STICHTING KORRELATIE
Korrelatie constateert toename van vragen over de zorg
Wederom steeg in 2002 het aantal mensen dat de Stichting Korrelatie
belde. In de eerste drie jaren van dit millennium nam het aantal
gesprekken met ruim 25% toe tot meer dan 55.000 in 2002. Op de zevende
plaats zeven in de top 10 van gespreksonderwerpen die Korrelatie
jaarlijks samenstelt, staat een opvallende nieuwe binnenkomer: vragen
over de organisatie van de zorg. De meeste gestelde vraag over de
zorgsector was 'Waar moet ik zijn?'.
Korrelatie
Dit blijkt uit de cijfers van Korrelatie over 2002. Korrelatie is een
nationaal publiekscentrum waar iedereen terecht kan voor informatie,
advies of hulp over gezondheid en welzijn. Korrelatie is bereikbaar
per telefoon (0900-1450) en e-mail (vraag@korrelatie.nl). Bij
Korrelatie werken verpleegkundigen, maatschappelijk werkers,
psychologen en andere professionals.
Advies op maat
Het onderwerp 'vragen over de zorg' heeft nooit eerder in de top 10
van Korrelatie gestaan. Korrelatie noemt dit opmerkelijk voor een
tijdperk waarin zoveel informatie op internet te vinden is. Korrelatie
schrijft dit toe aan de toenemende behoefte om advies op maat te
krijgen. Mensen willen weten welke zorg het beste bij hen past. 'Maar
juist die informatie staat niet op papier of op internet.
Daarvoor bellen mensen naar ons. En dan blijkt bijvoorbeeld dat veel
mensen niet altijd dure zorg nodig hebben, maar dat ook
patiëntenverenigingen veel voor ze kunnen doen. Wij helpen te
voorkomen dat mensen die zorg nodig hebben, bedolven raken onder een
lawine van informatie', aldus Korrelatie.
Internet
Volgens Korrelatie is het dan ook nodig dat er op internet een
geïntegreerder aanbod komt van gezondheidsinformatie in combinatie met
advies op maat. 'Want', zegt Korrelatie: 'de huidige ontwikkeling laat
zien dat informatie alleen niet voldoende is. Als het gaat om zaken
als gezondheid, is advies op maat via telefoon of e-mail
onontbeerlijk.'
Top-10
Ondanks deze nieuwe ontwikkeling bellen de meeste mensen Korrelatie
nog steeds voor hulp en advies bij allerlei persoonlijke en sociale
problemen. Bovenaan de Korrelatie-top 10 prijken de onderwerpen
'relatieproblemen' (dit jaar van plaats 2 naar 1), 'seks en
zwangerschap' (van 1 naar 2), 'depressie' en 'problemen tussen ouders
en kinderen' (respectievelijk op plaats 3 en 4 gebleven) en 'rouw'
(van 7 naar 5). Uitgangspunt bij die hulpvragen is om eerst samen met
de bellers te kijken naar hun eigen mogelijkheden om problemen te
verhelpen of te verminderen en vervolgens te overleggen welke hulp
daarbij mogelijk en wenselijk is. De hulpvrager moet weer vertrouwen
krijgen in zijn eigen mogelijkheden en perspectief kunnen zien voor
zijn of haar toekomst.
Toename hulpvragen per e-mail
Ook in 2002 nam het aantal mensen toe dat per e-mail contact met
Korrelatie opnam. Een unieke mogelijkheid in de zorgsector. Onderzoek
heeft uitgewezen dat er aan deze vorm van dienstverlening veel
behoefte is en dat het voor een instituut als Korrelatie ook
uitvoerbaar is. Vooral jonge mensen maken van deze mogelijkheid
gebruik.
Antidepressiva
Opvallend was in 2002 het grote aantal mensen dat Korrelatie belde
naar aanleiding van een tv-uitzending over antidepressiva van Radar
(TROS). De ruim 1200 bellers waren zeer ongerust geworden over de
mogelijke bijwerkingen van antidepressiva en de slechte voorlichting
daarover.
Overige thema's
In het kader van de Week van de Chronisch Zieken deden via Korrelatie
ruim 1100 mensen mee aan een onderzoek over knelpunten in hun
dagelijkse leven. Het meeste last hadden zij van problemen met
betrekking tot werk en mobiliteit. Vooral voor chronisch zieken tot 40
jaar is het vinden en behouden van een passende baan een groot
probleem. Bijna 900 mensen belden of mailden naar aanleiding van de
Nationale Dag voor de Geestelijke Gezondheid op 10 oktober over
psychische verwaarlozing en emotionele mishandeling van kinderen. De
meeste mensen zochten contact met Korrelatie omdat zij zich zorgen
maken over een kind dat zij kennen. Ze wilden weten wat zij zelf
konden doen.
---
Noot voor de redactie,