Gemeente Ede

Centraal Meldpunt Buurtbeheer succesvol

Sinds een jaar draait het Centraal Meldpunt Buurtbeheer op volle toeren. Inwoners van de gemeente kunnen via het centrale telefoonnummer 68 06 60 hun opmerkingen kwijt over allerlei zaken die opvallen in hun leefomgeving. Het afgelopen jaar zijn er bijna 4.000 meldingen verwerkt. Daarnaast kregen de medewerkers van het meldpunt ruim 1.000 telefoontjes die direct afgehandeld konden worden. Door het meldpunt kan er veel efficiënter gewerkt worden. Buurtbeheerders en uitvoerders ervaren minder telefoondrukte en de communicatielijnen zijn kort, waardoor meldingen snel bij de juiste personen terecht komen. Klachten worden daardoor sneller afgehandeld. Komend jaar gaat de gemeente verder met de professionalisering van het meldpunt.

Goede samenwerking
De meeste meldingen zijn binnen één week verholpen. Dat is mogelijk vanwege de goede samenwerking met de buurtteams en uitvoerders. We hebben ook zeer regelmatig contact met de (milieu-)politie, de provincie, de N.S. en Connexion. Daarnaast maakt de gemeente ook afspraken met de externe partners. Bijvoorbeeld met de Nuon over de reparatie van lichtmasten.

Folder
Om de bekendheid van het Centraal Meldpunt Buurtbeheer nog meer te vergroten, is een folder gemaakt waarop staat wat het Meldpunt doet. De folders liggen vanaf februari in diverse openbare gebouwen en bij de gemeentelijke loketten. In de folder staan de onderwerpen waarvoor mensen bij het Meldpunt Buurtbeheer terecht kunnen. Voorbeelden zijn: snoeiwerk van bomen en groen, kapvergunningen, bermen, blad, drugs, fietspaden, gladheid, grof vuil, hondenoverlast, jeugdoverlast, ongedierte, onkruid, rijwielpaden, riolering, speelplaatsen, vandalisme, voetpaden, wegen, verkeer, verkeersborden, verkeerslichten, verlichting, vijvers en singels, voetpaden en wateroverlast.