Horecava 2003
9 jan 2003
MEER HORECA-ONDERNEMINGEN OP HORECAVA 2003
De afgelopen Horecava is succesvol verlopen met 43.407 bezoekers,
ondanks de winterse omstandigheden. Het aantal bezoekende bedrijven is
met ruim duizend ondernemingen gestegen tot circa 23.000. Uit de
eerste resultaten van een enquête onder bezoekers blijkt dat het
strenge bezoekersbeleid resultaat oplevert. Horecava 2003 is
voornamelijk bezocht door diegenen die verantwoordelijk zijn voor de
beslissingen binnen horeca- en cateringbedrijven. De Horecava is
gehouden van 6 tot en met 9 januari 2003 in Amsterdam RAI.
De Horecava streeft ernaar alleen vakbezoekers op de beurs te hebben.
Dit jaar heeft het strenge toelatingsbeleid ertoe geleid dat het
aantal niet-vakbezoekers tot het minimum gedaald is. Vanzelfsprekend
heeft dit gezorgd voor een lager bezoekers-aantal in vergelijking met
Horecava 2001. Tevens blijkt dat er minder mensen per bedrijf de beurs
bezoeken. Het aantal bedrijven dat deze bezoekers vertegen-woordigden,
is dus wel gestegen. De positie van deze bezoekers binnen hun bedrijf
is gemiddeld hoger. Zo is het aandeel directeur/eigenaren aanzienlijk
toegenomen. De vakbezoekers komen uit allerlei sectoren. Vooral het
aantal mensen werkzaam in restaurants en fastfoodbedrijven is
gestegen.
Tijdens de Horecava is er veel aandacht geweest voor de moeilijke
tijden waarin de horecabranche zich bevindt. Des te opvallender is het
dat de handel op de Horecava even groot is als twee jaar geleden. Zo
hebben bezoekers evenveel offertes aan-gevraagd of aankopen gedaan als
in 2001. Exposanten zijn in een eerste reactie goed te spreken over de
commerciële resultaten van de beurs. Horecava 2003 kende 450
standhouders en is daarmee de grootste horecavakbeurs in de Benelux.
Bezoekers waardeerden de Horecava, net als in 2001, gemiddeld met het
schoolcijfer 7.
Verse chipsconcept Chippery wint Horecava Innovation Award De Horecava
Innovation Award is dit jaar uitgereikt aan Wessels Horeca
Ondernemingen voor de Chippery, een totaalconcept rond vers bereide
chips. Beleving, versheid en variatie staan centraal bij de Chippery,
die als zelfstandige horeca- of cateringlocatie kan fungeren. Onder
het oog van de klanten veranderen aardappelen in knapperige, warme
chips. De winnaar (eveneens categoriewinnaar Food & Beverage) is
gekozen uit tachtig inzendingen. In de categorie Equipment gaat de
hoogste eer naar een toegangscontrole-systeem van Secure Acces Road in
Puttershoek. Het registreert binnenkomende gasten op basis van
biometrie (vingerafdrukken, stand ogen/jukbeen). Het interactieve
horecaspel Zoezaa, van Zeelandnet (Kamperland/Breda) wint in de
categorie Interior & Design. Het behendigheids-, kennis- en
amusementsspel kan in diverse horecabedrijven tegelijk gespeeld
worden, via internet en een centrale studio.
Horecava 2004 De volgende Horecava wordt gehouden van maandag 5 tot en
met donderdag 8 januari 2004 in Amsterdam RAI.
Amsterdam, 9 januari 2003