9-1-2003
Huub van de Coolwijk: vervang overige
autobelastingen voor reiskostentarief
Passion for cars zo luidt het thema van de AutoRAI 2003. Letterlijk
betekent passie volgens Van Dale: drang die men niet kan weerstaan.
Meestal heeft dat een positieve lading. Den Haag heeft echter een
geheel andere passie met autos. Vooral als het om het binnenhalen van
belastingen gaat is de auto een soort rijdend belastingkantoor.
Tijdens de persconferentie van de AutoRAI deed drs. Huub van de
Coolwijk, voorzitter van de RAI afdeling autos, het nieuw te formeren
kabinet daarom enkele ideeën aan de hand. Zijn boodschap: belast een
nieuwe auto uitsluitend met BTW en laat de automobilist betalen naar
gebruik volgens een reiskostentarief.
Van de Coolwijk zei zich niet aan de indruk te kunnen onttrekken dat
de politiek het onderwerp mobiliteit minder krachtig aan de borst
drukt dan een klein jaar geleden. Een gepassioneerd verhaal over de
verworvenheden van de auto voor de Nederlandse samenleving hoor ik
slechts zelden. De afgelopen jaren was het uitgerekend oud-minister
Tineke Netelenbos die sprak over funen de auto die de emancipatie
vrouw heeft bevorderd.
Van de Coolwijk zei verbaasd te zijn dat over kilometerheffing in Den
Haag niet meer wordt gerept. Hoezo vraag ik mij af. Is het probleem
van te vaak stilstaan opeens opgelost. Ik dacht het toch niet. Hij
toonde zich verder weinig ingenomen met de gang van zaken rond het
Nationale Verkeers- en Vervoersplan, dat in mei dit jaar onderuit is
gehaald. Een planning voor de nieuwe versie is niet duidelijk. Het
enige dat doorgaat zijn de televisiereclames van Joost Prinsen die
onderweg is van A naar Beter. Maar beter is helaas niet goed genoeg.
Als we namelijk alles doen dat nu is gepland aan wegenbouwprojecten
tot 2010, dan is het resultaat dat de files in 2010 nog net zo lang
zijn als vandaag.
Voor de afdelingsvoorzitter een goede aanleiding om aan de vooravond
van de verkiezingen enkele plannen te presenteren, want zo zei hij, de
relatie tussen de autobranche en de politiek blijft vol uitdagingen.
Omdat de goede Europese initiatieven om de prijzen van autos door meer
concurrentie te verlagen, vanwege de hoge aanschafbelastingen (BPM)
aan de Nederlandse consument voorbijgaan, stelde Van de Coolwijk voor
nieuwe autos alleen aan een BTW heffing te onderwerpen. Op dit moment
bedraagt de gemiddelde autoprijs 21.500 euro, waarvan 5.000 euro
(23,8%) betrekking heeft op BPM aanschafbelasting. Dit almaar
groeiende bedrag zorgt ervoor dat de schatkist volgend jaar 283
miljoen euro extra incasseert. Het vaak gehoorde verwijt dat als de
belasting omlaag gaat de auto-industrie daar onmiddellijk van
profiteert, verwees Van de Coolwijk direct naar het land der fabelen.
Dat is een broodje aap verhaal. De concurrentie in de auto-industrie
is daarvoor veel te heftig.
Ook over het betalen van belasting voor het bezit van voertuigen was
de afdelingsvoorzitter stellig. Een auto bezitten hoort niet extra te
worden belast. Het is veel logischer om pas kosten in rekening te
brengen als je met een auto gaat rijden. Belasten via
brandstofaccijnzen is niet aan de orde, omdat we nu eenmaal in een
steeds groter wordend Europa wonen.
Als mogelijke belastinggrondslagen noemde hij ruimtebeslag,
milieucriteria (CO2), veiligheid, gewicht of heffingen naar tijd en
plaats. Op die manier is het mogelijk te komen tot een
reiskostentarief. Ik gebruik bewust niet het woord kilometerheffing.
Dat drukt namelijk niet uit dat je wel wilt kunnen rijden als je moet
betalen. Bovendien noemen we telefoontikken toch ook geen heffing,
maar gesprekskosten of gesprekstarief. In ieder geval willen we van de
politiek dat de herziening van de autobelastingen in het nieuwe
regeerakkoord komt. Gewoon omdat we een helder en eerlijk systeem
willen.