B. en W.-bericht 2003- 01
Collegevergadering van dinsdag 7 januari 2002
College kiest vier kunstgrasaccommodaties
Het college van burgemeester en wethouders heeft vier
sportaccommodaties geselecteerd die in aanmerking komen voor een
voetbalveld van kunstgras. Het college doet dat in de notitie
`Kunstgras in Enschede'. Aangewezen zijn de accommodaties Spolmink
(Lonneker), Vogido, Schreurserve en het Diekmangebied. Indien de
notitie op drie maart in de gemeenteraad wordt goedgekeurd kunnen de
eerste kunstgrasvelden al in augustus 2003 in gebruik worden genomen.
De geselecteerde accommodaties voldoen volgens het college het beste aan de criteria die de gemeente voor de aanleg van kunstgrasvelden in de betreffende notitie heeft geformuleerd. Vooral sportaccommodaties die kampen met onder andere capaciteitsproblemen en beperkte uitbreidingsmogelijkheden komen voor kunstgras in aanmerking. Ook de aanwezigheid van veel potentiële gebruikers buiten de voetbalverenigingen om is een belangrijk criterium. De accommodatie Spolmink is onder andere aangewezen omdat de voetbalvereniging LSV er al jaren een capaciteitstekort in zowel wedstrijd- als trainingsvelden kent. Uitbreiding is onbespreekbaar omdat het complex grenst aan een ecologisch waardevolle es. Een vergelijkbare situatie doet zich voor bij de steeds groter wordende voetbalvereniging Vogido, wier complex is ingesloten in een woonwijk. Capaciteitsproblemen doen zich ook voor bij het door de verenigingen Vosta en Sparta Enschede bespeelde complex Schreurserve. Vooral voor de toekomst wordt een toenemende druk op de capaciteit verwacht, met name door de ontwikkeling van het stedelijk plan Groot Roombeek.
Voldoende capaciteit is er nog in het Diekmangebied waar de
voetbalverenigingen Zuid Eschmarke, De Tubanters, Sportclub Enschede
en binnenkort PW actief zijn. Echter, in de toekomst verdwijnt daar
een veld. Tevens geeft een kunstgrasveld op het Diekman een extra
impuls aan de ontwikkeling van het Diekmangebied tot grootstedelijk
sport-, recreatie- en vrijetijdsgebied. Rondom het Diekmanterrein zijn
er ook veel potentiele medegebruikers aanwezig zoals het AZC, de
openbare basisschool Willem Wilmink, het Bonhoeffer College en
wellicht in de toekomst de scholingsboulevard.
Voor het Enschedese kunstgrasbeleid is in september geld gereserveerd
in de programmabegroting 2003. Het vrijwel onderhoudsvrije kunstgras
(waarvan de speltechnische eigenschappen nagenoeg hetzelfde zijn als
die van een gewoon voetbalveld) maakt immers een veel betere benutting
van voetbalvelden mogelijk. Meer sportbeoefenaren kunnen er gebruik
van maken en kunstgras betekent een geringer beslag op kostbare ruimte
(de capaciteit van een kunstgrasvoetbalveld is te vergelijken met die
van twee natuurgrasvelden).
---
Milieueffectrapportage voor bedrijventerrein Usseler es
B en W zullen de gemeenteraad vragen akkoord te gaan met het opstarten
van de procedure voor een milieueffectrapportage (m.e.r.) voor het
bedrijventerrein Usseler es. Vanwege de gevoeligheid én de omvang van
het gebied, kiest het college ervoor om op vrijwillige basis alvast
een m.e.r. procedure op te starten en niet af te wachten tot de
gemeente eventueel door de rijksoverheid hiertoe wordt verplicht. De
m.e.r. procedure zal alleen betrekking hebben op de inrichting van het
bedrijventerrein, niet op de locatiekeuze. In 2004 zal naar
verwachting de procedure voor het bestemmingsplan van start gaan.
De start van een m.e.r. procedure betekent tevens de start van de
belangrijke definitiefase in het project. Tussen nu en april 2004
zullen Kadernotitie en Plan van Aanpak op tafel moeten komen. Dat
gebeurt in twee deelfasen. Tot december van dit jaar worden allerlei
mogelijke knelpunten en randvoorwaarden aan mogelijke locaties binnen
het totale zoekgebied globaal geïnventariseerd. Ook wordt bepaald waar
het modern gemengd bedrijventerrein in ieder geval niet moet komen.
Daarna wordt de uiteindelijke locatie van het bedrijventerrein
bepaald. Dit zal gebeuren in directe samenwerking met belanghebbenden,
waaronder naast het bedrijfsleven en de Kamer van Koophandel, ook de
omwonenden, grondeigenaren en Vereniging tot Behoud Usseler es, het
Groenberaad en het Platform Duurzaam Enschede.
---
Bouwteam moet rioolgemaal nieuwbouw Grolsch versneld realiseren
De gemeente gaat een speciaal bouwteam oprichten om een gemaal te
ontwerpen, te bouwen en te programmeren voor de nieuwe
Grolsch-brouwerij. Met het bouwen van het gemaal is wel enige haast
geboden.
Het oorspronkelijke idee was een rioolgemaal te ontwikkelen dat naast
het afvalwater van de Grolsch, ook het afvalwater van Boekelo,
Texoprint en de industriegebieden Kleine Plooij en de Marssteden kon
afvoeren. Nu onlangs is gebleken dat de benodigde grond daarvoor niet
kan worden aangekocht, is er alleen ruimte voor de bouw van een gemaal
voor de Grolsch. Naar verwachting moet nog voor de zomervakantie
afval- en proceswater van de brouwerij naar de rioolwaterzuivering
kunnen worden afgevoerd. Normaal gesproken vraagt de gemeente voor
dergelijke projecten meerdere offertes aan. Onder invloed van de
tijdsdruk heeft het college van B en W toestemming verleend om in
plaats daarvan een speciaal bouwteam te formeren. Dit bouwteam zal
bestaan uit een aannemer, een adviseur, een pompenleverancier, een
leverancier van besturingssystemen, het Waterschap en de Gasunie. Met
de bouw van rioolgemaal is zo'n 1,2 miljoen euro gemoeid.
---
Havengebied: college kiest voor `haalbaar en betaalbaar'
Het havengebied in Enschede is verouderd en dringend toe aan
herstructurering. Volledige herstructurering is echter alleen
betaalbaar met flinke subsidies. Zolang die niet binnen zijn, wil de
gemeente zich richten op acties die `haalbaar en betaalbaar' zijn.
Daaronder vallen een herziening van het sterk verouderde
bestemmingsplan; het inlopen van achterstanden in het beheer en
onderhoud en de opheffing van knelpunten op strategische locaties in
het havengebied. Voor dit laatste werd onlangs wel 2,14 mln subsidie
van de provincie ontvangen.
De plannen met het havengebied passen binnen de doelstelling van
efficiënter gebruik van bestaande bedrijventerreinen. Om dat doel te
kunnen bereiken is een sterke verbetering van de fysieke kwaliteit en
verplaatsing van een aantal bedrijven nodig. In de meest vergaande
vorm is zo'n herstructurering momenteel onbetaalbaar. Tot de
voorgenomen deelacties behoort daarom een herziening van het
bestemmingsplan, die in volgend jaar door de raad zou kunnen worden
vastgesteld. Bedrijfs- en woonbestemmingen lopen nu nog vaak door
elkaar heen. Sanering van conflicterende belangen zou ook veel geld
gaan kosten.
Om tegemoet te komen aan de ondernemers in het havengebied, gaat een
uit 1999 stammende regel van de baan. Die regel werd toen door het
college vastgesteld en luidt dat vanwege de noodzakelijke
herstructurering door de gemeente alleen wordt meegewerkt aan plannen
die een looptijd hebben tot maximaal 2010. Omdat het herziene
bestemmingsplan echter voldoende toetsingskader biedt, is zo'n
beperking niet meer nodig.
Het wegwerken van onderhoudsachterstanden gaat zeker een miljoen euro
kosten. Dat geld is vooralsnog vanuit de reguliere budgetten niet
beschikbaar. Om het onderhoud toch zoveel mogelijk op peil te houden,
komt er nog dit jaar een beheerprogramma voor de komende vier jaren.
Bij de komende begroting zullen voorstellen worden gedaan voor het
dagelijks en groot onderhoud.
Voor het benodigde geld vindt een intensieve lobby plaats onder
mogelijke subsidiegevers. Zo bezocht de Kamercommissie EZ vorig jaar
het havengebied, werd ruim twee miljoen van de provincie binnengehaald
en wordt ook van de Europese Unie een soortgelijk bedrag gevraagd.