Nieuw stadhuis stap dichterbij

donderdag 9 januari 2003

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft het Programma van Eisen van het nieuwe stadhuis vastgesteld. Als alles volgens plan verloopt, wordt midden 2003 een besluit genomen over het voorlopig ontwerp en eind 2003 een besluit genomen over het definitieve ontwerp, en kan in 2004 worden begonnen met de bouw. Het is de bedoeling het nieuwe stadhuis eind 2006 in gebruik wordt genomen. Centraal in het gebied Inverdan, op de plek waar zich momenteel het busstation bevindt en dus pal naast het NS-station Zaandam. Door voor deze toplocatie te kiezen neemt het gebouw in Inverdan een prominente plaats in.

In 1997 is door het College van Burgemeester en Wethouders besloten om in Zaanstad een centrale huisvesting te ontwikkelen voor de gemeentelijke diensten die zijn ondergebracht in het gemeentehuis in Zaandijk, en het Stadskantoor en De Bonkelaar (RailPointOffice) te Zaandam. Inmiddels zijn hier de locaties op de Stationsstraat en de Kredietbank aan de Zuiddijk toegevoegd, beide in Zaandam, en mogelijk het gemeentearchief aan de Hoogstraat in Koog aan de Zaan.

Op 10 januari 2002 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Plan van Aanpak voor de nieuwbouw van het stadhuis en het bibliotheekcomplex. Onderdeel van dit complex is het busstation. Voor zowel het stadhuis als het busstation is het Programma van Eisen gereed en wordt ter instemming aan de raad voorgelegd. Aan de raad wordt voorgesteld voor de bibliotheek een apart besluitvormingstraject te organiseren. Een ander onderdeel van het complex, de ondergrondse parkeergarage wordt niet gerealiseerd. Voorgesteld wordt om het parkeren op te lossen door plaatsen te huren in een aangrenzende te realiseren parkeergarage voor het gehele Inverdanproject.

Financiering
De kosten van het nieuwe stadhuis en het busstation samen zijn door DHV berekend op basis van het programma van eisen. Geraamd wordt dat het kale gebouw 60 miljoen euro gaat kosten. Dit bedrag is inclusief BTW en de grondkosten. De financiering van het nieuwe stadhuis geschiedt door middel van inzet van de gelden die nu worden besteed aan het huren en aflossen van de huidige gebouwen, door efficiency- en exploitatievoordelen en door verkoop van de achter te laten panden.

Besluitvorming
Het raadsvoorstel wordt op maandag 13 januari a.s. besproken in de commissie stedelijke ontwikkeling, en op 30 januari a.s. in de gemeenteraad.

Samenvatting Programmas van Eisen

Oppervlakte
Het nieuwe stadhuis neemt ca. 24.000 m2 grondoppervlakte in beslag. Vanwege de strakke budgettaire kaders, is er gestuurd op de mogelijkheden om besparingen door te voeren, met name op ruimtes die extensief worden gebruikt zoals het vergadercentrum, catering en door flexibele kantoorruimten.

Bereikbaarheid
Het nieuwe stadhuis is op vijf manieren te bereiken: te voet, per fiets, per bus, per auto en met de trein. Alle bezoekers komen het stadhuis binnen via de hoofdentree. Op de weg naar het stadhuis kan de fietser zijn fiets in een bewaakte fietsenstalling plaatsen, de bus- en treinpassagiers komen met de roltrappen of de lift vanaf de perrons naar boven. De automobilist kan de auto in de nabij gelegen parkeergarage kwijt die ook voor andere bezoekers van het centrum toegankelijk zal zijn. De gemeente huurt in de garage een aantal plaatsen voor haar medewerkers. Uiteraard wordt rekening gehouden met minder validen.

De receptie
Wanneer men het stadhuis betreedt bevinden zich na binnenkomst de receptie, de balies, het informatiecentrum en een grote ruimte waar diverse activiteiten zoals tentoonstellingen, inspraakavonden e.d. kunnen plaatsvinden. Ook bevinden zich hier de toegangspoorten naar de bovengelegen kantoren.

Kantoorruimtes
In het nieuwe stadhuis zullen naar schatting 880 werkplekken worden gecreëerd. De kantoren van het stadhuis zullen modern en flexibel worden ingericht, zodat ze gemakkelijk op organisatiewijzigingen aangepast kunnen worden. Een deel van de werkplekken zal voor meervoudig gebruik worden ingericht. Verder is het de bedoeling dat in het kantoorgedeelte op centrale punten de voorzieningen voor printen, koffie en dergelijke te vinden zijn.
De temperatuur in de kamers zal beperkt individueel te regelen zijn en per kamer kan er een raam open. Er zullen extra maatregelen getroffen worden om geluidsoverlast vanaf het spoor, busstation en Provincialeweg te vermijden.
Om de veiligheid vanaf het spoor te garanderen, zal er specifieke aandacht worden besteed aan brandwerendheid en de nooduitgangen. Op de diverse afdelingen komen vergaderfaciliteiten waar tot maximaal 8 personen gebruik van kunnen maken. Grotere vergaderingen vinden plaats in het vergadercentrum. Om de groei of de krimp van de organisatie te kunnen opvangen wordt een deel van de kantoren in een businesscentre gerealiseerd.
Vergelijkbaar aan de opzet met het businesscentre wordt het vergadercentrum ingericht. Dat centrum kan mede gebruikt worden door derden en kan ook zo mogelijk door derden worden geëxploiteerd. De gemeente heeft uiteraard gemakkelijk toegang tot dit centrum, dat om die reden dan ook tegen het stadhuis aangebouwd gaat worden.

Gemeenteraad
De raadzaal en de fractiekamers komen dicht bij de traverse omdat deze ook buiten kantooruren bereikbaar moeten zijn. De raadzaal is duidelijk zichtbaar en herkenbaar. De meldkamer van het stadhuis met 24-uurs bezetting zit om die reden vlak bij genoemde bestuurlijke voorzieningen, maar ook om zonodig zicht te hebben op wat er gebeurt op de traverse.

Busstation
Het busstation is gelegen op maaiveldniveau en heeft de typologie van een 'dynamisch' station: er is geen sprake van een vaste halte-indeling en niet alle buslijnen kunnen tegelijkertijd op het station halteren. Opstelruimte voor langere gebruiksduur door bussen wordt elders gerealiseerd. Het aantal haltes kan hierdoor worden teruggebracht en het gebruiksgemak voor reizigers (minder zoeken, minder lopen) neemt toe. Boven het busstation wordt het stadhuiscomplex gerealiseerd; het station is daarmee overkapt. Bussen benaderen het station via één gecombineerde in- en uitgang tegenover de Stationsstraat. Het station bestaat uit een 'eilandperron', waaromheen bussen aan en af kunnen rijden, met wachtruimte, ticketuitgifte en een voetgangersontsluiting naar de bouwlaag er boven. Dit perron ligt parallel aan de NS-perrons, welke ook vanuit de bovengelegen bouwlaag worden ontsloten. Aan elke zijde van het eilandperron dienen 4 haltes te worden gerealiseerd.