Multimedia support of language learning in kindergarten
Datum 13-1-2003
Tijd van 11:00 tot 12:00 uur
promovendus Mw. drs. P.C.J. Segers
promotores Prof. dr. L. Verhoeven
faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
beschrijving Mw. drs. Segers beschrijft de ontwikkeling en
effectiviteit van het kleuter-software- programma Schatkist met de
Muis. Twee belangrijke doelgroepen stonden centraal in haar onderzoek:
kleuters die Nederlands als tweede taal leren en kleuters met ernstige
spraak-/taalproblemen. De promovenda vond leerwinsten op het gebied
van woordenschat voor (allochtone) kleuters. Ook werden er positieve
effecten gevonden nadat (allochtone) kleuters een jaar lang een
kwartier per week werkten met computerspellen die gericht waren op
bijvoorbeeld rijmen en letterkennis. Positieve effecten waren nog
steeds zichtbaar in groep drie. Kinderen met ernstige
spraak-/taalproblemen werkten eveneens met het programma en toonden
vooruitgang op fonologisch bewustzijn. Het
spraakmanipulatie-algoritme, zoals gebruikt in het populaire programma
Fast ForWord (Scientific Learning Company, San Francisco, USA) is
daarbij ook onderzocht maar liet in de training geen additioneel
leereffect zien. Positieve effecten van spraakmanipulatie werden
echter wel gevonden bij woorddiscriminatiezaken met synthetische
spraak.
biografie Eliane Segers (Eindhoven) startte in 1996 met haar
werkzaamheden bij de sectie Orthopedagogiek: Leren & Ontwikkeling. In
2001 ontving ze voor haar onderzoeks-werkzaamheden een Frye
stipendium. Ze is thans aan de KU Nijmegen verbonden als docent en
postdoctoraal onderzoekster. Als postdoc zal zij zich de komende jaren
bezig gaan houden met ICT, taal en zaakvak-oriëntatie in de bovenbouw
van de basisschool.
contactpersoon Communicatie
email e.segers@ped.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30
* Website mw. Segers
Katholieke Universiteit Nijmegen