.
Utrecht, mei 2002
2.2 16V-motor ook in Peugeot 406 Coupé
Vijf jaar na de introductie in 1997 zijn er inmiddels bijna 90.000
exemplaren van de Peugeot 406 Coupé geproduceerd. De combinatie van
Pininfarina-design met de dynamiek van Peugeot oogst nog steeds veel
bewondering. Nadat begin 2001 het Coupé-gamma werd uitgebreid met een
2.2 HDi heeft Peugeot dit voorjaar de 2.2 16V-benzinemotor in de 406
Coupé geïntroduceerd.
Deze soepele en dynamische motor vervangt de 2.0-motor en levert een
koppel van 217 Nm bij 3900 omw. Het vermogen van de 2.2 16V-motor is
116 kW bij 5650 omw. Door de plaatsing van twee balansassen wordt de
geluidsproductie van de motor aanzienlijk gereduceerd. Net als de 2.2
HDI en de 3.0 V6 hebben alle Coupés met 2.2-benzine motor standaard
ESP met ASR en cruise control. Vooralsnog zal de viercilinder
automaatversie van de 406 Coupé nog wel gekoppeld blijven aan de 2.0
16V-motor.
Ten slotte is er bij de 406 Coupé recentelijk een nieuw interieur
Chess met half leer en half stof leverbaar geworden en zijn de kleuren
Noir Granit en Bleu Récife aan de kleurenreeks toegevoegd.
De 406 Coupé 2.2 is leverbaar vanaf EUR 34.400,-.
Utrecht, april 2002
Peugeot 206 SW
Peugeot lanceert met de 206 SW een totaal nieuw autoconcept
Dit concept is ontstaan door een combinatie van:
- de grootte van een normale 3/5-deurs
- het karakter en de prestaties van een sportauto
- de functionaliteit van een break
De 206 SW is het antwoord van Peugeot op de vraag van een jong publiek
om een mooi ogende, sportieve auto met vele gebruiksmogelijkheden en
een acceptabele prijs.
De 206 SW, een volwaardige auto met compacte buitenmaten
Aan de voorzijde heeft de auto hetzelfde dynamische uiterlijk als de
206 3/5-deurs. De achterzijde sluit harmonieus aan bij het concept en
maakt van de 206 SW een volwaardige auto met compacte buitenmaten; let
daarbij op details zoals:
- de portiergrepen van de achterportieren die in de stijlen zijn
opgenomen
- de extra donkere achterruit die het grote glasoppervlak benadrukt
- de buitenspiegels, de voorste portiergrepen en de sierstrip van de
kentekenplaathouder in de kleur van de carrosserie
- de karakteristieke achterlichtunits die tot om de hoeken doorlopen
en een belangrijke bijdrage leveren aan het dynamische uiterlijk van
de auto.
De 206 SW, een auto die het begrip rijplezier inhoud geeft
Het motorengamma is gelijk aan dat van de 3/5-deurs, natuurlijk
inclusief de 2.0 16V met 138 pk uit de GTI.
De auto heeft een bijzonder dynamische en sportieve uitstraling en is
leverbaar als X, XS en GTI.
Dankzij een zorgvuldige aanpassing van het onderstel heeft de auto een
uitmuntende wegligging en een nuttig laadvermogen dat gelijk is aan
dat van de 3/5-deurs, ondanks zijn grotere gewicht.
De 206 SW, een veelzijdige auto, praktisch in het gebruik
Alle aandacht is besteed aan wat zich allemaal achter in een auto kan
afspelen: zo is er meer ruimte achterin, meer hoofdruimte, meer
breedte op schouderhoogte en een bijna panoramisch zicht rondom.
En voor wat betreft de bagageruimte, deze is onder de hoedenplank
groter dan die van de 3/5-deurs. Ten slotte is er de achterklep met
een afzonderlijk te openen achterruit, waardoor de bagageruimte onder
alle omstandigheden goed toegankelijk is.
De 206 SW is in Nederland medio juni leverbaar. Prijzen zijn nog niet
bekend.
U kunt de 206 SW bezichtigen tijdens de Salon van Genève
(7 t/m 17 maart a.s.).
Utrecht, maart 2002
807 - de nieuwe luxe MPV van Peugeot
Vlak voor de zomer van 1994 introduceerde Peugeot z'n eerste MPV, de
806. De auto was het resultaat van de samenwerking tussen Fiat Auto en
PSA Peugeot Citroën en werd gebouwd in de destijds geheel nieuwe
fabriek van Sevel Nord vlakbij Valenciennes in het noorden van
Frankrijk. Eind december 2001 waren er in totaal ca. 168.000
exemplaren van het type 806 geproduceerd.
De auto staat alom bekend om zijn uitmuntende wegligging, één van de
beste in z'n soort, terwijl de gebruikers met veel lof spreken over
het interieur, de vele gebruiksmogelijkheden en het comfort.
Nu volgt de 807 de 806 op, weer in samenwerking met Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën. De nieuweling is nog steeds een grote auto met typische kenmerken als veel interieurruimte, multifunctioneel, licht en veilig, maar er zijn nu meer eigenschappen op te noemen die de auto begerenswaardig maken. De 807 is het resultaat van de steeds hogere eisen die de klanten aan dergelijke auto's stellen en de wens van Peugeot om haar eigenwaarde en innovatieve kracht te onderstrepen.
De nieuwe 807 brengt technologie en vernieuwing samen om toekomstige
klanten te overtuigen:
- Een geheel nieuwe carrosserie met een lengte van 4,73 m met twee
voorportieren en aan beide zijden grote schuifdeuren, die eventueel
elektrisch bediend kunnen worden. De styling met heldere lijnen
straalt een dynamische katachtigheid uit, kenmerkend voor alle
modellen van Peugeot. Het dakpaneel is vervaardigd van aluminium en de
zijknipperlichten zijn in de aërodynamische buitenspiegels
ondergebracht, om maar een paar nieuwe details te noemen.
- De kooiconstructie en de bodemgroep werden overgenomen van de 806,
maar zijn op tal van punten verbeterd.
- Het volledig nieuwe interieur met een strakke en eigentijdse
uitstraling kan plaats bieden aan zeven stoelen. Vooral het dashboard
valt op, en zorgt in combinatie met de enorme, warmtewerende voorruit
voor een zeer lichte en ruimtelijke ambiance. Verder valt de aandacht
direct op de drie groen verlichte, bolvormige instrumentenpanelen en
het optionele 7 inch beeldscherm.
- Er is keuze uit vijf verschillende motoren; benzinemotoren met
inhouden van 2,0 liter, 2,2 liter en een 3.0 V6 met automatische
transmissie of een HDi-dieselmotor met een inhoud van 2,0 liter of 2,2
liter en met een roetfilter.
- De wegligging werd nog verder verbeterd door de toepassing van een
flexibele traverse achter die het overhellen van de carrosserie
tegengaat. Samen met dynamische stabiliteitscontrole (ESP), een
noodremassistent, automatisch inschakelende alarmknipperlichten en
bandenspanningcontrole op sommige uitvoeringen, staat de actieve
veiligheid op een ongekend niveau.
- In het kader van de passieve veiligheid hebben alle zeven
zitplaatsen een driepuntsgordel en zijn er zes airbags, waaronder twee
windowbags die de hoofden van de inzittenden op alle zitrijen
beschermen. Verder is er veel aandacht besteed aan zaken zoals
beveiligingen tegen beknellen, voorzieningen voor het vervoer van
kinderen enz.
- Het interieur kan op vele manieren worden ingedeeld en dankzij een
gepatenteerd systeem zijn de stoelen nu nog gemakkelijker in te
klappen en te verplaatsen. Of het gaat om het vervoer van personen of
grote voorwerpen of een combinatie van beide, de 807 is er klaar voor.
- De auto beschikt over tal van zaken die het rijden vergemakkelijken
zoals bijvoorbeeld de instelbare snelheidscontrole, de elektrisch
inklapbare buitenspiegels, het automatisch inschakelen van de
achterruitenwisser als de achteruit wordt ingeschakeld, de parkeerhulp
(standaard op ST en SV) en zelfs een handige spiegeltje waarmee de
achterpassagiers (kinderen) in de gaten gehouden kunnen worden.
- Voorzieningen die voor elke afzonderlijke passagier de reis
veraangenamen. Daarom zijn allerlei functies individueel te gebruiken
zoals de verwarming en de binnenverlichting. Verder is er de
mogelijkheid om de auto naar eigen wens uit te voeren met een aantal
extras. Zo is er plaats voor drie open daken en kan de auto worden
geleverd met extra donker getinte zijruiten, er is zelfs een
mogelijkheid om te kiezen voor een beeldscherm met draadloze
koptelefoons.
- Er zijn opbergruimtes in overvloed in het interieur. Sommige daarvan
hebben voorgevormde indeling, andere kunnen zelf worden ingedeeld of
gekoeld. Twee ervan kunnen zelfs op verschillende plaatsen in de auto
gebruikt worden, over multifunctionaliteit gesproken!
De 807 maakt de belofte van het echte rijplezier in een MPV
daadwerkelijk waar!
Na de zomer is de 807 leverbaar in Nederland. De prijs is nog niet
bekend.
Utrecht, februari 2002
Peugeot Erkend Schadeherstel
Onlangs heeft Peugeot Nederland N.V. opnieuw Peugeot Erkend
Schadeherstel (PES) geïntroduceerd, een initiatief uit 1997. Het doel
van Peugeot Erkend Schadeherstel is om Peugeots bij ruit- en
plaatwerkschade binnen de eigen dealerorganisatie te repareren.
De auto wordt gerepareerd met originele Peugeot-onderdelen, zodat de
auto zijn waarde behoudt en de dealer bij inruil weet welke auto
hij/zij inruilt. Andere voordelen voor de klant zijn: behoud van de
fabrieksgarantie, de administratieve schadeafhandeling door de dealer,
de extra aandacht voor veiligheid en het merkgarantiebewijs dat de
klant na reparatie ontvangt.
Peugeot Erkend Schadeherstel is de reactie op het feit dat Peugeots
door tussenkomst van verzekerings- en leasemaatschappijen nu vaak nog
bij een niet-merkgebonden schadebedrijf gerepareerd worden. PES richt
zich in eerste instantie op de particuliere klant aangezien deze zelf
beslist waar de auto gerepareerd wordt.
Als de Peugeot-dealer volgens de voorschriften van het Peugeot Erkend
Schadeherstel op een goede wijze met autoschade omgaat, krijgt de
dealer de titel Erkend Schadeherstel Bedrijf. Hiervoor moet de dealer
voldoen aan een aantal eisen op het gebied van opleiding, kennis,
uitrusting en kwaliteit. Deze eisen worden regelmatig gecontroleerd
door een externe deskundige. De klant blijft zo verzekerd van de
hoogste service op het gebied van schadeherstelwerkzaamheden.
Na reparatie en kwaliteitscontrole door de dealer krijgt de klant het
merkgarantiebewijs mee. Daarmee heeft de klant zwart op wit het bewijs
dat de auto door vakmensen volgens de fabrieksnormen is gerepareerd,
met gebruik van originele onderdelen. Een erkende dealer geeft 2 jaar
Peugeot merkgarantie op elke herstelde schade.
Utrecht, februari 2002
De RC`s
Met de nieuwe RCs laten de ontwerpers en de technici van Automobiles
Peugeot zien waartoe ze in staat zijn als het gaat om de passie voor
het merk in een auto uit te drukken.
De liefde voor autos, gevoed door rationele emoties, doorkneed met
vakmanschap en cultuur, altijd tot de verbeelding sprekend, soms wat
dromerig maar toch onvermoeibaar, heeft zn vruchten afgeworpen en wel
in de vorm van twee 2+2 coupés die onderling verschillen in hun
dwarsgeplaatste middenmotor: een benzinemotor voor de RC(versie
schoppen aas) en een HDi-diesel voor de RC(versie ruiten aas).
De kleur van de carrosserie verraadt het onderscheid: zwart voor de RC
schoppen aas met de 2.0 l benzinemotor van 133 kW en rood voor de auto
met de 2.2 l HDi-diesel van 129 kW. De totale lengte van elk van deze
concept-cars is 4,30 m, de wielbasis meet 2,80 m en de breedte en
hoogte zijn 1,80 m resp. 1,15 m. De spoorbreedte vóór is 1,60 m
terwijl die aan de achterkant 1,50 m is.
De monocoque van een RC is opgebouwd uit geïmpregneerd carbonvezel op
honingraatpanelen; het geheel is verlijmd door verhitting in een
autoclaaf. Deze zelfdragende structuur omvat een kooi van THLE-staal
en vormt, samen met het dakpaneel, een sterke en stijve constructie
waaraan de uitwendige carrosseriedelen en de semi-vleugeldeuren zijn
bevestigd.
Binnen deze structuur heeft de brandstoftank een plaats gekregen en
zijn de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de
stuurinrichting aangebracht. De aandrijfunit is gemonteerd in een
buizenframe dat als één geheel aan de achterzijde van het chassis
bevestigd. De schokdempers en de draagarmen van de achterwielophanging
zijn direct aan de monocoque gemonteerd.
Aan de achterzijde van de auto, daar waar de luchtstroom de
carrosserie loslaat, is een instelbare vleugel aangebracht. Normaal is
de neerwaartse lift van de auto neutraal (SCz = 0), maar door de
vleugelrand tot maximaal 40 mm te verplaatsen, kan de bestuurder
desgewenst de aërodynamische druk op de achterwielen vergroten.
De bijzondere vorm van de in de carrosserie gelijmde voorruit zorgt voor een breed zicht, ondanks dat de ruit ver naar voren is geplaatst. Omdat de beide ruitenwissers met regensensor elk een eigen elektromotor hebben, kon het ruitenwissermechaniek dat vaak onevenredig veel ruimte in beslag neemt, geheel weggelaten worden. Een elektronische regelunit, aangestuurd door regensensoren, zorgt ervoor dat de wisserarmen synchroon lopen. De wisserarmen zijn erg plat uitgevoerd, om zo min mogelijk luchtweerstand te veroorzaken.
Voor de aandrijfunits is een keuze gemaakt uit het bestaande
motorenaanbod. Vanwege het sportieve karakter van de autos zijn de
motoren centraal, vlak vóór de achteras, geplaatst. De motoren zijn
opgehangen in speciale silentblocs die het doorgeven van eventuele
trillingen tegengaan.
De benzinemotor is een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende
nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. De motor heeft een inhoud van
1.997 cm3 en levert een maximaal vermogen van 133 kW en een maximum
koppel van 202 Nm.
De HDi-dieselmotor is een viercilinder in lijn met een cilinderinhoud
van 2.168 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per
cilinder. Door aanpassingen aan o.a. de vorm van de
verbrandingskamers, de inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en een
nieuwe turbocompressor levert de motor nu een maximum vermogen van 129
kW en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm. Vanzelfsprekend is
een roetfilter in het uitlaatsysteem opgenomen.
De radiateur van het koelsysteem is vóór in de auto geplaatst. De
lucht die tijdens het rijden door de radiateur wordt geblazen verlaat
de auto vlak achter de voorwielen. Dit heeft een gunstig aërodynamisch
effect en zorgt voor een beter rendement van het koelsysteem. De
HDi-motor heeft bovendien een extra warmtewisselaar
(lucht/koelvloeistof). De leidingen tussen de motor en de radiateur
lopen door de centrale tunnel van de monocoque.
De motoren van de RCs zijn gekoppeld een 6-versnellingsbak. De
overbrengingsverhoudingen van deze elektro-hydraulisch gestuurde ML6
C-bak zijn bij beide motoren verschillend. Ze kunnen handmatig bediend
worden met de pook op de middentunnel of met schakelaars op het
stuurwiel. Desgewenst kan de bestuurder het schakelen ook helemaal
overlaten aan de elektronica.
De voor- en achtertrein zijn opgebouwd uit bovenste en onderste
draagarmen in de vorm van triangels. Bijzonder is het speciale ontwerp
van de fusees. De bewegingen van de carrosserie in lengte- en
dwarsrichting hebben nauwelijks nog invloed op de stand van de wielen.
Daardoor stuurt de auto zeer exact en wordt een bijdrage geleverd aan
het dynamisch comfort.
De onderste draagarmen van de vooras zijn hol, geprofileerd en
vervaardigd van staal. De bovenste draagarmen zijn van aluminium.
De achteras heeft dezelfde draagarmen als de voorzijde met dit
verschil dat de bovenste draagarmen ook dienen als bevestigingspunt
van de schokdemper.
De autos hebben rondom keramische remschijven; dat bespaart gewicht en
dit type schijf is beter bestand tegen hoge temperaturen. De
Peugeot-remklauwen hebben elk vier remzuigers.
De RCs staan op 18 inch velgen van een magnesiumlegering. De Michelin
Pilot Sport-banden (maat 245/45 R18) hebben een opvallende rode ring
om het loopvlak.
De prestaties en de berekende verbruikscijfers van de beide RC
modellen zijn in de tabel weergegeven.
0 tot 100 (km/h) 6
1.000 m vanuit stilstand 26
Topsnelheid 230 km/h
Gemiddeld verbruik (l/100 km) RC schoppen aas 7,7, RC ruiten aas 4,9
CO2 -uitstoot(g/km) RC schoppen aas 183, RC ruiten aas 132
Geschat ledig gewicht (kg) 900 à 950
De RC verhult zn afkomst niet. Het front heeft alle hedendaagse
kenmerken van het merk waarbij de katachtige koplampunits verwijzen
naar de leeuw in het logo.
Het helderrode glas van de achterlichten laat de moderne lichttechniek
duidelijk zien en herinnert door zijn vorm tegelijkertijd aan
vervlogen tijden.
Vanaf de eerste schetsen hebben de ontwerpers zich laten inspireren
door de staart van een schorpioen. De centrale tunnel loopt door naar
de achterkant van de auto om daar naar boven af te buigen en onder het
dak door te eindigen bij de voorruit.
Het interieur is in dezelfde stijl vormgegeven als de buitenzijde;
sportief met gebruik van aluminium en roestvrij staal. De kussens van
de carbonfiber kuipstoelen zijn bekleed met stof en leer in de kleuren
rood en zwart. Ze zijn in lengte en hoogte verstelbaar en ze kunnen
gekanteld worden. De veiligheidsgordels zijn van het type
full-harness.
Het met leer beklede dashboard herbergt een instrumentenpaneel dat
zowel digitaal (snelheidsmeter) als analoog (toerenteller) is.
Het elektrisch systeem is gebaseerd op dat van de nieuwste 307 met
multiplexbedrading. De autos zijn voorzien van automatische
airconditioning, automatisch in- en uitschakelende verlichting en
ruitenwissers en een boordcomputer.
De RCs hebben een geïntegreerde radiotelefoon met CD-speler,
navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm en automatisch
oproepsysteem.
Utrecht, februari 2002