Onenigheid GroenLinks en Houtens Belang over spoorverhoging
maandag 13 januari 2003 - Door: Ed Plekkenpol
Tussen de fracties van GroenLinks en Houtens Belang is onenigheid
ontstaan, na een open brief van GroenLinks voorman Wouter van Kouwen
aan Prorail. Hierin pleit van Kouwen om het geld, dat is gemoeid met
de in zijn ogen onnodige spoorverhoging (zon 12 miljoen euro), te
besteden aan achterstallig onderhoud bij de NS.
Daarnaast concludeert van Kouwen, op basis van een interview met
Prorail directeur Bert Klerk in de Staatscourant, dat het fenomeen
spoorverdubbeling officieël ter discussie staat.
In november 2002 sloot de gemeente Houten met Prorail een contract
voor een spoorverdubbeling en extra ophoging van het spoor met een
meter. Aan de kosten, ongeveer 20 miljoen euro, draagt de gemeente
Houten maximaal 8 miljoen euro bij. De overige 12 miljoen euro komt
voor rekening van Prorail.
De actie van GroenLinks is bij de fractie van Houtens Belang in het
verkeerde keelgat geschoten. Fractievoorzitter Peter Musters is van
mening dat hierdoor de gemeente Houten als onbetrouwbare
contractpartner wordt afgeschilderd en spreekt van een bedenkelijke
actie. Daarnaast is hij bang dat voor de gemeente financiële schade
kan ontstaan. Musters vraagt zich tevens af of bij GroenLinks respect
voor en acceptatie van democratische besluitvorming bestaat.
In reactie hierop stelt Wouter van Kouwen dat zijn partij met alle mogelijke democratische middelen zal trachten de spoorverhoging tegen te houden. Volgens hem is hiervoor in Houten aantoonbaar onvoldoende draagvlak en heeft afstel louter positieve gevolgen.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2003
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).