P E R S B E R I C H T
Halfjaarbericht Trendonderzoek Thuis Binnen Bereik
Na jaren van uitbundige groei kent het aanbod aan ongeadresseerd reclamedrukwerk in de Nederlandse brievenbus een lichte afname. Afgezet tegen de economische malaise impliceert dit een royale consolidatie van de sterke positie binnen het media krachtenveld. Dit geldt eens temeer, daar uit de jongste resultaten naar voren komt dat het mediumtype zich mag verheugen in een nog immer stijgende waardering. Klussen en events als Kerstmis en Sinterklaas vormen belangrijke aanjagers voor het gebruik van folders.
Aanbod reclamedrukwerk licht dalend
De Nederlandse economie kampt met fikse tegenwind en dat heeft zijn repercussies op de mediabestedingen. Het zijn met name de printmedia (kranten en tijdschriften), die in de hoek zitten waar de klappen vallen. Vormen van directe reclame, zoals postreclame, lijken beter bestand tegen de verslechtering van het economisch tij, al ontkomt men ook daar niet helemaal aan een zekere druk op de volumes. thuis binnen bereik geldt als de thermometer voor ongeadresseerde brievenbusreclame. Uit de jongste resultaten blijkt dat de expansieve groei die het mediumtype jarenlang kenmerkte even tot stilstand is gekomen. In 1989/1990 ontving een willekeurig huishouden in Nederland iedere week gemiddeld 15,1 folders. Ruim tien jaar later, in 2001/2002, was dit opgelopen tot gemiddeld 26,4 stuks, een stijging met maar liefst 75%. Tijdens de laatste trendrapportage (over 2001/2002) constateerden we voor het eerst een lichte afname tot een weekgemiddelde van 25,5. Op de helft van het actuele onderzoeksjaar 2002/2003 lijkt die dalende trend zich wat afgevlakt door te zetten. Ten opzichte van de vergelijkbare periode daalt het volume met 4%.
Populariteit medium niet onder druk; integendeel
De lichte afname van het aanbod laat onverlet dat het mediumtype zich mag verheugen in een warme belangstelling van de zijde van de consument. Ruim de helft van de ondervraagden kenmerkt zich door een positieve houding en een positieve binding jegens 'ongeadresseerd'. Ten opzichte van voorgaande jaren is op dit vlak opnieuw sprake van progressie. Die uit zich nog het meest in de overall waardering. Moest het medium een paar jaar geleden nog genoegen nemen met een krappe voldoende (5,9), met een gemiddeld rapportcijfer van 6,6 thans kan het zich inmiddels meten met de waardering voor andere massamedia. En in termen van respons blijft het medium natuurlijk ongeëvenaard.
Vooral klussen stimuleert folderconsumptie
Bijna twee derde van de Nederlanders (64%) gebruikt reclamefolders ter oriëntatie op het klussen. Ook de dagelijkse boodschappen (49%), het mooi maken van de tuin (47%) en de zoektocht naar andere meubelen (43%) zetten een substantiële groep aan tot het gebruik van reclamedrukwerk. Andere stimuli zijn de weekend boodschappen (37%), een oriëntatie op trends in de mode (34%) en het zoeken van een andere auto (25%).
Hierop inhakend staan de adverteerders en hun mediadeskundigen garant voor een structureel aanbod week in, week uit. Meer dan in vroeger jaren is het aanbod gelijkmatig gespreid over het jaar heen; de pieken en dalen in het volume zijn tegenwoordig minder scherp. Dat neemt niet weg dat, gekoppeld aan vaderlandse jubeldagen, het in de ogen van de consument vooral Kerstmis en Sinterklaas zijn die doorgaan voor folder events. Daarnaast geeft men aan dat reclamefolders ook bij het tuinseizoen en bij moederdag fungeren als belangrijke informatiebron.
Continuïteit Thuis Binnen Bereik gegarandeerd
Na het faillissement van de DMSA hebben de overige participanten (Netwerk VSP, Interlanden, TPG Post, Roto Smeets, Veldkamp/Marktonderzoek) zich beraden op de toekomst van het trendonderzoek. Unaniem is men tot de slotsom gekomen dat voortzetting van het onderzoek in de huidige vorm wenselijk is. Welke juridische vorm daar het beste bij past is nog punt van nader overleg.
Evenals in voorgaande jaren volgt in mei de verschijning van de nieuwe trendrapportage, gebaseerd op het volledige onderzoeksjaar. Ook staat er voor mei 2003 weer een Nationaal Congres Ongeadresseerd Reclamedrukwerk op het programma. Onderdeel van dat programma is opnieuw de uitreiking van de Gouden Deurmat, de consumentenprijs voor de beste folder.
Amsterdam, 5 december 2002.
---