Veiligheid
Bij de Tweede-Kamerverkiezingen van 15 mei jl. was Veiligheid een van de speerpunten in de campagne van de Lijst Pim Fortuyn (LPF). De verkiezingsuitslag heeft duidelijk gemaakt dat de roep om meer veiligheid vanuit de samenleving groot is. De LPF heeft dit als eerste gesignaleerd en komt vanzelfsprekend met duidelijke oplossingen. Duidelijke prioriteitstelling voor de politie biedt de oplossing voor de beheersing van de veiligheid in het openbaar gebied. Invoering van lik op stuk, onmiddellijke berechting na overtreding van straatcriminaliteit etc., bij slachtoffers de dader direct veroordelen tot schadevergoeding. Eenvoudiger procedures die vooral ondersteunend zijn aan de preventieve taken van de politie. Gezien de geringe capaciteit geen extra taken of uitbreiding van de bevoegdheden toestaan, daar de organisatie dit niet aankan.
Zo zal het land niet alleen veiliger worden, maar zullen vooral de onveiligheidsgevoelens afnemen.
De LPF eist dat het oplossingspercentage van de criminaliteit omhoog gaat naar vergelijkende cijfers als in Duitsland. De LPF zal het onderzoek bevorderen om het huidige opportuniteitsbeginsel te vervangen door het legaliteitsbeginsel (meer zaken voor de rechter).
Meer, hoger en sneller straffen
Minimumstraffen voor ernstige geweldsdelicten moord, doodslag,
verkrachting, ernstige
mishandeling en terrorisme.
Levenslange gevangenisstraf of ter beschikking stelling (TBS) voor
kindermoordenaars.
Drie keer ernstige geweldpleging is levenslang.
Oplopende straffen bij herhaling.
Straffen op bezit van verboden messen verhogen.
Afschaffen verjaring van alle ernstige geweldsdelicten.
Geen heenzendingen meer.
Heropvoedingskampen met fysieke arbeid overdag en school in
avonduren.
Privatiseren gevangenissen.
Verplichte opname van overlastgevende daklozen, junks en zwervers en
herinvoeren landelijk verbod
op bedelen (in navolging van recent besluit gemeente Amsterdam).
Stoppen met gedoogcultuur, meer handhaven.
Slachtoffers
Meer aandacht voor slachtoffers en nabestaanden.
Spreekrecht slachtoffers geweldsmisdrijven bij rechtszaken ( voorstel
reeds ingediend).
Eerder en betere financiële genoegdoening slachtoffers, kosten
actiever verhalen op dader.
Meer bevoegdheden voor de burger bij aanhouding verdachte of
verdediging van eigen huis en haard.
Burgermoed belonen.
Terugdringen van het oneigenlijk gebruik van het strafrechtsysteem.
Inzet politie
Preventief fouilleren uitbreiden naar stations, uitgaanscentra en in
het openbaar vervoer.
Meer cameras.
Invoering éénpersoonssurveillance politie waar mogelijk.
Politie inzetten waar criminaliteit het hoogst is door middel van
vliegende brigades.
Administratie niet door politie maar door administratief personeel,
waardoor meer blauw op straat.
Vergadercultuur verminderen.
Kwaliteit politieapparaat verbeteren.
Een politieagent moet er ook als politie uitzien.
Aanpak overlast op straat.
Grotere inzet politie en bijzondere opsporingsambtenaren speciaal ter
voorkoming van
winkeldiefstallen.
Invoeren meldingsplicht voor voetbalvandalen.
Opsporing
Grotere pakkans door meer (camera) toezicht.
Snellere aangiften door middel van elektronische en telefonische
aangiften.
DNA-databank voor alle misdrijven.
Identificatieplicht vanaf 12 jaar.
Vervolging
Meer afdoeningen tussen Openbaar Ministerie en verdachte met
hamerstuk voor de rechter.
Veelplegers verliezen recht op hoger beroep bij een zelfde delict en
worden direct en adequaat
gestraft in vervolg op eerder delict, genoegdoening slachtoffers.
Berechting
Meer bevoegdheden naar politierechter.
Werkdruk rechters verdelen (afbakening regiocompetenties afschaffen).
Sneller straffen, lik op stuk.
Uitvoering
Twee op één cel.
Heropvoedingskampen & resocialisatie.
TBS: geen proefverloven meer.
Elektronische detentie.
Drugsbeleid
Nederland hanteert al jaren een gedoogbeleid op het gebruik van
softdrugs. Eerst was de rest van Europa fel tegen, maar de laatste
jaren bespeuren we een verandering van hun opstelling. De LPF is van
mening dat, wanneer je hard- en softdrugs mag gebruiken en gebruik
niet strafbaar is, dat je dan ook de verstrekking moet toestaan. Omdat
de situatie bij harddrugs gecompliceerder ligt, beperken we ons nu tot
softdrugs en moeten harddrugs als medicijn worden verstrekt voor
verslaafden. De LPF pleit dan ook voor legalisatie van de productie,
de handel en het vervoer van softdrugs. Dat maakt tegelijkertijd de
weg vrij voor belastingheffing op alle cruciale punten in de
logistieke keten. Softdrugs zijn bij verstandig gebruik niet echt
schadelijk voor de gezondheid. Ze zijn bij verstandig gebruik te
vergelijken met koffie en alcohol. Gezien de veranderde opstelling van
de andere landen zullen de internationale repercussies gering zijn.
Tevens zal deze maatregel er toe leiden dat de politie veel meer tijd
krijgt om zich aan haar overige taken, de bestrijding van de
criminaliteit, te wijden. De drugscriminaliteit verdwijnt door
legalisering gelukkig uit de samenleving en van de belastingopbrengst
kunnen we de zorg voor verslaafden financieren.
Terrorisme
De LPF is voor de invoering van een nieuw domein in het strafrecht
ter bestrijding van terroristische
activiteiten.
Bestrijding van terroristische activiteiten vereist vermoedelijk meer
intelligentie bij leger en
veiligheidsdiensten. Investeren in efficiënte
informatie-uitwisseling en maatregelen opstellen tegen
terroristische oorlogvoering.
Innovatie
Voor de gehele strafketen moet er een landelijk toegankelijke
infrastructuur komen voor informatie-
uitwisseling en communicatie. Deze informatie- en
communicatie-infrastructuur moet de agent, de
officier van justitie en de rechter in staat stellen hun
handhavingstaak plaats- en tijdonafhankelijk uit
te voeren.
Nadruk moet gelegd worden op aansluiting bij internationale
afspraken.
Investeren in digitale recherche ter bestrijding van
internetaanvallen op vitale infrastructuren.
Immigratie en Integratie
Een definitie van kernwaarden van de eigen cultuur en eigen cultuur
van de Nederlanders van vreemde herkomst terug eisen.
Als de Balkan ons na het uiteenvallen van het rijk van Tito iets kan
leren, is het wel dat
de multiculturele en multi-etnische samenleving op zijn minst een
project van een heel
lange adem is en veelal tot mislukken gedoemd.
Het land van herkomst dient nog slechts een cultureel oriëntatiepunt
te zijn,
maar zeker geen politiek en maatschappelijk oriëntatiepunt.
De LPF stelt onomwonden dat Nederland geen immigratieland is. Als een van de dichtstbevolkte landen ter wereld kent Nederland een grote schaarste aan ruimte. Het in verhouding tot het geringe oppervlak grote aantal inwoners zorgt voor spanningen op die gebieden die een wezenlijk onderdeel vormen van de Nederlandse samenleving; veiligheid, werkgelegenheid, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, onderwijs en gezondheidszorg. Om deze spanningen het hoofd te kunnen bieden, is het volgens de LPF noodzakelijk de toevloed van immigranten naar Nederland te beperken; een streng toelatingsbeleid moet gekoppeld worden aan een actief uitzettingsbeleid. Alleen die vluchtelingen die in veilige landen in de regio niet kunnen worden opgevangen, dienen in Nederland soelaas te worden geboden. Illegaal in Nederland verblijvende vreemdelingen moeten zonder uitzondering uitgezet worden en de toegang tot Nederland voor een lange periode ontzegd worden omdat ze op het gebied van huisvesting, zorg en onderwijs een ontoelaatbare druk uitoefenen op de samenleving in de grote steden van Nederland.
De LPF ziet de beperking van de immigratie van mensen uit niet
westerse culturen naar Nederland als een absoluut noodzakelijke
voorwaarde voor de effectieve integratie van de reeds in Nederland
verblijvende etnische minderheden. Door het ruimhartige
toelatingsbeleid van Nederland van de afgelopen decennia hebben zich
grote groepen immigranten in Nederland gevestigd met een ander normen
en waarden stelsel, over een laag opleidingsniveau beschikkend
waardoor zij geen aansluiting kunnen vinden in de Nederlandse
economie. De LPF pleit voor een effectief integratiebeleid waarmee
wordt bewerkstelligd dat reeds in Nederland aanwezige vreemdelingen en
nieuwe immigranten de Nederlandse normen en waarden respecteren en
zich zo kunnen ontwikkelen, dat zij een daadwerkelijke bijdrage kunnen
leveren aan de Nederlandse samenleving. Om integratiebeleid
daadwerkelijk effectief te kunnen laten zijn, is het volgens de LPF
noodzakelijk de in het verleden ontstane scheefgroei in de verhouding
tussen de overheid en inburgerende immigrant te corrigeren; in het
integratieproces dient voor de inburgeraar de nadruk te liggen op zijn
of haar plichten ten aanzien van de Nederlandse samenleving en minder
op rechten.
Immigratie
Opvang in eigen regio.
Wanneer opvang in veilige landen in de regio niet mogelijk is, dienen
echte asielzoekers bij de
buitengrens van de Europese Unie evenredig te worden verdeeld over
de Europese lidstaten.
De instroom van het aantal asielzoekers dat per jaar in Nederland
asiel aanvraagt, dient teruggebracht
te worden. Het beleid dient er op gericht te zijn dat alleen echte
vluchtelingen asiel aanvragen en
economische vluchtelingen geen brood meer zien in het aanvragen van
asiel in Nederland.
Asielzoekers dienen niet meer op grond van een oorlogstrauma in
Nederland aanspraak te kunnen
maken op een verblijfsvergunning. Het zogeheten traumata-beleid, dat
gevoerd wordt ingevolge
artikel 29 lid 1 onder c, van de Vreemdelingenwet, dient te worden
afgeschaft.
Het categoriaal beschermingsbeleid dient te worden afgeschaft. Het
categoriaal beschermingsbeleid
geeft asielzoekers een gegronde reden documentloos in Nederland
asiel aan te vragen en heeft daarbij
een aanzuigende werking.
Om de terugkeer van vreemdelingen wier rechtmatig verblijf in
Nederland is geëindigd te
bewerkstelligen, dienen in Europees verband dwingende afspraken te
worden gemaakt met de landen
van herkomst.
Het aantal immigranten (in 2001: 21000) dat zich in het kader van
gezinsvorming in Nederland
vestigt, dient te worden beperkt. De minimumleeftijd voor
gezinsvorming dient te worden verhoogd
van 18 naar 24 jaar. Hiermee wordt ook een beter en effectiever
integratieproces van grote
minderheidsgroeperingen in Nederland beoogd.
De kosten van immigratie voor de Nederlandse samenleving dienen te
worden beperkt. Ten aanzien
van asielzoekers moet een beperking van de opvang gerealiseerd
worden door de gratis rechtsbijstand
te beperken tot de beroepsfase van een procedure; voor een herhaald
asielverzoek wordt geen gratis
rechtsbijstand meer verleend. Wanneer immigranten (asiel en
regulier) eenmaal een (tijdelijke)
verblijfsvergunning hebben verkregen in Nederland dienen zij
gefaseerd toegang te verkrijgen tot
sociale voorzieningen. Pas na het verkrijgen van een permanente
verblijfsvergunning verkrijgt de
immigrant het recht op volledige bijstand (huursubsidie, uitkeringen
als WAO en WW).
Verblijfsvergunning voor die asielzoekers die als gevolg van de
bureaucratie van Paars zelfs na meer
dan 5 jaar geen duidelijkheid hebben gekregen over hun asielverzoek.
Er moet wel een individuele
beoordeling gemaakt worden. Het gaat alleen om de schrijnende
gevallen.
Een noodzakelijke voorwaarde voor een goed immigratiebeleid is een
effectief terugkeerbeleid ten
aanzien van vreemdelingen die geen rechtmatig verblijf meer hebben
in Nederland. Aan het
aanpakken van illegaal verblijf van vreemdelingen in Nederland zal
hoge prioriteit moeten worden
gegeven. De druk die vanuit de groep illegalen in de grote steden
waar zij voornamelijk verblijven
wordt uitgeoefend op onderwijs, zorg en huisvesting is
onaanvaardbaar. De Vreemdelingenpolitie
dient het aanpakken van illegaliteit als hoogste prioriteit te gaan
zien; hiertoe zal zij meer dan
voorheen de taak van repressief vreemdelingentoezicht ter hand
moeten nemen.
De vraag naar illegale arbeid moet worden beïnvloed door middel van
hoge straffen op het
tewerk stellen van illegalen.
Aan de strafbaarstelling van illegaliteit dient een
ongewenst-verklaring gekoppeld te worden zodat de
illegaal in Nederland verblijvende vreemdeling voor langere tijd uit
Nederland geweerd kan worden.
Zo kan voorkomen worden dat de illegale vreemdeling na uitzetting
weer op een visum Nederland
kan inkomen.
Criminele illegalen dienen altijd, dat wil zeggen zonder
uitzondering, te worden uitgezet. Om deze
uitzetting te garanderen, dienen de twee bewaringsregimes die ten
aanzien van de criminele illegaal
gelden, te weten de strafrechtelijke detentie en de
vreemdelingenbewaring met het oog op uitzetting,
procesmatig en fysiek te worden geïntegreerd: voor criminele
illegalen dienen uitzetcentra te worden
ingesteld waar zij hun gevangenisstraf kunnen uitzitten en waar
tevens tegelijkertijd in het kader van
de vreemdelingenbewaring kan gewerkt worden aan de uitzetting.
Integratie
Minister voor Vreemdelingenbeleid en Integratie.
Nederlands verplicht, geen overheidsfolders meer in vreemde talen.
Integratie moet een verplichtend karakter krijgen. In het Nederlandse
integratiebeleid zoals dat tot op
heden is gevoerd, is een scheefgroei ontstaan in de verhouding
overheid-inburgeraar, waarin ten
aanzien van de inburgeraar teveel de nadruk wordt gelegd op zijn
rechten en te weinig op zijn
plichten. Het verplichtend karakter dient vertaald te worden in de
vormgeving van de
inburgeringcursussen voor nieuwkomers en oudkomers; deze cursussen
zijn immers de belangrijkste
pijlers van het Nederlandse integratiebeleid.
Immigranten die in het kader van gezinsvorming naar Nederland komen,
dienen in het land van
herkomst, als een soort voorportaal voor de inburgeringcursus die
zij in Nederland zullen moeten
volgen, met succes een proeve van bekwaamheid in de Nederlandse taal
af te leggen.
Het integratiebeleid in Nederland dient uitsluitend gestoeld te
worden op de inburgeringcursussen
voor oud- en nieuwkomers. Het verstrekken van subsidie aan projecten
die buiten het kader van deze
cursussen vallen, dient tot een minimum te worden beperkt.
Het succesvol afleggen van een inburgeringexamen voor nieuwkomers
moet een noodzakelijke
voorwaarde worden voor het verkrijgen van een permanente
verblijfsvergunning.
Het succesvol afleggen van een inburgeringexamen moet een
noodzakelijke voorwaarde worden voor
het verkrijgen van een uitkering. Oudkomers die een uitkering
genieten en tegelijkertijd het
inburgeringexamen niet met succes hebben afgelegd, moeten worden
gekort op hun uitkering.
Naturalisatie tot Nederlander kan pas plaatsvinden na een verblijf
van 10 jaar in Nederland. Analoog
aan de inburgeringtoets dient voorafgaand aan het verkrijgen van het
Nederlanderschap een
integratietoets plaats te vinden. Hierbij kan gekeken worden naar de
mate waarin de vreemdeling
heeft bijgedragen aan de Nederlandse samenleving; heeft hij/zij
actief bijgedragen aan de Nederlandse
welvaart of alleen maar een uitkering genoten, etc.
Naturalisatie tot Nederlander is een bijzondere gebeurtenis en mag
als zodanig met enige officiële
ceremonie worden omkleed. De vreemdeling legt een eed op de
Nederlandse Grondwet af, waarin
hij/zij verklaart dat hij/zij de Nederlandse wetten, waarden en
normen zal respecteren en naleven.
Daarbij wordt benadrukt wat in Nederland absoluut onacceptabel is,
zoals bloedwraak,
vrouwenbesnijdenis, uithuwelijking en huiselijk geweld. Appelleer
aan het identiteitsbewustzijn:
wie Nederlander wil zijn, moet zich Nederlander voelen.
Pleidooi voor een debat over de islam en haar rol in de Nederlandse
samenleving. De cultuur van de
islam staat haaks op de waarden en normen van de moderne westerse
samenleving. Een krachtige
dialoog tussen beide culturen moet leiden tot wederzijds begrip.
Gezondheidszorg
De patiënt moet weer het middelpunt van de zorgverlening worden. De
zorg moet zich hiernaar organiseren. Mensen gaan niet voor hun plezier
naar de dokter. Het grootste bezit van de mensen is hun gezondheid.
Door verkeerde inrichting van de zorg en de regelzucht van de centrale
overheid is de gezondheidszorg in ons land in een crisis gekomen,
waardoor aan velen niet meer de zorg geboden kan worden waar men in
een beschaafd westers land op zou moeten kunnen rekenen. Het vele geld
dat aan de zorg besteed wordt, gaat voor een groot deel op aan
bureaucratische processen. Niemand in Nederland weet meer wat de
gezondheidszorg echt kost. Wachtlijsten en wachttijden,
personeelstekorten en capaciteitsproblemen benadrukken de noodzaak om
te veranderen en te zorgen voor meer marktwerking in de
gezondheidszorg. De omvang van de Nederlandse bevolking neemt snel toe
en de vergrijzingsgolf zal nog meer vraag naar zorg bewerkstelligen.
Dat betekent dat op het gebied van de gezondheidszorg de LPF een samenhangend geheel van maatregelen wil treffen, die ertoe leiden dat de burger weer de mogelijkheid krijgt om te kiezen voor zijn eigen dokter en instelling. De relatie tussen de zorgaanbieder en de patiënt moet hersteld worden, zodat er weer een vertrouwensrelatie kan ontstaan. De menselijke maat blijft daarbij voorop staan.
Het nieuw te vormen basispakket geeft recht op verzekerde zorg het
gehele jaar door. Hierbij is van belang dat de patiënt weet welke
prijs voor welke zorg betaald moet worden. Voor mensen die niet
voor zichzelf kunnen zorgen of beneden een vastgesteld minimumloon
zitten, is er een solidariteitsfinanciering.
De Klant
Keuzevrijheid van de burger voor eigen arts en/of instelling en
ziektekostenverzekering.
De zorg bij de burger brengen:
- bestaansrecht voor kleine ziekenhuizen.
- nieuwe zorgaanbieders toelaten.
- de regio bepaalt de behoefte aan zorg.
De Zorgaanbieder
Ziekenhuizen en particuliere klinieken leveren zorg tegen reële
integrale kostprijzen.
De dokter stuurt het zorgproces aan.
Belonen naar prestatie.
Transparantie van de kwaliteit van de geleverde zorg.
Wachtlijsten structureel aanpakken door:
- Werk aantrekkelijker maken, o.a. door uitvoerend personeel beter en
flexibeler te belonen.
- Bureaucratie en vergadercultuur verminderen, waardoor minder
werkdruk.
- Minder werkdruk betekent minder ziekteverzuim.
- Minder ziekteverzuim betekent meer handen aan het bed.
- Concurrentiebevorderend zorgstelsel.
- Afschaffen belemmeringen voor Zelfstandige Behandel Centra.
- Het bestrijden van uitwassen in de tijdrovende registratie van tijd
en middelen van de
zorgverlener.
- Aantal opleidingsplaatsen sterk vergroten.
- Ziekenhuizen verplichten tot gegarandeerd aantal minimum
stageplaatsen voor studenten,
zodat onze studenten niet naar het buitenland hoeven gaan voor een
stageplaats.
De Ziektekostenverzekeraar
De nominale premie dekt de integrale kosten.
Premiedifferentiatie voor verschillende zorgpakketten.
Toelaten buitenlandse verzekeringsmaatschappijen ter bevordering van
marktwerking.
De Overheid
Kwaliteit waarborgen.
Toegankelijkheid waarborgen via zorgsubsidie aan de burger en fiscale
korting.
De zorg in Nederland moet aansluiten bij de Europese mobiliteit van
de burger.
Vaststellen van verplicht basispakket.
Financiering
De ziektekostenverzekeraar dekt de kosten uit premie-inkomsten.
Zorgsubsidie aan de burger garandeert de toegankelijkheid voor
iedereen.
Innovatie
Ruimte voor nieuwe technologieën en denkwijzen.
Er moet een elektronische zorgmarktplaats komen, waarop aanbieders en
vragers van zorg met elkaar
in contact kunnen treden en waarop alle relevante informatie wordt
aangeboden.
De digitale zorgkaart is een middel om de toegang en interactie te
ondersteunen van de betrokken
partijen, zoals patiënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
Onderwijs en Vorming
Terug naar de kleine school
Herstel van de school als gemeenschap en meer nog herstel van de
relatie leermeester-leerling. Vorming gaat immers een leven lang mee.
Kennisoverdracht is de weg waarlangs in het onderwijs die vorming
wordt genoten.
Onderwijs
Kwalitatief hoogstaand onderwijs, met een sterk teruggebrachte
bureaucratie en regelgeving door de overheid en verregaande vrijheid
van beleid voor de scholen, is wat de LPF voor de toekomst voor ogen
staat. Kwalitatief hoogstaand onderwijs, waarin:
het gezonde verstand en de bezieling zijn teruggekeerd
veilige scholen weer een gezond werk- en leerklimaat bieden
leerlingen goed worden toegerust voor een vervolgopleiding of
loopbaan in het bedrijfsleven
er weer meer leraren voor de klas staan
schaalverkleining wordt toegepast
De LPF staat verregaande en soms ook onorthodoxe maatregelen voor, om
de problemen die het Nederlandse onderwijs bedreigen een halt toe te
roepen en op te lossen. Leerachterstanden in het basisonderwijs, het
nijpende lerarentekort, de hoge uitval in het beroepsonderwijs: indien
nu geen durf en daadkracht wordt getoond, plukken onze kinderen en
kleinkinderen daar straks de wrange vruchten van.
We moeten niet denken dat we het wel zonder identiteit, zonder ideologie, zonder het staan in onze geschiedenis afkunnen.
Cultuurrelativisme verzwakt de eigen identiteit en ontmantelt de
kernwaarden van de samenleving.
De school heeft niet alleen een kennisoverdragende, maar ook een
vormende taak met een westerse
identiteit. De LPF is tegen cultuurrelativisme. De school, waar
mogelijk kleinschalig van opzet, moet
een veilige omgeving bieden, met duidelijke en consequent toegepaste
regels, waarden en normen, die
leerlingen beschermen, richting geven en kunnen bijsturen waar
ouders in gebreke blijven. Regels,
waarden en normen die goed gedrag belonen en slecht gedrag niet
tolereren.
Scholen moeten worden gestimuleerd om een actief spreidingsbeleid van
allochtone en autochtone
leerlingen te voeren. Segregatie moet worden voorkomen.
Leerlingen noch leraren mogen zich in een school onveilig voelen.
Vooral in de grote steden worden
leraren en leerlingen met soms verregaande agressie en onaangepast
gedrag geconfronteerd. Dit alles
is voor de LPF absoluut onacceptabel! De mogelijkheden van scholen
om goedwillende leerlingen te
beschermen en kwaadwillende leerlingen van school te verwijderen,
moeten daarom worden
verruimd. Probleemleerlingen verdienen de beste hulp die zij kunnen
krijgen, maar evenzo geldt dat
leerlingen die geen problemen veroorzaken, hier de dupe van worden
omdat zij niet meer de aandacht
krijgen die ze verdienen.
De LPF is voorstander van de invoering van een maatschappelijk
vormingsjaar als onderdeel van
het onderwijssysteem. Zon maatschappelijk vormingsjaar kan de
oplossing zijn om de nabije tekorten
te voorkomen bij de brandweer en de politie, bij instellingen zoals
natuur- en milieuorganisaties en de
in een crisissituatie verkerende gezondheidszorg. Jongeren krijgen
zo een stuk maatschappelijke
vorming en verantwoordelijkheidsbesef mee door een steentje bij te
dragen.
Het lerarentekort wordt alsmaar groter. Het beroep van leraar moet
weer aantrekkelijker worden
gemaakt. De leraar verdient: een leuke en inspirerende en veilige
werkomgeving met welopgevoede
leerlingen die wat willen leren en die hem/haar respecteren, werk
dat goed uitvoerbaar is en
voldoening geeft, een marktconform salaris en voldoende
carrièreperspectieven.
De lerarenopleiding moet aantrekkelijker worden gemaakt. Met name
jonge leraren dienen veel meer
begeleid en ondersteund te worden. Falend management bij scholen
dient snel aangepakt te worden
ter voorkoming van verdere uitstroom.
De lerarenopleiding moet aantrekkelijker worden gemaakt. Beperkingen
op het snel inzetten van zij-
instromers moeten worden opgeheven. Er zitten op dit moment 47.000
mensen uit het onderwijs in de
WAO. Daar zitten ongetwijfeld leraren tussen die op een of andere
manier weer kunnen worden
ingezet in het onderwijs.
Het is belangrijk te voorkomen dat leerachterstanden ontstaan. En
daar beginnen we al mee op de
basisschool. Goed primair onderwijs met ruimschoots aandacht voor de
basisvaardigheden taal, lezen,
schrijven en rekenen is zeer belangrijk.
De LPF geeft de voorkeur aan het goed leren van de Nederlandse taal
en is daarom voorstander van
de afschaffing van het huidige systeem van Onderwijs in Allochtone
Levende Talen (OALT).
Alle wetten en regels vanuit de overheid die niet noodzakelijk zijn
om goed onderwijs mogelijk te
maken, worden geschrapt. Scholen krijgen verregaande vrijheid om hun
eigen beleid te maken,
binnen de kwaliteitseisen die het ministerie stelt. De LPF is er
voorstander van dat alle
onderwijsgelden worden overgeheveld naar de scholen zelf. Scholen
moeten zorgen voor helderheid
en verantwoording van beleid, financiën en leerresultaten naar
ouders, personeel, bestuur en inspectie.
Indien een school drie jaar achter elkaar niet aan de
kwaliteitseisen voldoet en er geen verbeteringen
worden gerealiseerd, kan de bekostiging van die school door de
overheid worden opgeheven.
De LPF wil voorlopig geen nieuwe experimenten meer in de Tweede Fase
van het Voortgezet
Onderwijs. De LPF bepleit echter wel een sterkere invulling van de
profielen. Een degelijke
vakinhoud en een goede aansluiting op vervolgstudie of
bedrijfsleven staan daarbij centraal. De
kwaliteit van de vakinhoud en de examens moet omhoog. Leerlingen
moeten goed voorbereid zijn op
de eisen die de vervolgopleiding of het bedrijfsleven aan hen stelt.
Het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) moet weer een
volwaardige
beroepsopleiding worden. Leerlingen in het vmbo moeten al vanaf het
eerste jaar kunnen
kennismaken met echte praktijkvakken om uitval later te voorkomen.
De basisvorming op het vmbo
wordt daartoe verregaand ingeperkt en vervangen door
praktijkonderwijs. Het bedrijfsleven lijdt
direct schade van de uitval in het beroepsonderwijs en de mindere
kwaliteit van de afgestudeerden.
Het bedrijfsleven moet als direct belanghebbende een sterkere rol
krijgen bij de verbetering van de
kwaliteit in het beroepsonderwijs. De kwalificatiestructuur en
examensystematiek moeten een
duidelijk draagvlak hebben binnen het bedrijfsleven.
De tijd is rijp voor een geheel ander bekostigingssysteem voor het
hoger onderwijs, waarbij het
uitgangspunt is dat de universiteiten en op termijn ook de
hogescholen geheel verzelfstandigd
worden. Daarbij zal onderwijs en onderzoek in de bekostiging
gescheiden worden. De in de afgelopen
jaren ontstane wildgroei aan vaak overbodige en onnodige opleidingen
zal verdwijnen. Universiteiten
en hogescholen zullen zich onderscheiden met de opleidingen waarmee
ze een naam hebben
opgebouwd.
Als het gaat om onderwijs worden niet meer de universiteiten en
hogescholen zelf gesubsidieerd,
maar de student. De student krijgt voldoende subsidie om zijn studie
tegen kostprijs in te kopen
(marktwerking) en in zijn levensonderhoud te voorzien.
Met betrekking tot het wetenschapsbeleid is het zaak te blijven
investeren in kennisontwikkeling.
Fundamenteel onderzoek moet gewaarborgd zijn. De universiteit als
onderzoeksinstituut wordt door
de overheid gesubsidieerd, maar wel op basisniveau. Daarnaast zal de
overheid het onderzoek sterker
indirect gaan financieren, via bijvoorbeeld Nederlandse organisatie
voor Wetenschappelijk Onderzoek
(NWO), dat de middelen verdeelt op basis van de kwaliteit van de
ingediende onderzoeksvoorstellen.
Dit bevordert de concurrentie tussen universiteiten.
Leerlingen moeten vroegtijdig en voldoende intensief in aanraking
komen met de mogelijkheden die
informatie- en communicatietechnologie (ICT) biedt: stimuleren
kennis, vaardigheden en creativiteit
in omgaan met ICT.
Kennisnet aan marktwerking overlaten en omvormen naar een
elektronische onderwijsmarktplaats
van aanbieders, vragers en ontmoetingsplaats van en voor gebruikers.
Investeren in
deskundigheidsbevordering van docenten en in ontwikkeling van
innovatieve educatieve software.
Cultuur en Media
De LPF wil kunst en cultuur dichter bij de mensen brengen. Vooral bij
mensen die er niet vanzelfsprekend al mee in contact komen. Paars I en
II hebben vooral aandacht besteed aan cultuur met een grote 'C'. De
LPF wil ook cultuur met een kleine 'c' stimuleren. Niet door cultuur
bij mensen op te dringen, maar wel door drempels te verlagen en ervoor
te zorgen dat mensen beter op de hoogte worden gebracht van het
aanbod.
Er wordt gewerkt aan initiatieven als de jaarlijkse verkiezing van de
culturele hoofdstad van Nederland, cultuurschool van Nederland, de
tienritten cultuurkaart (voor schoolverlaters) en de Nationale Uitlijn
(één ticketlijn voor alle cultuur in Nederland, van bioscopen tot
amateurtoneel). De LPF juicht projecten als 'Kunstenaars in de klas'
en 'Cultuur en school' toe. Daarnaast is de LPF voorstander van het
stimuleren van regelingen die cultuur ook in financieel opzicht
aantrekkelijk maken, zoals het cultureel beleggen en het sponsoren van
kunst en cultuur door het bedrijfsleven en particulieren.
De publieke omroep in Nederland is aan vernieuwing toe. Daar is iedereen het over eens. De vraag is alleen wat er precies anders moet. De LPF is voor vernieuwing, maar wil zorgvuldig en weloverwogen te werk gaan. Allereerst moet worden vastgesteld wat nu eigenlijk de functie van een publieke omroep in het brede Nederlandse mediabestel zou moeten zijn. Als dat duidelijk is, is het zaak om uit te rekenen wat zoiets mag en moet kosten. Zodat uw belastinggeld bijdraagt aan een sterke, vernieuwde publieke omroep, passend in deze tijd.
Integratie is een van de hoofdthema's van de LPF. Dat geldt ook voor herstel van normen en waarden. In onze samenleving is behoefte aan meer respect voor elkaar en meer communicatie tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Media en cultuur zijn belangrijke factoren in deze ontwikkeling. De LPF wil daarom een directe koppeling van de vakgebieden media en cultuur met het debat over normen en waarden.
Meer cultuur voor meer mensen.
Een sterke publieke omroep, passend in deze tijd.
Integratie, normen en waarden verweven met cultuur en media.
Stimuleren van de eigen folklore als bindende factor.
Veel minder geweld op televisie.
Meer aandacht voor grote prestaties.
Sport
De breedtesport vormt een belangrijke schakel in het
integratieproces.
Het vak lichamelijke oefening moet weer in ere hersteld worden. Een
gezond lichaam is de basis voor
een gezonde geest.
De topsport is een belangrijk element voor een eigen identiteit van
Nederland en voor de
verbondenheid van alle Nederlanders.
Meer waardering voor grote sportprestaties.
Overheid en Bureaucratie
Wij, de burgers, zitten opgescheept met een collectieve sector die
niet meer aan de verwachtingen voldoet.
Met afwijkende meningen weten ze in de politieke formaties niet om te
gaan.
De politiek is te zakelijk, niet betrokken, te ambtelijk.
De politieke partij heeft nauwelijks nog voeling met de wortels in de
maatschappij.
Het denken in alternatieven is men op politiek en beleidsniveau
volstrekt verleerd. Zelfs een echte oppositie kent dit land niet.
Het openbaar bestuur moet weer toegankelijk worden voor de burger. De
overheid is er voor de burger en niet andersom. De overheid moet de
burger vroegtijdig bij overheidsplannen betrekken. De bezem moet door
de overheidsbureaucratie, regelgeving en beleidsnotas. De service aan
de burger moet beter. De burger mag niet van het kastje naar de muur
gestuurd worden. Met het geld dat op de bureaucratie kan worden
bespaard, kunnen uitvoerders (agenten, leerkrachten, verpleegkundigen)
fors beter worden betaald. Vriendjespolitiek bij het benoemen van
functionarissen als burgemeesters moet tot het verleden gaan behoren.
De burger is volwassen genoeg om rechtstreeks zijn of haar eigen
burgemeester en minister-president te kiezen en hen af te rekenen op
de door hen geleverde prestaties.
Politieke vernieuwing
Rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester en
minister-president.
Raadplegend referendum.
De burger vroegtijdig bij plannen betrekken.
Breng de politiek naar de burger: vergaderingen of hoorzittingen van
de Tweede Kamer in de regio
als regionaal onderwerp aan de orde is. Geef de burger gelegenheid
op vaste tijden in Tweede Kamer
rechtstreeks het woord te voeren.
Gemeentelijke herindeling alleen na goedkeuring betrokken bewoners
(volksraadpleging).
Halveren aantal provincies naar vijf of zes sterke kernregios.
Minder departementen.
De minister-president wordt politiek verantwoordelijk voor de
herstructurering van de collectieve
sector en voor de innovatie van de processen.
Integriteit politici en ambtenaren staat voorop. Bij misbruik of
fraude horen harde maatregelen.
Maatschappelijk debat starten over het spanningsveld tussen
Grondwetsartikelen (vrijheid van
meningsuiting, vrijheid van godsdienst, vrijheid van onderwijs en
antidiscriminatie).
Maximaal gebruikmaken van ICT-middelen om het democratisch gehalte
van het openbaar bestuur te
vergroten. Stemmen op afstand en referenda via internet. De burger
wordt geïnformeerd via de
gemeentelijke websites over punten van lokaal bestuur. Alle openbare
beraadslagingen worden
opgenomen en gedigitaliseerd zodat eenieder ze ten allen tijde kan
inzien. Alle gemeentes worden
verplicht om een maximale inspanning te leveren om zoveel mogelijk
informatie digitaal voor de
burger ter beschikking te hebben. Het wordt de burger via internet
mogelijk gemaakt om hun klachten
en ideeën over het functioneren van overheidsorganisaties in te
dienen. Overheidsorganisaties
behandelen deze inbreng van de burger met respect en dienstbare
houding. De LPF zal zelf het goede
voorbeeld geven om burgers en leden van de LPF optimaal in de
gelegenheid te stellen om via
internet deel te nemen aan het democratische debat en de
besluitvorming.
Rituelen in politiek Den Haag herzien. Regels en procedures aanpassen
aan moderne tijd. Paal en
perk stellen aan overvloed aan spoeddebatten en veelvuldige
interrupties. Lawine van moties
indammen. Parlementair taalgebruik moet duidelijk en begrijpelijk
zijn voor iedereen.
ICT zal de collectieve sector linksom of rechtsom dwingen om zich om
te bouwen van een aanbodsgerichte en aanbodsgestructureerde
(arbeids-)organisatie naar een vraaggerichte en vraaggestructureerde
(arbeids-)organisatie. Dit is geen kwestie van implementeren van wat
ICT-techniek, maar komt neer op een culturele revolutie; a hell of a
job dus! Het nu, zonder ingrijpende herstructurering, pompen van
miljarden en miljarden in deze sector is goed geld naar kwaad geld
smijten.
Dat vereist een andere mentaliteit, een andere manier van denken,
werken en organiseren.
.het maken van een cultuuromslag, zodat niet de organisatie en de
uitvoerenden centraal staan, maar het dienstverleningsproduct.
Terugdringen bureaucratie
Minder externe consultants en interim-management inhuren.
Snoeien in tegenstrijdige en overbodige regelgeving, met name in
volkshuisvesting en onderwijs.
Minder beleidsambtenaren (30%, door natuurlijke uitstroom en selecte
instroom).
Prestatiebeloning voor ambtenaren invoeren.
Minder managementlagen bij de overheid.
Administratieve lasten terugdringen.
Ruim 3 miljard euro op bureaucratie besparen (zie Aanvalsplan Tegen
Bureaucratie van de LPF).
ICT als ondersteuning bij het wetgevingsproces en bij de invoering
van wet- en regelgeving. Gebruik
maken van bestaande technologie om wet- en regelgeving door te
lichten op alle consequenties voor
wat betreft uitvoering en handhaving vóór daadwerkelijke invoering.
Hierdoor kan onnodige
bureaucratie worden voorkomen.
Er komt een burgerservicenummer (gebaseerd op het Sofi-nummer). Er
komt ook een voldoende
beveiligde digitale identiteitskaart, waarmee de identiteit kan
worden vastgesteld, een rechtsgeldige
elektronische handtekening kan worden geplaatst en waarmee het
mogelijk is vertrouwelijke
transacties uit te voeren met overheidsorganisaties, private
instellingen en bedrijven. In
ontwikkelingen en beheer van deze kaart wordt door de overheid
samengewerkt met private partijen
(bijv. banken), zodat een betaalbare maatschappelijke infrastructuur
beschikbaar komt, kosten gedeeld
worden en voorkomen wordt dat er een digitale sleutelbos ontstaat.
Eén loket voor burgers (Burgerbalie) en bedrijven (Bedrijvenloket).
Bijvoorbeeld door via internet of
telefoon je postcode en je vraag/onderwerp op te geven, word je
direct doorgeschakeld naar het goede
(virtuele) overheidsloket en de volgende stap is dat direct de
relevante informatie beschikbaar komt of
antwoord op je vraag wordt gegeven. Bij het fysieke loket of
telefoonloket is er tevens een
relatiemanager die de zorg heeft over afhandeling en voortgang. Dus
geen van het kastje naar de
muur sturen meer. De servicevragende burger wordt sneller geholpen.
Overheidsorganisaties lopen de laatste jaren voorop als het gaat om inflatiebevordering. Zowel het kabinet (bijv. accijnzen) als gemeenten (bijv. onroerende zaakbelasting) hebben hier een handje van.
Tegelijkertijd vraagt de regering om loonmatiging. Dit is geen goed signaal. De overheid moet zelf het goede voorbeeld geven.
De LPF wil dat wettelijk wordt vastgelegd dat de tarieven van
belastingen en diensten van
overheidsorganisaties jaarlijks in beginsel niet meer mogen stijgen
dan het inflatiepercentage met een
plafond van 3%. Afwijkingen hiervan zijn alleen bij wet mogelijk.
Overtredingen van dit uitgangspunt
worden bestraft met een korting ter hoogte van tweemaal het
budgettaire beslag van de overschrijding
op jaarbasis. Ook ontduiking door het introduceren van nieuwe
belastingen wordt beboet.
Antillen
De LPF pleit voor verandering van het Statuut van het Koninkrijk der
Nederlanden.
Na 48 jaar Statuut wordt het tijd om conclusies te trekken. Twee
kapiteins op één schip werkt niet.
De schaal van de eilanden is gewoon te klein om alle taken van een
zelfstandig functionerende staat uit te oefenen. De voorbeelden van
mislukking in de Antillen en Aruba liggen voor het oprapen.
Er is sprake van structurele armoede, disfunctionerende
gezondheidszorg en onderwijs.
Er is geen rechtszekerheid en rechtsgelijkheid en geen uitzicht op
werk vanwege paternalisme en vriendjespolitiek. De helft van de
Antilliaanse bevolking is inmiddels in Nederland. De oorzaak van deze
uittocht is gebrek aan perspectief.
De LPF opteert voor het opheffen van het Statuut, voor rechtstreekse
banden van de eilanden met
Nederland en zeggenschap over de rechtshandhaving en controle van de
buitengrenzen. De dubbele
bestuurslaag in de Antillen moet verdwijnen. De mogelijkheden voor
een relatie naar Frans model
moeten worden onderzocht. De LPF heeft hierover een motie ingediend.
De regeringen van Aruba en van de Nederlandse Antillen blijken niet
in staat om de problemen aldaar
afdoende aan te pakken. De relatie van Nederland met deze
Nederlands-Antilliaanse eilandengroep
moet opnieuw worden bekeken.
De mogelijkheid voor rechtstreekse banden met de afzonderlijke
eilanden moet worden onderzocht.
De Antilliaanse bevolking moet zich per referendum kunnen uitspreken
over een nieuwe
Koninkrijksband, die een grotere zeggenschap inhoudt van Nederland
op het gebied van
rechtshandhaving en de controle van de buitengrenzen. Nederland zou
dan veel effectiever de
helpende hand kunnen bieden. Het doorgaan op de ingeslagen weg leidt
tot steeds grotere problemen.
Een betere rechtshandhaving en rechtszekerheid op deze eilanden zal
een positieve en stimulerende
invloed hebben op het aantrekken van productieve (Nederlandse)
investeringen.
Hierdoor wordt het fundament voor economische groei en het scheppen
van nieuwe werkgelegenheid
verbeterd.
Economische groei vermindert de uitstroom van Antillianen en Arubanen
naar Nederland. Deze
voortgaande uitstroom dient met kracht te worden tegengegaan.
Voor de opbouw van deze eilanden dient de terugkeer van geschoolde
Antillianen en Arubanen te
worden gestimuleerd.
Werk en Economie
Werken is gezond, werken bevordert mentale en fysieke gezondheid en
verlengt de levensduur. Huismoederschap is ook werk, want er is niets
mis met een zorgzame en enthousiaste huismoeder
Regelingen die mensen beschermen in tijden van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid moeten gericht zijn op spoedige werkhervatting; zij moeten niet te ruimhartig zijn, want dan wordt elke financiële prikkel om het werk te hervatten weggenomen. Het mag echter niet zo zijn dat mensen op welke wijze dan ook onder het bestaansminimum geraken ten gevolge van welke wet of regel dan ook.
Nederland heeft een wereldrecord! Het is het land met de meeste
ziekmeldingen en arbeidsongeschikte werknemers ter wereld (in 2000
19,5%).
Financiële prikkels om het ziekteverzuim terug te dringen, helpen: bij
de Afvalverwerking Amsterdam daalde het ziekteverzuim van 12% naar 6%
toen een beloning voor niet-ziek melden in het vooruitzicht werd
gesteld. Bij de invoering van de Wet Terugdringing Ziekteverzuim (WTZ)
in 1994 daalde het ziekteverzuim om vervolgens, bij de invoering van
de Wet Uitbetaling Loon Bij Ziekte (WULBZ), weer te stijgen nadat
binnen collectieve arbeidsovereenkomsten (CAOs) wachtdagen vervielen
en uitkeringen tot 100% werden aangevuld.
De LPF fractie vindt dit de wereld op zijn kop. De LPF gaat Nederland
gezonder maken.
Financiële prikkels moeten de andere kant uit net zoals bijvoorbeeld
bij veel niet CAO-gebonden
bedrijfstakken en bij veel ondernemingen in het midden- en
kleinbedrijf (MKB), waar de WULBZ
onverkort wordt toegepast.
Leidinggevenden moeten aangesproken worden op de zorg voor de aan hen
toevertrouwde
ondergeschikten (veel zieken: straf; weinig zieken: beloning).
Het aantal leidinggevenden moet worden teruggedrongen, want hoe meer
leidinggevenden, hoe hoger
het ziekteverzuim (van kleine bedrijven met 3,3% naar grote
bedrijven met 7,9% ziekteverzuim in
2001).
De LPF gaat doorgeschoten subsidiebureaucratie (rondpompen van geld)
aanpakken.
Debacles met Europese subsidiegelden, zoals de fraude met gelden van
het Europese Sociaal Fonds
(ESF) onder het paarse kabinet, mogen nooit meer voorkomen. De
subsidieregels behoren te worden
nageleefd.
de WAO werd op grote schaal misbruikt als riante afvloeiingsregeling.
Iedereen in het poldermodel wist dat, maar iedereen sloot er bewust de
ogen voor.
De LPF wil laten onderzoeken hoe de WAO drastisch kan worden herzien.
Een aantal jaren geleden is de Ziektewet afgeschaft. Dit heeft niet
tot onoverkomelijke problemen geleid, omdat werkgevers en werknemers
er met behulp van de markt (ARBO-diensten, verzekeraars) prima zijn
uitgekomen. Nu nog de WAO. Deze wet is bovenal misbruikt. Hierin werd
met name in de jaren 80 massaal overtollig personeel gedumpt. In ons
land kennen we prima pensioenregelingen voor Oudedags- en
Nabestaandenpensioen. Waarom dan ook niet het
Arbeidsongeschiktheidspensioen?
Het Arbeidsongeschiktheidspensioen is een prima alternatief voor de
WAO. Immers, word je
arbeidsongeschikt of invalide, dan wordt in je inkomensbehoefte
voorzien en gaat de opbouw van het
Oudedagspensioen en het Nabestaandenpensioen gewoon door. Bijkomend
voordeel is een grondige
herziening van het Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen
(UWV).
Weduwen die hun pensioen zijn kwijtgeraakt moeten hun pensioen
terugkrijgen. Weduwen behouden
ook in de toekomst hun pensioenrechten. De Algemene Nabestaanden Wet
moet herzien worden.
De LPF is tegenstander van gesubsidieerde arbeid in zijn huidige vorm.
De gesubsidieerde banen zijn bedacht door het paarse kabinet om mensen
door te laten stromen naar reguliere banen. De regeling heeft gefaald
en gezorgd voor talloze tweederangs banen.
De LPF wil dat gesubsidieerde arbeid wordt omgezet in reguliere
arbeid. De gemeenten, de
rijksoverheid en de sociale partners hebben hier verschillende
verantwoordelijkheden.
De LPF wil zwart werk wit maken. Iedereen die zinvol werk doet, moet
hier ook trots op kunnen zijn. Door het huidige systeem van
uitkeringen en belastingen worden veel mensen die wel iets kunnen,
maar (nog) geen regulier werk hebben, gedwongen in het geniep te
werken.
Aanpassing van het systeem van belastingen en uitkeringen kan ervoor
zorgen dat dit werk zichtbaar wordt gemaakt. Te denken valt aan een
systeem waarbij deze mensen werken met een beperkte belastingplicht
en/of het niet uitsluiten van het recht op een uitkering.
Alle huidige regelingen, die de armoedeval bij (tijdelijke)
werkhervatting in de hand werken, moeten
drastisch worden herzien. Loon naar werken, werken moet lonen.
De LPF is tegen illegale arbeid. De werkgever ziet erop toe met een
controlecertificaat dat de identiteitscontrole door de overheid is
uitgevoerd. De LPF verwacht van de overheid dat zij hier haar
verantwoordelijkheid neemt.
De economie wordt vormgegeven door ondernemende mensen, ondernemers en
medewerkers, die hun werkkracht, inventiviteit, creativiteit en hun
durf inzetten.
In de ICT-revolutie moeten twee grote hobbels worden genomen. Te
weten: het ontwikkelen van ideeën die ICT een toegevoegde waarde geven
bij de productie van goederen en diensten,
en de ordening en selectie van de schier eindeloze hoeveelheid
informatie.
Teveel wordt gedacht dat de politiek over de economie gaat. Dat de
politiek uitmaakt of het goed of slecht gaat met een land. Het zijn
vanzelfsprekend de grote en de kleine ondernemers en de werknemers die
onze welvaart scheppen.
Daarom wil de LPF dat het weer gemakkelijker wordt voor ondernemers om
een bedrijf te starten en te runnen. En dat werken weer loont. Niet
werken moet worden ontmoedigd. Het woud aan subsidies en
administratieve regeltjes moet worden gekapt.
De LPF wil ondernemende mensen weer meer ruimte geven in onze
maatschappij.
Stop met het rondpompen van geld. Het woud aan subsidies wordt
afgeschaft en in ruil daarvoor komt
er gerichte lastenverlichting.
Werken moet worden gestimuleerd, niet worden bestraft. Verhoging van
de arbeidskorting.
Niet werken moet worden ontmoedigd. Inkomensafhankelijke subsidies
(armoedeval) drastisch
verminderen en op andere manieren compenseren.
Terugdringen administratieve lasten door vermindering regeldruk en
inzet van ICT. Hierdoor is het
mogelijk om in de komende 4 jaren 20% administratieve
lastenverlichting te bereiken. Dit betekent
structureel 2 miljard euro per jaar.
Verlagen van de sociale premies maakt arbeid goedkoper. Daardoor
komen meer mensen aan het
werk, zijn er minder uitkeringen nodig en wordt zwart werken minder
aantrekkelijk.
CAOs niet langer algemeen verbindend verklaren.
Kenniseconomie bevorderen door samenwerking tussen universiteiten en
bedrijfsleven te belonen.
Kenniseconomie bevorderen door stimuleren innovatie in MKB.
De overheid schept voorwaarden en neemt blokkades weg voor verdere
uitrol van breedband
communicatietechnologie en stimuleert innovaties op dit terrein.
We gaan daarbij ook pragmatisch te werk: waar de straat open gaat,
moet van de gelegenheid gebruik
gemaakt worden om de noodzakelijke breedbandinfrastructuur aan te
leggen.
De LPF zal het debat openen of het maatschappelijk nodig of wenselijk
is om een
aansluitingsmogelijkheid op breedband voor ieder bedrijf, iedere
instelling en iedere woning in
Nederland als norm te stellen. Net zoals nu een aansluitverplichting
voor telefonie bestaat, zou de
aanleg van toekomstvaste ICT-infrastructuur door middel van
wetgeving zonder uitstel gerealiseerd
moeten worden.
Afschaffen van hinderlijke en belemmerende regels om ondernemerschap
weer een kans te geven.
Eerlijke concurrentie betekent ook het bestrijden van kartels en
terughoudend zijn met het
privatiseren van nutsbedrijven.
Daar waar geen concurrentie mogelijk is, niet privatiseren (zoals
"harde infrastructuur": rails, gas-,
water- en elektriciteitsdistributienetwerk). Daar waar wel
concurrentie mogelijk is, moet de overheid
juist terugtreden en randvoorwaarden stellen.
Emancipatie, Familiezaken en Ouderen
De LPF verstaat onder emancipatie echte keuzevrijheid voor vrouwen en
mannen, liefst met zelfstandigheid en economische onafhankelijkheid
voor iedereen.
Zelf en samen de verantwoordelijk nemen voor het leven thuis, op het
werk en in de publieke ruimte, met liefdevolle aandacht voor de ander.
Nederland zit boordevol talent dat onvoldoende gebruikt wordt. De LPF
bevordert de participatie van iedereen aan de samenleving en richt
daarbij de focus op wat iemand kan en niet op wat iemand níet kan. Dit
levert een positieve bijdrage aan onze economie en vergroot de
kwaliteit van leven.
Betere Balans tussen Werk en Thuis
Flexibiliseren van werktijd, werkduur en werkplek.
Gelijke beloning voor gelijk werk.
Arbeidsparticipatie verhogen van vrouwen (waaronder herintreedsters),
gehandicapten,
laagopgeleiden en achterstandsgroepen.
Spaarloon handhaven tot er een integrale levensloopregeling is.
Rolpatronen moderniseren.
Kostwinnerschap naar keuze.
Kinderopvang en na- en tussenschoolse opvang optimaliseren. De
stimulering van overheidswege niet
via de instellingen laten verlopen, maar via de ouders.
Bewuster Samen Leven
Emotionele en sociale vorming faciliteren.
Het laagdrempelig aanbieden van gezinstherapie en inpassen van een
afkoelingsperiode in
conflictsituaties, bijvoorbeeld op handen zijnde echtscheiding, kan
veel problemen voorkomen.
Het familierecht herzien vanuit het belang van kinderen in het geval
van echtscheiding.
Onderdrukking van en geweld tegen vrouwen en kinderen voorkomen en
bestrijden.
Opvoedingsondersteuning voor probleemgezinnen.
Opvang en hulpverlening slachtoffers verbeteren.
Meer gerichte seksuele voorlichting, o.a. ter voorkoming van
ongewenste zwangerschappen,
geslachtsziekten e.d.
Alimentatie- en omgangsregelingen verbeteren. Verbetering van de
positie van de niet-voogdende
ouder en meer eigen verantwoordelijkheid partners bij scheiding van
een kinderloos huwelijk.
Bevorderen dat islamitische vrouwen zich emanciperen naar Universele
Rechten van de Mens.
Ouderen tellen mee
De LPF is zich ervan bewust dat de huidige welvaart vooral te danken
is aan de oudere generatie.
Deze mag nimmer de dupe worden van onzorgvuldig beleid.
De LPF biedt ouderen gratis openbaar vervoer in de regio, buiten de
spitsuren.
De LPF wil dat er een Raad voor de Ouderenbescherming komt met
voldoende bevoegdheden om op
te treden in gevallen van agressie tegen of verwaarlozing van
ouderen.
De LPF wil een discussie starten op welke wijze ouderen vrijwillig
kunnen deelnemen aan de
arbeidsmarkt door obstakels weg te nemen, zoals het opheffen van de
leeftijdsdiscriminatie.
Ouderen moeten kunnen blijven doorwerken na hun pensioen zonder dat
ze gekort worden op hun
pensioeninkomen.
Gepensioneerden hebben praktisch niets te zeggen in het bestuur van
pensioenfondsen en worden nauwelijks van ontwikkelingen binnen het
pensioenfonds op de hoogte gehouden. Bij vele pensioenfondsen is thans
sprake van een dekkingstekort en onvoldoende slagvaardig beheer.
De LPF geeft gepensioneerden medezeggenschap in het bestuur van de
pensioenfondsen. De LPF
maakt werk van een professioneel bestuur van de pensioenfondsen,
bestaande uit drie gelijkwaardige
partijen: de gepensioneerden die premie betaald hebben, de
premiebetalende werknemers en de
bijdragende werkgevers.
Daarnaast moeten pensioenfondsen meer servicegericht zijn. Een
jaarlijks overzicht aan de deelnemer
verschaffen met opgebouwde rechten, verbruikte rechten en resterende
rechten. En zij moeten tevens
(op hun website) een jaarlijks overzicht beschikbaar hebben
aangaande beleggingsresultaten en
gevoed beleid.
Europa, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking
Culturen zijn echter hardnekkiger dan welke economische, militaire en
politieke orde ook. Niet de economie is dominant, maar de cultuur.
Wellicht het meest essentiële terrein waarop het conflict tussen de
westerse samenleving en islamitische cultuur zich doet gelden, is de
relatie tussen kerk en staat het gaat om universele waarde. Het zou
goed zijn deze waarde op te nemen in de verklaring van de universele
rechten van de mens.
Europa
In een opiniepeiling van het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft
tweederde van de Nederlandse bevolking aan de uitbreiding van de
Europese Unie binnen twee jaar helemaal niet te zien zitten. Als de
uitbreiding over 5 jaar of later zou plaatsvinden, zou de steun
hiervoor toenemen. Dit raakt de kern van het standpunt van onze
partij: niet tegen uitbreiding, maar vóór geleidelijke toetreding. De
LPF heeft daarom tijdens het debat over de Top van Kopenhagen, ondanks
het negatieve advies van de regering, alsnog een motie voor een
volksraadpleging ingediend. De betrokkenheid van de burger dient bij
zon ingrijpende beslissing maximaal te worden bevorderd.
Wat betreft de besluitvorming over het uitbreiden van de Europese Unie
met 10 lidstaten tegelijk, kon de LPF slechts op een rijdende trein
springen. Het enige dat nog kon gebeuren was de noodprocedures wat
aanscherpen. Gebleken is namelijk, dat vele kandidaat-lidstaten nog
kampen met serieuze problemen zoals corruptie en geringe
voedselveiligheid. Ook de Europese Unie zelf is nog niet klaar voor de
uitbreiding. De institutionele hervormingen, waaronder het
Gemeenschappelijk Landbouw-beleid, zijn nog geenszins doorgevoerd. De
LPF concludeert daarom dat noch de kandidaten, noch de Unie zelf, er
klaar voor zijn.
Raadplegend referendum waarin burgers per land hun stem kunnen laten
horen over toetreding.
We hebben de mensen zonder inspraak opgezadeld met de Euro. Laten we
daarvan leren en deze
uitbreiding niet zonder inspraak realiseren. Ook andere Europese
landen, zowel lidstaten als
kandidaat-lidstaten (Denemarken, Ierland, Slowakije) kregen hiertoe
de mogelijkheid.
Een radicale hervorming van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid
dient minimaal plaats te
vinden.
Handhaving van de criteria van het Stabiliteitspact.
Het rondpompen van geld moet stoppen.
De hoogte van de Nederlandse bijdrage aan de Europese begroting moet
worden herzien.
Terugdringen van de Europese bureaucratie waardoor het draagvlak voor
de Europa onder de
bevolking wordt vergroot.
Informatie aan de burger over Europa veel gerichter en interactiever
laten plaatsvinden. Het is
belangrijk dagelijks te berichten welk belang Europa heeft voor de
Nederlandse burger.
De criteria voor de toelating van nieuwe landen onverkort handhaven;
met name de criteria t.a.v.
voedselveiligheid.
Nederlandse identiteit binnen de verscheidenheid van Europa
benadrukken. Een Nederlander is
Nederlander, Europeaan en wereldburger. En wel in die volgorde.
Subsidiariteitsbeginsel strikt handhaven. Besluiten nemen op het
juiste niveau.
Samenwerking in Benelux-verband intensiveren ter versterking van de
positie van Nederland binnen
de EU.
In het kader van de besprekingen in de Europese Conventie er kritisch
op toezien dat de macht binnen
de EU niet uitsluitend bij de grote landen komt te liggen en dat
Nederland niet steeds minder te
vertellen zal krijgen.
Ontwikkelingen in Turkije kritisch volgen, zeker na de uitslag van de
laatste verkiezingen aldaar,
waar de gematigde islamitische AKP de meerderheid behaalde. De LPF
is daarom tegen het
nu al vaststellen van een datum voor toetreding van Turkije tot de
EU.
De LPF is tegen het thans voorliggende voorstel voor invoering van
een Europees aanhoudingsbevel.
Van verplichte uitlevering van eigen onderdanen kan niet zo maar
sprake zijn.
Voorkomen moet worden dat nieuwkomers uit de toetredende landen hier
banen gaan vervullen
waardoor Nederlanders werkeloos moeten toezien.
Defensie
Ook op het terrein van Defensie gelden voor de LPF de begrippen
"zakelijk met een hart" en de "menselijke maat". Zakelijk, omdat het
de hoogste tijd is voor een drastische hervorming van het gehele
defensieapparaat. Teveel mensen zitten nu nog achter het bureau, in
plaats van achter een wapen.
De LPF is overtuigd van het nut van de aangekondigde bezuinigingen op
Defensie, maar heeft kritiek op het feit dat hieraan geen duidelijke,
krijgsmachtbrede toekomstvisie ten grondslag ligt. Meer aandacht voor
terrorismebestrijding in Nederland in plaats van operaties elders.
Daarvoor is een verschuiving nodig naar meer inlichtingendiensten en
meer aandacht voor aanvallen via communicatienetwerken en internet.
Snelle en flexibele interventie en rampenbestrijding als gevolg van
dijkdoorbraken door saboteurs, biologische en chemische aanvallen. Dat
betekent ook minder traditionele troepen.
Zorgen voor een krijgsmachtbrede langetermijnvisie betreffende
omvang, samenstelling, takenpakket
en ambitieniveau van ons leger; een en ander in nauw overleg met
zowel de NAVO alsook de EU.
Een fundamentele reorganisatie van het defensieapparaat om de
verlammende bureaucratie en de
onderlinge rivaliteit voorgoed te doen verdwijnen.
Het samenvoegen van bestaande, versnipperde officiersopleidingen tot
één "joint" Defensie-
universiteit, gevestigd op één locatie. Uitgangspunt is te komen tot
een nieuwe generatie officieren die
leren denken en samenwerken vanuit het belang van de gehele
krijgsmacht in plaats van het eigen
onderdeel.
Strengere controle - inhoudelijk en financieel - op de aanschaf van
nieuw en vaak peperduur
materieel. Voorkomen moet worden dat nieuw materieel niet of
onvoldoende past in bovengenoemde
langetermijnvisie of veel duurder uitpakt dan aanvankelijk begroot.
In dit proces is, als extra
waarborg, tijdens elke fase een belangrijke rol weggelegd voor
onafhankelijke, objectieve experts en
instituten.
Om een in internationaal verband volwaardige en betrouwbare
defensiepartner te blijven, alsmede een
professionele en voor de werknemers prettige werkgever, zijn verdere
bezuinigingen uit den boze.
Aandacht en, waar nodig, verbetering van de leef- en
werkomstandigheden van de militairen; in het
bijzonder diegenen die uitgezonden worden. Ook een goede nazorg is
nodig.
Nederland mag zich niet langer verschuilen achter andere landen en
hen het vuile werk laten
opknappen, door zijn militairen, met name de "special forces", uit
te sluiten van de gevaarlijkste
missies, zoals het geval was in de Golfoorlog en in Afghanistan.
Versterking van de rol en positie van Defensie, de Marechaussee in
het bijzonder, inzake
terrorismebestrijding.
Een grotere rol en waardering voor het werk van de Nationale
Reserves.
Officiële rehabilitatie van de Dutchbatters, door te erkennen dat
niet zij maar de Verenigde Naties
(VN), de Haagse politiek en de militaire top hoofdverantwoordelijk
zijn voor het debacle rond
Srebrenica (uiteraard zijn de Bosnische Serviërs verantwoordelijk
voor de genocide).
Ontwikkelingssamenwerking
De LPF pleit voor een herbezinning op ontwikkelingssamenwerking: meer
marktwerking en minder hulp. Tijdens de begrotingsbehandeling van
Buitenlandse Zaken voor 2003 pleitte de LPF voor meer effectiviteit in
de ontwikkelingssamenwerking en voor het principe van eindigheid van
de hulpverlening. Toetsing van de vele hulpprogrammas aan het
criterium van eindigheid is noodzakelijk. De Nederlandse
belastingbetaler heeft hier recht op.
Om de ontwikkeling van arme landen te stimuleren zal de regering zich
meer moeten inzetten voor het bevorderen van open markten en in het
bijzonder het wegnemen van barrières voor de toegang tot de Europese
markt. Met het afschaffen van de landbouwsubsidies in de Europese
Unie wordt de zelfredzaamheid van ontwikkelingslanden structureel
bevorderd.
De LPF acht het ongewenst met de financiering van
ontwikkelingssamenwerking verder te gaan dan de internationaal
afgesproken norm van 0.7% van het BNP. In het beleid dient het accent
meer te liggen op het stimuleren van economische ontwikkeling. Het
bedrijfsleven dient meer te worden betrokken bij dit proces. Concreet
stelt de LPF voor het huidige bedrag dat is gebaseerd op 0.8% van het
BNP met ingang van 2004 te bevriezen totdat het niveau van 0.7% is
bereikt.
Het niveau van uitgaven voor ontwikkelingssamenwerking handhaven
volgens de Internationaal
afgesproken norm van 0.7% van het BNP.
De Nederlandse regering dient er bij onze Europese partners op aan te
dringen zich eveneens aan deze
afspraak te houden. (Europees gemiddelde ligt nu op 0.33%).
De Nederlandse regering dient zich in Europees verband sterk te maken
voor het afschaffen van
landbouwsubsidies en het wegnemen van barrières voor de toegang tot
de Europese markt; meer
marktwerking, minder hulp.
Alle uitgaven op het terrein van ontwikkelingssamenwerking moeten
kritisch worden bekeken op hun
effectiviteit.
Betrokkenheid van bedrijfsleven bij het ontwikkelingsproces dient
meer te worden gestimuleerd.
Grotere armslag binnen het budget voor organisaties als bijvoorbeeld
Project Uitzending Managers
(PUM).
Het Kabinet dient te streven naar behartiging van Nederlandse
belangen, bevordering stabiliteit,
vrede, mensenrechten, goed bestuur en rechtvaardige verhoudingen en
het bestrijden van armoede.
Het belang van de niet-gouvernementele organisaties (NGOs) wordt
hierbij erkend.
Kritischer opstelling ten aanzien van NGOs: geen automatische
verhoging van hiervoor uitgetrokken
budget.
Ontwikkelingssteun bieden aan landen van herkomst van migranten
teneinde tegelijkertijd ook
immigratieprobleem aan te pakken.
Ruime steun voor de opvang van asielzoekers in de regio door extra
steun aan de UNHCR.
Bevorderen van terugkeer van hier te lande verblijvende asielzoekers
voor de opbouw van eigen land.
Volkshuisvesting
Het Nederlandse verbod op spreiding van bewoners naar afkomst en
sociaal profiel maakt het woningbouwcorporaties vrijwel onmogelijk een
redelijk spreidingsbeleid te voeren om zodoende de sociale structuur
van een buurt en de daarin functionerende sociale netwerken niet te
overbelasten.
Het resultaat is er inmiddels naar.
De steden moeten aantrekkelijk blijven om in te werken en te wonen.
Daarvoor is een evenwichtige samenstelling van de bevolking in de
wijken noodzakelijk. De steden mogen niet gedomineerd worden door
niet-westerse culturen. Dat ondermijnt de democratie in de toekomst.
De LPF wil er alles aan doen om de situatie voor starters op de
woningmarkt te verbeteren. Een koophuis is voor velen inmiddels niet
meer bereikbaar en voor huurwoningen zijn er ellenlange wachtlijsten.
Daarom moet de woningbouwproductie fors omhoog, onder andere door
minder ingewikkelde regelgeving. Zowel in de koop- als de huursector
is bevordering van de doorstroming essentieel, door middel van
nieuwbouw en gerichte wetgeving. Ook moet misbruik van sociale
huurwoningen krachtig worden bestreden. Om een te eenzijdige
bevolkingssamenstelling in de grote steden tegen te gaan, streeft de
LPF naar een veel gevarieerder woningaanbod. Om te voorkomen dat het
verkeer straks volledig vastloopt, dienen wonen en werken zoveel
mogelijk gebundeld te worden, daar waar mogelijk gecombineerd te
worden met behulp van ICT-oplossingen.
Voortvarende aanpak van de woningnood. Het aantal woningen dat per
jaar gebouwd wordt, moet
fors omhoog. De woningbouwproductie kan verhoogd worden door
eenvoudiger regelgeving, minder
bureaucratie en het tegengaan van misbruik van inspraakmogelijkheden
bij bouwplannen.
De woningnood moet ook bestreden worden door de doorstroming van
goedkope naar duurdere
woningen te bevorderen. Hierdoor ontstaan kansen voor starters op de
woningmarkt omdat de
goedkope huurwoningen niet bezet blijven door huurders met een te
hoog inkomen (inmiddels 45%
van de sociale huursector!). Dit kan alleen bereikt worden met een
doortastende aanpak: huurders van
een sociale huurwoning die veel te veel verdienen zullen dit via
fiscale weg moeten voelen in hun
portemonnee. Alleen zo kan er echt iets opgelost worden. En het
helpt om de huursubsidie betaalbaar
te houden.
Steden moeten aantrekkelijker worden voor mensen met midden- en hoge
inkomens, dus bouwen
voor de markt. Voorkomen moet worden dat in de steden een te hoog
aandeel van mensen met lage
inkomens ontstaat. Gemeenten moeten verplicht èn geholpen worden om
hierin een actieve rol te
spelen.
Gemeenten en woningbouwcorporaties moeten worden gestimuleerd om een
actief spreidingsbeleid
te voeren. Gettos moeten worden voorkomen.
Harde aanpak van misbruik van sociale huurwoningen (bestrijden van
commerciële onderverhuur,
drugspanden en verhuur aan illegalen).
Tegengaan van ongewenste mobiliteitsgroei door het bundelen van wonen
en werken. Nieuwbouw
uitsluitend op locaties waar de infrastructuur de verkeersstroom kan
verwerken. Meer aandacht voor
ICT om wonen en werken te combineren.
Gemengde woonvormen voor gezinnen en grootouders laten
ontwikkelingen.
Plattelandskernen moeten kunnen bouwen voor de eigen bevolkingsgroei,
vestiging van economisch
niet-gebondenen moet worden ontmoedigd.
De kamernood bij studenten verdient veel meer aandacht van de
politiek, zowel landelijk als
gemeentelijk. Studenten kunnen worden geholpen met speciale
wetgeving ten behoeve van betaalbare
studentenhuisvesting, zoals "campuscontracten" voor nieuwe
studentenflats, verruiming van de
Leegstandswet zodat leegstaande kantoorpanden geschikt kunnen worden
gemaakt voor
studentenhuisvesting en huursubsidiemogelijkheden voor nieuw te
bouwen studentenflats met
onzelfstandige woonruimte.
Studentenkamers mogen niet ten onrechte worden belast met
gemeentelijke heffingen zoals het
gebruikersdeel van de onroerende zaakbelasting. De wettelijke
mogelijkheid om deze belastingen via
de verhuurder in de huur te verwerken moet worden afgeschaft.
De uitvoering van de Wet Onroerende Zaakbelasting (WOZ)
vereenvoudigen en doelmatiger maken.
De uitvoeringskosten zijn op dit moment te hoog door kosten van
taxaties, extra registraties, bezwaren
en beroepen. Er moet een objectieve grondslag komen voor de
berekening van de WOZ, bijvoorbeeld
door uit te gaan van reeds geregistreerde gegevens als
oppervlaktegegevens van percelen en
afmetingen van gebouwen en bijvoorbeeld een prijsindexcijfer. De
uitvoering zou ondergebracht
kunnen worden bij een centrale uitvoeringsorganisatie als de
Belastingdienst. Dit kan bij elkaar een
forse besparing opleveren op de uitvoeringskosten.
De regels voor recreatiewoningen dienen zoveel mogelijk
gelijkgetrokken te worden met die van
reguliere woningen. Natuurgebieden mogen niet het slachtoffer worden
van ongewenste bebouwing.
Hypotheekverstrekking moet in betere verhouding staan met
draagkracht. De LPF wil dat het
hypotheekregime tegemoet komt aan huidige en toekomstige
probleemgevallen.
Aandacht voor misbruik door grondspeculatie en opstuwen van
grondprijzen bij
bestemmingsplanwijzing.
Natuur en Milieu
Nederland is een zeer dichtbevolkt land en dat stelt hoge eisen aan de
ruimtelijke ordening en het milieubeheer. De LPF wil zeer bewust met
onze ruimte omgaan. De LPF is voor optimaal behoud van de natuur. Waar
mogelijk moeten de natuurgebieden goed toegankelijk zijn.
Om zowel ons milieu te ontzien als de nodige ruimte te bieden voor
ontwikkeling zullen keuzes moeten worden gemaakt. De LPF wil een
pragmatische aanpak. Daarbij moet zoveel mogelijk aansluiting gezocht
worden bij de Europese Wetgeving. Dit betekent dat Nederland niet
altijd voorop hoeft te lopen. Nederland moet zich vooral concentreren
op een rationeel milieubeleid. Dus zoveel mogelijk aansluiten bij
Europese wetgeving. Goede bedoelingen zijn niet genoeg voor het behoud
van natuur en milieu, milieubeleid zal vooral beoordeeld moeten worden
op effectiviteit.
Strenge veiligheidseisen en handhaving hiervan ter inperking van de
risicos op calamiteiten.
Nederland behoeft niet per definitie een strenger milieubeleid voeren
dan de Europese
wetgeving aangeeft.
Jagers hebben een belangrijke rol bij het realiseren, monitoren en in
standhouden van een
afwisselende en evenwichtige fauna. Ook het opkomen voor de belangen
van de sportvisserij heeft
onze aandacht.
Energie
Een moderne economie zoals de onze stort volledig in als de
energievoorziening stokt. Dat geldt niet alleen voor de
beschikbaarheid van brandstoffen maar nog meer voor de
elektriciteitsvoorziening. Elektriciteitsproductie en -distributie is
de achilleshiel van onze economie en daarmee van onze welvaart.
Telewerken, een van de stokpaardjes van Pim Fortuyn, staat of valt met een betrouwbare elektriciteitsvoorziening. Wij willen geen toestanden zoals in de VS. De betrouwbaarheid van onze economische infrastructuur staat voorop. Het vergroten van de onafhankelijkheid en waarborgen van de continuïteit van de energievoorziening is hoogst noodzakelijk.
Bestaande kerncentrales zo lang mogelijk openhouden om
kapitaalvernietiging te voorkomen.
Stimuleren van alternatieve energiebronnen.
De grote kolengestookte energiecentrales en de snel opstartende en
zeer snel in te regelen olie- en
aardgasgestookte centrales moeten weer onder overheidstoezicht
komen.
Als we goedkoper olie stoken dan aardgas, stoken we olie en bewaren
we ons aardgas voor later zodat
deze zeer schone en makkelijk te distribueren energiedrager ook voor
de langere termijn beschikbaar
blijft voor huishoudens zonder dat we over moeten gaan tot import.
Het elektriciteit- en gasdistributienetwerk onder overheidstoezicht
houden.
Het Kyotoverdrag kritisch onder de loep nemen daar de aankoop van
CO2-emissierechten niets meer
of minder is dan een verkapte vorm van ontwikkelingshulp. Als we zo
graag willen helpen, doe het
dan rechtstreeks en zonder flauwekul.
Verkeer en Vervoer
De bereikbaarheid in Nederland is zwaar in de klem gekomen, de
automobiliteit groeit ons boven het hoofd, terwijl het openbaar
vervoer niet aan zijn taak kan voldoen. Dit terwijl goede
bereikbaarheid een levensvoorwaarde is voor een gezonde economie.
Goede bereikbaarheid is afhankelijk van goede infrastructuur (wegen,
vaarwegen en spoorwegen).
De LPF wil zich dan ook inzetten voor een inhaalslag voor deze
infrastructuur en het zo spoedig wegnemen van knelpunten, waarvoor de
huidige LPF-minister van Verkeer en Waterstaat reeds een goede aanzet
heeft gegeven. Voor het openbaar vervoer geldt dat eerst het huidige
systeem goed moet gaan functioneren (vlot, betrouwbaar, want frequent
beschikbaar en vooral veilig) voordat investeringen in nieuwe vormen
worden gedaan.
Een trendbreuk is nodig: niet meer autootje pesten maar doorstroming
bevorderen. Het devies is: bouwen, benutten en dan pas beprijzen.
De LPF zoekt naar meer creatieve oplossingen voor het fileprobleem. Voorbeelden zijn wegen boven elkaar, vervoers- en filemanagement, regionale wegennet verbeteren en optimaliseren op- en afritten in hoofd- en regionaal wegennet. Ook moet gezocht worden naar alternatieven zoals meer wonen bij het werk (volkshuisvesting, bedrijfslocaties), ICT-toepassingen (telewerken, ICT-paviljoens).
Flitspalen weg, in plaats daarvan trajectcontroles.
Knelpunten hoofdwegennet zo spoedig mogelijk wegnemen. Extra
rijstroken en ontbrekende stukken
aanleggen.
Openbaar vervoer weer veilig en betrouwbaar voor de burger.
OV-jaarkaart voor studenten weer voor de hele week geldig.
De LPF wil een discussie op gang brengen of het openbaar vervoer met
een ander financieringsstelsel
voor iedereen gratis kan worden aangeboden als middel tegen files.
Eerst bestaande infrastructuur en
openbaar vervoer op orde dan pas nieuwe systemen, geen nieuwe grote
infrastructurele werken.
Megablunders moeten worden voorkomen door betere besluitvorming.
Geen autootje pesten, belasting op personen- en motorvoertuigen
(BPM) harmoniseren met Europa,
dieselstraf voor zuinige, milieuvriendelijke diesels moet
verdwijnen.
Doelmatiger gebruik van parkeerruimte door visgraatparkeren.
Wonen bij werk en vervoersmanagement bevorderen.
OV overdag bezetting optimaler. 65-plussers vrij openbaar vervoer in
de regio, buiten de spits.
Puntenrijbewijs met progressief boetesysteem. Geen boetes voor
sporadische, lichte overtredingen.
Doorstroming moet worden bevorderd: groene golven, 20 % minder
stoplichten, afwikkelen verkeer
stad in en uit. Onderliggend wegennet is hier van groot belang.
Gebruik van al of niet gemotoriseerde tweewielers in woon-werkverkeer
wordt bevorderd.
Stoppen van aanleg Betuwelijn bij exploitatietekort.
Problematiek wegenstructuur Rotterdam Noord (A4, A13, A16,
Veilingroute/Oranjetunnel) en A2
z.s.m. oplossen.
Voortgang onderzoek naar verplaatsing Schiphol naar Noordzee of
tweede Maasvlakte.
Schiphol niet privatiseren.
NS doorlichten. Ontprivatiseren is hierbij nadrukkelijk ook een
optie.
Snelle treinverbinding naar het Noorden.
Bestuurders van voertuigen die door een bewuste verkeersovertreding
een ongeluk veroorzaken
waarna een file ontstaat, worden altijd vervolgd.
Wegwerken achterstallig onderhoud vaarwegen en achterstand
vaarwegvoorzieningen, mede ter
bevordering van deze milieuvriendelijke wijze van goederentransport.
Kans op wateroverlast en overstromingen rivierengebieden bestrijden,
met als prioriteit de
riviergebieden.
Landbouw en Visserij
In de visie van de LPF vindt de primaire voedselproductie plaats op
goed geoutilleerde gezinsbedrijven op het platteland, waar boeren- en
tuindersgezinnen hun inkomen halen onder productieomstandigheden, die
voor alle EU-landen gelijk zijn. Dus gelijke uitgangspunten op gebied
van o.a. voedselveiligheid, dierenwelzijn, mineralenaanwending en
gewasbeschermingsmiddelen. Dit geldt ook voor de visserij.
De opbrengstprijzen dienen tot stand te komen via vraag en aanbod op de markt. Boeren en tuinders zijn als geen ander in staat zijn de aardbol goed en afwisselend te stofferen. De LPF is van mening, dat dit ook zoveel mogelijk dient te gebeuren door boeren en tuinders en tevens tegen een goede beloning. Op het platteland moeten voldoende en betaalbare woningen en andere voorzieningen gebouwd worden voor de eigen bevolking, zodat het platteland leefbaar blijft.
De overheid is er ten dienste van de burger, dus ook ten dienste van de boer, tuinder en visser en zijn gezin. M.b.t. de land- en tuinbouw en de visserij betekent dit dat de administratieve lastendruk drastisch dient af te nemen. Zij hebben er absoluut geen behoefte aan om enkele uren per dag achter het bureau door te brengen.
Inkomen komt primair uit de markt.
Productie-uitgangspunten zijn voor alle EU-landen gelijk.
Volledige afbouw van landbouwsubsidies voor overschotproductie en op
termijn loskoppeling van
steun aan landbouw en steun aan productie.
Boeren, tuinders en vissers produceren veilig voedsel:
schaalvergroting gaat door, warme sanering
voor diegenen, die moeten "afhaken".
Kritisch opstellen ten aanzien van grondaankopen door de overheid.
Boeren en tuinders belonen voor hun rol van "aardbolstoffeerder".
Instellen van onderzoek naar de mogelijkheden van bedrijfsovername
door jonge agrariërs.
Rechtvaardig, doeltreffend en eenvoudig mineralenbeleid.
Het EU non-vaccinatiebeleid herzien.
Administratieve lastendruk drastisch verminderen.
Harmoniseren van regels, zoals omgang met gewasmiddelen bestrijding
vanuit oogpunt van
milieu en arbeid.
Kleine kernen op het platteland leefbaar houden.
Preventief ruimen van dieren voorkomen door maatregelen waarbij
volksgezondheid niet in gevaar
komt.
Financiën
De rijksoverheid dient bij de opstelling van de begroting vast te
houden aan een evenwichtig beleid gebaseerd op de Zalmnorm. Om extra
financiële ruimte voor nieuw beleid te creëren, zal uitvoering moeten
worden gegeven aan de motie van de LPF om d.m.v. een zoeklichtactie
"Niets meer over de Balk" alle rijkstaken tegen het licht te houden en
te onderzoeken op nut en offer. Hierdoor kunnen enorme
efficiencybesparingen worden verkregen.
Tevens zullen de 505 subsidieregelingen van 17,5 miljard euro (!) per
jaar op nut, noodzaak en eventueel misbruik of oneigenlijk gebruik
moeten worden onderzocht en zonodig worden stopgezet, waarbij misbruik
dient te worden bestraft.
De LPF plaatst de maatschappelijke acceptatie van belastingen en het
beoogde doel centraal bij nieuwe en bestaande belastingwetgeving. Het
belastingstelsel dient dan ook te worden opgeschoond van de
inflatiebevorderende en lastenverhogende belastingen zoals te hoge
BTW, te hoge overdrachtsbelasting, kapitaalsbelasting, ecotaks en te
hoge belastingen door lagere overheden. Daarnaast dient ons
belastingstelsel beter te worden afgestemd op andere EU-landen. De LPF
gaat bij de belasting- en premiedrukverdeling uit van de
solidariteitsgedachte en daarmee tevens van het draagkrachtbeginsel.
De sterkste schouders zullen de zwaarste lasten dragen, maar wel op
een maatschappelijk verantwoorde wijze. Daarbij worden de
armoedevalslachtoffers ontzien, de gepensioneerden zonodig geholpen
met specifieke fiscale zorg voor senioren, het ondernemersklimaat
fiscaal gestimuleerd, de eigen woningbezitters gesteund en moet het
lonend en aantrekkelijk zijn voor de burger om te werken in plaats van
een uitkering te genieten.
De LPF is voorstander van uitbetaling van alle subsidies via één
loket. Hiervoor is een motie van de LPF in de Tweede Kamer aangenomen
die er toe moet leiden dat er een betere service ontstaat naar de
burger en er minder bureaucratie is, er een beter zicht op de
armoedeval komt en fraude wordt voorkomen.
Alle overheidstaken en subsidies doorlichten op efficiëntie en
doelmatigheid.
Bestrijding inflatie, handhaving koopkracht.
Waardevaste pensioenen.
Vasthouden aan een strikt begrotingsbeleid.
Vereenvoudiging en opschoning belastingstelsel, waarbij
maatschappelijke acceptatie centraal
dient te staan.
Het ondernemersklimaat stimuleren.
Volledige aftrek hypotheekrente bij eigen woningbezit.
Het kwartje van Kok terug aan de pomp.
De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.
Staatsschuld aflossen in 30 jaar. Eventuele restschuld van 10 % kan,
afhankelijk van de conjunctuur,
blijven staan. Extra meevallers benutten voor extra aflossingen.
Alle subsidieverstrekkingen dienen via één loket plaats te vinden.
Financiële paragraaf behorende bij het verkiezingsprogramma van de
Lijst Pim Fortuyn (LPF) voor de periode 2004 - 2007
(bedragen aangegeven in miljoenen euro's)
Bezuinigingen cq ombuigingen Totaal 2004 2005 2006 2007
1. minder ambtenaren rijk zonder gedwongen ontslagen 400
3. minder ambtenaren gemeente- en provincie 370
5. beperken inhuren interimmanagement 250
7. privatiseren gevangenissen 200 50 50 50 50
9. minder administratieve lasten 300
11. stoppen aanleg Betuweroute (exploitatietekort) 400 100 100 100 100
13. efficiencykorting subsidies 7000 1750 1750 1750 1750
15. budget ontwikkelingssamenwerking verlagen 4000 1000 1000 1000 1000
17. integratiebudget verlagen 2000 500 500 500 500
19. efficiënter aankoop- en aanbestedingsbeleid 4000 1000 1000 1000
1000
Totaal 18920
Extra uitgaven
2. economische terugval cq begrotingstekort bestrijden 10000 2500 2500
2500 2500
4. meer (salaris) verplegers, leraren, agenten - uitvoerend 1000 250
250 250 250
6. ICT-initiatieven voor verlaging administratieve lasten 250 62,5
62,5 62,5 62,5
8. ICT-initiatieven voor burgers actief betrekken bij planvorming 300
75 75 75 75
10. prestatiebeloning ambtenaren 375 93,75 93,75 93,75 93,75
12. doorlichten wet- en regelgeving door 1e Kamer 25 6,25 6,25 6,25
6,25
14. gratis OV-streekvervoer 65+ buiten spits 200 50 50 50 50
16. OV-studentenjaarkaart voor gehele week 120 30 30 30 30
18. extra voor rechtbanken/gevangenissen/meer agenten 1200 300 300 300
300
20. aanpakken wachtlijsten/verkleinen klassen/meer leerkrachten 500
125 125 125 125
22. milieuvriendelijke auto's & rijden op gas/diesel minder belasten
200 50 50 50 50
24. armoedeval bestrijden, verhogen arbeidskorting 1250 312,5 312,5
312,5 312,5
26. lastenverlichting burgers en bedrijfsleven 2000 500 500 500 500
28. wetenschap- en technologiebeleid (innovatie) 500 125 125 125 125
30. Reserve onvoorzien 1000
Totaal 18920
Toelichting op de financiële paragraaf van de Lijst Pim Fortuyn 2004 -
2007
Bezuinigingen cq ombuigingen
Het betreft hier een personeelsstop via natuurlijk verloop. (zie
aanvalsplan bureaucratie van de LPF)
Hier eveneens een personeelsstop via natuurlijk verloop; korting
vindt plaats via de Algemene Uitkering van
het Gemeente- en Provinciefonds. (zie aanvalsplan bureaucratie van de
LPF)
Afbouwen van interim-management bij diverse departementen
( idem )
Volgens het NEI augustus 2001 kan via privatisering hierop 50 milj.
per jaar worden bespaard.
Volgens commissie Linschoten (ACTAL) is hierop een besparing mogelijk
van 300 milj. mogelijk.
Exploitatieoverdracht van Betuweroute aan derden levert een besparing
van 100 milj. per jaar.
Besparing van 10% op huidige 505 subsidieregelingen levert 1.750 milj.
per jaar op.
I.v.m. economische terugval dit budget verlagen van 0,8% naar 0,6%
BNP.
Integratiebudget verlagen van 1,5 mld. naar 1 mld. i.v.m.
inefficiënte/ondoelmatige besteding.
Volgens de uitkomst van de Bouwenquete is hierop een besparing
mogelijk van 1 mld. per jaar.
Extra uitgaven
Ter dekking van het extra begrotingstekort is rekening gehouden met
een bedrag van 2,5 mld. per jaar
Het betreft hier een extra salarisimpuls voor uitvoerend personeel.
Meer on-line verbinding en afstemming van overheidsadministraties
voorkomt dubbele administraties
Burgers actief betrekken bij overheidsplannen voorkomt kostbare- en
tijdrovende bezwaarschriftprocedures.
Beloning naar prestatie dient - net als in het bedrijfsleven - ook bij
ambtenaren van toepassing te zijn.
De Eerste Kamer kan actief betrokken worden bij het verminderen van
wet- en regelgeving
Betere bezetting van openbaar vervoer buiten de spitsuren door
verstrekking gratis OV voor 65+.
Studenten krijgen de mogelijkheid om de volle week gebruik te kunnen
maken van gratis OV.
Wegwerken van capaciteitstekort bij rechtbanken, gevangeniswezen en
politie.
Wegwerken wachtlijsten, kleinere klassen en meer leerkrachten.
Stimulering van het milieuvriendelijk rijden (gas & diesel);
verlaging houderschapsbelasting.
Werken moet worden gestimuleerd t.o.v. niet-werken.
Economische impuls t.b.v. burgers en bedrijfsleven d.m.v.
lastenverlichting.
Stimulering van wetenschap en technologie in onderwijs en
bedrijfsleven.
Deze reserve is bestemd om tegenvallers te kunnen opvangen.
Noot:
Bij de opstelling van deze financiële paragraaf is nog geen rekening
gehouden met de uitkomsten van
de "zoeklichtaktie"(doorlichting overheidstaken) die de komende jaren
zal leiden tot financiële meevallers.
Ook is nog geen rekening gehouden met loonmatiging. Tevens is ook nog
geen rekening gehouden met de
inverdieneffecten van huisvesting- en apparaatskosten bij het
verkleinen van het ambtelijk apparaat.
At your Service!