Gemeente Alkmaar


Verbeterplan sector Publiekszaken 2003 - 2006 gereed

Alkmaar, 8 januari 2003

Medio januari 2001 is de nieuwe sector Publiekszaken bij de gemeente Alkmaar van start gegaan. Sindsdien zijn alle gemeentelijke balies op één centrale plek gevestigd, namelijk in de publiekshal van het stadskantoor. Nu, na ongeveer twee jaar, is het tijd om de situatie te analyseren en een kwaliteitsverbetering toe te passen. Een werkgroep, bestaande uit medewerkers van de sector, adviseurs en management, heeft een verbeterplan opgesteld. Eén van de speerpunten is het verhogen van de kwaliteit van de gemeentelijke basisadministratie (GBA) als basisgegeven voor een adequate dienstverlening.

De ervaringen die medewerkers, adviseurs en management van de sector inmiddels hebben opgedaan, gaven aanleiding een verbeterplan op te stellen dat zich richt op een drietal kwaliteitsaspecten: het verbeteren van de dienstverlening naar de klanten, het verbeteren van de bedrijfsvoering en het investeren in de kwaliteit van de medewerkers. Alle medewerkers van de sector zijn betrokken geweest bij het opstellen van dit plan. Ook is er gebruik gemaakt van de resultaten van een onderzoek naar de telefonische bereikbaarheid binnen de gemeente. Dit onderzoek werd afgelopen najaar gehouden. Verder werden de resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek gebruikt. Dit onderzoek werd ook afgelopen najaar bij een baliebezoek aan het stadskantoor gehouden. Zo'n onderzoek wordt in het najaar 2003 weer ingezet en zal frequent plaatsvinden. Dit om de dienstverlening te optimaliseren.

Het verbeterplan sector Publiekszaken 2003-2006 is opgesteld om een kwaliteitsslag te maken. De lat is behoorlijk hoog gelegd. De volgende speerpunten komen in het plan duidelijk naar voren:
* In de dienstverlening liggen de verbeterpunten op de postverwerking, de telefonische bereikbaarheid van de sector en het in de hand houden van de wacht- en behandeltijd.
* Binnen de bedrijfsvoering liggen de accenten op een kwalitatief betrouwbare gemeentelijke basisadministratie (GBA), op het beschrijven van de werkprocessen, het beveiligen van de gegevens en de fysieke beveiliging van mensen en materialen.
* Bij de medewerkers liggen de prioriteiten bij het beheersen van ziekteverzuim, het volgen van opleidingen en vergroten van vakkennis en het intensiveren van werkoverleg voor allen.

Deze, op de eerste plaats, interne aangelegenheden zorgen uiteindelijk voor een optimalisering van de dienstverlening naar de klant. Het is de klant die op den duur van deze kwaliteitsslag zal profiteren.

De sector Publiekszaken verwacht de aan haar opgedragen taken te kunnen uitvoeren met de beschikbare formatie en de financiële middelen, zoals vastgelegd in de begroting 2003.