Ingezonden persbericht

Persbericht

Amsterdam, 9 januari 2003

Klant centraal bij it-bestedingen 2003

Nederlands topmanagement:"Informatietechnologie cruciaal voor concurrentiepositie"

Waar bedrijven in 2002 nog met de kaasschaaf bezuinigden op informatietechnologie maken organisaties nu duidelijkere keuzes voor innovatie en verhoging van de productiviteit door de inzet van IT. 95 Procent van grote Nederlandse ondernemingen geeft prioriteit aan de verbetering van processen die zich op de klant richten en 81 procent aan optimalisatie van managementprocessen. Dit blijkt uit het onderzoek 'IT Impact 2003' van Cisco Systems en het platform 'Topmanagement en IT', waaraan 115 topmanagers van grote organisaties in Nederland eind 2002 deelnamen.

Het onderzoek richtte zich op de rol van informatietechnologie op de productiviteit en het innovatievermogen van grote organisaties in Nederland. Innovatie blijkt van belang voor het Nederlands bedrijfsleven: van de ondervraagde topmanagers is 74 procent van mening dat innovatie cruciaal is voor het handhaven of verbeteren van de eigen concurrentiepositie. 90 procent van de organisaties noemt informatietechnologie de drijvende kracht achter innovatie. Het niveau van innovatie is echter nog onvoldoende. Slechts 44 procent van de ondervraagde topmanagers is tevreden over het niveau van innovatie van producten en diensten binnen de eigen organisatie. Wat betreft innovatie van primaire en secundaire processen is dit nog lager; slechts 29 procent is tevreden over dit niveau.

Het innoveren van primaire bedrijfsprocessen is juist het belangrijkste speerpunt voor 77 procent van de ondervraagde organisaties, met 74 procent belangrijker dan innovatie van producten en diensten. Het belang van procesinnovatie voor bedrijven is mede te verklaren door de wijze waarop Nederlandse bedrijven concurreren. Bijna de helft van de Nederlandse organisaties ziet 'operational excellence' als de belangrijkste kerncompetentie. Procesoptimalisatie is voor deze organisaties hét middel om de productiviteit te verhogen en de brutomarges te verhogen dan wel veilig te stellen.

Anno 2003 is in veel organisatie de centrale vraag op wélke wijze IT een bijdrage kan leveren aan optimalisatie en vernieuwing van de bedrijfsvoering en niet zozeer hoeveel er bespaard kan worden. Onvoldoende standaardisatie en integratie van processen vormen voor bijna de helft van alle Nederlandse organisaties daarbij een struikelblok. Het ontbreken van specifiek op bedrijfsprocessen gerichte IT-expertise heeft het meeste invloed op de resultaten van ondernemingen (omzetgroei, brutomarge en klanttevredenheid). Bedrijven waar deze expertise ontbreekt, boeken significant slechtere resultaten.

Het onderzoek identificeert drie factoren die een belangrijke invloed hebben op het innovatief vermogen van de organisatie: betrokkenheid van het topmanagement bij innovatie, het afrekenen van het IT-management op bedrijfsmatige doelstellingen en het evalueren van investeringen op de innovatieve bijdrage. Organisaties waar het IT-management mede wordt beoordeeld op het herkennen van nieuwe businesskansen door technologische vernieuwingen zijn meer tevreden over het innovatieve vermogen. Ook het evalueren van investeringen op het innovatieve vermogen heeft een positief gevolg voor het niveau van innovatie binnen de onderneming.

Het onderzoek 'IT Impact 2003'
Het kwantitatieve onderzoek betrof een online survey die is ingevuld door 115 IT-beslissers en beïnvloeders, allen deelnemer aan de onderzoekscommunity 'Digital Boardroom'. Deze community bestaat uit enkele honderden topmanagers met beslissingsbevoegdheid op het gebied van informatietechnologie. Het merendeel van de respondenten is chief information officer (CIO), hoofd automatisering of hoger IT-management. Circa tweederde van de organisaties die aan de onderzoekscommunity deelnemen, hebben meer dan 1.000 medewerkers. Tevens zijn een tiental interviews gehouden met topmanagers. Deze interviews zijn vooral gebruikt voor visievorming omtrent de impact van IT op specifieke sectoren in het Nederlandse bedrijfsleven.

Over Giarte Media Group
Giarte Research (Amsterdam) is een onderzoeksbureau gericht op het snijvlak van IT en business, en is tevens oprichter van het kennisplatform 'Topmanagement en IT' en 'Digital Boardroom', de onderzoekscommunity voor topmanagers. Meer informatie is beschikbaar via www.topmanagement.giarte.com en www.digitalboardroom.com.

Over Cisco Systems
Cisco Systems Inc. (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft ruim 35.500 werknemers en realiseerde in boekjaar 2002 een totale omzet van 18,9 miljard dollar. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Nieuws en informatie is beschikbaar via http://www.cisco.nl.

Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems inc. en/of haar werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere handelsmerken bedoeld in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

###

Noot aan de redactie:

- Een (digitaal) exemplaar van het onderzoeksrapport 'IT Impact 2003' kunt u aanvragen bij Hella van Leeuwen van Edelman, via
hella.vanleeuwen@edelman.com

- Voor referenties en case studies over bedrijven die internettechnologieën van Cisco Systems toepassen, marktonderzoeken, en voor beeldmateriaal van Cisco producten, senior managers en nieuwsmomenten kunt u terecht op de volgende website http://www.cisco.com/global/NL/news/news_home.shtml

Perscontact:
Karin van Geelen
Public Relations
Cisco Systems
Telefoon: 020-357 34 12
http://www.cisco.nl
mailto:kgeelen@cisco.com

Marco Gianotten
Platform 'Topmanagement en IT'
Managing Director, Giarte Media Group
Telefoon: 020-622 34 44
http://www.giarte.com
mailto:marco@giarte.com

Hella van Leeuwen
Edelman
Telefoon: 023-554 20 30
www.edelman.com/nl/pressroom
mailto:hella.vanleeuwen@edelman.com