EXTRA Nieuwsbericht
woensdag 8 januari 2003, 13.00 uur
Politie Noord-Holland Noord stelt met Toplijst prioriteiten in
criminaliteitsbestrijding
Aantal arrestanten in 2002 gestegen met 31%
Aantal aangiftes van misdrijven stijgt met 8,6%
Alkmaar, 8 januari 2003, Politie Noord-Holland Noord heeft het
afgelopen jaar 31 % meer arrestanten opgepakt dan in het jaar 2001.
Het aantal aangiftes in de regio is in die diezelfde periode gestegen
met 8,6%. Dit blijkt uit de voorlopige cijfers van afgelopen jaar.
Gelijktijdig is de beleving van de veiligheid onder de bewoners van
Noord-Holland Noord nauwelijks veranderd, 4,4% zegt zich vaak onveilig
te voelen, 29,3% voelt zich "wel eens" onveilig. Met de
belevingscijfers, afkomstig uit de Politie Prestatie Monitor 2002,
scoort Noord-Holland Noord beter dan het landelijk gemiddelde. De
toename van het aantal aangiftes ligt voor zover bekend, in lijn met
de landelijke ontwikkelingen.
Het politiekorps NHN hecht een groot belang aan de tevredenheid van
haar klanten. Het korps wil afgerekend worden op haar prestaties en
bereidt zich momenteel voor op het afsluiten van een regionaal
convenant met het Ministerie van BZK. Vooruitlopend daarop heeft het
korps haar strategie voor het komende jaar aangescherpt. Voor de
periode 2003-2005 is een Toplijst samengesteld met doelstellingen die
voor het korps de hoogste prioriteit hebben. De Toplijst verlangt nog
instemming van het bevoegd gezag. Uitgangspunten bij het samenstellen
van de toplijst zijn dat de effecten ervan direct merkbaar moeten zijn
bij de burger, de doelstellingen zijn concreet en meetbaar en de
politie heeft zelf volledig invloed op het behalen van de
doelstellingen.
Korpschef Anja Brink: "De Toplijst maakt voor de burgers én voor
onszelf duidelijk waar de prioriteiten liggen. Het zal ons helpen onze
keuzes beter te onderbouwen. Het betekent echter ook dat de burgers,
onze partners én wijzelf op andere terreinen soms eerder tevreden
moeten zijn".
Over de opsporingsdoelstellingen zegt zij: "De komende maanden zullen
we veel energie gaan steken in de dialoog met onze belangrijkste
partner, het Openbaar Ministerie. Kunnen zij zich vinden in de cijfers
die wij gehaald willen hebben in 2005 waar het gaat om opsporing?".
De toplijst ziet er als volgt uit:
Geweld
Politie Noord-Holland Noord levert 30% meer verdachten aan van geweld
in het publieke domein én van huiselijk geweld aan het Openbaar
ministerie.
Veelplegers
Er vindt een intensivering plaats van het opsporen en aanleveren van
veelplegers aan het OM.
Jeugd
Het aantal jeugdige verdachten dat aan het OM wordt aangeleverd stijgt
met 15%.
Alcohol en verkeer
Een stijging van 50% van het aantal processen verbaal van
alcoholverkeersmisdrijven.
Kapitale delicten
Ten minste 90 % van de kapitale delicten in de regio wordt opgelost.
Ergernissen op straat en in het verkeer
Tenminste 15% meer bekeuringen door middel van staande houding.
Als elke seconde telt
Bij een prioriteit 1 melding is de Politie Noord-Holland Noord binnen
15 minuten ter plaatse.
Bereikbaarheid
Het telefoonnummer 112 wordt binnen 15 seconden opgenomen.
Het nummer 0900-8844 wordt binnen 20 seconden opgenomen.
Tevredenheid
De klant geeft Politie Noord-Holland Noord het cijfer 8 voor het
laatste contact met het korps.
Onlangs is het korps begonnen met een eigen
klanttevredenheidsonderzoek (KTO) onder de burgers die contact hebben
gehad met de medewerkers van het korps. Na een geslaagde proef in
Noord-Kennemerland is net voor de jaarwisseling het eerste regionale
KTO uitgevoerd. Dit onderzoek laat de volgende resultaten zien op een
schaal van 1 tot 10:
Tevredenheid over telefonisch contact: 7,3
Tevredenheid over contact aan het bureau: 7,3
Tevredenheid over contact op straat: 7,5
Algemene tevredenheid: 6,3
De lager scorende algemene tevredenheid maakt duidelijk dat de
afhandeling van zaken en de informatievoorziening naar de klant toe
kan worden verbeterd.