STICHTING KORRELATIE

Korrelatie constateert toename van vragen over de zorg

Wederom steeg in 2002 het aantal mensen dat de Stichting Korrelatie belde. In de eerste drie jaren van dit millennium nam het aantal gesprekken met ruim 25% toe tot meer dan 55.000 in 2002. Op de zevende plaats zeven in de top 10 van gespreksonderwerpen die Korrelatie jaarlijks samenstelt, staat een opvallende nieuwe binnenkomer: vragen over de organisatie van de zorg. De meeste gestelde vraag over de zorgsector was 'Waar moet ik zijn?'.

Korrelatie
Dit blijkt uit de cijfers van Korrelatie over 2002. Korrelatie is een nationaal publiekscentrum waar iedereen terecht kan voor informatie, advies of hulp over gezondheid en welzijn. Korrelatie is bereikbaar per telefoon (0900-1450) en e-mail (vraag@korrelatie.nl). Bij Korrelatie werken verpleegkundigen, maatschappelijk werkers, psychologen en andere professionals.

Advies op maat
Het onderwerp 'vragen over de zorg' heeft nooit eerder in de top 10 van Korrelatie gestaan. Korrelatie noemt dit opmerkelijk voor een tijdperk waarin zoveel informatie op internet te vinden is. Korrelatie schrijft dit toe aan de toenemende behoefte om advies op maat te krijgen. Mensen willen weten welke zorg het beste bij hen past. 'Maar juist die informatie staat niet op papier of op internet. Daarvoor bellen mensen naar ons. En dan blijkt bijvoorbeeld dat veel mensen niet altijd dure zorg nodig hebben, maar dat ook patiëntenverenigingen veel voor ze kunnen doen. Wij helpen te voorkomen dat mensen die zorg nodig hebben, bedolven raken onder een lawine van informatie', aldus Korrelatie.

Internet
Volgens Korrelatie is het dan ook nodig dat er op internet een geïntegreerder aanbod komt van gezondheidsinformatie in combinatie met advies op maat. 'Want', zegt Korrelatie: 'de huidige ontwikkeling laat zien dat informatie alleen niet voldoende is. Als het gaat om zaken als gezondheid, is advies op maat via telefoon of e-mail onontbeerlijk.'

Top-10
Ondanks deze nieuwe ontwikkeling bellen de meeste mensen Korrelatie nog steeds voor hulp en advies bij allerlei persoonlijke en sociale problemen. Bovenaan de Korrelatie-top 10 prijken de onderwerpen 'relatieproblemen' (dit jaar van plaats 2 naar 1), 'seks en zwangerschap' (van 1 naar 2), 'depressie' en 'problemen tussen ouders en kinderen' (respectievelijk op plaats 3 en 4 gebleven) en 'rouw' (van 7 naar 5). Uitgangspunt bij die hulpvragen is om eerst samen met de bellers te kijken naar hun eigen mogelijkheden om problemen te verhelpen of te verminderen en vervolgens te overleggen welke hulp daarbij mogelijk en wenselijk is. De hulpvrager moet weer vertrouwen krijgen in zijn eigen mogelijkheden en perspectief kunnen zien voor zijn of haar toekomst.

Toename hulpvragen per e-mail
Ook in 2002 nam het aantal mensen toe dat per e-mail contact met Korrelatie opnam. Een unieke mogelijkheid in de zorgsector. Onderzoek heeft uitgewezen dat er aan deze vorm van dienstverlening veel behoefte is en dat het voor een instituut als Korrelatie ook uitvoerbaar is. Vooral jonge mensen maken van deze mogelijkheid gebruik.

Antidepressiva
Opvallend was in 2002 het grote aantal mensen dat Korrelatie belde naar aanleiding van een tv-uitzending over antidepressiva van Radar (TROS). De ruim 1200 bellers waren zeer ongerust geworden over de mogelijke bijwerkingen van antidepressiva en de slechte voorlichting daarover.

Overige thema's
In het kader van de Week van de Chronisch Zieken deden via Korrelatie ruim 1100 mensen mee aan een onderzoek over knelpunten in hun dagelijkse leven. Het meeste last hadden zij van problemen met betrekking tot werk en mobiliteit. Vooral voor chronisch zieken tot 40 jaar is het vinden en behouden van een passende baan een groot probleem. Bijna 900 mensen belden of mailden naar aanleiding van de Nationale Dag voor de Geestelijke Gezondheid op 10 oktober over psychische verwaarlozing en emotionele mishandeling van kinderen. De meeste mensen zochten contact met Korrelatie omdat zij zich zorgen maken over een kind dat zij kennen. Ze wilden weten wat zij zelf konden doen.


---
Noot voor de redactie,