VERKEERSVEILIGHEID KLUNDERTSEDIJK
Het college van Moerdijk heeft, na een ingekomen klacht, besloten de verkeersveiligheid op de Klundertsedijk "onder de loep" te nemen.
Uit het onderzoek, dat gehouden is van 27 mei tot 26 juni 2002, blijkt
dat de klacht terecht is. Uit de gegevens van verkeersongevallen en
verkeerstelllingen is namelijk gebleken dat de rijsnelheid erg hoog is
(gemiddeld 102 km/u) en dat de hoeveelheid verkeer te groot is in
verhouding tot het smalle wegdek.
Er maken gemiddeld per werkdag 1384 voertuigen gebruik van de
Klundertsedijk. Bovendien rijdt het vele vrachtverkeer in beide
richtingen bij het inhalen de bermen kapot. De oorzaak hiervan is het
smalle wegdek (4.70 meter) waardoor twee vrachtwagens elkaar niet
kunnen passeren zonder de berm te gebruiken. Deze kapotte bermen
kunnen gevaarlijke situaties veroorzaken.
In het vastgestelde gemeentelijk verkeersveiligheidsplan (GVP) is de
Klundertsedijk opgenomen als mogelijke 60 km weg/zone. De maximale
snelheid is nu nog 80 km/u. Ook moet er een oplossing gezocht worden
in de aanpassing van de weg dan wel in de wijziging van de hoeveelheid
en soort verkeer. De verbetering van de verkeersveiligheid kan deels
worden meegenomen met Duurzaam Veilig fase 2.
Het voorstel vanuit het college is om op de Klundertsedijk een
maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen. De bijbehorende
snelheidsremmende maatregelen (zoals 60 km drempels en flitspalen)
worden meegenomen met Duurzaam Veilig fase 2. Ook wil het college een
onderzoek starten naar een oplossing om het verkeersaanbod en
wegprofiel beter op elkaar af te stemmen. Het aanleggen van een
semi-verharde berm aan beide zijden van de weg of het aanleggen van
passeerstroken om de ± 150 meter kunnen mogelijke oplossingen zijn.
Laatst gewijzigd 13 januari 2003