Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
14 januari 2003
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.15u in de perskamer van het stadhuis.
1. Onderzoek naar toekomst voormalige gemeentewerf Vleuten
De gemeente Utrecht gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor herontwikkeling van de oude gemeentewerf aan de Den Hamstraat in Vleuten. De werf heeft zijn functie verloren sinds de nieuwe gemeentewerf in Vleuterweide in gebruik is genomen. De gemeente heeft al een aantal verzoeken ontvangen voor deze lokatie. Bij deze voorstellen gaat het om de aankoop van het gebouw of het terrein om er woningen te bouwen of schoolwoningen te realiseren. Omwonenden hebben belangstelling om hun tuinen uit te breiden of er parkeerplaatsen te maken. Burgemeester en wethouders laten nu een planidentificatie opstellen waarin de mogelijkheden en randvoorwaarden voor herontwikkeling worden onderzocht.
2. Herontwikkeling bedrijfsterrein aan Europalaan/Beneluxlaan
De gemeente onderzoekt onder welke randvoorwaarden ze kan meewerken aan de herontwikkeling van het terrein van de voormalige Rijks Automobiel Centrale (Europalaan38 /Beneluxlaan 996). De bedrijfslocatie is eigendom van een particuliere projectontwikkelaar die plannen heeft voor woningbouw. Woningbouw past in ieder geval in de (concept)visie Merwedekanaalzone, die uitgaat van het streven om de bedrijfsterreinen in deze zone een meer gemengd karakter te geven.
3. Drie lindebomen aan Janskerkhof/Drift worden geveld
Het college heeft een velvergunning verleend voor 3 lindebomen, die staan op het Janskerkhof -Drift (tegenover de nummers 9 - 13). De bomen moeten worden verwijderd voor de restauratie van de kademuren aan de Drift/Plompetorengracht. Tijdens het restauratiewerk is gebleken dat er onverwacht veel en buitengewoon grote boomwortels tot diep in de muur zijn doorgedrongen. De wortels hebben de muur ernstig ontwricht. Om het resultaat van de restauratie voor de toekomst te behouden moeten de wortels worden verwijderd. Dat leidt tot instabiliteit van de bomen en als gevolg daarvan zijn de bomen niet te handhaven. De bomen verkeren in een slechte conditie en zijn niet verplantbaar. Na de restauratie worden nieuwe bomen geplant.
4. Initiatief voor herinrichten Minplein deels gehonoreerd
Het Minplein wordt heringericht als speelplaats voor kleine kinderen. Hiermee wordt het initiatiefvoorstel van de Activiteitengroep Abstede (Utrecht Oost) gedeeltelijk gehonoreerd. Er komt echter geen voetbalkooi op de speelplaats tussen de Minstraat en Piet Heinstraat. Wel moet het wijkbureau in samenwerking met de Activiteitengroep en met omwonenden binnen een half jaar met een alternatief voorstel komen voor de verwaarloosde speeltuin.
De gemeente gaat in samenwerking met de Activiteitengroep en met omwonend'en het definitieve ontwerp voor het Minplein opstellen. Het beheer van het Minplein wordt vastgelegd in een beheercontract. De herinrichting vindt pas plaats als er een goed alternatief is voor het binnenterrein. Een andere voorwaarde is dat de resultaten van de buurtaanpak (vermindering overlast, criminaliteit en vandalisme) positief zijn. Het project is begroot op maximaal EUR 30.000, betaald uit Recht van Initiatief 2002.
5. Aanleg speeltuin Jong Leven in zicht
De aanleg van de nieuwe speeltuin Jong Leven in Schaakwijk komt in zicht. Het college van burgemeester en wethouders wil EUR 450.000 vrijmaken om de geraamde kosten te dekken: ruim EUR 200.000 uit het Volkshuisvestigingsfonds, eveneens ruim EUR 200.000 uit de grondexploitatie Schaakwijk en EUR 45.000 als subsidiebijdrage van de Landelijke Organisatie Speeltuinwerk en Jeugdrecreatie (NUSO).
Dit stelt het college voor aan de Gemeenteraad. Voor de bouw van het bijbehorende speeltuingebouwtje is de benodigde EUR 182.000 al beschikbaar. De jaarlijkse exploitatiekosten zijn geraamd op EUR 6.600 en komen ten laste van de areaaluitbreiding Schaakwijk.
Het college acht spoedige realisering van de nieuwe speeltuin van groot belang voor de wijk, ook vanwege de lange voorgeschiedenis. Daarom wil het college de uitvoerende werkzaamheden starten vooruitlopend op de kredietaanvraag aan de Raad. Het belang voor de wijk blijkt ook uit het besluit van de wijkraad om ten laste van het leefbaarheidsbudget een garantstelling af te geven voor het nog te verkrijgen subsidiebedrag. Het NUSO heeft de subsidie aanvraag nog in behandeling.
De nieuwe speeltuin Jong Leven vloeit voort uit het aangepaste Stedenbouwkundig Plan Schaakwijk fase 2. Daarin is 4000 m2 gereserveerd voor een speeltuinvoorziening met een openbaar karakter. Het ontwerp is opgesteld onder leiding van wijkbureau Noordwest en in nauw overleg met de bewonersvereniging Schaakwijk, de besturen van de speeltuinvereniging en van de Prinses Margrietschool. Het is de bedoeling dat er een beheerstichting komt, bestaande uit de beide schoolbesturen en het bestuur van Jong Leven.
De nieuwe speeltuin kent een lange voorgeschiedenis. Reeds in februari 1999 heeft de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Wonen ingestemd met het aangepaste Stedenbouwkundig Plan Schaakwijk fase 2. In de Voortgangsrapportage Groene Lob Schaakwijk aan de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Wonen van april 2000 is aangegeven, dat de speeltuin een openbaar karakter zal krijgen.
6. Nieuwe subsidieregels om toerisme te promoten
Om het toerisme in Utrecht te promoten komen er nieuwe subsidieregels, stelt het college van burgemeester en wethouders voor. Volgens deze nieuwe regeling komen er twee momenten per jaar dat subsidie wordt uitgedeeld: in mei en in november. Tot nu toe gebeurde dat het hele jaar door. In de nieuwe situatie is het beter mogelijk de aanvragen tegen elkaar af te wegen en krijgen goede initiatieven meer kans. De hotelsector is hierbij nauw betrokken.
Een deel van de inkomsten van de toeristenbelasting is sinds 1992 beschikbaar voor subsidie op het gebied van toeristische stadspromotie. Het gaat hierbij vooral om projecten die gericht zijn op toeristische stadspromotie, toeristische informatievoorziening en uitvoering van het actieprogramma 'Zet 'm op toerisme'.
De gemeenteraad beslist ieder jaar hoeveel geld er voor de subsidieregeling in de begroting beschikbaar is. Het gaat hierbij om een bedrag van circa EUR 376.000. De commissie Verkeer en Beheer zal worden geïnformeerd.
7. Bedrijfsvoering afdeling Bouwbeheer wordt verder verbeterd
De bedrijfsvoering van de afdeling Bouwbeheer van de gemeentelijke Dienst Stadsontwikkeling (DSO) wordt de komende tijd verder verbeterd. Het gaat om verbetering van het interne beheersingssysteem. Het college stelt zich achter de voorgenomen en deels al doorgevoerde maatregelen van de directeur van de DSO. De maatregelen hebben onder meer betrekking op de dossiervorming, de administratieve organisatie, de interne controle en de bouwleges. Daarmee geeft de dienst uitvoering aan de aanbevelingen in het rapport 'Bevindingen Bouwbeheer'.
Het college heeft kennis genomen van het rapport met bevindingen, conclusies en aanbevelingen. De gemeentelijke Accountantsdienst heeft het rapport opgesteld op verzoek van de Dienst Stadsontwikkeling. De directeur van de DSO heeft een onderzoek laten instellen vanwege de twijfels die in het afgelopen anderhalf jaar werden opgeworpen over een deel van de bedrijfsvoering van de afdeling Bouwbeheer. Het college vindt met de directeur DSO dat de afdeling Bouwbeheer al veel verbeterslagen heeft gemaakt, maar dat nog de nodige aandacht moet worden besteed aan ordening, standaardisering, actualisering en vooral het transparant maken van het geheel aan procesbeschrijvingen.
Uit het onderzoek van de Accountantsdienst blijkt dat er veel materiaal beschikbaar is rondom de organisatie en werkprocessen van Bouwbeheer maar dat de samenhang, eenduidigheid, status en het compleet maken daarvan prioriteit verdient. De interne controle moet verder worden verbeterd. Ook constateert het onderzoek dat de dossiervorming dit jaar sterk is verbeterd maar op een aantal punten moet worden aangescherpt. Het onderzoek signaleert nog knelpunten bij sommige organisatorische verbeteracties die al zijn ingezet.
Het college heeft het rapport inmiddels beschikbaar gesteld aan de Raadsgriffier ten behoeve van het onderzoek dat momenteel wordt verricht door de ad hoc commissie voor Integriteit en Vergunningprocedures..
8. Onkruidbestrijding gevarieerder aanpakken
Het college heeft ingestemd met de, eerder met de raad afgesproken, evaluatie van de intensieve onkruidbestrijding. Op grond van de uitkomsten heeft het college besloten om de bestrijding van onkruid tweemaal per jaar uit te voeren volgens het concept van de zogeheten 'borstelkaravaan' daar waar dat nodig en wenselijk is. Vanwege de beperkte middelen zal de karavaan gemiddeld anderhalf keer per jaar in de hele stad langskomen. Als bewoners of een wijkraad dit wenselijk vinden, kan de frequentie binnen de wijken hoger of lager zijn. Dit binnen de financiële en inhoudelijke kaders.
Onkruid en de bestrijding ervan hebben de afgelopen jaren de gemoederen in de gemeenteraad meermalen beziggehouden. De wildgroei van onkruid kan aanleiding zijn tot schade aan bestratingen en ontsiert het straatbeeld. De uitkomsten van onderzoek in 1995 tonen aan dat bewoners onkruid niet waarderen.
Bij de begroting 2000 werd besloten de aanpak van onkruid op twee manieren ter hand te nemen. Preventie, het voorkomen van onkruidgroei, is een belangrijke manier om onkruid tegen te gaan. Door kieren tussen stoeptegels, trottoirbanden en wegdek dicht te maken kan er geen onkruid groeien. Besloten werd om preventie standaard mee te nemen bij groot onderhoud van wegen. Daarnaast werd bijna EUR 1 miljoen beschikbaar gesteld om preventie toe te passen bij de invalswegen in met name Overvecht. Ook bij het Westplein is dit recentelijk toegepast.
Verder werd in 2000 besloten om onkruid te bestrijden met borstelmachines (geen chemische bestrijding). Stalen borstels vegen het onkruid van het wegdek weg. Om dat goed te kunnen doen zijn nieuwe machines aangeschaft: de borstelkaravaan. De gehele stad zou daarmee een tot tweemaal per jaar geborsteld kunnen worden. Nadeel van deze bestrijdingsmethode is dat de wortels van het onkruid blijven zitten en de plant dus na korte tijd weer hergroeit. Tweemaal borstelen was wellicht niet voldoende. Om de meest effectieve aanpak met de borsteltechniek te bepalen is besloten om een deel van de stad driemaal te borstelen (met incidentele aanvullende financiële middelen). Het onkruid blijft dan langer weg en het straatbeeld is langer onkruidvrij. In de wijken Kanaleneiland en Overvecht werd het onkruid op die manier twee jaar lang bestreden. Dit werd 'de intensieve bestrijding' genoemd.
In een tweejaarlijkse peiling werd in 2000 en in 2002 bewoners gevraagd naar hun waardering van de onkruidbestrijding. Zowel in 2000 als in 2002 bleek dit op gemiddeld een voldoende te liggen (6,3). Voor de bewoners maakte het niet uit of het onkruid tweemaal per jaar of vaker werd geborsteld. De waardering in de proefwijken verschilde niet of nauwelijks van de rest van de stad.
Dit betekent dat voortaan in de gehele stad onkruid met de borstelmachines zal worden verwijderd. Sommige plekken hebben daarbij genoeg aan eenmaal per jaar, terwijl andere tweemaal geborsteld moeten worden. Gemiddeld wordt de gehele stad anderhalf maal onkruid vrij geborsteld.
9. Rondleiding door beide woningen Rietveld voor EUR 16
Het basistarief voor een bezoek aan het Rietveld Schröderhuis en de Rietveldwoning aan de Erasmuslaan 9 is vastgesteld op EUR 16. Dit is inclusief een rondleiding door beide woningen. Er komen kortingen voor bijvoorbeeld U-pas houders en jongeren. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. Inbegrepen is de toegang tot de permanente expositie van werken van Rietveld in de 'Overkant' van het Centraal Museum.
De prijs van een rondleiding door het Rietveld Schröder Huis bedroeg EUR 8. Het nieuwe tarief vloeit voort uit de verlenging van de rondleiding en de daarmee gepaard gaande kostenverhoging voor het Centraal Museum. Vanaf oktober 2002 is de Rietveldwoning aan de Erasmuslaan 9 na renovatie opengesteld voor het publiek. Voor de bezichtiging van de beide woningen biedt het Centraal Museum een nieuwe rondleiding die ook langer gaat duren. De personeelskosten zijn hierdoor gestegen.
In de Raad was eerder bepaald dat het museum de kosten voor het exploiteren van de nieuwe woning moet betalen uit de extra-opbrengsten van bezoekers. De verwachte stijging van het bezoekersaantal bij gelijke tariefstelling zou bovendien een te grote belasting betekenen voor de woningen, waardoor de onderhoudskosten navenant zouden stijgen. De maximale bezoekcapaciteit van het kwetsbare Rietveld Schröder Huis is al bereikt.
10. Velvergunning Churchilllaan
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het vellen van 24 bomen en het verplanten van 46 bomen aan de Churchilllaan. Dit is nodig vanwege de aanleg van de HOV Zuidradiaal. In het voorjaar van 2003 gaat de Papendorpse Brug open en naar verwachting zal veel verkeer gebruik gaan maken van deze nieuwe brug. Het kruispunt Churchilllaan-Marco Pololaan moet daarom worden aangepast. Er komen meer rij- en opstelstroken en er komt een verkeersregelinstallatie. De bestaande bomenrijen kunnen daarom niet blijven staan. 46 bomen krijgen een andere plaats in Papendorp. Ze gaan naar de Vier Seizoenentuin en naar een groenstrook langs de A2. De overige bomen verkeren niet meer in goede staat of zijn ongeschikt om te herplanten.