9-1-2003
Spraakgestuurde navigatie: co-piloot van
TelePointer
Een pocket PC, een mobiele telefoon en een GPS antenne. Deze drie elementen vormen de basis voor het nieuwe actieve spraakgestuurde routebegeleidingssysteem van TelePointer. Automobilisten die gebruik maken van de TelePointer Navigator kunnen overal en op elk moment via internet actuele routebegeleidings- en verkeersinformatie opvragen. De voordelen zijn evident: de informatie is altijd up-to-date, spraakondersteuning bevordert de verkeersveiligheid, de elektronische assistent is overal te gebruiken en de chauffeur wordt tot op de laatste meters naar de plaats van bestemming geleid.
TelePointer Mobile Location Solutions & Services is een onafhankelijke
aanbieder van mobiele telematica diensten. Het in Giessenburg
gevestigde bedrijf is op 1 januari dit jaar opgericht door een groep
professionele en enthousiaste ICT-ondernemers met een ruime ervaring
en brede kennis van de branche. De onderneming, die inmiddels vijf
medewerkers telt, stelt zich ten doel klanten te ondersteunen bij de
invoering en integratie van mobiele telematica diensten in de
bedrijfsvoering.
Goedkoper en sneller
Pleun Rietveld, algemeen directeur van TelePointer, legt uit dat de
aandacht van het kersverse Autovaklid op dit moment volledig is
gericht op marktintroductie van de TelePointer Navigator. Tijdens het
congres Mobile Solutions 2002, dat vorige maand in Rotterdam plaats
vond, presenteerde TelePointer dit nieuwe product als eerste bedrijf
in de Benelux. Dit dynamische en volledig op internet gebaseerde
navigatiesysteem biedt volgens hem in vergelijking met traditionele
navigatie-systemen tal van voordelen. Rietveld: Het mobiel opvragen en
toepassen van spraakgestuurde routebegeleiding met digitale kaarten en
aanvullende diensten zoals verkeersinformatie maakt namelijk het
gebruik van kostbare cd-roms en andere geheugencapaciteit vretende
passieve software volledig overbodig. Ons dynamische systeem is niet
alleen goedkoper, eenvoudiger en betrouwbaarder, maar bovendien
sneller, omdat gegevens via geavanceerde datacompressie technieken
online van een centrale server worden binnengehaald. De gebruiker
betaalt uitsluitend voor de opgehaalde informatie, ofwel per dienst.
Het enige dat een chauffeur nodig heeft is een mobiele telefoon,
liefst met een GPRS-abonnement, een pocket-pc en onze Navigator
software. Die bestaat uit een cd-rom met de Navigator applicatie, een
GPS (global positioning satelite) antenne en een in-Car Pocket PC
dashboard houder met voedingskabel.
Totaalaanbieder
De gebruikskosten vallen volgens TelePointer alleszins mee. Een
basispakket kost tussen de 20 tot 30 euro per maand. Behalve
route-informatie krijgt de gebruiker desgewenst toegang tot allerlei
andere diensten zoals filemeldingen en een locatiegebonden Gouden
Gids, zodat het dichtstbijzijnde benzinestation, hotel, restaurant of
theater in een mum van tijd in kaart wordt gebracht.
Rietveld mikt met de TelePointer Navigator vooral op fleetowners, lease-bedrijven, transporteurs en vertegenwoordigers en service-diensten. Als beginnend bedrijf willen we eerst een solide positie in de markt vestigen. Onze uiteindelijke doelstelling is om via gebruik van mobiel internet een compleet softwarepakket voor fleetmanagement en tracking en tracing te gaan leveren. Uitbreiding van het verkoopprogramma met dergelijke applicaties past perfect in onze strategie om een functie te verwerven als totaalaanbieder in mobiele communicatie en logistieke dienstverlening.
Nice to have
Voorlopig lijkt de uitgangspositie voor TelePointer uitstekend, want
de interesse voor navigatiesystemen in combinatie met relevante
reisgebonden informatie is enorm. Met name in de personenautomarkt is
het nice to have element groot. Aangewakkerd door de behoefte aan
comfort, veiligheid, groeiende files en de frustratie van tijdverlies
bij het lang moeten zoeken naar de eindbestemming, verwachten wij het
aantal TelePointer Navigator abonnementen in Nederland te kunnen
verdrievoudigen van circa 3.000 volgend jaar tot tenminste 10.000 in
2005.
Pleun Rietveld becijfert de mondiale groei van actieve routesystemen
op zon tien procent per jaar. Daarbij maakt hij wel een onderscheid
tussen apparatuur voor personenautos en vrachtwagens. Omdat de verkoop
van audioapparatuur in personenautos en GSM- telefoons begint te
verzadigen, gaan (mobiele) navigatiesystemen deze rol overnemen.
Gevolg: een sterk stijgende af-fabriek markt en grote kansen voor het
after-sales kanaal. Ik verwacht dat de na-inbouw van actieve
navigatiesystemen mede om de BPM-aanschafbelasting te ontlopen-
jaarlijks met 15 procent zal toenemen. Voor trucks ligt dit
groeicijfer met 5 procent beduidend lager, aangezien de verkoop van
stand-alone navigatiesystemen nu eenmaal minder gebruikelijk is. Het
aanbieden van navigatiesoftware in combinatie met andere telematica
functies opent echter wel interessante perspectieven. Wat dat betreft
zal de branche zeker nog het nodige van ons horen.