Financiering 2e Coentunnel nog niet rond
13 januari 2003 - Lisa Neves Gonçalves
De gesprekken tussen de regio en het rijk over de financiering van de aanleg van de 2e Coentunnel zijn op nog gaande, meldt Mark van der Horst wethouder Verkeer & Vervoer van Amsterdam. Hij spreekt hiermee de berichten tegen die vrijdag door verschillende partijen is gemeld.
Wethouder Van der Horst is voorzitter van Stuurgroep
Bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad (BONRoute) waarin het
rijk en de regio Amsterdam in zitten. Deze stuurgroep praat sinds
oktober 2002 over de mogelijke financiering van de 2e
Coentunnel/Westrandweg.
De regio kiest voor de maximale variant: Coentunnel (2 buizen) en de
Westrandweg (inclusief 3 op- en afritten). De kosten bedragen 1120
miljoen (prijspeil 2002). Vanuit de rijksmiddelen is 904 miljoen
beschikbaar. Wat nog nodig is is 166 miljoen.
De regio is bereid een deel van dit bedrag voor haar rekening te
nemen. Daarnaast is er nog discussie gaande over het afdekken van het
risico van het project en dat is geschat op ongeveer 150 miljoen.
Naast de gesprekken en onderhandelingen over financiële dekking en de
risico's bovendien ook nog worden gesproken over de juridische
aspecten.
Wethouder Van der Horst: 'Na 15 jaar praten moet het maar eens van
komen! Met ons aanbod willen wij het Rijk over de streep trekken om
definitief "ja" te zeggen tegen de aanleg van de 2e
Coentunnel/Westrandweg'.
'Ik stoor me aan het feit dat Haagse politici op de regionale radio-
en televisiezender onjuiste berichten naar buiten brengen en met
andere mans veren willen gaan pronken', aldus Van der Horst.
Er wordt gewerkt aan een convenant tussen Rijk en regio. Na dit convenant zal het kabinet en de kamer akkoord moet gaan met beschikbaar stellen van extra gelden uit het meerjaren programma infrastructuur en transport (MIT-gelden). Ook de regio zal gelden uit verschillende fondsen moeten halen. Naar verwachting kan de aanleg van de tunnel in 2005 beginnen en in 2011 gereed zijn.
Persbericht 005
© Gemeente Amsterdam