Ingezonden persbericht


13-1-2003

Politiek dreigt weg kwijt te raken

Met toenemende bezorgdheid bezien BOVAG en RAI de politieke discussies voorafgaande aan de verkiezingen. De mobiliteitsproblematiek komt hierin tot nu toe veel te weinig aan de orde.

Op deze manier dreigt de politiek de weg kwijt te raken. De organisaties doen een krachtig appèl aan de politieke partijen om hier alsnog extra aandacht aan te geven.
De verkiezingsprogramma's bieden volgens de organisaties nauwelijks soelaas. De VVD wil zelfs 120 miljoen euro minder aan infrastructuur besteden dan ze zelf in het kabinet Balkenende had afgesproken. De PvdA en het CDA menen een belangrijk deel van het Kwartje van Kok, dat door de automobilisten wordt betaald, aan het Openbaar Vervoer te moeten besteden. De SP en GroenLinks willen de lastenverlaging in de vorm van teruggave van het Kwartje van Kok zelfs doodleuk schrappen en ook in het programma van de LPF wordt financieel niet duidelijk wat er nu aan het dichtslibbend wegennet wordt gedaan. De partijen trekken er in ieder geval geen extra geld voor uit. Gelukkig houden VVD en LPF wel vast aan de eerdere beloften de motorbrandstofprijzen te willen verminderen met het Kwartje van Kok.

Kennelijk beseffen de politici niet dat juist de (auto)mobiliteit bij de huidige problemen van vandaag extra aandacht verdient. Meer dan 75 procent van alle reizigerskilometers in ons land wordt per auto afgelegd. Over dezelfde wegen waarover ook het goederenvervoer en de bussen moeten rijden. Daarom verdienen de wegen in ons land heel veel aandacht en moet daar voor de komende kabinetsperiode ook voldoende extra geld voor worden uitgetrokken. BOVAG en RAI onderschrijven de berekeningen van VNO/NCW dat hier de komende zeven tot tien jaar minstens 3 miljard euro extra voor nodig is. Alleen de files in ons land kosten jaarlijks nu al bijna een miljard euro aan verloren tijd en extra kosten als gevolg van het niet rendabel kunnen benutten van de voertuigen.

BOVAG en RAI hebben er voor gekozen om hun kritiek op het ontbreken aan een vooruitstrevende visie op het verkeer- en vervoersbeleid te vervatten in een stripadvertentie die ook aan politici wordt aangeboden. De advertentie neemt het 'nieuwe' in de politiek in een serie cartoons stevig op de hak en concludeert dat het hoog tijd wordt voor een daadwerkelijk beleid voor onze dagelijkse mobiliteit. Dinsdag 14 januari, ruim een week voor de verkiezingen, wordt de advertentie geplaatst en aangeboden aan onder andere lijsttrekker Gerrit Zalm van de VVD.

De stripadvertentie, die in opdracht van BOVAG en RAI is gemaakt, is een idee van Arne Daalder van het communicatiebureau 10Wizards te Amsterdam. De tekeningen zijn van de hand van Theo van den Boogaard.