Gemeente Enschede

B. en W.-bericht 2003- 01

Collegevergadering van dinsdag 7 januari 2002

College kiest vier kunstgrasaccommodaties

Het college van burgemeester en wethouders heeft vier sportaccommodaties geselecteerd die in aanmerking komen voor een voetbalveld van kunstgras. Het college doet dat in de notitie `Kunstgras in Enschede'. Aangewezen zijn de accommodaties Spolmink (Lonneker), Vogido, Schreurserve en het Diekmangebied. Indien de notitie op drie maart in de gemeenteraad wordt goedgekeurd kunnen de eerste kunstgrasvelden al in augustus 2003 in gebruik worden genomen.

De geselecteerde accommodaties voldoen volgens het college het beste aan de criteria die de gemeente voor de aanleg van kunstgrasvelden in de betreffende notitie heeft geformuleerd. Vooral sportaccommodaties die kampen met onder andere capaciteitsproblemen en beperkte uitbreidingsmogelijkheden komen voor kunstgras in aanmerking. Ook de aanwezigheid van veel potentiële gebruikers buiten de voetbalverenigingen om is een belangrijk criterium. De accommodatie Spolmink is onder andere aangewezen omdat de voetbalvereniging LSV er al jaren een capaciteitstekort in zowel wedstrijd- als trainingsvelden kent. Uitbreiding is onbespreekbaar omdat het complex grenst aan een ecologisch waardevolle es. Een vergelijkbare situatie doet zich voor bij de steeds groter wordende voetbalvereniging Vogido, wier complex is ingesloten in een woonwijk. Capaciteitsproblemen doen zich ook voor bij het door de verenigingen Vosta en Sparta Enschede bespeelde complex Schreurserve. Vooral voor de toekomst wordt een toenemende druk op de capaciteit verwacht, met name door de ontwikkeling van het stedelijk plan Groot Roombeek.

Voldoende capaciteit is er nog in het Diekmangebied waar de voetbalverenigingen Zuid Eschmarke, De Tubanters, Sportclub Enschede en binnenkort PW actief zijn. Echter, in de toekomst verdwijnt daar een veld. Tevens geeft een kunstgrasveld op het Diekman een extra impuls aan de ontwikkeling van het Diekmangebied tot grootstedelijk sport-, recreatie- en vrijetijdsgebied. Rondom het Diekmanterrein zijn er ook veel potentiele medegebruikers aanwezig zoals het AZC, de openbare basisschool Willem Wilmink, het Bonhoeffer College en wellicht in de toekomst de scholingsboulevard.

Voor het Enschedese kunstgrasbeleid is in september geld gereserveerd in de programmabegroting 2003. Het vrijwel onderhoudsvrije kunstgras (waarvan de speltechnische eigenschappen nagenoeg hetzelfde zijn als die van een gewoon voetbalveld) maakt immers een veel betere benutting van voetbalvelden mogelijk. Meer sportbeoefenaren kunnen er gebruik van maken en kunstgras betekent een geringer beslag op kostbare ruimte (de capaciteit van een kunstgrasvoetbalveld is te vergelijken met die van twee natuurgrasvelden).

---

Milieueffectrapportage voor bedrijventerrein Usseler es B en W zullen de gemeenteraad vragen akkoord te gaan met het opstarten van de procedure voor een milieueffectrapportage (m.e.r.) voor het bedrijventerrein Usseler es. Vanwege de gevoeligheid én de omvang van het gebied, kiest het college ervoor om op vrijwillige basis alvast een m.e.r. procedure op te starten en niet af te wachten tot de gemeente eventueel door de rijksoverheid hiertoe wordt verplicht. De m.e.r. procedure zal alleen betrekking hebben op de inrichting van het bedrijventerrein, niet op de locatiekeuze. In 2004 zal naar verwachting de procedure voor het bestemmingsplan van start gaan. De start van een m.e.r. procedure betekent tevens de start van de belangrijke definitiefase in het project. Tussen nu en april 2004 zullen Kadernotitie en Plan van Aanpak op tafel moeten komen. Dat gebeurt in twee deelfasen. Tot december van dit jaar worden allerlei mogelijke knelpunten en randvoorwaarden aan mogelijke locaties binnen het totale zoekgebied globaal geïnventariseerd. Ook wordt bepaald waar het modern gemengd bedrijventerrein in ieder geval niet moet komen. Daarna wordt de uiteindelijke locatie van het bedrijventerrein bepaald. Dit zal gebeuren in directe samenwerking met belanghebbenden, waaronder naast het bedrijfsleven en de Kamer van Koophandel, ook de omwonenden, grondeigenaren en Vereniging tot Behoud Usseler es, het Groenberaad en het Platform Duurzaam Enschede.

---

Bouwteam moet rioolgemaal nieuwbouw Grolsch versneld realiseren De gemeente gaat een speciaal bouwteam oprichten om een gemaal te ontwerpen, te bouwen en te programmeren voor de nieuwe Grolsch-brouwerij. Met het bouwen van het gemaal is wel enige haast geboden.
Het oorspronkelijke idee was een rioolgemaal te ontwikkelen dat naast het afvalwater van de Grolsch, ook het afvalwater van Boekelo, Texoprint en de industriegebieden Kleine Plooij en de Marssteden kon afvoeren. Nu onlangs is gebleken dat de benodigde grond daarvoor niet kan worden aangekocht, is er alleen ruimte voor de bouw van een gemaal voor de Grolsch. Naar verwachting moet nog voor de zomervakantie afval- en proceswater van de brouwerij naar de rioolwaterzuivering kunnen worden afgevoerd. Normaal gesproken vraagt de gemeente voor dergelijke projecten meerdere offertes aan. Onder invloed van de tijdsdruk heeft het college van B en W toestemming verleend om in plaats daarvan een speciaal bouwteam te formeren. Dit bouwteam zal bestaan uit een aannemer, een adviseur, een pompenleverancier, een leverancier van besturingssystemen, het Waterschap en de Gasunie. Met de bouw van rioolgemaal is zo'n 1,2 miljoen euro gemoeid.
---

Havengebied: college kiest voor `haalbaar en betaalbaar' Het havengebied in Enschede is verouderd en dringend toe aan herstructurering. Volledige herstructurering is echter alleen betaalbaar met flinke subsidies. Zolang die niet binnen zijn, wil de gemeente zich richten op acties die `haalbaar en betaalbaar' zijn. Daaronder vallen een herziening van het sterk verouderde bestemmingsplan; het inlopen van achterstanden in het beheer en onderhoud en de opheffing van knelpunten op strategische locaties in het havengebied. Voor dit laatste werd onlangs wel 2,14 mln subsidie van de provincie ontvangen.
De plannen met het havengebied passen binnen de doelstelling van efficiënter gebruik van bestaande bedrijventerreinen. Om dat doel te kunnen bereiken is een sterke verbetering van de fysieke kwaliteit en verplaatsing van een aantal bedrijven nodig. In de meest vergaande vorm is zo'n herstructurering momenteel onbetaalbaar. Tot de voorgenomen deelacties behoort daarom een herziening van het bestemmingsplan, die in volgend jaar door de raad zou kunnen worden vastgesteld. Bedrijfs- en woonbestemmingen lopen nu nog vaak door elkaar heen. Sanering van conflicterende belangen zou ook veel geld gaan kosten.
Om tegemoet te komen aan de ondernemers in het havengebied, gaat een uit 1999 stammende regel van de baan. Die regel werd toen door het college vastgesteld en luidt dat vanwege de noodzakelijke herstructurering door de gemeente alleen wordt meegewerkt aan plannen die een looptijd hebben tot maximaal 2010. Omdat het herziene bestemmingsplan echter voldoende toetsingskader biedt, is zo'n beperking niet meer nodig.
Het wegwerken van onderhoudsachterstanden gaat zeker een miljoen euro kosten. Dat geld is vooralsnog vanuit de reguliere budgetten niet beschikbaar. Om het onderhoud toch zoveel mogelijk op peil te houden, komt er nog dit jaar een beheerprogramma voor de komende vier jaren. Bij de komende begroting zullen voorstellen worden gedaan voor het dagelijks en groot onderhoud.
Voor het benodigde geld vindt een intensieve lobby plaats onder mogelijke subsidiegevers. Zo bezocht de Kamercommissie EZ vorig jaar het havengebied, werd ruim twee miljoen van de provincie binnengehaald en wordt ook van de Europese Unie een soortgelijk bedrag gevraagd.