Gemeente Moerdijk


VERKEERSVEILIGHEID KLUNDERTSEDIJK
Het college van Moerdijk heeft, na een ingekomen klacht, besloten de verkeersveiligheid op de Klundertsedijk "onder de loep" te nemen.

Uit het onderzoek, dat gehouden is van 27 mei tot 26 juni 2002, blijkt dat de klacht terecht is. Uit de gegevens van verkeersongevallen en verkeerstelllingen is namelijk gebleken dat de rijsnelheid erg hoog is (gemiddeld 102 km/u) en dat de hoeveelheid verkeer te groot is in verhouding tot het smalle wegdek.

Er maken gemiddeld per werkdag 1384 voertuigen gebruik van de Klundertsedijk. Bovendien rijdt het vele vrachtverkeer in beide richtingen bij het inhalen de bermen kapot. De oorzaak hiervan is het smalle wegdek (4.70 meter) waardoor twee vrachtwagens elkaar niet kunnen passeren zonder de berm te gebruiken. Deze kapotte bermen kunnen gevaarlijke situaties veroorzaken.

In het vastgestelde gemeentelijk verkeersveiligheidsplan (GVP) is de Klundertsedijk opgenomen als mogelijke 60 km weg/zone. De maximale snelheid is nu nog 80 km/u. Ook moet er een oplossing gezocht worden in de aanpassing van de weg dan wel in de wijziging van de hoeveelheid en soort verkeer. De verbetering van de verkeersveiligheid kan deels worden meegenomen met Duurzaam Veilig fase 2.

Het voorstel vanuit het college is om op de Klundertsedijk een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen. De bijbehorende snelheidsremmende maatregelen (zoals 60 km drempels en flitspalen) worden meegenomen met Duurzaam Veilig fase 2. Ook wil het college een onderzoek starten naar een oplossing om het verkeersaanbod en wegprofiel beter op elkaar af te stemmen. Het aanleggen van een semi-verharde berm aan beide zijden van de weg of het aanleggen van passeerstroken om de ± 150 meter kunnen mogelijke oplossingen zijn.

Laatst gewijzigd 13 januari 2003