STICHTING PUBLIEKE ZAAK I.O
Publieke Zaak: 30 Punten voor Politiek en Maatschappij
Groep van 100 suggereert oplossingen voor politieke en
maatschappelijke malaise
Er is groot maatschappelijk onbehagen over het gebrek aan aansluiting
van de politiek bij concrete problemen die de burger in het dagelijks
leven meemaakt of observeert. 'De Publieke Zaak', een groep van ruim
100 Nederlanders dwars door alle partijen en maatschappelijke sectoren
heen, presenteert zaterdag het werkdocument 'De Publieke Zaak in de
21e eeuw', waaraan samen met een on-line publieksforum in de afgelopen
zes weken gewerkt is. Het document wordt formeel gepresenteerd in een
bijeenkomst van de Groep van 100 zaterdag 11 januari in de Veranda,
Amstelveenseweg 764 in Amsterdam
De werkgroep pretendeert geen blauwdruk voor een nieuwe maatschappij
te leveren maar doet wel een aantal concrete suggesties, ter
overweging , waaronder:
- een gekozen Minister-President die eerst een kabinet formeert en dan
pas een regeerakkoord voorlegt aan de Kamer
- een herschikking van overheidstaken tussen de verschillende
bestuursniveaus,
- meer ruimte voor zelfinrichting in bijvoorbeeld zorg en onderwijs
- een herverkaveling van de taken van Eerste en Tweede Kamer.
Het werkdocument is gericht aan alle burgers van Nederland, maar in
het bijzonder ook aan onze politieke voortrekkers die in de komende
maanden een nieuwe visie zullen moeten ontwikkelen om drie problemen
die de laatste jaren steeds ernstiger zijn geworden het hoofd te
bieden:
1. De maatschappij die uiteen dreigt te vallen
2. Een overheid die onvoldoende in staat is, om datgene wat wij met
z'n allen willen in de praktijk te realiseren
3. Een relatie tussen burger en overheid, die verstoord is.
De werkgroep heeft zijn ideeën en suggesties in de afgelopen zes weken
in een serie discussies -ondersteund door intensieve
e-mailcommunicatie en geholpen door de publieke inbreng in vele
duizenden bezoeken aan de website- ontwikkeld, en onder woorden
gebracht in een document van 60 pagina's getiteld De Publieke Zaak in
de 21e eeuw: Waar blijven respect en bezieling.
Dit document, een samenvatting ervan en een overzicht van de
kernthema's en de samenstelling van de groep van 100 zijn te lezen op
de website www.publiekezaak.nl.
De werkgroep geeft een aantal uitgangspunten voor de broodnodige
verandering, zoals een heractivering van de constructieve inbreng van
elke burger in onze maatschappij onder het thema 'Respect en
Bezieling'; een veel grotere ruimte voor de burger om zelf met zijn
buurt en zijn lokale overheid vorm en inhoud te geven aan de eigen
omgeving; de noodzaak om de overheid in onze dynamische maatschappij
veel meer een orchestrerende dan een dirigerende rol te laten innemen;
en de wenselijkheid om politieke bestuurders veel meer te verankeren
in de maatschappij. Deze suggesties vragen om bezieling en durf van
zowel burger als openbaar bestuur.
Op vier terreinen worden in totaal ruim dertig suggesties gedaan om de
aanpak van de bovengenoemde problemen te ondersteunen. Dit zijn
respectievelijk:
a. De rol van de overheid
b. De kwaliteit van de politieke en bestuurlijke processen
c. De organisatorische inrichting van politiek en overheid
d. De systemen van verkiezingen en benoemingen van onze democratische
leiders
Met betrekking tot de rol van de overheid worden in het bijzonder twee
thema's ontwikkeld. Enerzijds is er de noodzaak om de burger weer een
veel meer actieve rol in zijn eigen bestuur te geven en daar als
overheid ruimte voor te bieden. Anderzijds is er de overtuiging dat
belangrijke herschikking van overheidstaken nodig is tussen de vier
niveaus: lokaal, provinciaal, nationaal en Europees.
Wat betreft de kwaliteit van politieke en bestuurlijke processen wordt
de nadruk gelegd op de noodzaak om deze veel meer op hoofdlijnen en
prioriteiten te concentreren en vervolgens op kwaliteit van realisatie
dan op het gekissebis op de details waar nu veel tijd en energie mee
verloren gaat. Daarnaast wordt gesuggereerd dat er veel meer ruimte
voor zelfinrichting - binnen duidelijke kaders van budget en
resultaten zou moeten worden geboden aan organisaties - zoals
onderwijs en gezondheidszorg - die nu in hoge mate aan de overheid
gebonden zijn.
Op het terrein van de organisatorische inrichting van de overheid
wordt gesuggereerd, dat het bestuurlijke huis van de grond af opnieuw
moet worden opgebouwd. In het bijzonder worden een aantal suggesties
gedaan ten aanzien van lokale inrichting van onze gemeenschappen en
ten aanzien van de structuur en werkwijze van het kabinet. Ook wordt
voorgesteld de taken van de Eerste en Tweede kamer te
herverkavelen. Tenslotte worden een aantal ideeën aangereikt om de
doelmatigheid van de Tweede Kamer aanmerkelijk te vergroten
De laatste serie suggesties richt zich op verkiezings- en
benoemingsprocedures. Een van de suggesties is dat duidelijk
herkenbare bestuurlijke leiders, waaronder de burgemeester, maar ook
de Commissaris van de Koningin en wellicht zelfs de Minister President
rechtstreeks zouden dienen te worden gekozen. Ook wordt gesuggereerd
om te overwegen eerst een kabinet te formeren onder leiding van de
beoogde Minister President alvorens tot een duidelijk regeerakkoord te
komen waarover de Tweede kamer zijn oordeel kan uitspreken.
---
Hoewel veel van de suggesties in één of andere vorm door anderen reeds
zijn opgebracht, is het de overtuiging van de werkgroep dat nu de tijd
gekomen is om onze publieke zaak op een werkelijk nieuwe leest te
schoeien.
Als verdere stappen wordt een oproep gedaan aan de politieke leiders
om in eigen huis en met interactie van derden, de suggesties nader te
toetsen en aan te vullen. Daarnaast wordt de mogelijkheid geopperd om
een vereniging van burgers te formeren die ieder op hun eigen wijze
aan dit voor ons land belangrijke proces mede invulling kunnen
geven.
---