EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO toont begrip voor meldlijn dodehoekspiegel

Sinds 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel of camera verplicht voor vrachtautoâs vanaf 3501 kilogram. Aanleiding voor de Fietsersbond en FNV om woensdag 8 januari een meldlijn te openen. Chauffeurs die een vrachtauto zonder dodehoekspiegel moeten besturen, kunnen dat hier melden. EVO is het eens met het doel van de actie, maar vindt de meldlijn niet het meest geschikte middel.

Het is de wettelijke plicht van vervoerders om hun vrachtautoâs boven de 3501 kilogram uit te rusten met een dodehoekspiegel. Eigenaren van vrachtautoâs die hier niet aan voldoen zijn nu strafbaar en lopen het risico om bekeurd te worden (ca. ⬠250,-). Handhaving hiervan is de taak van de politie en niet van werknemers.

Uit oogpunt van verkeersveiligheid heeft EVO zich afgelopen jaren sterkgemaakt om de spiegel zo snel mogelijk in te voeren. EVO heeft haar leden herhaalde malen aangespoord om al ruim voor 1 januari 2003 een dodehoekspiegel of camera te monteren. Dat dit succesvol is geweest, blijkt uit het feit dat in de zomer van 2002 al 75 procent van de vrachtautoâs een dodehoekspiegel had.

De vervoerder heeft daarnaast als werkgever ook de plicht om zijn werknemers niet bloot te stellen aan de risicoâs die het rijden zonder dodehoekspiegel met zich meebrengt.

De dodehoekspiegel is een stap in de goede richting. EVO benadrukt echter dat de dodehoekspiegel niet álle ongelukken kan voorkomen. Er moet veel meer gebeuren om het verkeer veiliger te maken. En dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van het vrachtverkeer.