Sluitende aanpak - GL
Inleiding Sluitende aanpak
Alle werklozen die niet zelf aan het werk kunnen komen moeten binnen
twaalf maanden van werkloosheid een traject krijgen aangeboden dat hun
kans op werk vergroot. Dat is de ambitie van de sluitende aanpak en
het doel is het voorkomen van langdurige werkloosheid. Meer informatie
in de jaarlijks verschijnende brochure.
Langdurige werklozen vallen ook onder de sluitende aanpak. Hiertoe
worden er arbeidsmarktgerelateerde gesprekken gevoerd met de huidige
langdurig werklozen (het zittende bestand). Zo mogelijk dient dit
gesprek gevolgd te worden door een aanbod. Daarmee is op termijn zowel
het bestand van nieuwe als oude werklozen 'op orde'.
Om dit zo te houden zal met degenen die ondanks de sluitende aanpak
voor de nieuwe instroom toch langdurig werkloos dreigen te worden,
regelmatig worden bekeken hoe hun kansen op de arbeidsmarkt het beste
kunnen worden verbeterd. Hiermee ontstaat een 'keten van
reïntegratie'.
Om goed zicht te houden op de voortgang en effecten van de sluitende
aanpak heeft SZW in overleg met de uitvoerders van de sluitende aanpak
(gemeenten, UWV en CWI) een Monitor Scholing en Activering (S&A
monitor) ontwikkeld. Meer informatie over de S&A monitor.
Uitvoering door de gemeenten
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de sluitende aanpak van mensen
met uitsluitend een ABW-, IOAW- of IOAZ-uitkering en
niet-uitkeringsgerechtigden (NUG)en ANW-gerechtigden. Personen met een
gecombineerde WW/ABW-uitkering vallen onder de verantwoordelijkheid
van het UWV.
De sluitende aanpakmiddelen voor personen met ABW-, IOAW-, en
IOAZ-uitkering zijn niet geoormerkt. In de jaaropgaven dienen
gemeenten wel te laten zien wat zij voor deze doelgroepen hebben
gedaan.
De middelen voor niet-uitkeringsgerechtigden en ANW-ers zijn wel
geoormerkt. Het rijk en de VNG hebben hierover bestuurlijke afspraken
gemaakt in de Agenda voor de toekomst (nog doen).