Gemeente Hoogeveen

15 januari 2003

* Volgende week woensdag verkiezingencafé *
* Milieustraat donderdag 16 januari dicht *
* Commissie Bestuur *

* Presidium *

* Bezwaarschriftencommissie *

* Spreekuur *

* Oud Papier *

* Wijhe en Deventer volgen Meppel en Hoogeveen op *
* Discussie op www.hoogeveen.nl *

* Rectificatie: Eenmalige uitkering in januari voor minima *
* Gemeente gaat volledig over op groene stroom *
* Werk in uitvoering *

* Bomenkap Zuiderweg en Linthorst Homanlaaan *
* Rioolreiniging in wijk Kattouw *

* Ondernemersenquête *

+ Benoeming lid van de gemeenteraad *
+ Vaststelling bestemmingsplan Buitengebied Westerbork, deelplan Middenraai 76 *

+ Onherroepelijk goedgekeurd bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32 *
+ Inspraak voorontwerp-uitwerkingsplannen Erflanden, 7e Uitwerkingsplan (bosmilieu-oost) en 8e Uitwerkingsplan (bosmilieu-west) *

+ Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

+ Verstrekte kapvergunningen *

+ Ingekomen bouwaanvragen *

+ Verleende bouwvergunningen *

Volgende week woensdag verkiezingencafé

Woensdag 22 januari kunt u stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. Iedereen die mag stemmen heeft de stemkaart al in huis. Tussen 7.30 en 21.00 uur kunt u uw stem uitbrengen. Vanaf 20.30 uur is iedereen welkom in het raadhuis. Daar is die avond een verkiezingencafé. Kort na 21.00 uur zullen de eerste uitslagen van de Hoogeveense stembureaus daar gepresenteerd worden.

Traditioneel zijn tijdens het verkiezingencafé een groot aantal raadsleden en collegeleden aanwezig. Een goede gelegenheid voor u om hen te ontmoeten. Als alle Hoogeveense uitslagen binnen zijn, volgt in de loop van de avond een totaaluitslag en een vergelijking met de vorige parlementsverkiezingen, in mei 2002.

Ook op gemeentelijke website

Ook op www.hoogeveen.nl/verkiezingen zullen de Hoogeveense uitslagen nog dezelfde avond te zien zijn. In de aanloop naar de verkiezingen kunt u vanaf die plek naar de stemwijzer surfen om te kijken welke partij het dichtst bij uw opvattingen ligt.

Een ander interessant adres is www.stemportaal.nl. Via die site kunt u meedoen aan een proef met stemmen via internet. Vandaag, 15 januari, is er een voorverkiezing om aan mee te doen.

Verder vindt u op www.hoogeveen.nl/verkiezingen een link naar de sites van alle partijen die meedoen aan de verkiezingen.

Milieustraat donderdag 16 januari dicht

De Milieustraat op de gemeentewerf aan De Vos van Steenwijklaan is morgen, donderdag 16 januari, gesloten voor het publiek. U kunt die dag dus niet terecht voor het brengen van (grof) huishoudelijk afval.

Openingstijden Milieustraat

De normale openingstijden van de Milieustraat op de gemeentewerf zijn:

dinsdag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 16.30 uur

zaterdag van 13.00-17.00 uur

Meer informatie:

* gemeentereiniging, telefoon 291653

* www.hoogeveen.nl/gemeente (Afval&Milieu) Commissie Bestuur
het gemeentehuis. De vergadering die openbaar is, begint om 19.30 uur. Voor het begin van de commissievergadering kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.
Presidium
Het Presidium van de gemeenteraad vergadert op maandag 20 januari om 16.00 uur in de b&w-kamer in het raadhuis. Op de agenda staan onder andere de volgende punten:

1. Terugblik op commissievergaderingen.
2. Terugblik op raadsvergadering van 19 december 2002. 3. Agendavoorstel raadsvergadering van 30 januari 2003. 4. Stand van zaken inhoudelijke dynamische lange termijnagenda 2003. 5. Financiële planning 2003 voor zover het de raad aangaat. 6. Cursussen.
7. Werkbezoeken.
8. Hoorzittingen.

De bij de agenda behorende stukken liggen tot de vergadering ter inzage bij de griffier en kunnen op verzoek per e-mail worden toegezonden. Zij worden ook zoveel mogelijk bekendgemaakt op de gemeentelijke website www.hoogeveen.nl, onder politiek en bestuur.

Bezwaarschriftencommissie

De bezwaarschriftencommissie houdt een openbare hoorzitting op 22 januari 2003 in Commissiekamer 2 in het raadhuis. Aanvang 14.45 uur. Tijdens deze zitting hoort de commissie de partijen inzake een bezwaarschrift van mr. M.J. Buitenhuis namens de heer J.J. Werkman tegen een besluit van burgemeester en wethouders van 3 oktober 2002 tot het opleggen van een last onder dwangsom indien de heer Werkman niet voldoet aan een gefaseerde ontruiming van het perceel Kanaal Oostzijde 21 te Tiendeveen alsmede van ontruiming van hetgeen zich in de gebouwen ter plekke bevindt.

Spreekuur

Op maandag 20 januari vervallen de wekelijkse spreekuren van de wethouders Van der Zwaag, Leistra en De Haan.

Oud Papier

Op donderdag 16 januari zamelen de basisscholen 't Rastholt en PCB De Regenboog oud papier in. U kunt het oud papier kwijt in de containers op het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in Hoogeveen.

Op zaterdag 18 januari 2002 is het de beurt aan de Papieractie Samenwerkende Scholen. De containers staan die dag opgesteld aan de parkeerplaats Prieswijk-Oost van 9.00 tot en met 11.30 uur.

Op maandag 20 januari organiseert de Juliana van Stolbergschool de inzameling van oud papier. Het papier wordt opgehaald tussen 18.30 uur en 21.30 uur.

Wijhe en Deventer volgen Meppel en Hoogeveen op

Twee jaar geleden kondigde burgemeester Urlings op de nieuwjaarsreceptie tot ieders verrassing aan dat de koningin op 30 april 2001 Koninginnedag zou vieren in Hoogeveen en Meppel. Het duurde uiteindelijk nog een jaar, maar vorig jaar kleurde Hoogeveen op 30 april daadwerkelijk oranje. En niet zo'n beetje ook.

Onlangs werd bekend dat Overijssel het stokje van Drenthe overneemt. Wijhe (gemeente Olst & Wijhe) en Deventer zijn dit jaar uitverkoren. Delegaties uit deze twee plaatsen kwamen afgelopen week al naar Hoogeveen om de kunst af te kijken. We wensen hen heel veel succes én plezier.

Discussie op www.hoogeveen.nl

Op de gemeentelijke website www.hoogeveen.nl wordt de laatste tijd druk gediscussieerd door sitebezoekers. De onderwerpen die momenteel leven zijn Bomenkap door de gemeente, Graffiti, Woningbouwbeleid en behoud historische panden, en 'Kabel en ADSL'. Ook is een boeiende discussie gaande over Jeugd, overlast en vermaak. Ook een wijkagent doet hieraan mee.

Iedereen kan deelnemen aan de discussies, onder de thema's Over het leven, Over Hoogeveen en Over het gemeentelijk beleid. U kunt reageren maar ook zelf een nieuwe discussie starten. Aanmelden is eenvoudig en hoeft maar eenmaal: een korte handleiding vindt u op de site. De discussiepagina's vindt u via de startpagina of via www.hoogeveen.nl/discussie

Eenmalige uitkering in januari voor minima

In het artikel over de eenmalige uitkering voor minima in het Torentje van 8 januari is een fout geslopen. In dit artikel is per ongeluk een inleiding van een ander verhaal terechtgekomen. Daarom drukken we hier het artikel over de eenmalige uitkering nogmaals af.

De gemeente Hoogeveen verstrekt een eindejaarsuitkering aan inwoners met een inkomen dat niet hoger is dan 1.165,55 (voor gehuwden/samenwonenden), 1.048,99 (voor alleenstaande ouders) of

815,89 (voor alleenstaanden). Dit is 110 procent van de bijstandsnorm 2002. De eindejaarsuitkering bedraagt 75,-- per volwassene en 50,-- per inwonend kind tot en met 17 jaar.

De gemeenteraad heeft dat besloten in zijn decembervergadering.

Wie bijstand ontvangt van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid hoeft niet te reageren. Deze groep mensen krijgt in januari de uitkering automatisch bijgeschreven op de bankrekening.

Aanvragen

Wie geen bijstandsuitkering ontvangt maar toch een inkomen heeft dat minder is dan 110 procent van de bijstandsnorm 2002 kan vanaf maandag 13 januari een aanvraagformulier halen bij de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het gaat onder meer om mensen met bijvoorbeeld een WAO- of AOW-uitkering, die lager is dan de genoemde bedragen en niet meer vermogen hebben dan 9.640,--(voor gehuwden/samenwonenden en alleenstaande ouders) of 4.820 (voor alleenstaanden).

Hulp

Aanvragers die graag hulp willen hebben bij het invullen van het formulier kunnen terecht op de volgende plaatsen en tijden:
* Ouderencentrum 't Knooppunt (op donderdag van 09.15 tot 12.00 uur)
* Stichting Welzijnswerk gebouw Grote Beer (op maandag van 13.30 tot 15.00 uur en dinsdag van 19.00 tot 20.00 uur)
* Stichting Welzijnswerk, gebouw het Haagje (op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur)

* Stichting Welzijnswerk, gebouw 't Anker in Hollandscheveld (op woensdag van 9.30 tot 11.00 uur)
Brievenbus aan openbare weg

meter van de openbare weg staan. Inwoners die door deze aanscherping geraakt worden, kunnen bij de gemeente toestemming krijgen de brievenbus aan de openbare weg te plaatsen.

maatregel. Met deze brief als bewijs kan men bij de gemeente een bus aan de openbare weg - schriftelijk - aanvragen. Toekenning is afhankelijk van een aantal voorwaarden. Zo moet de gemeente de berm standaard groene bus.

De gemeente stelt een officiële aanvraag verplicht om wildgroei te worden gebruikt voor kabels en leidingen.

Gemeente gaat volledig over op groene stroom

Vanaf 1 januari gebruikt de gemeente Hoogeveen alleen nog maar groene stroom. In voorgaande jaren was slechts een gedeelte van de gemeentelijke stroom duurzaam geproduceerd. In december besloot het college over te gaan op 100% groene stroom van leverancier Rendo. Het overgaan op groene stroom kost de gemeente geen extra geld.

Groene stroom komt uit duurzame energiebronnen. De belastingdienst controleert of leveranciers voldoende groene stroom inkopen om door te leveren aan hun afnemers. De rijksoverheid bepaalt of de stroom ook echt het predikaat 'groen' verdient.

De gemeente Hoogeveen verbruikt jaarlijks circa 4.630.000 kWh elektriciteit voor:

* de gemeentelijke gebouwen

* rioolpompen

* parkeermeters en

* straatverlichting

De kosten hiervan zijn voor groene stroom niet hoger dan voor gewone 'grijze' stroom. Dat komt omdat over groene stroom minder belasting betaald hoeft te worden.

In 2000 kocht Hoogeveen voor het eerst groene stroom in. Toen ging het nog om 30% van de gemeentelijke elektriciteitsrekening. In 2001 en 2002 liep dit op tot 50%. Vanwege de kosten, wettelijke regelingen en de beschikbaarheid van groene stroom was het niet eerder mogelijk om op 100% groene stroom over te stappen.

Steeds meer klanten van Rendo stappen over op duurzame energie. Inmiddels gebruikt 50% van de Rendo-klanten Rendo-Groen. Vanaf 1 januari voldoet nu ook alle gemeentelijke stroom in Hoogeveen aan het predikaat 'duurzaam geproduceerd'.

Werk in uitvoering

Bomenkap Zuiderweg en Linthorst Homanlaaan

In verband met het kappen van bomen worden volgende week enkele wegen tijdelijk afgesloten. De bomen worden gekapt omdat ze ziek zijn. Op dinsdag 21 januari is de Linthorst Homanlaan afgesloten en op donderdag 23 januari de Zuiderweg.

Rioolreiniging in wijk Kattouw

Vanaf 13 januari 2003 wordt het gemeenteriool in de wijk Kattouw gereinigd door het bedrijf Van der Weg B.V. De werkzaamheden zullen ongeveer twee à drie weken in beslag nemen.

Ondernemersenquête

Onlangs ontvingen alle bedrijven in Hoogeveen een enquête van de gemeente. Met deze enquête wil de gemeente een beeld krijgen van het ondernemingsklimaat in Hoogeveen. De enquête is opgesteld in overleg met het Hoogeveens Ondernemers Collectief HOC. De conclusies uit het onderzoek zullen een belangrijke rol gaan spelen in de ontwikkeling van het economisch beleid van de gemeente.

Respons

Uiteraard hoopt de gemeente op een grote respons. Wij verzoeken u de enquête voor 24 januari aan ons terug te sturen. Onder de deelnemers verloten wij vijf cadeaubonnen van 50,-. Als uw bedrijf geen enquêteformulier heeft ontvangen, neemt u dan even contact op met Boudewijn van Ardenne, tel. (0528) 291751 of mail: D.B.W.van.Ardenne@hoogeveen.nl.

Verkeerd adres?

Bij de verzending van de enquêtes heeft de gemeente gebruik gemaakt van een bestaand adressenbestand. Het is mogelijk dat ook bedrijven die niet meer bestaan een enquête krijgen, terwijl andere bedrijven de vragenlijst op meerdere locaties ontvangen. Omdat wij graag een actueel adressenbestand willen opbouwen, vragen wij u om in die gevallen even te bellen of te mailen. Wij kunnen daarmee het bestand weer helemaal 'up to date' maken.

Mededelingen

Benoeming lid van de gemeenteraad

De voorzitter van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Hoogeveen maakt ingevolge artikel W 7 van de Kieswet bekend, dat het besluit van 6 januari 2003 waarbij Loof, H. (Hendrikus) te Hoogeveen is benoemd verklaard tot lid van de gemeenteraad wegens ontslag Siers-Kooi, I.C.C. (Ida) bij het gemeentehuis voor een ieder ter inzage is gelegd.

Vaststelling bestemmingsplan Buitengebied Westerbork, deelplan Middenraai 76

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat van 16 januari tot en met 12 februari 2003 bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen, ter inzage ligt het door de gemeenteraad op 19 december 2002 vastgestelde bestemmingsplan Buitengebied Westerbork, deelplan Middenraai 76. Ten opzichte van het ontwerp-bestemmingsplan dat vanaf 20 juni 2002 vier weken ter inzage heeft gelegen zijn geen wijzigingen aangebracht. Het plangebied betreft het perceel Middenraai 76.

Gedurende de termijn van vier weken kunnen bij Gedeputeerde Staten van Drenthe, Postbus 122, 9400 AC Assen schriftelijk bedenkingen worden ingebracht door:

* Degene die tijdig zijn zienswijze omtrent het ontwerp-bestemmingsplan bij de gemeenteraad kenbaar heeft gemaakt
* Een belanghebbende die kan aantonen dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zijn zienswijze omtrent het ontwerp-bestemmingsplan bij de gemeenteraad kenbaar te maken.

Onherroepelijk goedgekeurd bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32

Tegen het door Gedeputeerde Staten van Drenthe bij besluit van 24 september 2002, kenmerk 6.4/2002003777, goedgekeurde bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32, is geen beroep ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De goedkeuring van dit bestemmingsplan is hierdoor onherroepelijk geworden.

Het plangebied betreft het perceel aan de Johannes Poststraat gelegen tussen de percelen Joh.Poststraat 32 en 34 te Nieuwlande. Het bestemmingsplan beoogt de realisering van twee woningen op dit perceel.

Het bestemmingsplan ligt ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Inspraak voorontwerp-uitwerkingsplannen Erflanden, 7e Uitwerkingsplan (bosmilieu-oost) en 8e Uitwerkingsplan (bosmilieu-west)

Deze uitwerkingsplannen zijn uitwerkingen overeenkomstig artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor twee deelgebieden van het bestemmingsplan Erflanden. Het betreft het oostelijk en westelijk deel van het bosmilieu. Het bosmilieu is gelegen in het oostelijk deel van Erflanden grenzend aan het klaverblad Hoogeveen.

Het plan voor het 7e Uitwerkingsplan (bosmilieu-oost) richt zich op de uitwerking van een gebied bestemd voor de realisatie van ongeveer 58 vrijstaande woningen.

Het plan voor het 8e Uitwerkingsplan (bosmilieu-west) richt zich op de uitwerking van twee woongebieden aan weerskanten van de Laan, bestemd voor de realisatie van ongeveer 42 vrijstaande woningen en 20 dubbele woningen.

De gewenste beeldkwaliteit is in de toelichting bij elk uitwerkingsplan beschreven (hoofdstukken 7 en 8). Deze beeldelementen betreffen architectuur, bouwhoogten, kleurgebruik, rooilijnen, kappen, erfafscheidingen en de inrichting van het openbaar gebied. Het is de bedoeling dat de beeldkwaliteitscriteria bij raadsbesluit worden aangemerkt als beleid voor de visuele kwaliteit van de gebouwde omgeving, zoals bedoeld in artikel 9.1 van de gemeentelijke bouwverordening. Zodoende kunnen die criteria bij de welstandsbeoordeling als toetsingskader gehanteerd worden.

U kunt inspreken over de voorontwerp-uitwerkingsplannen en de beeldkwaliteitscriteria. De beide voorontwerpen liggen met ingang van 16 januari 2003 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Tijdens de termijn van terinzagelegging kunt u schriftelijk een inspraakreactie over één of beide voorontwerp-uitwerkingsplannen indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders, postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen. Tevens bestaat de mogelijkheid om gedurende de hiervoor genoemde termijn mondeling een reactie op één of beide plannen te geven. Degene die hiervan gebruik wenst te maken kan zich wenden tot de heer F. Berting van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (tel. 0528-291769). Van hetgeen mondeling naar voren is gebracht wordt een verslag gemaakt. Afhankelijk van de binnen gekomen reacties per voorontwerp-uitwerkingsplan zullen burgemeester en wethouders beoordelen of het noodzakelijk is een aparte inspraakavond te houden.

Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de bestemmingsplannen Oost, Toldijk en Buitengebied Westerbork ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:
* Gemeente Hoogeveen, voor het plaatsen van een kantoorunit op het parkeerterrein aan de K. de Raadstraat (naast de Juliana van Stolbergschool) te Hoogeveen

* K. Strijker, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan op het perceel Stuifzandseweg 52 te Hoogeveen

* J. Hepping, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan op het perceel Middenraai 48b te Nieuweroord

De bouwplannen liggen met ingang van 16 januari 2003 gedurende twee weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van vrijstelling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan Landelijk Gebied (deelkaart D) ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:

* Bouw- en aannemersbedrijf H. Veld v.o.f., voor het vergroten van het woonhuis Eenendertigste Wijk-N 10, te Hollandscheveld.

De bouwaanvraag ligt met ingang van 16 januari 2003 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Wolfsbos ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:
* H.G.J. Akse, voor het uitbreiden van de woning Leeuweriklaan 70 te Hoogeveen.

De bouwaanvraag ligt met ingang van 16 januari 2003 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk een inspraakreactie omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Verstrekte kapvergunningen

De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* De gemeente, sector MOW, voor een eik staande nabij Meerkoetlaan 44 in Hoogeveen;

* H. Pater, Otto Zomerweg 46, Hollandscheveld, voor een eik;
* De gemeente, sector MOW, voor het verwijderen van ca. 9000 m² beplanting, met herplantplicht, tussen de Pesserdijk en de Fokkerstraat.

Tegen deze verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders.

Ingekomen bouwaanvragen

Bouwaanvragen:

* Haar J.W., bouwen van een woning met garage, Bieslook 7, Noordscheschut

* Mulder M., bouwen van een woning met garage, Bieslook 5, Noordscheschut

* Aannemersbedrijf Dons&Troost, bouwen van een twee-onder-één kapwoning, Bieslook 9-11, Noordscheschut

* Wassenaar S., uitbreiden van een woning en berging, De Waring 5
* Klunder H.A., gedeeltelijk/geheel vernieuwen van een achterhuis/schuur, Pesserstraat 7

* Kooistra P.E., bouwen van een twee-onder-één kapwoning, Bieslook 1-3, Noordscheschut

* Onroerend Goed Scheper B.V., bouwen van drie appartementen,Grote Kerkstraat 54-56

* Vos J.S., verbouwen van een woning, Molenweg 1, Tiendeveen
* Mulder A.A., bouwen van een woning, Dorpsstraat 50, Elim
* Jansen Holding B.V., uitbreiden van een pand, Hoofdstraat 120
* Wulp van der P., uitbreiden van een woonhuis, Langewijk 4, Elim
* Neijenmantingh H., verbouwen van een woonboerderij, Beilerstraat 19, Pesse

* Kaspers L.J.M., bouwen van een vrijstaande woning, Bieslook 3, Noordscheschut

* Okken C., tijdelijk plaatsen van twee caravans, Dorpsstraat 12, Elim

* Schonewille K.L., bouwen van een schuur, Jeulenwijk 105, Elim
* Bosma R., bouwen van een schuur, Rauweveldweg, Elim
* Histor en Klassieke voertuigenvereniging Vehicle, tijdelijk bouwen van een hal, Achteromsedijk

Aanvraag lichte bouwvergunning:
* Belle R., bouwen van een paardenstal, Langewijk 14
* Koster H.R., bouwen van een tuinhuisje, Hoveniersland 53, Noordscheschut

* Eijsden van M.J., uitbreiden van een woning, De Beugel 9
* Knol F., bouwen van een carport, Klijnsmastraat 1
Aanvraag regulier bouwvergunning:
* Staaten van M., uitbreiden van een woning, Beukerswijk 3a, Hollandscheveld

* Mulder M., tijdelijk plaatsen van een caravan, Bieslook 5, Noordscheschut

Bouwmeldingen:

* Veld R., uitbreiden van een woning, De Garve 24
Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24

Verleende bouwvergunningen

Bouwvergunningen:

* Graaf van der P., bouwen van een erker, De Plevier 1
* Vereniging voor Prot. Chr. Onderwijs, uitbreiden van onderwijsgebouw 'Het Palet', Van Goghlaan 5
* Dees A., plaatsen van een kap op de garage, De Oostmaden 3
* Klomp R., uitbreiden van een woning, Rigel 27
* Grave B., plaatsen van een vervangende woonwagen, Bootzelaerstraat 3

* Kroesen C., plaatsen van een kap op de garage, De Wrongel 2
* Van Goor Holding B.V., uitbreiden van een bedrijfshal, Lindberghstraat 27

Bouwvergunning met instandhoudingtermijn:
* Ziekenhuis Bethesda, plaatsen van een tijdelijke uitbreiding, Dr G.H. Amshoffweg 1
van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd van Hoogeveen.