AutoRai

9-1-2003

Spraakgestuurde navigatie: co-piloot van TelePointer

Een pocket PC, een mobiele telefoon en een GPS antenne. Deze drie elementen vormen de basis voor het nieuwe actieve spraakgestuurde routebegeleidingssysteem van TelePointer. Automobilisten die gebruik maken van de TelePointer Navigator kunnen overal en op elk moment via internet actuele routebegeleidings- en verkeersinformatie opvragen. De voordelen zijn evident: de informatie is altijd up-to-date, spraakondersteuning bevordert de verkeersveiligheid, de elektronische assistent is overal te gebruiken en de chauffeur wordt tot op de laatste meters naar de plaats van bestemming geleid.

TelePointer Mobile Location Solutions & Services is een onafhankelijke aanbieder van mobiele telematica diensten. Het in Giessenburg gevestigde bedrijf is op 1 januari dit jaar opgericht door een groep professionele en enthousiaste ICT-ondernemers met een ruime ervaring en brede kennis van de branche. De onderneming, die inmiddels vijf medewerkers telt, stelt zich ten doel klanten te ondersteunen bij de invoering en integratie van mobiele telematica diensten in de bedrijfsvoering.

Goedkoper en sneller
Pleun Rietveld, algemeen directeur van TelePointer, legt uit dat de aandacht van het kersverse Autovaklid op dit moment volledig is gericht op marktintroductie van de TelePointer Navigator. Tijdens het congres Mobile Solutions 2002, dat vorige maand in Rotterdam plaats vond, presenteerde TelePointer dit nieuwe product als eerste bedrijf in de Benelux. Dit dynamische en volledig op internet gebaseerde navigatiesysteem biedt volgens hem in vergelijking met traditionele navigatie-systemen tal van voordelen. Rietveld: Het mobiel opvragen en toepassen van spraakgestuurde routebegeleiding met digitale kaarten en aanvullende diensten zoals verkeersinformatie maakt namelijk het gebruik van kostbare cd-roms en andere geheugencapaciteit vretende passieve software volledig overbodig. Ons dynamische systeem is niet alleen goedkoper, eenvoudiger en betrouwbaarder, maar bovendien sneller, omdat gegevens via geavanceerde datacompressie technieken online van een centrale server worden binnengehaald. De gebruiker betaalt uitsluitend voor de opgehaalde informatie, ofwel per dienst. Het enige dat een chauffeur nodig heeft is een mobiele telefoon, liefst met een GPRS-abonnement, een pocket-pc en onze Navigator software. Die bestaat uit een cd-rom met de Navigator applicatie, een GPS (global positioning satelite) antenne en een in-Car Pocket PC dashboard houder met voedingskabel.

Totaalaanbieder
De gebruikskosten vallen volgens TelePointer alleszins mee. Een basispakket kost tussen de 20 tot 30 euro per maand. Behalve route-informatie krijgt de gebruiker desgewenst toegang tot allerlei andere diensten zoals filemeldingen en een locatiegebonden Gouden Gids, zodat het dichtstbijzijnde benzinestation, hotel, restaurant of theater in een mum van tijd in kaart wordt gebracht.

Rietveld mikt met de TelePointer Navigator vooral op fleetowners, lease-bedrijven, transporteurs en vertegenwoordigers en service-diensten. Als beginnend bedrijf willen we eerst een solide positie in de markt vestigen. Onze uiteindelijke doelstelling is om via gebruik van mobiel internet een compleet softwarepakket voor fleetmanagement en tracking en tracing te gaan leveren. Uitbreiding van het verkoopprogramma met dergelijke applicaties past perfect in onze strategie om een functie te verwerven als totaalaanbieder in mobiele communicatie en logistieke dienstverlening.

Nice to have
Voorlopig lijkt de uitgangspositie voor TelePointer uitstekend, want de interesse voor navigatiesystemen in combinatie met relevante reisgebonden informatie is enorm. Met name in de personenautomarkt is het nice to have element groot. Aangewakkerd door de behoefte aan comfort, veiligheid, groeiende files en de frustratie van tijdverlies bij het lang moeten zoeken naar de eindbestemming, verwachten wij het aantal TelePointer Navigator abonnementen in Nederland te kunnen verdrievoudigen van circa 3.000 volgend jaar tot tenminste 10.000 in 2005.

Pleun Rietveld becijfert de mondiale groei van actieve routesystemen op zon tien procent per jaar. Daarbij maakt hij wel een onderscheid tussen apparatuur voor personenautos en vrachtwagens. Omdat de verkoop van audioapparatuur in personenautos en GSM- telefoons begint te verzadigen, gaan (mobiele) navigatiesystemen deze rol overnemen. Gevolg: een sterk stijgende af-fabriek markt en grote kansen voor het after-sales kanaal. Ik verwacht dat de na-inbouw van actieve navigatiesystemen mede om de BPM-aanschafbelasting te ontlopen- jaarlijks met 15 procent zal toenemen. Voor trucks ligt dit groeicijfer met 5 procent beduidend lager, aangezien de verkoop van stand-alone navigatiesystemen nu eenmaal minder gebruikelijk is. Het aanbieden van navigatiesoftware in combinatie met andere telematica functies opent echter wel interessante perspectieven. Wat dat betreft zal de branche zeker nog het nodige van ons horen.