http://www.evo.nl
EVO toont begrip voor meldlijn dodehoekspiegel
Sinds 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel of camera verplicht voor
vrachtautoâs vanaf 3501 kilogram. Aanleiding voor de Fietsersbond en
FNV om woensdag 8 januari een meldlijn te openen. Chauffeurs die een
vrachtauto zonder dodehoekspiegel moeten besturen, kunnen dat hier
melden. EVO is het eens met het doel van de actie, maar vindt de
meldlijn niet het meest geschikte middel.
Het is de wettelijke plicht van vervoerders om hun vrachtautoâs boven
de 3501 kilogram uit te rusten met een dodehoekspiegel. Eigenaren van
vrachtautoâs die hier niet aan voldoen zijn nu strafbaar en lopen het
risico om bekeurd te worden (ca. ⬠250,-). Handhaving hiervan is de
taak van de politie en niet van werknemers.
Uit oogpunt van verkeersveiligheid heeft EVO zich afgelopen jaren
sterkgemaakt om de spiegel zo snel mogelijk in te voeren. EVO heeft
haar leden herhaalde malen aangespoord om al ruim voor 1 januari 2003
een dodehoekspiegel of camera te monteren. Dat dit succesvol is
geweest, blijkt uit het feit dat in de zomer van 2002 al 75 procent
van de vrachtautoâs een dodehoekspiegel had.
De vervoerder heeft daarnaast als werkgever ook de plicht om zijn
werknemers niet bloot te stellen aan de risicoâs die het rijden zonder
dodehoekspiegel met zich meebrengt.
De dodehoekspiegel is een stap in de goede richting. EVO benadrukt
echter dat de dodehoekspiegel niet álle ongelukken kan voorkomen. Er
moet veel meer gebeuren om het verkeer veiliger te maken. En dat is
niet alleen de verantwoordelijkheid van het vrachtverkeer.