Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Rotterdam, 14 januari 2002

Concurrentievervalsing vaste telefonie in combinatie met adsl

Rotterdams bedrijf stapt naar de OPTA

Eindgebruikers die via het ADSL netwerk van KPN Telecom toegang hebben tot het internet, kunnen vaak hun KPN abonnement niet opzeggen. Dit komt omdat KPN aan Internet Providers méér geld vraagt voor ontbundelde toegang tot de woning zonder telefonie dan voor een ontbundelde toegang met een telefonie abonnement van KPN Telecom. Op deze manier wordt in feite de internet toegang gesubsidieerd door de telefoniedienst. Deze manier van handelen is volgens het Rotterdamse Rits tele.com, dat internettelefonie aanbiedt, in strijd met het kosten oriëntatie principe, zoals vastgelegd in de Telecomwet. Rits tele.com stapt daarom naar de OPTA.

Rits tele.com biedt internet telefonie aan onder de merknaam Pilmo (www.pilmo.com). Met behulp van een kastje (de VoiceFinder) tussen het modem van een breedband internetverbinding en de PC en een op het kasje aangesloten gewone telefoon kan vervolgens gebeld worden naar gewone en mobiele telefoons waar ook ter wereld tegen tarieven die per definitie lager liggen dan bij andere aanbieders omdat een gedeelte van het telefoongesprek over het internet reist. Gesprekken met andere Pilmo abonnees zijn zelfs gratis, omdat die gesprekken helemaal over het internet worden afgewikkeld. Omdat Pilmo abonnees (abonnementskosten EUR 9,95 per maand) ook gebeld kunnen worden, zeggen breedbandgebruikers via de kabel in veel gevallen hun vaste telefonie abonnement op. Bij internet toegang via het ADSL netwerk van KPN Telecom is dat dus niet mogelijk omdat de eindgebruiker verplicht is het bestaande vaste telefonie abonnement te handhaven, zodat het kostenvoordeel dat kabelgebruikers genieten, voor ADSL gebruikers niet opgaat.

Directeur Ytsen Kooistra van het Rotterdamse bedrijf: 'Het is toch vreemd dat een Internet Provider meer dan het dubbele moet betalen, wanneer zijn klanten minder afnemen van KPN Telecom? Dit is in strijd met één van de uitgangspunten van de Telecomwetgeving, waarbij voorgeschreven wordt dat deze tarieven altijd kosten georiënteerd moeten zijn. Op deze manier zijn ADSL gebruikers met onze oplossing altijd duurder uit, omdat ze twee keer abonnementskosten moeten betalen. Dat vinden wij oneerlijke concurrentie.'

De OPTA heeft onder andere tot taak het goedkeuren van de door telecom operators gehanteerde prijsstructuren, dus ook die van de ontbundelde toegang. In een eerste reactie heeft dit orgaan inmiddels laten weten dat de gehanteerde prijsstructuur niet kosten georiënteerd is, maar destijds is goed gekeurd omdat de OPTA geen enkele dienst kon bedenken die door deze prijsstelling benadeeld zou worden.

Ytsen Kooistra: 'We hopen dat de OPTA naar aanleiding van onze brief op de kortst mogelijke termijn de tariefstelling voor ontbundelde toegang zal herzien, zodat partijen als wij een eerlijke kans krijgen om niet alleen met KPN Telecom te concurreren op de gesprekskosten maar ook op de abonnementskosten.'



Ingezonden persbericht