14-1-2003
T350C ontworpen voor puur sportief genieten
TVR neemt nog dit jaar een zeer sportief gelijnde coupé in productie.
Dat is de T350C, die zijn première beleefde op de Birmingham Motor
Show. In de bijzonder strak gelijnde carrosserie komen de kenmerken
van dit oer-Britse merk tot in de finesses naar voren.
Voor de aandrijving zorgt de jongste uitgave van de beproefde Speed
Six zescilinder in lijnmotor.
TVR besloot enkele jaren geleden om zich louter op de thuismarkt te
concentreren. Het voldoen aan strengere emissie-eisen op het Europese
vasteland zou forse investeringen vergen. Daarbij kwam dat de vraag in
eigen land hoog genoeg was om de volledige productie op de thuismarkt
af te zetten.
Ondertussen zijn bergen werk verzet. TVR treft voorbereidingen voor
een terugkeer met de Tuscan op het Europese vasteland. De productie is
gestroomlijnd dankzij het gebruik van de modernste technologie voor
het vormgeven en ontwikkelen van nieuwe modellen. Handwerk vormt nog
steeds het visitekaartje van TVR, maar door tal van slimme oplossingen
is de efficiency verhoogd.
Coupé en Targa
De T350C fungeerde als publiekstrekker voor de Birmingham Motor Show,
waar deze nieuwkomer prijkte tussen een inmiddels opvallend omvangrijk
gamma. Op de stand stonden verder de Chimaera (waarvan er ondertussen
meer dan 10.000 zijn gebouwd), de Cerbera, de Tuscan, de Tamora en de
T400R/T440R.
De T350C komt als Coupé en als Targa op de markt. Het laatstgenoemde
model heeft twee uitneembare panelen in het dak. De carrosserie wordt
gekenmerkt door zeer gladde en vloeiende lijnen. Naar goed gebruik bij
TVR ontbreken de beeldverstorende deurgrepen. Om de portieren te
openen zit er een knop onder de buitenspiegels. De voorkant is even
glad als de neus van een haai. Koeling krijgt de motor van twee
openingen links en rechts.
De achterkant lijkt op een achtersteven van een snelle zeilboot. De
daarin geplaatste uitlaten en de vele ronde luchtgaten geven een uniek
beeld. De totale vormgeving draagt sterk bij aan de wegligging bij
hoge snelheid. Het design zorgt voor een aanzienlijke neerwaartse
druk, waarbij de schuin afgesneden achterzijde werkt als spoiler. De
vorm zorgt voor een zo laag mogelijke luchtweerstand. De vele gaten
aan de onderzijde voeren daarbij de luchtstroom onder de auto snel af
wat het neerwaartse effect versterkt.
Gerijpt in racerij
Elk detail van de auto straalt snelheid uit. Die uiterlijke belofte
maakt de T350 ruimschoots waar dankzij de 3,6-liter-benzinemotor. Het
is de Speed Six, welke al vijf jaar in productie is en die is gerijpt
in de racerij. De krachtbron heeft zich bewezen in tal van GT
Endurance-races waaraan TVR deelnam, zoals de 24 uren van Spa dit
jaar.
De motor reageert fel op het gas dankzij een klein vliegwiel, een van
de racerij stammende koppeling en een inlaatsysteem met een gasklep
per cilinder. In de T350C levert de zescilinder met 24 kleppen een
maximum vermogen van 257 kW/350 pk bij 7200 toeren per minuut. Het
maximale toerental bedraagt maar liefst 8000. De topsnelheid bedraagt
meer dan 250 kilometer per uur en de T350C accelereert binnen vijf
seconden van stilstand naar 100 kilometer per uur. De exacte gegevens
komen beschikbaar zodra de auto in productie is genomen. TVR start
daarmee in december.
AutoRai