DaimlerChrysler kiest voor SCR uitlaatgasreiniging
Om te voldoen aan de Euro 4 emissienormen, die begin oktober 2005 van
kracht zullen worden, heeft DaimlerChrysler besloten haar
bedrijfsautos vanaf die datum uit te rusten met een SCR
uitlaatgasreinigingssysteem op basis van selectieve katalytische
reductie. Dit systeem beperkt de uitstoot van Nox (stikstofoxide) en
deeltjes, maar draagt tegelijkertijd bij aan een aanzienlijke
verbetering van het brandstofverbruik. In de motor wordt dat proces
ondersteund door de verbranding te optimaliseren op een zo laag
mogelijke deeltjesproductie, terwijl de hoeveelheid stikstofoxide in
een katalysator in het uitlaatsysteem wordt gereduceerd. Voor wat
betreft het brandstofverbruik gaan de technici van DaimlerChrysler
ervan uit dat een beperking van zes procent zal kunnen worden
gerealiseerd. Omdat de brandstofkosten zon 30 procent van de totale
exploitatiekosten uitmaken in het internationale vervoer, betekent dit
voor onze klanten een groot voordeel, aldus Eckhard Cordes, lid van de
Raad van Bestuur van de Commercial Vehicle Business Division van
DaimlerChrysler AG, in zijn commentaar op de keus voor de SCR
technologie.
Oktober 2005
De nieuwe Euro 4 uitlaatgasnorm voor bedrijfsautos wordt begin oktober
2005 binnen Europa van kracht. Vergeleken met de huidige Euro 3 normen
betekent het een verdere beperking van de Nox-uitstoot met 30 procent,
terwijl de deeltjesuitstoot zelfs met 80 procent wordt gereduceerd. In
2008 wordt ze gevolgd door de nog strengere Euro 5 emissienormen. Door
de keus voor SCR als reinigingstechnologie kan aan deze en eventuele
volgende normen worden voldaan door een systematische
verderontwikkeling, zonder dat het effect heeft op het
brandstofverbruik. Voor wat betreft de lifecyclecosts biedt de keus
voor SCR voor onze klanten op de lange termijn alleen maar voordeel,
aldus Eckhard Cordes.
Functionaliteit bewezen
Het SCR systeem heeft inmiddels zijn functionaliteit bewezen in een
aantal praktische beproevingen die werden ondersteund door het Beierse
Ministerie voor Ontwikkeling en Milieu. In het kader van deze
beproevingen werden tien Mercedes-Benz trucks uitgerust met een SCR
systeem en beproefd over een totale afstand van 3,2 miljoen kilometer.
Om het systeem ook in de dagelijkse praktijk inzetbaar te maken is het
noodzakelijk om een logistiek netwerk voor de levering van Carbamide
op te zetten, de stof in de katalysator zorgt voor de afbouw van de
hoeveelheid stikstofoxide in de uitlaatgassen. DaimlerChrysler is in
overleg met de oliemaatschappijen om te zien hoe zon netwerk kan
worden opgezet voor de invoering van de Euro 4 normen in oktober 2005.
De werking
Het SCR systeem bestaat uit een extra tank, een elektronische
proportioneereenheid voor de vloeistof die zorgt voor de Nox-afbraak
en een keramische katalysator in de uitlaatdemper. De stikstofoxiden
worden in de katalysator grotendeels afgebroken door de inwerking van
ammonia, dat zich vormt na de inspuiting van een waterige
carbamide-oplossing in de hete uitlaatgassen. De benodigde hoeveelheid
van deze oplossing wordt berekend door het elektronisch regelsysteem
van de motor, op basis van de vuistregel dat ongeveer 6 procent van de
verbruikte hoeveelheid dieselolie aan carbamide-oplossing moet worden
ingespoten. Carbamide is een niet-giftige, kleur- en geurloze
substantie die oplost in water en wordt toegepast in de landbouw, de
textielindustrie, en bij de productie van cosmetica en farmaceutische
artikelen. Om het systeem optimaal te laten functioneren is ook een
aanpassing van de motor noodzakelijk. Zo zullen modificaties aan het
inspuitsysteem en de drukvulling moeten leiden tot een efficiënter
verbranding met een lagere deeltjesuitstoot. De SCR katalysator levert
zijn grootste bijdrage op het gebied van de beperking van de
hoeveelheid stikstofoxide in de uitlaatgassen.
Januari 2003