PSZVS
http://www.pauwsanderszeilstra.nl

Investeren in onderwijs levert geld op

Nederland in Europese middenmoot

Den Haag, 14 januari- Nederland investeert vergeleken met omringende landen veel minder in onderwijs. Ons land bevindt zich in de Europese middenmoot en geeft ongeveer evenveel aan onderwijs uit als de Oost-Europese landen. Het onderwijs-systeem blijkt selectief te werken. Ons land kent relatief veel laagopgeleiden wat leidt tot een geringere economische groei. Een toename van het gemiddelde opleidingsniveau van de beroepsbevolking met een jaar leidt tot een extra economische groei van 0,3%.

Dit blijkt uit het rapport Investeren en Terugverdienen dat het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) vandaag heeft gepresenteerd en overhandigd aan de
heer F. Weisglas, voorzitter Tweede Kamer. Auteurs van het rapport zijn prof. dr. Wim Groot (Universiteit Maastricht) en prof. dr. Henriëtte Maassen van den Brink (Universiteit van Amsterdam).

SBO-voorzitter Jan Franssen vindt het schokkend dat ons land zo weinig in onderwijs investeert. Het rapport toont aan dat extra investeringen in het onderwijs ook terugverdiend kunnen worden. De ontwikkeling van onze kenniseconomie en daarmee van de internationale concurrentiepositie van ons land zijn er direct bij gebaat. Bovendien levert het meer op dan alleen economische groei. Hogeropgeleiden zijn over het algemeen gezonder dan laagopgeleiden en minder betrokken bij criminaliteit. Investeren in onderwijs kan dus kosten voor de gezondheidszorg en voor bestrijding van criminaliteit besparen, aldus de SBO-voorzitter.

Franssen vindt het de hoogste tijd om het onderwijs niet langer te zien als een kostenpost maar als een effectief instrument om de economische en maatschappelijke ontwikkeling te stimuleren. Alle pleidooien voor industriële vernieuwing en een kenniseconomie ten spijt, we zitten met ons uitgavenpatroon in de Europese middenmoot. Landen als Denemarken, Frankrijk, Zweden en Noorwegen investeren beduidend meer. Ons imago van hoogopgeleid land is maar voor een deel juist. We hebben een smalle top van goed presterende hoogopgeleiden. Hierdoor komt in internationale prestatievergelijkingen het Nederlandse onderwijs er goed af. Maar er is ook een relatief grote groep laagopgeleiden. Dit zet een rem op de economische groei.

Het SBO presenteert dit voorjaar een investeringsprogramma onder het motto Een Marshallplan voor het Nederlandse onderwijs.

Het SBO is het platform van werkgevers- en werknemersorganisaties in het onderwijs, ontwikkelt in die hoedanigheid
arbeidsmarktinstrumenten en zorgt voor de uitwisseling van ideeën, visies en ervaringen op en rond de onderwijsarbeidsmarkt (www.sboinfo.nl).

Noot voor de redactie,