B&W van Alkmaar presenteren integraal veiligheidsplan 2003
Alkmaar, 8 januari 2003
In Alkmaar staat de kwaliteit van het samen wonen en samen leven hoog
op de agenda. Er is in Alkmaar geen plaats voor agressie en geweld. De
realiteit is echter weerbarstig. De relatieve veiligheid in de stad
staat onder druk door toenemende agressie en vernielzucht in het
maatschappelijk verkeer. Tegelijkertijd eisen burgers van de overheid
dat zij er alles aan doet om de openbare orde en veiligheid te
handhaven. Redenen genoeg om Alkmaar veiliger te maken vindt het
college. Het integraal veiligheidsplan 2003 biedt daarvoor de
handvatten en concrete doelstellingen. Voor de komende twee jaren is
in totaal een half miljoen euro uitgetrokken voor de uitvoering van
het veiligheidsplan.
Concrete resultaten
In het strategische veiligheidsbeleid is voor de komende jaren
prioriteit gegeven aan het voorkomen en bestrijden van
geweldscriminaliteit en overlast. De jeugd heeft hier in het bijzonder
de aandacht, gezien het belang van preventie. In 2003 zal met
verhoogde inzet worden gewerkt aan het voorkomen en bestrijden van de
volgende specifieke problemen.
* Geweld op straat (mishandeling, zinloos geweld/uitgaansgeweld,
alcohol)
Gewenst resultaat: aantal incidenten in 2003 met 10% ( = 38
incidenten) terugdringen. (383 meldingen; criminaliteitsbeeld
2001)
* Straatberovingen met of onder dreiging van geweld (tasjesroof,
PIN-pasjes, gsm-telefoons e.d.)
Gewenst resultaat: aantal incidenten in 2003 met 10% (= 9
incidenten) terugdringen. (85 berovingen; criminaliteitsbeeld 2001
)
* Vernielingen
Gewenst resultaat: aantal incidenten in 2003 met 10% (= 159
incidenten) terugdringen. (1592; criminaliteitsbeeld 2001)
* Drugsoverlast centrum (omgeving Paardenmarkt, Molenbuurt)
Gewenst resultaat: de overlast van het gebruiken en dealen op
straat terugdringen.
* Fysieke Veiligheid
Gewenst resultaat: betere brandveiligheid in publieke gebouwen en
risicobeheersing. 5% minder branden.
* Veiligheidsgevoel
Gewenst resultaat: het veiligheidsgevoel van de burgers met 5%
verhogen. (44% voelt zich wel eens onveilig; omnibus 2002)
Deze prioriteiten zijn gekozen, omdat veiligheid in de openbare ruimte
een basisvoorwaarde is voor een goed functioneren van onze
stadssamenleving. Het is daarbij niet alleen van belang dat het
feitelijk veilig is in de stad, maar ook dat dàt zo wordt ervaren door
de Alkmaarders.
De aanpak
Belangrijke partners in het veiligheidsbeleid zijn naast de inwoners
van Alkmaar onder meer de brandweer, politie, justitie,
Brijderstichting en de gemeente. Om de geformuleerde resultaten te
kunnen realiseren werken zij langs verschillende wegen met elkaar
samen.
Stadstoezicht en proef met camera's
Zo komt er meer stadstoezicht en wordt er gestart met een proef met
cameratoezicht. Toezicht betekent in essentie zichtbaar aanwezig zijn
op straat, waarnemen, burgers wijzen op hun verantwoordelijkheid om
bepaalde normen in acht te nemen en ongeregeldheden melden bij de
politie. Het is dus een combinatie van preventief aanwezig zijn en
concreet ingrijpen.Het aantal stadstoezichthouders zal worden
uitgebreid met gediplomeerde beveiligingsmedewerkers.
De camera's zijn bedoeld als aanvulling op en ondersteuning van de
stadstoezichthouders en de politie. Op drie onveilige plekken, de
zogenoemde hot spots, worden als proef camera's geplaatst.
Aanpak drugsproblematiek
Op een aantal manieren wordt getracht de drugsproblematiek aan te
pakken. In de eerste plaats een intensievere surveillance van de
politie tegen criminelen. Ten tweede een betere begeleiding en (dag en
nacht) opvang voor verslaafden. Ook het openbaar ministerie heeft de
criminele verslaafden in beeld. Onlangs nog is besloten te starten met
het GAVO-project (GAVO= Geïntregreerde Aanpak Verslaafden Overlast).
Gerichte aanpak "Veelplegers in het vizier"
Een proefproject waarbij veelplegers van criminele handelingen door
middel van een cliëntvolgsysteem in de gaten worden gehouden en worden
"tegengehouden" om opnieuw in herhaling te treden. Zij kunnen rekenen
op een snelle vervolging door het openbaar ministerie. Ook is extra
aandacht vanuit de reclassering nodig.
Brandveiligheid, risico-analyse en rampenbeleid
Zeer actueel is het onderwerp brandveiligheid. De afgelopen jaren
heeft de gemeentelijke brandweer een inhaalslag gemaakt als het gaat
om de afgifte van gebruiksvergunningen. Daarbij hoort ook het
structureel handhaven van dat vergunningbeleid. Tegelijk worden
plannen gemaakt voor veiligheid rondom technische installaties als
gastanks, koelinstallaties enzovoort. Een derde item is verdere
detaillering van de draaiboeken die deel uitmaken van het reeds
vastgesteld rampenplan.
Intensieve voorlichtingscampagne
Naast toezicht is het voor het gevoel van veiligheid ook belangrijk
dat mensen weten hoe de werkelijke situatie is en wat er door de
overheid wordt gedaan om de openbare orde en veiligheid te handhaven.
Gekozen wordt voor een doelgroepgerichte communicatie, opgesplitst
naar thema's of projecten waarbij steeds wordt gecommuniceerd met de
meest betrokken doelgroepen.
Projecten
Om concreet de veiligheid in de staat te kunnen verbeteren zijn er
verschillende projecten die kunnen worden gevolgd of uitgevoerd. Als
het gaat om geweld zijn er projecten als: `Bestrijding huiselijk
geweld' of `Helpende Hand in de Wijk'. Gaat het om diefstal, overlast
of vernielingen dan zijn er projecten als: `HALT- en STOPmaatregel' ,
`Overlast Overboord' of het `Schooladoptieplan'.
Per wijk een veiligheidsplan op maat
Want hoewel de veiligheidsproblematiek per wijk verschilt en het
centrum een bijzondere plaats verdient, is een veilige stad een
optelsom van veilige wijken. Vandaar dat de veiligheid in de wijken
nadrukkelijk de aandacht heeft van de partners in het wijkgericht
samenwerken.
Per wijk worden de belangrijkste veiligheidsissues vermeld. De beelden
zijn gebaseerd op de wijkscans van de politie, meldingensysteem GIDS
van de politie, omnibusonderzoek. De plannen zijn vervolgens
beschreven door de wijkcoördinatoren in overleg met vertegenwoordigers
van wijkbewoners en organisaties en instellingen.
Zo ziet de top 3 van problemen in het centrum er als volgt uit:
Omnibusonderzoek 2001 Politie en Veiligheid Aantal meldingen in
2001 (GIDS)
Vandalisme/vernielzucht 52% 466
Parkeeroverlast 42% 354
Rommel/straatvuil 28% 58