YOUNG WORKS BV

Jongeren pessimistisch over economie

Trends 2003 voorspeld door jongeren

Jongeren voorspellen een somber economisch 2003. Ze verwachten bovendien dat een slechtere economie effect heeft op een groot aantal terreinen van hun persoonlijke leven. Zo voorspellen ze onder andere het ontstaan van een soort nieuwe huiselijkheid op het gebied van uitgaan en dat ze het komend jaar meer kleding gaan kopen op de markt en in tweedehands winkeltjes. Daarnaast valt op dat veel jongeren kiezen voor meer bewuste en gezonde voeding. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek naar de jongerentrends van 2003, uitgevoerd door jongerencommunicatiebureau Young Works in samenwerking met het scholierentijdschrift Pauze.

Ruim 500 jongeren in de leeftijd van 14 tot 22 jaar reageerden via de
websites www.trendwise.nl en www.pauze.nl op een oproep in de Pauze om hun trends voor 2003 door te geven. Zo gaven jongeren hun mening over mode, muziek, voeding, uitgaan, media, winkelen, goede doelen, politiek, elektronica, hobbies en normen en waarden. Ondanks het feit dat er een grote diversiteit in de antwoorden te vinden is, valt op dat relatief veel jongeren pessimistisch zijn over de
economische ontwikkeling van Nederland.

- De trends zullen in het jaar 2003 een zeer sterke band hebben met het economische en politieke klimaat in Nederland en de wereld. Na een zeer sterke economische groei van enkele jaren zijn we op het punt gekomen dat het slechter gaat met de economie. - (Ukkie (v), 21 jaar)

Euro
Jongeren hebben het afgelopen jaar, net als volwassenen, het gevoel gekregen dat de invoering van de euro een negatief effect heeft op hun portemonnee. Ze denken dat dit zich het komend jaar gaat doorzetten. Ze geven aan in verband hiermee onder andere minder groots uit te gaan en kiezen vaker voor een avondje met vrienden thuis of in de bioscoop.

- Echt grote feesten zijn niet meer in, maar lekker chillen met je vrienden thuis of met zijn allen naar een klein knus café. - (Black Princess (v), 18 jaar)

Tweedehands kleding
Daarnaast verwachten jongeren dat hun ouders voor huishoudelijke boodschappen goedkopere winkels verkiezen boven duurdere en dat ze zelf op zoek gaan naar goedkope kleding op de markt en in tweedehands winkeltjes. Sommige jongeren voorspelden zelfs dat breien weer populair gaat worden. Het is daarbij wel de bedoeling dat deze goedkope kleding op een creatieve manier gecombineerd wordt met duurdere merkkleding.

- De duurste winkels zijn het natuurlijk helemaal, maar al je hippe troep dan wel gecombineerd met tweedehands. - (Omega (v), 15 jaar)

Gezonde voeding
Een andere trend die jongeren signaleren is het groeiende belang van gezondheid en gezonde voeding. Ze denken dat jongeren in 2003 vaker vegetarisch zullen eten en zoeken naar meer gezonde snacks, dranken en tussendoortjes. Jongeren zijn op dit moment niet zo enthousiast over het aanbod op dit vlak en willen graag dat snackbars en voedingsfabrikanten meer op hun behoeften inspelen.

- Het wordt steeds belangrijker om gezond met jezelf bezig te zijn. Mensen willen er goed uitzien en zich van binnen ook goed voelen. Dit uit zich op verschillende manieren: snacks zijn uit, minder roken,
minder vlees en je bent hip als vegetariër. - (Kristel, 20 jaar)

NB. Sommige jongeren maakten gebruik van een zelf gekozen nickname.

Met vragen of voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met Bart van Kuijk of Myriam Zuidervaart van Young Works, bart@youngworks.nl of 020-4199840.


08 jan 03 17:45