14-1-2003
Audi Pikes Peak quattro: dynamiek, ontwerp en ruimte
Première in Detroit: Audi heeft op de North American International
Motor Show (5 20 januari 2003) het sportieve studiemodel Pikes Peak
quattro gepresenteerd een concept voor alle wegen en licht
off-road-gebruik.
De studie werd exclusief ontwikkeld voor het debuut op deze
belangrijkste Amerikaanse autotentoonstelling.
Het indrukwekkende studiemodel van een segmentoverschrijdende,
typische Audi is genoemd naar de bekende berg Pikes Peak. Deze
verrijst met zijn circa 4.300 meter hoogte steil uit de
Colorado-vlakte van de Rocky Mountains, is zichtbaar vanaf grote
afstand en draagt de bijnaam Americas Mountain.
Bij autoliefhebbers is deze berg echter beter bekend als de locatie
van de Pikes Peak International Hill Climb Race. Circa 160
onverschrokken coureurs temmen elk jaar in juni het 12,4 mijl (zon 21
km) lange traject. Naast rechte stukken waar snelheden van 200 km/h
geen uitzondering zijn, telt de berg ook 156 haarspeldbochten zonder
vangrails
Dankzij drie overwinningen werd de Pikes Peak International Hill Climb
een onderdeel van de succesvolle historie van Audi op autosportgebied.
In 1985 won Michèle Mouton, de eerste vrouw die het
Wereldkampioenschap Rallys natuurlijk met Audi wist te winnen. Het
volgende jaar was Amerikas coureurslegende Bobby Unser niet te
kloppen. En in 1987 zorgde Walter Röhrl met de Audi Sport quattro S1
voor een veel geroemde overwinning met een nieuwe recordtijd van
10:47,85 minuten.
Met zijn kwaliteiten als bergbeklimmer vertoont de Audi Pikes Peak
quattro beslist parallellen met de rallywereld de snelle sport op
onverhard terrein. Alleen zijn de capaciteiten van de Audi Pikes Peak
quattro anno 2003 aanzienlijk veelzijdiger dan die van de inmiddels 15
jaar oude Audi Sport quattro.
Het concept van de Audi Pikes Peak quattro
De vijfdeurs 4+2-zitter staat meer dan welk ander ontwerp symbool voor
de consequente evolutie van het actuele Audi-design. De Pikes Peak
quattro toont de ideeën van Audi AG voor een innovatief, sportief,
segment-overschrijdend concept in de premium-klasse.
Het concept van de Audi Pikes Peak quattro wordt gekenmerkt door de
combinatie van een rijmachine in de geest van de krachtige Audi
quattro en een baanbrekend ontwerp met elementen uit de meest
uiteenlopende marktsegmenten.
De Audi Pikes Peak quattro is een crossover, en combineert dus de
typische kwaliteiten van verschillende categorieën autos. Aan een zeer
sportieve en luxueuze personenauto dankt hij zijn dynamiek en comfort,
maar ook in het terrein staat hij zijn mannetje, dankzij de in hoogte
verstelbare adaptive air suspension en de quattro-aandrijftechniek.
Daarnaast overtuigt de Audi Pikes Peak quattro door zijn innovatieve
stoelconcept met variabele elementen uit luxueuze MPVs.
Karakteristiek ontwerp
De Audi Pikes Peak quattro toont hoe een typische Audi-interpretatie
van een markant en sportief crossover-model met nadrukkelijke
premium-aspecten er uit zou kunnen zien.
Lang-vloeiende, duidelijk gemarkeerde lijnen en grote, krachtig
gespannen vlakken zijn gecombineerd tot een ontwerp waarin esthetische
rust en atletische spanning contrasteren. De exterieurvlakken komen
door accentuerende profileringen en paneelnaden nadrukkelijk tot
leven.
Deze indruk wordt versterkt door de keuze van de lichte metallic
lakkleur Polarzilver. De Audi Pikes Peak quattro straalt stabiliteit
en veiligheid uit en voegt daar nog sportieve élégance aan toe.
Het front van de Audi Pikes Peak quattro wordt gekenmerkt door een
horizontaal in tweeën gedeelde grille met een rondlopende
detaillering.
Ook de details van de Audi Pikes Peak quattro zijn uitgesproken
markant uitgevoerd. De Xenon Plus-koplampen achter heldere lampglazen
zijn door hun technische ontwerp en uitstekende
lichtopbrengst/-verdeling al even geschikt voor snelle snelwegritten
als voor ritten over onverharde pistes. LED-techniek maakt extreem
compacte mistlampen mogelijk en zorgt daarnaast voor een markante
optiek van de sportief-gelijnde achterlichten.
De deurgrepen in de portieren van de Audi Pikes Peak quattro komen pas
naar buiten wanneer een naderingssensor van de advanced key-functie
constateert dat passagiers in het gezelschap van een geautoriseerde
bestuurder willen instappen. Tegelijkertijd wordt een
portiergreepverlichting geactiveerd. Deze verbluffende oplossing
combineert de optische élégance van vlak met de carrosserie liggende
portiergrepen met de gevoelsmatige robuustheid van deurgrepen.
De buitenspiegels zijn uitgerust met een verlichtingsfunctie voor het
gebied direct naast de auto. In de rechter buitenspiegel is bovendien
een camera geïntegreerd die op het rechter voorwiel is gericht. Via
het MMI-beeldscherm geeft deze een blik in een tot nu toe dode hoek en
bij smalle doorgangen levert hij veilige informatie over de afstand
tot en de conditie van de wegrand.
De dynamische capaciteiten van de Audi Pikes Peak quattro worden
geëtaleerd door de machtige 5-arm velgen in dubbelspaak-ontwerp met de
optiek van twee achterelkaar geplaatste stervelgen. Het speciaal
ontwikkelde bandenprofiel versterkt de functionele indruk.
PAX-wielen in de maat 295/770 R 560 A (komt overeen met een zichtbare
velgmaat van 20,6 inch) verbeteren bij een plotseling verlies van
bandenspanning de beheersbaarheid van de auto en garanderen met hun
noodloopeigenschappen de mobiliteit tot circa 200 km bij een maximum
snelheid van 80 km/h zelfs bij bandenpech.
Interieur: welzijn in een nieuwe sfeer
Met zijn harmonieuze totaalconcept schept het interieur een sterke
band met het sportief-emotionele exterieurontwerp. Het interieur biedt
met zijn edele, perfect afgewerkte materialen een nieuwe beleving van
sfeervol welzijn. Mat, geborsteld aluminium en elementen uit Tamo,
Japans essenhout, zetten zowel sportief-technische als
natuurlijk-gerieflijke accenten. Een glazen dak verschaft de
inzittenden een panorama-uitzicht en zorgt voor een lichte ambiance.
Naast het heldere lijnenspel van de cockpit accentueert een hoogliggende middenconsole de sportieve, edele uitstraling van het interieur. Innovatieve instrumenten in 3D-laseroptiek zorgen voor briljante afleesbaarheid ook onder moeilijke lichtomstandigheden.
Het multifunctionele, lederen sportstuurwiel in 3-spaaks-design is aan
de achterzijde voorzien van tiptronic-schakelpeddels. Versnellingen
kunnen handmatig worden gekozen, zonder dat de bestuurder zijn handen
van het stuur hoeft te nemen.
Ter optimalisering van de inzittendenbescherming bepalen twee decent
geïntegreerde cameras van het Out Of Position-airbagsysteem de
zitpositie van de voorpassagier en passen daarmee de activering van de
airbags individueel aan.
De schakelcoulisse en de Audi-MMI (Multi Media Interface) zijn
ergonomisch ten opzichte van de bestuurder gepositioneerd. Deze
symmetrische indeling van de middenconsole creëert aan de
voorpassagierszijde ruimte voor een comfortgebied met twee
bekerhouders en een bergvak. Onder de gedeelde armsteun bevindt zich
een koelvak.Alle centrale bedieningselementen van het interieur worden
door gepolijste aluminium-frames omlijst en springen er door hun
optiek met helder glas extra uit.
De voorste middenconsole loopt als een brug van het dashboard tot aan
het eind van de voorstoelen. Tussen de aparte stoelen op de tweede
zitrij accentueert een tweede, verzinkbare middenconsole het
functionele karakter van de Audi Pikes Peak quattro. Deze console
bevat bedieningselementen van de entertainment-elektronica, een
koelvak, opbergmogelijkheden en bekerhouders.
In het interieur harmonieert de tint Cariboubeige met groene
elementen. Zo zijn bijvoorbeeld de sterk geprononceerd gevormde
stoelen bekleed met hoogwaardig nappaleder in Caribou, terwijl de
zitschaal die de achterzijde van de stoelen vormt, is bekleed met
Yukongroen leder.
Geen compromissen ook bij de stoelen
In de Audi Pikes Peak quattro vinden zes personen een plek op drie met
leder beklede stoelrijen. De conceptkeuze voor een 4+2-indeling
versterkt daarbij het premium-karakter van de Audi Pikes Peak quattro:
krappe middenplaatsen op de cardantunnel zijn er niet. In plaats
daarvan is er een fraaie balans tussen luxe en functionaliteit.
Alle stoelen van de Audi Pikes Peak quattro zijn uitgebreid elektrisch
verstelbaar. Om de toegang tot de achterste zitplaatsen gemakkelijker
te maken zijn de stoelen van de tweede zitrij uitgerust met een
instapfunctie. Voor het vervoer van spullen kunnen de beide achterste
zitrijen worden neergeklapt en deze vormen dan met hun rugleuningen
een vlakke verlenging van de trapsgewijs tot 1950 liter uit te breiden
bagageruimte. Ook het neerklappen van de variabele, achterste
fauteuils gaat elektrisch.
In de Audi Pikes Peak quattro blijft de MMI niet alleen aan de voorste
inzittenden voorbehouden. Ook voor de tweede en derde zitrij zorgen
twee uit de dakconsole uitklapbare beeldschermen in de maat 173 x 130
mm voor informatie en entertainment. DVD- en MD-speler in de
verzinkbare middenconsole achterin, een eigen MMI met internettoegang,
alsmede USB- en hoofdtelefoonaansluitingen bieden individuele
multimedia-mogelijkheden voor de passagiers.
Sterk einde: de achterpartij
Om optimale in- en uitlaadmogelijkheden te bieden loopt de achterklep
van de Audi Pikes Peak quattro door tot in de zijden van de auto. Hij
opent en sluit elektrisch via de afstandsbediening. Handbagage kan
door de apart openende achterruit direct in de bagageruimte worden
geplaatst.
De beide in de achterbumper geïntegreerde uitlaatparen zorgen zowel
voor akoestische als optische harmonie.
Biturbo-achtcilinder met directe benzine-inspuiting en 500 pk
De uit de Audi RS6 bekende biturbo-achtcilinder is verder ontwikkeld
en levert nu 368 kW (500 pk). Bij deze vermogenstoename speelt de
hypermoderne technologie van directe benzine-inspuiting FSI een
beslissende rol. Deze techniek heeft reeds bij de historische
overwinningen bij de 24 Uur van Le Mans 2001 en 2002, alsmede in de
American Le Mans Series nieuwe maatstaven gezet. Inmiddels worden in
de Audi A2 en Audi A4 al krachtige FSI-motoren toegepast.
In de Audi Pikes Peak quattro maakt de achtcilinder-biturbo-FSI indruk door spontane en plezierige draaieigenschappen en beresterke trekkracht in alle toerengebieden. Hij laat de Audi Pikes Peak quattro in slechts 5,0 seconden van 0-100 km/h accelereren; de topsnelheid wordt bij 250 km/h begrensd. Het maximum koppel van 630 Nm is al bij 2.000 tpm beschikbaar en blijft over een breed toerengebied constant krachtige en soevereine trekkracht als ideale voorwaarde voor zowel sportieve on-road-ritten als voor spannende off-road-passages.
Ultieme aandrijving op alle wegen
Natuurlijk past Audi ook bij dit veelzijdige studiemodel de
toonaangevende quattro-technologie en de ervaringen met het in hoogte
verstelbare, adaptieve, luchtgeveerde onderstel adaptive air
suspension toe. Want de doelstelling voor de ontwikkelingsingenieurs
luidde: de Audi Pikes Peak quattro moet onverhard terrein en zware
wegomstandigheden net zo soeverein beheersen als snelle asfaltwegen.
Onder alle omstandigheden, op elke ondergrond zorgt de permanente
vierwielaandrijving quattro voor optimale tractie en maximale
stabiliteit.
Standaard is het systeem afgestemd op een gebalanceerde verdeling van
de aandrijfkracht: 50 % naar de voor- en 50 % naar de achteras. Bij
slip aan een as wordt de kracht variabel naar de andere as omgeleid.
Het elektronische sperdifferentieel EDS zorgt daarnaast voor de
koppelverdeling tussen de wielen op één as. En het elektronische
stabilisatieprogramma ESP ondersteunt de bestuurder bij het beheersen
van potentieel kritieke rijomstandigheden in het grensbereik. Net als
alle Audi quattro-modellen biedt de Pikes Peak quattro onder alle
omstandigheden de beste tractie op elk wegdek.
Aanvullend zorgt een in hoogte verstelbare, pneumatische
niveauregeling aan beide assen er automatisch voor dat de gewenste
bodemvrijheid onafhankelijk van de belading constant wordt gehouden.
De totale aslast wordt door de luchtveren gedragen.
Innovatief veiligheidssysteem: Lane Departure Warning
Een bijzondere, actieve ondersteuningsfunctie voor de bestuurder is
het Lane Departure Warning-systeem. Dit assistentiesysteem analyseert
via een optische sensor de rijbaanmarkeringen en waarschuwt de
bestuurder bij het verlaten van het juiste spoor met een
geluidssignaal en trillingen in het stuurwiel.
De Audi Pikes Peak quattro is eveneens uitgerust met de Adaptive
Cruise Control. Deze biedt zowel de functies van een snelheidsregeling
als een automatische afstandsfunctie.
De adaptieve luchtvering
Een bijzonderheid van de Audi Pikes Peak quattro is de in hoogte
verstelbare, adaptieve luchtvering Adaptive Air Suspension. Dit
Audi-systeem maakt de Pikes Peak quattro tot een allrounder van unieke
klasse: de grote bodemvrijheid van maximaal 280 millimeter voor zwaar
terrein kan al even gemakkelijk via de MMI worden gekozen als een
onderstelverlaging met overeenkomstig lager zwaartepunt en optimale
aërodynamica bij hoge snelheid.
Bij hogere snelheden volgt automatisch een hoogte-aanpassing van het
onderstel en een overeenkomstige aanpassing van de demperinstellingen
ten behoeve van optimale rijstabiliteit en rijdynamiek.
Audi slaat consequent nieuwe wegen in
Het autoconcept van de Audi Pikes Peak quattro combineert veelzijdige
eisen op autogebied: reislimousine met sportieve vormgeving, krachtige
terreinauto en emotioneel vrijetijdsmodel met variabel
interieurconcept.
De Pikes Peak quattro bewijst opnieuw Audis Voorsprong door Techniek.
Audi slaat consequent nieuwe wegen in: quattro, TDI, FSI en Audi Space
Frame zijn slechts enkele voorbeelden van baanbrekende
pioniersprestaties.
Ook bij de ontwikkeling van nieuwe autoconcepten overschrijdt Audi
steeds opnieuw bewust de grenzen van het conventionele. Kortstondige
modetrends zijn daarbij niet de doelstelling Audi zet mijlpalen.
Daarvan levert de Audi Pikes Peak quattro een nieuw bewijs.
De Audi Pikes Peak quattro breidt het tot nu toe geldende begrip Sport
Utility Vehicle (SUV) uit met nieuwe aspecten, zoals
quattro-aandrijving en in hoogte verstelbare luchtvering Adaptive Air
Suspension. Hij biedt de rijdynamiek van pure sportwagens. Hij
definieert met zijn elektrische, zonder enige inspanning bedienbare
4+2-stoelsysteem een nieuwe kwaliteit in variatiemogelijkheden. En hij
overtuigt ook optisch met een nieuwe interpretatie van
sportief-elegante vormen.
De Audi Pikes Peak quattro is daarmee meer dan een SUV. Hij combineert
de beste karaktertrekken van verschillende autosegmenten tot een nieuw
concept op het hoogste niveau.