P o s t a d r e s Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
Postbus 20001 der Staten-Generaal
2500 EA Den Haag Postbus 20018
B e z o e k a d r e s 2500 EA Den Haag
Binnenhof 19, Den Haag
D a t u m K e n m e r k O n d e r w e r p
13 december 2002 02M445751 Aanmelding campagnes 2003
Hierbij zend ik u het overzicht van de massamediale voorlichtingscampagnes die in 2003 gebruik maken van Postbus 51-middelen.
Al eerder (brief 02M438609 d.d. 9 september 2002) zond ik u een brief met het voorlopige overzicht van Postbus 51-campagnes. Dit overzicht was nog niet volledig omdat het juist daarvoor tot stand gekomen strategisch akkoord nog kon leiden tot aangepast of nieuw beleid en daarmee tot nieuwe of andere campagnes. In oktober is een tweede aanmeldings- en toetsingsronde georganiseerd, waarin de directies Voorlichting van de ministeries nogmaals in staat zijn gesteld campagnes voor 2003 aan te melden. Het resultaat van deze ronde vindt u terug in het bijgevoegde campagneoverzicht.
Inmiddels is de situatie opnieuw gewijzigd. Het aantreden van een nieuw kabinet na de verkiezingen op 22 januari zal leiden tot een nieuw regeerakkoord. Dit kan betekenen dat in de loop van volgend jaar als gevolg van aangepast of nieuw beleid alsnog nieuwe campagnes worden aangemeld.
Tevens kan ik u meedelen dat het ministerie van Financiën mij heeft laten weten dat twee van de vier in de brief van 9 september aangemelde Postbus 51-campagnes worden teruggetrokken. Dit vindt zijn oorzaak in de taakstelling die voortvloeit uit het Strategisch Akkoord en een wijziging in het communicatiebeleid van de Belastingdienst. In verband met de Belastingherziening 2001 was er vorig jaar een grotere behoefte om te communiceren over de wijzigingen in het belastingstelsel en de aangifte. De campagnes 'Aangifte Inkomstenbelasting 2003' en 'Voorlopige Teruggave' maken gebruik van Postbus 51. De campagne 'Fiscale controle en aandachtspunten' wordt ondergebracht bij 'Aangifte Inkomstenbelasting 2003'. Voor de campagne 'Teruggaaf (Jongeren)' worden geen Postbus 51-middelen ingezet.
Als zendgemachtigde beschikt de rijksoverheid over een vaste hoeveelheid
televisiezendtijd bij de publieke zenders. Daarnaast wordt televisiezendtijd voor
Postbus 51 ingekocht bij de commerciële stations. De totaal beschikbare zendtijd bij
publieke zenders en de ingekochte zendtijd bij commerciële stations wordt opgedeeld
in roulementen. Een roulement is een aantal uitzendmomenten van een televisiespot
in een periode van ongeveer 6 weken waarmee een minimaal gegarandeerd bereik
wordt gehaald.
Bij sommige campagnes worden meerdere boodschappen gecommuniceerd of is
meer mediadruk nodig om een boodschap voor het voetlicht te krijgen. In dat geval
worden meer roulementen toegekend. Voor volgend jaar geldt dat onder andere voor
Liberalisering energie (EZ), Alcohol in het verkeer/Bob (VenW) en
Klimaatverandering (VROM).
Het aantal campagnes dat in 2003 gebruik maakt van Postbus 51-zendtijd en/of -
middelen in 2003 is voorlopig vastgesteld op 25. Eén campagne, over de
griepvaccinatie, maakt alleen gebruik van radiozendtijd.
Voor de volledigheid treft u nogmaals achtergrondinformatie aan over de definitie van massamediale campagnes, de toetsingsprocedure en de selectiecriteria die gelden voor het inzetten van Postbus 51.
Onder een massamediale voorlichtingscampagne wordt verstaan: een communicatieproject, dat gebruik maakt van massamedia (tv, radio en/of een combinatie van middelen met landelijk bereik), dat (mede) namens de rijksoverheid wordt gevoerd of (gedeeltelijk) wordt gefinancierd door de rijksoverheid. Er is een onderscheid te maken tussen campagnes die gebruik maken van Postbus 51-zendtijd en -middelen en de campagnes die hier géén gebruik van maken. Vanwege mijn verantwoordelijkheid als zendgemachtigde van de rijksoverheid voor Postbus 51, worden alleen de campagnes die Postbus 51-middelen inzetten aangemeld via deze brief. Campagnes die geen gebruik maken van Postbus 51 dienen door de ministeries rechtstreeks via begrotingsstukken of beleidsnota's aan de Tweede Kamer te worden gemeld.
De Rijksvoorlichtingsdienst heeft de Postbus 51-aanmeldingen voor 2003 getoetst in
overleg met de interdepartementale commissie Publiekscommunicatie en Informatie.
Dit is gebeurd aan de hand van de volgende criteria:
1. Is het onderwerp van de campagne een prioriteit van kabinetsbeleid en/of
strategisch akkoord?
2. Wat is het maatschappelijk belang van de campagne of het maatschappelijk risico
indien de campagne niet wordt gevoerd?
3. Rechtvaardigt de grootte/omvang en bereikbaarheid van de doelgroep een
campagne?
4. Wat is de verwachte effectiviteit van de campagne in relatie tot de inzet van media
en middelen?
5. Is de informatie relevant voor de burger?
6. Zijn mogelijkheden tot samenwerking met andere ministeries onderzocht?
P a g i n a
2/9
Na toetsing aan deze criteria wordt de lijst met goedgekeurde campagnes opgesteld.
Om vast te stellen welke urgentie of prioriteit een onderwerp heeft wordt gekeken
naar een drietal aanvullende voorwaarden.
1. Nut en noodzaak van een campagne afgezet tegen andere campagnes (het
relatieve belang van een campagne).
2. Evenwichtige 'weergave' van het regeringsbeleid (spreiding van
campagneonderwerpen).
Politieke prioriteiten moeten worden gecommuniceerd maar ook voor andere
overheidsboodschappen moet ruimte beschikbaar zijn.
3. Bij invoering van nieuwe wet- en regelgeving wordt het belang van het
onderwerp en de geschiktheid van Postbus 51 als afzender meegewogen.
Vervolgens wordt een eindafweging gemaakt en wordt de beschikbare zendtijd op basis van deze prioriteitsstelling verdeeld.
Ten slotte wil ik nog uw aandacht vragen voor de totaalevaluatie 20011 die op 12 juli jl. aan u is toegezonden. Dit is de rapportage van de onderzoeksresultaten van de massamediale Postbus 51-campagnes in het jaar 2001. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat aanvullende inzet van media (zowel televisie als overige media) naast het standaard Postbus 51-roulement bijdraagt aan een hoger campagnebereik en een betere actieve verwerking van de campagneboodschap. Ook volgend jaar zal voor een aantal campagnes aanvullend worden ingekocht.
DE MINISTER-PRESIDENT
Minister van Algemene Zaken
mr. dr. J.P. Balkenende
1 Totaalevaluatie 2001, vergaderjaar 2001-2002, 28 000 III, nr.6
P a g i n a
3/9
Campagnes 2003 (eerste aanmeldingsronde)
Financiën Aangiftecampagne Inkomstenbelasting 2003 (IB2002) Nederland telt ieder jaar circa zes miljoen belastingplichtigen. De Aangiftecampagne 2003 verschaft de belastingplichtigen inzicht in de diverse mogelijkheden die de Belastingdienst biedt, om zo eenvoudig mogelijk aangifte te doen. Daarnaast wijst de campagne op informatiebronnen en andere hulpmiddelen die bij het invullen van de aangifte geraadpleegd kunnen worden. Ook wordt gecommuniceerd dat de aangifte voor 1 april bij de Belastingdienst moet worden ingediend. Dit jaar controleert de Belastingdienst de aangifte inkomstenbelasting extra zorgvuldig op de post 'buitengewone uitgaven wegens ziekte'. In de campagne worden de belastingplichtigen hierop geattendeerd en wordt informatie verstrekt over hoe deze post (wel) goed ingevuld kan worden.
Financiën Voorlopige Teruggaaf
Met Voorlopige Teruggaaf (VT) kunnen belastingplichtigen (te veel) ingehouden
loonbelasting/premie volksverzekeringen al in het jaar zelf, maandelijks, rechtstreeks
terugkrijgen van de Belastingdienst. Belastingplichtigen die vorig jaar geen VT
hebben gevraagd en dus niet automatisch een VT-formulier ontvangen, worden
geattendeerd op de situaties waarin VT kan worden verkregen. Voor een groot aantal
niet of weinig verdienende partners en alleenstaande ouders is VT de enige
mogelijkheid de heffingskorting te laten uitkeren. Het is dus van belang dat deze
groepen het recht op VT kennen en daar gebruik van maken, omdat zij anders geld
mis lopen.
BZK Nationale ombudsman
De Nationale ombudsman heeft een tweeledige functie. Hij biedt burgers
rechtsbescherming tegenover gedragingen van de overheid en hij levert vanuit zijn
taakstelling een bijdrage aan de kwaliteit van het functioneren van de overheid. Door
burgers voor te lichten over de Nationale ombudsman laat diezelfde overheid ook
actief zien dat zij klachten van burgers serieus neemt.
De Ombudsman kan beide functies alleen vervullen als hij voldoende (juist) bekend
is onder het publiek en als burgers hem weten te vinden. De campagne richt zich op
het vergroten van de bekendheid van de Nationale ombudsman onder het algemeen
publiek en voor hem relevante intermediairs.
BZK Voorlichting bij rampen
Het betreft een uitgebreide voorlichtingscampagne die beoogt het rampenbewustzijn
bij het algemeen publiek te vergroten. Er wordt aandacht besteed aan drie
onderwerpen.
ß Het zogenaamde basisscenario - wat te doen als de sirene gaat
ß Het jaarlijkse luide proefalarm (4 juni 2003) wordt aangekondigd
ß De burger wordt geïnformeerd over rampentypen en mogelijke handelingswijzen
in het geval zich een van deze rampen voordoet.
P a g i n a
4/9
BZK Verkiezingen 2003 (Provinciale Staten)
In maart 2003 worden verkiezingen gehouden voor de samenstelling van de
Provinciale Staten. De campagne richt zich op opkomstbevordering, gekoppeld aan
kennis over (wijzigingen in) het kiesrecht. Deze deelcampagne is een onderdeel van
de koepelcampagne Verkiezingen. De deelcampagnes voor de verkiezingen van
gemeenteraden en Tweede Kamer zijn in 2002 gevoerd.
EZ Liberalisering energiesector Per 1 januari 2004 is de afnemer op de energiemarkt vrij in de keuze van energieleverancier. Burgers en middelgrote en kleine bedrijven moeten de nieuwe marktsituatie kennen om een goede keuze te kunnen maken op de energiemarkt. Uit onderzoek blijkt dat zowel burgers als bedrijven willen weten waar ze aan toe zijn bij de veranderingen in de marktordening van de energiesector. Er is behoefte aan neutrale overheidsinformatie naast alle reclame van energieleveranciers.
VWS Griepvaccinatie Jaarlijks terugkerende radiospot die met name de risicogroepen attendeert op de vaccinatie tegen influenza. Iedere winter overlijden circa 200 mensen aan de gevolgen van griep. Een vaccinatie tegen influenza kan een belangrijke mate van bescherming bieden. De campagne ondersteunt de oproep van huisartsen aan de risicogroepen.
VWS Vrij veilig
De meerjarencampagne beoogt een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het
aantal nieuwe SOA-infecties in Nederland door het bevorderen van veilig vrijgedrag.
Hierbij ligt de nadruk op condoomgebruik. Soa zijn infectieziekten en kunnen
ernstige gezondheidsschade aanrichten. Het risico bestaat dat bij onvoldoende
inspanningen om soa te bestrijden, de verspreiding steeds verder gaat, onder meer
door een toename van resistente virussen en bacteriën. Het ministerie werkt bij deze
campagne samen met de Stichting SOA-bestrijding.
VWS Alcoholpreventie De campagne is een massamediale, meerjaren voorlichtingscampagne gericht op bewustwording van het thema alcoholmisbruik. De campagne richt zich dit jaar op jongeren en hun sociale omgeving. De campagne dient als paraplureferentie voor lokale en regionale activiteiten en deelcampagnes gericht op specifieke doelgroepen.
V&W Agressie in het verkeer Agressief gedrag in het verkeer of als zodanig opgevat gedrag, blijkt de grootste ergernis van weggebruikers en is waarschijnlijk ook een belangrijke factor bij het ontstaan van ongevallen. Regelgeving alleen is onvoldoende om een gewenst verkeersgedrag te bewerkstelligen. Een combinatie van communicatie en handhaving moet hieraan bijdragen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het Korps Landelijke Politiediensten en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. De campagne spitst zich toe op de onderwerpen afstand houden en het inhaalgedrag op 80 km wegen.
P a g i n a
5/9
V&W Zien en gezien worden - fietsers en bromfietsers
Goed werkende verlichting en reflectie voorkomt ongevallen. De campagne heeft tot
doel het gebruik van verlichting en reflectie door fietsers en bromfietsers te
bevorderen. Met een combinatie van communicatie en handhaving door de politie
kan een afname van het aantal verkeersslachtoffers worden gerealiseerd.
Communicatie en handhaving worden tevens gekoppeld aan de mogelijkheid om
gebreken aan verlichting te laten repareren als alternatief voor een boete. Er wordt
samengewerkt met de politie en de sectie Tweewielers van de Bovag.
V&W BOB, Alcohol in het verkeer Het gebruik van alcohol in het verkeer leidt tot doden, gewonden en tot andere schade. Bij 1 op de 5 dodelijke verkeersslachtoffers is alcohol in het spel. De 'Bobcampagne' is een campagne die wordt gestimuleerd door de Europese Unie. De kern van de campagne is de afspraak wie nuchter naar huis rijdt na een avond uit. Die persoon heet voor de gelegenheid Bob. `Bob' is in eind 2001 gestart als een meerjarige campagne waarin wordt samengewerkt met partijen als de horeca- en alcoholbranche, politie (koppeling aan handhaving) en regionale en lokale overheden.
VROM Kopen of huren? Het onderwerp van deze koepelcampagne is keuzevrijheid en betaalbaarheid van wonen. Ook mensen met een smalle beurs moeten in staat worden gesteld om een goede woning te kunnen kopen. De koopsubsidie is net als de huursubsidie een instrument om wonen voor iedereen betaalbaar te houden. Er wordt ook aandacht besteed aan andere handelingsalternatieven voor huurders om te kopen. De voorlichting over de huursubsidieregeling blijft gehandhaafd. Huursubsidie blijft een belangrijk instrument om wonen voor iedereen betaalbaar te houden.
VROM Gezond en veilig wonen
Het betreft de deelcampagne `gezond en veilig wonen', die valt onder het
communicatiethema `De mens, zijn woning en woonomgeving'. De overkoepelende
boodschap is dat men in de woning een aantal maatregelen kan nemen ter
voorkoming van negatieve gezondheidseffecten en dat het ministerie van VROM
hierbij van dienst kan zijn door het verstrekken van informatie, subsidies en
hulpmiddelen.
VROM Klimaatverandering:
Energie Prestatie Advies (EPA) en Energiepremie
De gevolgen van klimaatverandering bedreigen in de toekomst de kwaliteit van het
leven van iedereen. De nieuwe campagnes sluiten aan op eerdere
bewustzijnscampagnes. Het gaat nu om het bieden van een overzicht van
handelingsalternatieven die er zijn om ook zelf een bijdrage te leveren aan de
oplossing van de problemen rondom klimaatverandering. De EPA-campagne gaat
over het aanvragen van advies over energiebesparende maatregelen. De campagne
Energiepremie vestigt de aandacht op de energiebesparende voorzieningen in en om
de woning.
P a g i n a
6/9
OCW Lerarencampagne
Het is de voortzetting van de campagne die het leraarsberoep positief moet
beïnvloeden. Net als vorig jaar richt de campagne zich naast het voortgezet onderwijs
ook op het primair onderwijs en op beroeps- en volwasseneneducatie. Dit geldt ook
voor de uitbreiding van de doelgroep: naast instromers ook zij-instromers en
herintreders. De campagne moet het imago van het werken in het onderwijs
verbeteren.
AZ 4 en 5 mei
Ieder jaar wordt aandacht besteed aan de (doden)herdenking op 4 mei en de viering
van de bevrijding op 5 mei in relatie tot het thema `vrijheid' en het behoud daarvan.
Deze massamediale campagne is de `drager' van verschillende (lokale en regionale)
communicatieactiviteiten, die door derden worden ingevuld. De campagne wordt in
nauwe samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en een aantal ministeries
opgezet.
P a g i n a
7/9
Campagnes 2003 (tweede aanmeldingsronde)
VWS Tabaksontmoediging Meerjaren voorlichtingscampagne in het kader van gezondheidsbevorderingsbeleid. Tabaksgebruik is in Nederland de grootste vermijdbare oorzaak van sterfte en ziekte. Jaarlijks sterven circa 23.000 rokers aan ziekten die door roken zijn veroorzaakt. De campagne beoogt stopgedrag van rokers te stimuleren en het gebruik van ondersteuning te bevorderen ten einde de effectiviteit van stoppogingen te doen toenemen. De campagne informeert rokers uitgebreid over de verschillende vormen van hulp en ondersteuning bij het stoppen met roken. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met 'DEFACTO, voor een rookvrije toekomst'.
BZK Tweede-Kamerverkiezingen In verband met de val van het Kabinet Balkenende in oktober worden op 22 januari opnieuw verkiezingen gehouden voor de samenstelling van de Tweede Kamer. De koepelcampagne 'Verkiezingen. U komt toch ook?' is gericht op het informeren over en het aansporen tot gebruik van het stemrecht. Deze deelcampagne 'U komt toch weer?' start half december 2002.
BZK/Justitie Veiligheidsbewustzijn Het doel van deze koepelcampagne is het vergroten van het veiligheidsbewustzijn bij zowel burgers als het bedrijfsleven. De campagne wijst het algemeen publiek op het belang van `veilig gedrag', hun eigen verantwoordelijkheid hierin en de bijdrage die zij kunnen leveren bij preventie, bestrijding en handhaving. Deze campagne richt zich met name op criminaliteitsbeheersing en -preventie.
BZK Landelijk Telefoonnummer Politie
Sinds 2000 kunnen burgers via het landelijk telefoonnummer 0900 8844 de politie
bellen voor niet-spoedeisende zaken. Dit nummer is ingericht om de bereikbaarheid
van de politie te waarborgen in geheel Nederland. De campagne heeft als doel de
bekendheid van dit telefoonnummer te vergroten en daarmee tevens het juiste
gebruik van zowel het algemene nummer 0900 8844 als het alarmnummer 112 te
verhogen.
SZW Combineren werk en privé
Het betreft hier een meerjarige campagne, die enerzijds wordt ingezet voor
attendering op nieuwe wetgeving zoals de Wet basisvoorziening kinderopvang (Wbk)
en wettelijke regelingen op het gebied van levensloop, en anderzijds op
gedragsverandering. Doel is om steeds opnieuw de mogelijkheden die er zijn om
arbeid en zorg beter te combineren, onder de aandacht van mannen en vrouwen te
brengen en hierdoor de arbeidsparticipatie van vrouwen op de arbeidsmarkt te
bevorderen.
NB: De definitieve invulling van de campagne voor 2003 hangt mede af van de
besluitvorming rondom de Wbk.
P a g i n a
8/9
SZW Preventie en reïntegratie van zieke werknemers en
Arbeidsgehandicapten
De campagne ondersteunt nieuw beleid dat erop is gericht uitval van arbeid door
ziekte en arbeidsongeschiktheid te voorkomen en terug te dringen. Het massamediale
deel van de campagne is gericht op kennisoverdracht: duidelijk, tijdig en adequaat
bekendmaken en toelichten van alle nieuwe wettelijke maatregelen.
NB De definitieve invulling van de campagne is afhankelijk van de definitieve wetgeving en
de Kamerbehandeling.
V&W Autogordels achterin
Het dragen van autogordels is nog steeds een prioriteit van het
verkeersveiligheidsbeleid dat als doel heeft het aantal verkeersdoden en gewonden
terug te dringen. Uit onderzoek blijkt dat het noodzakelijk blijft het publiek ervan te
doordringen dat het gebruik van de gordel de eigen veiligheid en die van mede-
inzittenden ten goede komt. In 2003 wordt de nadruk gelegd op het verplichte
gebruik van autogordels op de achterbank. Tijdens de campagneperiode wordt door
de politie extra gecontroleerd op het gebruik van autogordels.
V&W Nederland leeft met water Het klimaat verandert, het regent harder en vaker, en er komt meer (smelt)water. Het advies van de commissie Waterbeheer voor de 21ste eeuw (Commissie Tielrooij) heeft geleid tot nieuw waterbeleid. Rond het beleid en de communicatie wordt samengewerkt door het rijk, de provincies (IPO), de waterschappen (Unie van Waterschappen) en de gemeenten (VNG). Het nieuwe waterbeleid gaat iedereen aan omdat iedereen direct te maken kan krijgen met maatregelen die in het kader van dit nieuwe waterbeleid worden genomen. De eerste fase van de massamediale campagne is dan ook gericht op bewustwording en agendasetting. In de volgende fasen (tweede helft 2003-2006) wordt aandacht besteed aan maatregelen en handelingsalternatieven.
P a g i n a
9/9