Artikel Stadskrant
Beleidsplan 2003
Belangrijke wijzigingen gemeentelijk sociaal beleid
Publicatiedatum: 10 januari 2003
Het beleid van de gemeente op het gebied van Sociale Zaken en
Arbeidsmarktbeleid (SOZA) ondergaat in 2003 een aantal belangrijke
wijzigingen. Deze wijzigingen staan in het beleidsplan SOZA dat
afgelopen december door de gemeenteraad is aangenomen. Bij de keuzes
in het beleidsplan heeft het collegeprogramma een grote rol gespeeld.
SOZA - De belangrijkste beleidswijzigingen zijn het verdwijnen van de
Regeling Scholingsbijdrage en de invoering van een sollicitatieplicht
voor alleenstaande ouders waarvan het jongste kind vijf jaar is of
ouder. Ook wordt de bijstandsuitkering van de dak- en thuislozen in
Leiden verlaagd om de daadwerkelijke reïntegratie van deze groep te
bevorderen.
Regeling Scholingsbijdrage
Ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs krijgen vaak te maken
met hoge kosten. De aanschaf van een fiets, een nieuwe schooltas en
een rekenmachine kunnen een forse aanslag op het budget betekenen. De
kosten van een excursie of een werkweek komen daar vaak nog eens bij.
Ouders met een minimuminkomen of een bijstandsuitkering hadden in het
verleden de mogelijkheid om via de Regeling Scholingsbijdrage een
tegemoetkoming in deze kosten te ontvangen. Helaas werd van deze
regeling weinig gebruik gemaakt en waren de uitvoeringskosten ervan
relatief hoog.
Beleidsplan Sociale Zaken en Arbeidsmarktbeleid
Het beleid van de gemeente op het gebied van Sociale Zaken en
Arbeidsmarktbeleid ondergaat in 2003 een aantal belangrijke
wijzigingen. Foto: Joyce Koek.
De gemeente heeft daarom besloten deze regeling te vervangen en op een
andere manier ouders financieel tegemoet te komen. Vanaf dit jaar
wordt daarom de kinderbijdrage in de vrij besteedbare uitkering in het
kader van het minimabeleid verhoogd met veertig euro. Omdat de meeste
ouders die in aanmerking kwamen voor de oude regeling deze uitkering
al ontvangen, is de uitvoering voor de gemeente makkelijker en
voordeliger. De oude regeling gold alleen voor kinderen die de
overstap maakten van het lager naar het voortgezet onderwijs. Onder de
nieuwe regeling kunnen ouders voor ieder thuiswonend kind onder de
achttien jaar deze kinderbijdrage ontvangen.
Sneller solliciteren
Tot voor kort waren alleenstaande ouders in Leiden niet verplicht te
solliciteren totdat het jongste kind twaalf jaar oud was. Vanaf 2003
gaat daar verandering in komen en wordt de leeftijdsgrens in
overeenstemming met de landelijke richtlijn aangepast tot vijf jaar.
Hiermee voldoet de gemeente aan de wettelijke verplichting iedereen
met een bijstandsuitkering aan werk te helpen.
De gemeente wil door deze aanpassing alleenstaande ouders zo snel
mogelijk aan een betaalde baan helpen en hoopt zo het grote tekort aan
mensen in de zorg en het onderwijs te verkleinen. Van betrokkenen
wordt verwacht dat ze zich minimaal twintig uur per week beschikbaar
stellen voor arbeid. Als het vinden van betaald werk nog niet mogelijk
is, kunnen ouders ook kiezen voor het volgen van een bij- of
herscholingstraject of vrijwilligerswerk.
Uitkering daklozen
In de loop van het jaar 2003 zal de toeslag op de basisuitkering van
dak- en thuislozen vervallen. SOZA wil door middel van
reïntegratietrajecten de persoonlijke situatie van hen verbeteren.
Daarvoor stelt SOZA stimuleringspremies aan dak- en thuislozen
beschikbaar.
De bijstandsuitkering bestaat uit een basisuitkering met daarop een
toeslag. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van de woon- en
gezinssituatie. Dak- en thuislozen in Leiden ontvangen een volledige
Abw-uitkering, dat wil zeggen met de (maximale) 20% toeslag.
Het aantal dak- en thuislozen dat via de gemeente Leiden een uitkering ontvangt is inmiddels behoorlijk gegroeid. Leiden is één van de weinige gemeenten die dak- en thuislozen een volledige bijstandsnorm geeft. Hierdoor is sprake van een zogenaamde aanzuigende werking. Daarom zal in de loop van het jaar 2003 de toeslag van 20% op de basisuitkering van de dak- en thuislozen komen te vervallen.
SOZA wil de persoonlijke situatie van de dak- en thuislozen
verbeteren. Voor deze groep bestaan momenteel geen speciale afspraken
over terugkeer op de arbeidsmarkt. Hierdoor is er een risico dat zij
verder buiten de maatschappij komen te staan. Daarom zal dit jaar in
samenwerking met andere instanties worden onderzocht hoe en op welke
manier de dak- en thuislozen het beste kunnen worden gestimuleerd om
deel te nemen aan zo'n traject. Bij deelname kan betrokkene gebruik
maken van de Wiw-stimuleringspremies.
Deze pagina is gewijzigd op 10-01-2003