Partij van de Arbeid

De Burger Koning

13-01-2003

De PvdA werkt hard om zijn verkiezingsbeloftes gestand te doen.

De Burger Koning!

Verbetering van de dienstverlening aan de burger is, dankzij de PvdA, één van de hoofdpunten van het Amsterdamse programakkoord met de verplichtende titel Alleen het resultaat telt.

Door een raadsbreed gesteunde motie heeft de PvdA, bij de recente begrotingsbehandeling, nadere invulling gegeven aan een aantal belangrijke aspecten van dat streven: ·
De burger wordt niet van het kastje naar de muur gestuurd, we hebben één voorkant voor dienstverlening aan de burger: het stadsdeel. Ook centraal-stedelijke diensten werken via dat kanaal. ·
Het stadsdeel doet alle contacten met de burger. Naast zijn eigen taken wordt het stadsdeel franchisenemer voor de centrale stad. Een internetloket en ondersteunende ICT horen daarbij. ·
Dat vergt een forse reorganisatie van de gemeente, centralisatie en standaardisatie rond basisautomatisering (efficiencywinst), decentralisatie van het contact met de burger (dicht bij de burger)

Geheel voorspelbaar bij zulke reorganisaties: uit de wereld van de (in
- en externe) gevestigde belangen komt veel tegenwind. Daar is maar één remedie tegen: de politiek weet wat ze wil en houdt zn rug recht. Hier ligt dus ook een opdracht voor de PvdA, de initiatiefnemer.

Daarom organiseren wij op Donderdag 6 februari, een Conferentie Dienstverlening.

Deze conferentie is speciaal bedoeld voor Partijgenoten die lid zijn van de gemeenteraadsfractie, wethouder, wethoudersassistent, stadsdeel-DBer, stadsdeelfractievoorzitter, DBer van Afd. Amsterdam of BAR, afdelingsvoorzitter.

Tijd en plaats: 20.00 uur in NH Tropen Hotel, Linnaeusstraat 2C

Informatie bij Herman Marres, fractie PvdA.

Bijlagen op te vragen bij het fractiebureau: 5523477

Notitie: de Burger Koning van PvdA-fractielid Herman Marres

Raadsbreed aanvaarde Motie dienstverlening van de PvdA:

Nr. 704 gewijzigd.

Motie raadslid Marres
over een Amsterdamse dienstverleningsstrategie, kostenbesparing en herinzet van daarvan,

Aan de Gemeenteraad

Ondergetekende(n) hebben de eer voor te stellen:

Overwegende
dat:

de gemeente inmiddels beschikt over een gesloten netwerk van stadsdelen;
de gemeente tegelijkertijd nog tal van andere ketens voor de levering van diensten en producten kent;
het uit oogpunt van goed beheer van gemeentelijke middelen noodzakelijk is verspilling daarvan te voorkomen; gemeentelijke dienstverlening dient te rusten op uitgangspunten van transparantie, nabijheid en kwaliteit, vertaald in heldere strategische en operationele keuzen;
de bestaande situatie aan deze uitgangspunten niet voldoet.

Besluit:

Het College van B&W te verzoeken een beleidsplan te presenteren waarin nader wordt uitgewerkt hoe:

de stadsdelen de exclusieve front-office (het loket naar de burger) voor alle gemeentelijke diensten en producten worden; hiernaast een zo volwaardig mogelijk integraal dienstverleningskanaal via internet wordt opgebouwd; de diensten van de centrale stad zich exclusief gaan toeleggen op het vormen van een hoogwaardig back-office ( vanuit de centrale stad gecoördineerde achterliggende administratief ondersteunend systeem), zowel voor de stadsdelen als het internetkanaal als voornoemd;
een nader antwoord wordt gegeven op de vraag welke kosten kunnen worden bespaard met integratie en bundeling van loketten; als deze besparing kan worden ingezet om te komen tot zo integraal mogelijke gemeentelijke dienstverlening via internet;

verzoekt het College op zo kort mogelijke termijn in overleg te treden over een koers richting lokale integrale gemeentelijke service-centra en vooruitlopend daarop de overdracht van (alle) gemeentelijke loketfuncties aan de stadsdelen;

verzoekt het College aan de Gemeenteraad op zo kort mogelijke termijn een nader besluit voor te leggen waardoor, vooruitlopend op het beleidsplan als voornoemd, (alle) bestaande loketten worden overgedragen aan de stadsdelen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Het lid van de Gemeenteraad,

H.H.M.M. Marres

Herman Marres