dinsdag 14 januari 2003
Fontys benoemt twee nieuwe lectoren
Fontys OSO en Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing krijgen
lectoraat
De Raad van Bestuur van Fontys Hogescholen heeft per 1 januari 2003
twee nieuwe lectoren benoemd. Mevr. dr. P. Ponte (51) wordt lector
voor het lectoraat Interactieve kennisontwikkeling door practitioners
in speciale onderwijssituaties bij Fontys Opleidingscentrum Speciale
Onderwijszorg. Dr. H. A. van Veghel (43) is benoemd tot lector voor
het lectoraat Waardeneducatie Filosofie Ethiek bij Fontys Hogeschool
Theologie en Levensbeschouwing.
Petra Ponte is sinds 1970 werkzaam in de onderwijssector. In 1984
studeerde zij af als (ortho)pedagoog aan de Universiteit van
Amsterdam. Tijdens en na haar studie werkte zij als docent, nascholer,
opleidingscoördinator, projectleider en onderzoeker bij
achtereenvolgens de Universiteit van Amsterdam, het Gemeentelijk
Pedologisch Instituut in Amsterdam en de Educatieve Faculteit
Amsterdam. Zij heeft gepubliceerd op het terrein van voortgezet
speciaal onderwijs, interne begeleiding in het basisonderwijs,
leerlingbegeleiding in het secundair onderwijs en - meer recent - over
cross-culturele samenwerking en actie-onderzoek door docenten. In 2002
promoveerde ze op het proefschrift Actie-onderzoek door docenten:
Uitvoering en begeleiding in theorie en praktijk . Naast haar
lectoraat bij de Fontys is mevr. dr. P.Ponte werkzaam als universitair
docent bij het ICLON van de Universiteit Leiden. Zij verzorgt daar
onderwijs in het onderdeel Onderzoek van onderwijs. Daarnaast voert
zij wetenschappelijk onderzoek uit.
Petra Ponte heeft in haar nieuwe functie als lector de opdracht bij te
dragen aan de onderzoeksmatige inbedding van de voortgezette
opleidingen binnen het Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg. Haar
taak is het zelf uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en het
ondersteunen van praktijkonderzoek door zowel opleiders als studenten.
Dit laatste gebeurt o. a. door een viertal onderzoeksprojecten binnen
de door haar te begeleiden kenniskring. Een en ander moet leiden tot
een wetenschappelijke en praktische basis voor de toekomstige
masteropleidingen van het opleidingscentrum. Bovendien is het de
bedoeling dat op basis van curricula voor de mastertrajecten ook
consequenties worden geformuleerd voor de curricula in de eerste fase
van de opleidingen Speciale Onderwijszorg.
Filosofie
Harald van Veghel studeerde in 1991 bij de Theologische Faculteit
Tilburg af in de godsdienstwijsbegeerte. Hij promoveerde in 1999 cum
laude op het proefschrift Op goddelijke grond. Heidegger over de
theologische fundering van de filosofie. Voor zijn aanstelling bij
Fontys heeft Van Veghel sinds 1987 in verschillende functies gewerkt
bij de Theologische Faculteit Tilburg en vanaf 1998 als Universitair
Docent voor Systematische Wijsbegeerte. Naast zijn functie als lector
bij Fontys Hogescholen blijft Harald van Veghel hoofd van het Centrum
voor Wetenschap en Levensbeschouwing van de Universiteit van Tilburg,
en docent Filosofie bij de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk van
het Bisdom Breda. Daarnaast heeft hij verschillende lidmaatschappen en
nevenfuncties op theologisch en wijsgerig gebied, hij is onder andere
bestuurslid van de Wijsgerige Vereniging Thomas van Aquino en
beleidsadviseur van de humanitaire stichting Mensen Werken voor Mensen
(Tilburg).
Harald van Veghel heeft in zijn nieuwe functie als lector de opdracht
om wetenschappelijke inzichten uit de wereld van filosofie en
theologie te vertalen voor het onderwijs binnen Fontys Hogescholen en
de beroepsvelden waarop hun onderwijs gericht is. Hij zal meewerken
aan de ontwikkeling van onderwijsmateriaal, naar buiten treden met
lezingen en artikelen, en jaarlijks een college aanbieden dat open
staat voor alle studenten van Fontys Hogescholen. Van Veghel zal
ondersteund worden door de kenniskring waaraan vertegenwoordigers van
het vakgebied vanuit Fontys Hogescholen deelnemen, en samen met hen
een centrum opbouwen dat als steunpunt en aanspreekpunt kan dienen
voor de reflectie over waarden binnen de hogescholen van Fontys.