European Commission

IP/03/38

Brussel, 14 januari 2003

Commissie beoordeelt tenuitvoerlegging van globale richtsnoeren 2002 voor het economische beleid

Vandaag geeft de Commissie haar oordeel over de tenuitvoerlegging van de globale richtsnoeren 2002 voor het economische beleid (GREB). Algemeen genomen was het gevoerde macro-economische beleid adequaat, al waren er verschillen tussen de lidstaten. De automatische stabilisatoren fungeerden als buffer tegen de zwakke economische activiteit, maar ook waren er tal van lidstaten die de budgettaire teugels vierden of die nalieten hun structurele tekorten te consolideren. Deze situatie en de hardnekkige inflatie hebben de manoeuvreerruimte danig ingeperkt. Het tempo van de structurele hervormingen, dat in de loop van 2001 afzwakte, werd in 2002 niet opnieuw opgevoerd. Dit is teleurstellend omdat het er naar uit ziet dat de in het verleden doorgevoerde hervormingen, en dan vooral die op de arbeidsmarkten, vruchten beginnen af te werpen.

In een toelichting bij het verslag verklaarde de heer Pedro Solbes, het EU-Commissielid belast met economische en monetaire zaken, dat "hoewel op sommige terreinen vooruitgang is geboekt, de algemene indruk van de tenuitvoerlegging van de GREB in 2002 veeleer teleurstellend is. De EU moet dringend werk maken van de versterking van de nodige groeiondersteunende voorwaarden aan de aanbodzijde van de economie en tevens de dynamiek tot stand brengen die de economie in staat moet stellen wezenlijke vorderingen te maken bij de realisatie van de doelstellingen van Lissabon. We moeten veel meer op onze eigen sterkte vertrouwen. Het is mogelijk om tijdens een conjunctuurvertraging structurele hervormingen door te voeren. Deze hervormingen kunnen op korte termijn bovendien de groei ondersteunen dankzij het gunstige effect dat ervan uitgaat op het vertrouwen."

Het gevoerde macro-economische beleid was algemeen genomen adequaat, maar er was weinig manoeuvreerruimte

* Tegen de achtergrond van een slechts langzamerhand afnemende inflatoire druk en een aanhoudend zwakke economische groei gingen de monetaire autoriteiten naar het einde van het jaar toe over tot een verlaging van de rentetarieven.

* Voor de EU als geheel was het gevoerde begrotingsbeleid algemeen genomen neutraal. In 2002 zijn de begrotingssituaties duidelijk verslechterd, niet alleen omdat de automatische stabilisatoren in werking traden om de zwakke economische activiteit te ondervangen, maar in sommige gevallen ook omdat de budgettaire teugels werden gevierd. In tal van lidstaten die met nog hoge structurele tekorten worden geconfronteerd, is de voortgang in de richting van begrotingssituaties die vrijwel in evenwicht zijn of een overschot vertonen, vertraagd of zelfs omgeslagen in een achteruitgang, waardoor actie diende te worden ondernomen in het kader van het stabiliteits- en groeipact.

* Tegen de achtergrond van de zwakke economische activiteit en de traag blijvende groei van de arbeidsproductiviteit lieten de loonstijgingen geen tekenen van daling zien.

Enige vooruitgang bij de verbetering van de kwaliteit en houdbaarheid van de overheidsfinanciën

De overheidsinvesteringen werden over het algemeen op hetzelfde niveau gehandhaafd of lichtjes verhoogd. Sommige lidstaten hebben ook maatregelen genomen om de overheidsuitgaven beter te controleren. Hoewel de in een aantal landen doorgevoerde pensioenhervormingen een stap in de goede richting betekenen, is de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn in de meeste lidstaten nog niet gewaarborgd. In dit opzicht is ook het achterwege blijven van beslissende vooruitgang in de richting van gezonde begrotingssituaties verontrustend.

Eerste tekenen dat de in het verleden doorgevoerde hervormingen op de arbeidsmarkt vruchten beginnen af te werpen, moeten de lidstaten ertoe aansporen vaart te zetten achter hun hervormingen om de doelstellingen van Lissabon te realiseren

De hervormingen van de tweede helft van de jaren negentig hebben bijgedragen tot de bevordering van de werkgelegenheid. Dit heeft de gunstige ontwikkeling van de arbeidsmarkten in 2002 mede in de hand gewerkt. Tegen deze achtergrond is het teleurstellend dat het tempo waarin verdere hervormingen werden doorgevoerd, in 2002 langzaam is gebleven:

* de maatregelen tot aanpassing van de belasting- en uitkeringsstelsels hadden doorgaans een fragmentarisch karakter en pakten de gecombineerde effecten van belastingen en uitkeringen niet aan;

* aan de oproep van de Europese Raad van Barcelona om de effectieve gemiddelde leeftijd waarop mensen stoppen met werken tegen 2010 met ongeveer vijf jaar te verhogen, werd niet door iedereen gevolg gegeven;

* er is slechts weinig actie ondernomen om de belemmeringen voor de geografische mobiliteit op te heffen.

Dit neemt niet weg dat de lidstaten knelpunten op de arbeidsmarkten hebben aangepakt door een verdere aanpassing van hun beroepsopleidingsstelsels en strategieën voor levenslang leren. Voorts hebben tal van lidstaten aanvullende maatregelen genomen om de voorzieningen voor kinderopvang uit te breiden en de financiële stimuli te versterken teneinde de arbeidsparticipatie van de vrouwelijke beroepsbevolking te bevorderen.

Volledige tenuitvoerlegging van de interne markt blijft moeilijk: er is goede voortgang gemaakt bij de harmonisatie van het mededingingsbeleid, maar de concurrentie in de geliberaliseerde netwerkindustrieën blijft ontoereikend (zie ook IP/03/40)

Tijdens het afgelopen jaar is op sommige terreinen weliswaar vooruitgang geboekt, maar het algemene beeld is teleurstellend:
* slechts vijf lidstaten voldoen aan de doelstelling om de omzettingsachterstand tegen het voorjaar van 2003 te beperken tot
1,5% of minder. Het hoge aantal inbreukprocedures betreffende de interne markt blijkt moeilijk terug te dringen. De voortgang bij de opheffing van de resterende belemmeringen voor de handel en de grensoverschrijdende dienstverlening moet nog immer als zeer langzaam worden bestempeld;

* bij de versterking van de regelgevende en mededingingsautoriteiten is goede voortgang gemaakt;

* de algemene neerwaartse tendens van de staatssteun hield aan;
* het liberaliseringsproces in de netwerkindustrieën werd voortgezet, maar de mededinging is nog steeds ontoereikend;
* hoewel de Raad politieke overeenstemming heeft bereikt over het elektriciteits- en gaspakket, de toegang tot havendiensten en het gemeenschappelijk Europees luchtruimpakket, is hij het nog niet eens kunnen worden over een herziening van het financieel reglement en richtsnoeren voor vervoersnetwerken, openbare-dienstcontracten op het gebied van personenvervoer en de toekenning van landingstijden op luchthavens.

Bemoedigende vooruitgang bij de uitvoering van het Actieplan voor financiële diensten

De huidige dynamiek moet in stand worden gehouden om de volledige tenuitvoerlegging van het Actieplan voor financiële diensten tegen 2005 te waarborgen. Ook de uitvoering van het Actieplan voor risicokapitaal moet onverdroten worden voortgezet. Tal van lidstaten hebben het sectoroverschrijdende toezicht geconsolideerd, maar de grensoverschrijdende coördinatie is nog voor verbetering vatbaar.

Langzame verbetering van het bedrijfsklimaat voor ondernemers

In alle lidstaten tekent zich een weliswaar langzame verbetering van de regelgeving af:

* een aantal lidstaten heeft maatregelen genomen om de tijd en de kosten die de oprichting van een nieuwe onderneming in beslag neemt te verminderen, de administratieve lasten te verlichten en de concurrentie in de hand te werken;

* sommige landen hebben de vennootschapsbelastingtarieven verlaagd en één lidstaat heeft zijn vennootschapsbelastingstelsel vereenvoudigd;

* alle lidstaten passen het Europees Handvest voor kleine ondernemingen toe.

Bij het streven naar een kenniseconomie is een inhaalbeweging aan de gang maar er blijft nog enige weg af te leggen

Hoewel de EU haar achterstand ten opzichte van de VS op het gebied van het ICT-gebruik langzaam maar zeker aan het inlopen is, is er nog steeds sprake van een brede en moeilijk te overbruggen kloof wat de octrooiverlening en het verrichten van O&O door het bedrijfsleven betreft. De Raad heeft nog geen overeenstemming bereikt over een Gemeenschapsoctrooi.

Het internetgebruik bleef toenemen ondanks een trager dan verwachte toename van de benutting van de breedbandtoegang. Sommige lidstaten hebben actie ondernomen om het onderwijs te verbeteren, met name door de beroepsopleiding te versterken.

Milieuzorg krijgt meer aandacht

Er zijn diverse maatregelen genomen:

* structurele hervormingen moeten de economische subjecten helpen soepeler in te spelen op prijssignalen en over te stappen op minder milieubelastende energiebronnen en vervoermiddelen;
* in sommige lidstaten werden de bestaande energie- en/of koolstofbelastingen opgetrokken. Er is vooruitgang geboekt bij de aanneming van het Commissievoorstel voor een EG-regeling voor de handel in emissierechten;

* er is geen voortgang gemaakt met de vermindering van milieuonvriendelijke subsidies en belastingvrijstellingen en de openstelling van de markt voor het goederenvervoer per spoor vordert slechts langzaam.

Achtergrond

In de GREB 2002 wordt de economische beleidsstrategie uitgestippeld zoals deze zich in de afgelopen jaren geleidelijk aan heeft ontwikkeld. Het voeren van een gezond macro-economisch beleid in combinatie met verregaande structurele hervormingen op de arbeids-, product- en kapitaalmarkten moet op korte termijn het herstel helpen ondersteunen, op middellange termijn de potentiële groei helpen verhogen en op langere termijn het hoofd helpen bieden aan de uitdagingen op structureel gebied en op het terrein van de duurzame ontwikkeling. Een dergelijk beleid moet tevens bijdragen tot de versterking van de economische en sociale samenhang. In aansluiting op de op 3 december 2002 door de Raad bereikte consensus over het stroomlijnen van het beleidscoördinatieproces wordt dit "uitvoeringsverslag" als onderdeel van het eerste uitvoeringspakket gepresenteerd ter ondersteuning van en samen met het voorjaarsverslag van de Commissie. In de mededeling wordt een algemene beoordeling gegeven, terwijl in een begeleidend werkdocument van de diensten van de Commissie informatie over de afzonderlijke lidstaten wordt verstrekt.

Het Commissieverslag en het werkdocument zullen na 15h00 op internet beschikbaar zijn op de volgende adressen:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/publications/european_econom y/implement2001_en.htm

http://europa.eu.int/comm/lisbon_strategy/index_en.html