Gemeente Gouda



datum: 8 januari 2003
afdeling: Communicatie en pers-voorlichting
contactpersoon: Frans Bruijns
telefoon: 0182-588903

publiekszaken ook zorgloket per 1 april

Naar verwachting zal vanaf 1 april 2003 de dienst Publiekszaken in gebouw Buytenerf aan Klein Amerika 20, ook fungeren als zorgloket. Dit betekent dat de dienstverlening aan de burgers wordt verbeterd. Inwoners van Gouda die zorg denken nodig te hebben en hier informatie over wensen, kunnen zich dan zowel telefonisch als rechtstreeks bij de dienst Publiekszaken melden.

De medewerkers in gebouw Buytenerf kunnen over alle facetten van de zorg informeren. Te denken valt aan vragen als: ik kan niet langer zelfstandig blijven, ik heb een huisarts of tandarts nodig, mijn moeder wil naar een verzorgingstehuis, ik wil een beroep doen op de wet voorzieningen gehandicapten, ik maak mij zorgen over mijn vergeetachtige buurman, enzovoort.
Het loket voor de wet voorzieningen gehandicapten (WVG) zal ook deel gaan uitmaken van het zorgloket. Door de totstandkoming van het zorgloket binnen de dienst Publiekszaken zullen de activiteiten van het telefonische Zorginformatiepunt (ZIP) worden stopgezet.

Bij verwijzing vanuit het zorgloket naar andere organisaties zal getracht worden te voorkomen dat niet de vraagsteller verwezen wordt maar de vraag. Met andere woorden: er zal een afspraak worden geregeld of een aanmelding wordt vanuit het loket tot stand gebracht. Daar waar mogelijk zullen vanuit het zorgloket in de toekomst ook diensten kunnen worden aangeboden. Omdat vragen over zorg heel vaak samenhangen met huisvesting of welzijnsdiensten onderzoekt het college van B en W nog of het zorgloket in de toekomst kan uitgroeien tot een loket voor wonen, zorg en welzijn.

betere dienstverlening

De nieuwe dienstverlening op het gebied van zorg maakt deel uit van het zogeheten speerpuntenbeleid van de gemeente. Belangrijke kenmerken daarvan zijn: meer vraaggericht werken op basis van wat de klant wenst, professioneel omgaan met de klant, en om dit allemaal mogelijk te maken: meer samenwerking binnen en buiten de dienst Publiekszaken. Het uiteindelijke effect zal zijn dat de klant kortere wachttijden heeft en aan de balie nog beter wordt geholpen.