14-1-2003
Citroën-verkopen stijgen zesde achtereenvolgende jaar
Voor het zesde achtereenvolgende jaar zijn de verkoopcijfers van
Citroën in Nederland verbeterd ten opzichte van het voorgaande jaar.
In 2002 werden 31.336 nieuwe Citroën personen- en bestelautos
verkocht, een stijging van 10,9 procent ten opzichte van 2001.
In Europa heeft Citroën opnieuw het verkooprecord gebroken, dankzij
een totaal van 1,312 miljoen verkochte autos.
De groei van Citroën in Nederland is vooral toe te schrijven aan het
succes van de personenautos: de verkoop steeg met 17,4 %, van 21.861
tot 25.673. Het marktaandeel in de licht gedaalde totaalmarkt steeg
van 4,12 tot 5,03 procent. Dit succes is voor een belangrijk deel toe
te schrijven aan de C5, waarvan er meer dan tienduizend zijn verkocht,
een verdubbeling van het al zo goede resultaat van 2001 en goed voor
een marktaandeel van ruim 2 procent. Vooral in de zo belangrijke
leasemarkt blijkt de C5 een aantrekkelijke propositie, waarbij meer
dan de helft van de kopers de Break-versie kiest. In het D-segment
bezet de C5 de derde plaats. De in 1999 geïntroduceerde Xsara Picasso
handhaafde zich op een uitstekend niveau, met een verkoop van 6.500
exemplaren. De C3, die sinds de zomer leverbaar is, blijkt een schot
in de roos te zijn: binnen een half jaar werden er ruim vierduizend
van verkocht.
Niet verrast
Het resultaat van de bestelwagens is iets achtergebleven bij 2001: er
werden bijna zesduizend nieuwe autos op grijs kenteken verkocht, met
name de Berlingo. Dit model is opnieuw koploper in de markt van de
kleine bestelwagens, met een lichte voorsprong op de Partner van
PSA-collega Peugeot. Samen met meer dan duizend Berlingos op geel
kenteken betekent dit een groot succes voor het model waarvan eind
2002 een vernieuwde versie op de markt werd gebracht.
Algemeen directeur Roland van Ro is tevreden, maar niet verrast door
het resultaat: Al deze successen bij elkaar zorgen ervoor dat Citroën
definitief bij de grote merken hoort. Weliswaar hebben we nog een
behoorlijk grote achterstand op de koplopers, maar ons merk valt niet
meer weg te denken uit de top en staat weer op de shoppinglist van
heel veel consumenten die in de markt zijn voor een nieuwe auto. In
Europa werden in 2002 niet minder dan 1,312 miljoen nieuwe Citroëns
verkocht, een verbetering van 6,3 % ten opzichte van 2001. Hoewel de
West-Europese markt met 3 procent is gedaald, is de verkoop van
Citroën toch met 1 procent toegenomen. Buiten Europa stegen de
verkoopcijfers zelfs met 30 procent.
Nieuwe succesnummers
Citroën is ook voor 2003 optimistisch: Van Ro verwacht opnieuw een
markt van ongeveer een half miljoen nieuwe personenautos en
tachtigduizend bestelautos, waarin Citroën ook volgend jaar een
marktaandeel van respectievelijk 5,5 en 7,5 procent zal kunnen
behalen. Succesnummers zullen opnieuw de C3, C5, Xsara Picasso en
Berlingo zijn, waarbij de gloednieuwe nicheauto C3 Pluriel vanaf het
voorjaar voor extra resultaat zal zorgen. Bij dergelijke autos gaat
het niet direct om de aantallen, maar om de funfactor en de
uitstraling op het merk als zodanig. Wij gaan door met de samenwerking
met een groot aantal partners, zodat onze verkoop- en servicepunten
zich dichtbij de klant bevinden en hij altijd snel bij ons terecht
kan, aldus Roland van Ro, die eraan toevoegt dat ook de nieuwe C8
ruimteauto zal bijdragen aan de continuering van het succes.