Amsterdam wil segregatie van scholen aanpakken
9 januari 2003 - Herbert Raat
Het college van B&W heeft ingestemd met het vrijgeven voor discussie
van de notitie 'Zwarte' en 'witte' scholen in Amsterdam. Het onderwijs
in Amsterdam kent 'witte' en 'zwarte' scholen. Niet vanuit het oogpunt
van onderwijs, maar integratie - het samenleven van verschillende
bevolkingsgroepen met elkaar in plaats van naast elkaar - lijkt een
school met kinderen van verschillende en culturele en etnische
achtergronden wenselijker. Daarom gaat Amsterdam op basis van analyses
een stadsbrede discussie voeren over de te ondernemen acties om
segregatie in het onderwijs tegen te gaan.
In de notitie wordt onder meer aangegeven dat:
* adequate en juiste informatie noodzakelijk is om gericht beleid
per stadsdeel, wijk en school te ontwikkelen;
* segregatie in het onderwijs een voortschrijdend proces is, waarin
de zogenaamde witte vlucht een rol speelt waardoor er sprake is
van een groei van het aantal te 'witte' scholen;
* het noodzakelijk is nieuw beleid in te zetten: naast het
realiseren van goed onderwijs moet de segregatieproblematiek als
afzonderlijk probleem op de agenda komen;
* er gelet op de vrijheid van onderwijs voor de gemeente weinig tot
geen instrumenten beschikbaar zijn om segregatie tegen te gaan.
Het onderzoek zal zich met name moeten richten op de redenen die de
'witte' en 'zwarte' vlucht bepalen. Ook wordt onderzocht hoe scholen
er in slagen om de diversiteit in hun leerlingenpopulatie te behouden
en goede resultaten te boeken.
Tot op heden was er in Amsterdam alleen een algemeen onderwijsbeleid
gericht op kwaliteitsverbetering. Het nieuwe beleid om de integratie
in het onderwijs apart op de agenda te zetten betekent een trendbreuk
met het verleden. Achterliggende gedachte hierbij is dat de school
niet alleen kennis moet overdragen, maar ook de leerlingen moet
voorbereiden op een actieve deelname in de Amsterdamse samenleving.
Het is duidelijk dat segregatie ook te maken heeft met woningbouw en
huisvestingsbeleid, met kansen op de arbeidsmarkt en
sociaal-economische achterstanden. Daarom is er samenhang en
afstemming nodig met die beleidsterreinen. Amsterdam heeft weinig
formele bevoegdheden om segregatie tegen te gaan. Dit betekent echter
niet dat er niets gedaan kan worden. Noodzakelijke voorwaarde is dat
er adequate en juiste informatie is om gericht beleid per stadsdeel,
wijk en school te ontwikkelen. Dit kan alleen in samenwerking met
schoolbesturen en ouders. Het reguleren van de schoolkeuze door middel
van informatiecampagnes (in Zaandam heeft men hiermee veel en
positieve ervaringen opgedaan) vraagt om deelname van alle betrokkenen
alsook om centrale coördinatie. Overleg met ouders, schoolbesturen en
stadsdelen is dus een eerste vereiste om de segregatie aan te pakken.
Wethouder Rob Oudkerk: "Met deze notitie wil het college de discussie
in Amsterdam starten over hoe we eraan kunnen bijdragen dat er meer
met elkaar wordt geleefd in plaats van naast elkaar. Onderwijs is niet
alleen een leerfabriek, maar ook juist een plaats waar mensen open met
elkaar opgroeien. Het is toch normaal dat kinderen in hun eigen wijk
naar school gaan? De uitdaging is om de school een afspiegeling te
laten zijn van de bevolkingssamenstelling van de buurt. Als 60 procent
van buurt 'wit' is, dan zal het percentage 'witte' leerlingen ook 60
moeten kunnen zijn. Is het aantal 'witte' leerlingen 90 procent, dan
is die school dus geen goede afspiegeling van de buurt, en daarom te
'wit'. We kunnen het ons niet permitteren om segregatie als een
gegeven te zien waaraan we niets kunnen doen. Zeker in een stad met
170 nationaliteiten is het bittere noodzaak om alles uit de kast te
halen om de integratie een echte kans te geven en dat begint op
school. Samen met ouders, scholen en stadsdelen gaan we de discussie
aan om problemen in kaart te brengen en om oplossingen te vinden",
aldus de wethouder.
© Gemeente Amsterdam