BELEIDSDADEN VAN DE MINISTER VOOR VREEMDELINGENZAKEN EN INTEGRATIE, LPF-Minister Hilbrand Nawijn.
De Minister van V & I is in het najaar van 2002 bekritiseerd van het oplaten van proefballonnen. Weet U nog? Thans blijkt dat er geen sprake was van proefballonnen maar van het aanzetten tot en realiseren van nieuwe concrete beleidsdaden. Die waren hard nodig na de puinhopen van Paars. Het vreemdelingenbeleid en het integratiebeleid hadden een nieuwe impulsen nodig. En dat was even schrikken, toen de Minister van V & I die aankondigde. Hieronder blijkt dat de Minister zich met succes heeft beziggehouden met de inhoud geven aan nieuw beleid. Het moet in de politiek immers om de inhoud gaan. Het Stategisch Akkoord dat in juli 2002 tussen CDA, LPF en VVD is gesloten, is door de Minister van V & I voor een groot deel uitgevoerd of goed in de steigers gezet. Dit ondanks 87 dagen regeren. Hieronder wordt verantwoording afgelegd door deze Minister. Het zou goed zijn als iedere Minister van het kabinet Balkenende I dat vòòr de verkiezingen van 22 januari 2003 zou doen.
Uitvoering Stategisch Akkoord.
1. Terugbrengen aantal asielzoekers.
1998. 45.217
1999. 39.299
2000. 43.895
2001. 32.579 (invoering nieuwe Vreemdelingenwet 2000, 1 april 2001) 2002. 17.747 (tot december 2002). Stategisch Akkoord spreekt over 18.000 per jaar vanaf 2003.
2002
Jan. 2377
Febr. 1972
Maart 1767
April 1590
Juni 1479
Aantreden Kabinet Balkenende
Juli 1419
Augustus 1350
September 1432
Oktober 1374
November 1037
Direct gestopt bij de aanmeldcentra: in januari 2002: 20% ; vanaf oktober 2002: 60 -67%.
2. Aantal asielzoekers in de opvang in Nederland. Op 1 januari 2002 in centrale opvang: 83.808 Op 1 juli 2002 in centrale opvang: 79.379
Op 1 december 2002 in centrale opvang; 71.311 Totaal aantal asielzoekers in opvang: 88.065 op 1 januari 2002 84.314 op 1 juli 2002
76.171 op 1 december 2002
Thans is de asieluitstroom per maand 1500 asielzoekers hoger dan dat er instromen in de opvang.
3. Europa.
Belangrijk is te vermelden dat de binnenkomst van asielzoekers in heel Europa iets is afgenomen: 4%. In Nederland is er in november 2002 sprake van een daling van 59 % in vergelijking tot november 2001.
4. Afname alleenstaande minderjarige asielzoekers. Ook het aantal alleenstaande minderjarige asielzoekers is dit jaar drastisch afgenomen.
In 1998: 3.504
In 1999: 5.009
In 2000: 6.705
In 2001: 5.951
In 2002: 3.200
5. Oorzaken afname aantal asielzoekers. Afname wordt veroorzaakt door:
1. de werking van de Vreemdelingenwet 2000
2. een veel strengere selectie in de aanmeldcentra: streng zijn bij de poort (ingevoerd direct na 22 juli 2002); in veel meer gevallen wordt thans de 48-uurs procedure toegepast
3. afschaffing van het categoraal beschermingsbeleid voor Afghanistan en Sierra Leone (in september 2002)
4. veel strenger terugkeerbeleid (onder druk zetten van landen van herkomst) en afschrikking van mensensmokkelaars
6. Kerstakkoord tussen Justitie en Minister van V & I.
In december 2002 is een akkoord gesloten met de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten over de opvang van uitgeprocedeerde
asielzoekers. Hiermee kwam een eind aan de ruzie tussen de
Nederlandse gemeenten en het vorige paarse kabinet over dit
heikele onderwerp. Onderkend is dat stopzetting van de
opvangvoorzieningen en uitzetting van uitgeprocedeerden een
gezamenlijke verantwoordelijkheid is van de hele overheid en niet
alleen van de gemeenten. Paars heeft dit via de Vreemdelingenwet
2000 altijd ontkend.
7. Aanpak illegalen.
In samenwerking met de grote steden worden er iedere veertien dagen
acties gevoerd door de vreemdelingendiensten om illegale bewoning
en overlast aan te pakken. Dergelijke acties zijn gedaan in Den
Haag (Bulgaren en Roemenen), Rotterdam, Amsterdam en Utrecht.
De IND boekt iedere veertien dagen een chartervlucht naar landen
waar veel illegalen en uitgeprocedeerden vandaan komen, w.o. naar
Congo, Nigeria, Kameroen, Roemenië, Suriname, Oekraïne, Togo,
Bulgarije, Kosovo en Bosnië.
8. Twee uitzetcentra.
Per 1 mei 2003 zullen er twee uitzetcentra worden ingericht om
illegalen en uitgeprocedeerden met het oog op hun uitzetting voor
korte te kunnen vasthouden. Eén komt in de buurt van het vliegveld
Zestienhoven te Rotterdam en het andere komt in de buurt van de
luchthaven Schiphol.
De centra zullen uiteindelijk beide 300 vreemdelingen kunnen
herbergen (totaal 600). Dit is een behoorlijke uitbreiding van de
detentiecapaciteit voor illegalen (thans 1400 plaatsen).
9. Versnelling gewone vreemdelingenprocedures.
In december 2002 heeft het kabinet besloten alle toelatingstaken
van de vreemdelingendiensten over te dragen aan de IND. Dit
betekent dat alle aanvragen om een verblijfsvergunning, ook die
vanuit het buitenland (een machtiging tot voorlopig verblijf),
veel sneller kunnen worden behandeld. In plaats van 9 maanden, kan
de behandeling worden teruggebracht naar 3 maanden.
Bureaucratische belemmeringen worden weggenomen. Ook zullen
tewerkstellingsvergunningen en verblijfsvergunning binnenkort op
één plaats (arbeidsloket) worden behandeld door de IND en het CWI.
Dat is zeer gunstig voor het bedrijfsleven.
De vreemdelingendiensten krijgen door deze maatregelen extra
mogelijkheden voor de intensivering van het binnenlands
vreemdelingentoezicht.
10. Wegwerken achterstanden bij de IND.
Op 1 januari 2003 heeft de IND nagenoeg alle achterstanden in het
behandelen van asielaanvragen weggewerkt. Het grote probleem zit
nu nog bij de rechterlijke macht. Extra personeel en middelen zijn
hiervoor in de begroting 2003 geregeld.
11. Afschaffing driejarenbeleid.
Ingevolge de afspraken in het Strategisch Akkoord is het
driejarenbeleid afgeschaft (op 1 februari 2003). De meerderheid
van de Tweede Kamer heeft hiermee ingestemd. Hiermee komt een eind
aan het ten onrechte verlenen van een verblijfstitel aan
vreemdelingen die het geluk hadden dat hun procedure te lang
duurde. Per jaar zijn op grond hiervan duizenden
verblijfsvergunningen verleend.
12. Opvang in de regio.
Er is een notitie opgesteld voor het daadwerkelijk gestalte geven
aan opvang in de regio. Deze notitie is aan de Minister van
Buitenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor
Ontwikkelingssamenwerking ter hand gesteld. Ook wordt deze notitie
toegezonden aan de UNHCR.
13. Biometrische registratie van asielzoekers.
In het kader van de Europese Unie wordt gesproken over de
registratie van biometrische gegevens van asielzoekers. Daarbij
zal worden betrokken dat de USA al eist dat in 2004 biometrische
gegevens zijn opgeslagen in de paspoorten van reizigers die de USA
willen binnenreizen en afkomstig zijn uit landen waarvoor geen
visumplicht geldt.
Het Vreemdelingenbesluit zal worden gewijzigd, zodat de
biometrische registratie van asielzoekers zal worden geregeld.
Inwerkingtreding 1 juli 2004.
14. Illegalennotitie.
Het kabinet heeft gediscussieerd over een notitie inzake de aanpak
van het illegalenproblemen. Daarbij zijn ook onderwerpen als het
strafbaarstellen van illegaal verblijf, gevaarlijke bewoning in de
grote steden door illegalen en aanpak werkgevers die illegalen in
dienst hebben aan de orde
geweest. De notitie wordt uitgewerkt als discussiestuk bij de
kabinetsformatie. Het ingezette wetgevingstraject voorziet in
inwerkingtreding strafbaarstelling illegaal verblijf: 1 januari
2004.
15. Nationaliteit en criminaliteit.
Er is een uitvoerige nota opgesteld omtrent de (on)mogelijkheden
van intrekking van de nationaliteit in geval van zware
criminaliteit. In de nota is het resultaat van een internationaal
vergelijkend juridisch onderzoek neergelegd. Hierbij speelt de
vraag van de wenselijkheid van de dubbele nationaliteit ook een
rol. De notitie zal worden betrokken bij de aanpak van het
(internationaal) terrorisme.
16. Verscherping eisen toelating gezinshereniging/gezinsvorming.
Er is een wetgevingstraject uitgezet voor de verscherping van het
toelatingsbeleid inzake gezinshereniging en gezinsvorming. De
minimumleeftijd voor gezinsvorming wordt verhoogd van 18 naar 21
jaar en de inkomenseis gaat naar 130 % van het wettelijk
minimumloon.
Dit traject voorziet als streefdatum voor inwerkingtreding 1 juli
2004.
17. Verblijfsvergunning asiel na vijf jaar.
Er is een wetgevingstraject in gang gezet om de
verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd te verlengen van drie
jaar na vijf jaar. Dat betekent dat een asielzoeker die wordt
toegelaten eerst na vijf jaar voor een verblijfsvergunning asiel
voor onbepaalde duur in aanmerking komt. Het wetgevingstraject
voorziet in een invoering per 1 oktober 2003.
18. Afschaffing 10-dagentoets bij vreemdelingenbewaring.
Het wetsontwerp dat de tien dagen toets bij vreemdelingenbewaring
door de rechter afschaft en verlengt naar 28 dagen is reeds bij de
Raad van State voor advies langs geweest en is nu naar de Tweede
kamer gezonden.
19. Integratie oudkomers.
Vanaf 13 september 2002 kunnen alle Nederlandse gemeenten extra
geld krijgen voor de inburgerings van 'oudkomers''. Dit zijn
allochtonen die voor de inwerkingtreding van de Wet Inburgering
Nieuwkomers (30 september 1998) reeds in Nederland verbleven en
die dus niet verplicht de inburgeringscursus moesten volgen.
Voorrang moet worden verleend aan werkzoekenden en opvoeders. Alle
gemeenten moeten resultaatverplicht werken en deze resultaten
laten controleren door een acoountant.
20. Tegengaan van segregatie in de grote steden.
Samen met de Minister van VROM is een nota naar de Tweede Kamer
gezonden, waarin wordt gepleit voor spreiding van allochtonen,
teneinde te voorkomen dat allochtonen alleen in achterstandswijken
terechtkomen. Daarmee moet een halt wordt toegeroepen aan wijken,
waarin alleen maar allochtonen wonen en waarbij de integratie van
deze allochtonen niet wordt bevorderd.
21. Speciale inburgeringscursussen voor imans.
In september 2002 zijn de eerste cursussen van start gegaan voor
imams. Naast de normale inburgering (Nederlandse taal, respect
voor historische en rechtsstatelijke waarden) wordt in deze cursus
aandacht besteed aan de specifieke verantwoordelijkheid die imams
hebben ten aanzien van hun geloofsgenoten: bevorderen van
loyaliteit aan de waarden en normen van de democratische
rechtsstaat en aan de wetten en regels die in Nederland gelden.
22. Aanpassing inburgeringscurussen.
De inhoud van de inburgeringscursussen zijn aangepast aan de
nieuwe, dwingende eisen van het Strategisch akkoord. Betere kennis
van de Nederlandse taal, kennis van de historische en
rechtsstatelijke waarden en kennis van de wetten en regels die in
Nederland gelden.
Daarbij wordt het volgen van cursussen dwingender. Allochtonen met
een uitkering of werklozen zijn verplicht de cursus te volgen.
23 Onderzoek naar subsidieverstrekking.
Er is een onderzoek in gang gezet naar het verstrekken van
subsidies door de overheid. Daarbij is centraal de vraag of
subsidies wel direct gericht zijn op projecen die de integratie
direct bevorderen. Immers alleen deze projecten komen voor
subsidie in aanmerking. De meeste subsidies worden verstrekt door
gemeenten. Inmiddels zijn vele gemeenten begonnen met een kritisch
onderzoek naar subsidieverstrekking (vgl. Arnhem, Rotterdam en
Amsterdam). Het gaat om een totaal bedrag van 1,5 miljard euro.
24. Gemeentelijke taak rapportering verlicht.
Gemeenten krijgen de gelegenheid om hun informatievoorziening over
inburgeringscursussen beter op orde te brengen. Daarvoor zijn
hulpmiddelen, ontwikkeld door de Taskforce
Inburgering, aangereikt. Ook zal een vereenvoudiging worden
aangebracht in de wijze waarop de gemeenten aan de rijksoverheid
mogen rapporteren.
25. Wet Inburgering nieuwkomers c.a (kosten
inburgeringsprogramma).
Wetgevingstraject inzake het verhalen van de kosten van het
inburgeringsprogramma op nieuwkomers in gang gezet. De streefdatum
van de inwerkingtreding is 1 juli 2003. Nieuwkomers moeten volgens
het Strategisch Akkoord de kosten van de cursus vooraf betalen. Na
het succesvol afronden van de cursus ontvangen zij de helft van
het cursusgeld terug.
26. Wijziging Wet inburgering nieuwkomers (afronden
inburgeringsprogramma koppelen aan de vot).
Nieuwkomers komen eerst voor een vergunning tot verblijf voor
onbepaalde duur in aanmerking, nadat zij de inburgeringscursus met
succes hebben afgerond. De vergunning kan eerst worden verleend na
vijf jaar een vergunning tot verblijf voor bepaalde duur te hebben
genoten. Het wetgevingstraject is in gang gezet. Streefdatum voor
inwerkingtreding is bepaald op 1 juli 2004.
27. Wijziging Wet inburgering nieuwkomers (verplichte inburgering
bepaalde oudkomers).
Thans geldt alleen voor nieuwkomers verplichte inburgering. Het
Stategisch Akkoord geeft aan dat ook aan bepaalde groepen
oudkomers een verplichting tot het volgen van een
inburgeringscursus moet worden opgelegd (werklozen en uitkeringstrekkers). Thans moet de gedwongen winkelnering bij de ROC's uit de wet worden geschrapt. De aanpassing van de wet is in gang gezet. Streefdatum voor inwerktreding: 1 januari 2005.
28. Huiselijk geweld tegen allochtone vrouwen.
Vlak voor kerst 2002 is aan de Tweede Kamer meegedeeld dat een
wijziging van het vreemdelingenbeleid wordt beoogd ten aanzien van
allochtone vrouwen, die alhier reeds op grond van een afhankelijke
verblijfstitel verblijven en die slachtoffer zijn geworden van
zwaar huiselijk geweld, gepleegd door hun echtgenoot/partner.
Indien aangifte van dit geweld wordt gedaan en het Openbaar
Ministerie gaat over tot vervolging van de dader, zullen deze
vrouwen op deze grond in aanmerking komen voor een zelfstandige
verblijfsvergunning.