9 januari 2003
Sneller goederenvervoer over het spoor van Rotterdam naar Milaan
Demissionair minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft samen
met zijn collega-ministers van Duitsland, Italië en Zwitserland
afspraken gemaakt om de spoorverbinding Rotterdam Milaan beter te
benutten. De ministers tekenden in het Zwitserse Lugano een Memorandum
van Overeenstemming (MvO) waarin maatregelen worden aangekondigd ter
verbetering van het goederenvervoer per spoor van Nederland naar
Italië via het Ruhrgebied en Zwitserland. De vier landen onderstrepen
hiermee het belang van een gezamenlijke inzet voor een efficiënte
Europese goederenverbinding. Voor Nederland zijn de afspraken met name
van belang voor een effectief internationaal gebruik van de
Betuweroute. Het merendeel van de maatregelen moet in 2003 zijn
gerealiseerd.
Het gaat met name om een verbetering van de randvoorwaarden voor het
spoorgebruik via harmonisering van regelingen en techniek. Een
voorbeeld is de vereenvoudiging van de afhandeling van de tolbetaling.
Ook wordt gewerkt aan een standaard Europese erkenning voor de
vakbekwaamheid en rijvaardigheid van machinisten, zodat zij zonder
onnodig oponthoud de grens kunnen passeren. Daarnaast moet een
verbeterde communicatie tussen inframanagers en vervoerders/verladers
over de positie van de lading tijdens het transport het
goederenvervoer over het Europese spoor een impuls geven.
De ondertekening van het MvO is een vervolg op eerdere afspraken
tussen oud-minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en
transportminister Leuenberger van Zwitserland in mei 2001. De
voortgang van de maatregelen wordt ieder halfjaar met de relevante
marktpartijen besproken. Vanaf nu worden naast de Nederlandse en
Zwitserse inzet, ook de Duitse en Italiaanse inspanningen gezamenlijk
gevolgd. Met name aan de Zwitsers-Italiaanse grens zijn er nog veel
belemmeringen die om een oplossing vragen.
Om de problemen en mogelijke oplossingen in kaart te brengen, is met
betrokken partijen uit de gehele logistieke keten gesproken. De
problemen die een beter gebruik van het spoor tot nu toe in de weg
staan, liggen op verschillende trajecten van het railgoederenvervoer:
· bij de afstemming tussen logistieke dienstverleners met
spoorvervoerders en terminalexploitanten;
· in de samenwerking tussen spoorvervoerders;
· op het gebied van infrastructuur;
· in de verschillen tussen systemen en de uiteenlopende regels in de
betreffende landen.