Koninklijke Ahold


Ahold stroomlijnt back-office activiteiten bij vier Amerikaanse supermarktketens

Zaandam, 8 januari 2003 - Ahold zal bij vier van de Amerikaanse Ahold-supermarktketens verdere herstructurering van de back-office activiteiten doorvoeren.

De Ahold-supermarktondernemingen Giant-Carlisle en Tops zullen hun commerciële en administratieve processen verder integreren. Dit is een vervolg op het integratieproces dat deze ondernemingen twee jaar geleden hebben ingezet. BI-LO en Bruno's zullen starten met het herstructureringsproces van bepaalde organisatorische en administratieve functies. Deze reorganisatie bij vier van de zes Amerikaanse Ahold retailondernemingen is gericht op kostenreductie, verbetering van de concurrentiekracht in de huidige markt en klantgerichtheid.

'Deze reorganisatie heeft weinig of geen invloed op de winkelactiviteiten, omdat allevier de ondernemingen onder hun eigen merknaam blijven werken,' zei Bill Grize, lid van Ahold's Raad van Bestuur en President & CEO van Ahold USA Retail. 'De voordelen zijn vergroting van de efficiëntie en schaalvoordelen door de stroomlijning van activiteiten, op een wijze die geen gevolgen zal hebben voor de manier waarop wij onze klanten van dienst zijn.'

'Om ons te verzekeren van de kwaliteit van onze plannen, zullen we veel van onze mensen betrekken bij de invulling en de uitvoering van de veranderingen,' vervolgde Grize. 'We blijven ons onverminderd richten op het voorzien in de behoeften en wensen van onze klanten. We verwachten dat deze veranderingen uiteindelijk zullen resulteren in een betere concurrentiepositie, een goede toekomst voor het merendeel van onze medewerkers en een nog betere dienstverlening aan onze klanten.'

Ahold's Amerikaanse retailactiviteiten
Ahold heeft meer dan 1.600 winkels, verdeeld over zes supermarktondernemingen langs de oostkust van de Verenigde Staten: Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle, Tops, BI-LO en Bruno's. De omzet van deze ondernemingen bedroeg in 2002 USD 26,3 miljard.