PERSBERICHT
Nummer: 004
Datum: 8 januari
Centrale as N356 belangrijke stap verder
Het plan om de Centrale As in Noordoost Fryslân op te waarderen tot autoweg is een belangrijke stap verder gekomen. De N356 die van Dokkum via Veenwouden, Burgum, Nijega/Garijp naar de N31 (Waldwei) loopt, is de belangrijkste verkeersader in dit gebied. Om de bereikbaarheid van Noordoost Fryslan én de verkeersveiligheid te bevorderen, is het plan de weg op te waarderen van een 80 km-weg tot een 100 kilometer snelweg.
Gedeputeerde Staten hebben vandaag ingestemd met de Nota Richtlijnen in het kader van de Tracé/MER studie. In deze nota is opgenomen welke varianten worden bestudeerd en welke aspecten daarbij zullen worden meegenomen. In de nota is ook aangegeven hoe met de inspraakreacties op de Startnotitie wordt omgegaan.
Daarnaast hebben GS ingestemd met het voorstel aan PS om een overeenkomst te sluiten met de gemeenten Dongeradeel, Dantumadeel en Tytsjerksteradiel. In deze overeenkomst worden afspraken gemaakt over onder meer projectaanpak, financiering van de planvorming, en de investering.
Voor de planvoorbereiding wordt een bedrag gereserveerd van ¤ 4 miljoen ex btw.
De drie betrokken gemeenten betalen hiervan de helft. De totale investeringskosten bedragen ongeveer ¤ 152 miljoen. De drie gemeenten dragen ieder iets meer dan ¤ 10 miljoen bij aan de totale kosten. De provincie draagt een krappe ¤ 47 miljoen bij; de rest van de financiering moet uit middelen komen van het Rijk.
Op 5 februari wordt het voorstel aan Provinciale Staten voorgelegd. Daarnaast ligt de besluitvorming voor in de college's en raden van de betrokken gemeenten. De Centrale As wordt naar verwachting tussen 2006 en 2015 gerealiseerd.
MER/tracé-studie
In de MER/tracé-studie wordt, zoals gebruikelijk, nagegaan in hoeverre optimalisering van de N356 de huidige verkeersproblemen duurzaam veilig op kan lossen. Daarnaast wordt onderzocht in hoeverre en op welke wijze de bestaande tracé's op de Centrale As geoptimaliseerd kunnen worden en welke milieuvriendelijke alternatieven er zijn.
In de nota richtlijnen wordt voorgesteld geen apart onderzoek te doen naar de ondertunneling van de traversen Damwoude en Burgum. De kosten hiervoor zijn geschat op respectievelijk ¤ 90 en ¤ 113 miljoen. Deze kosten zijn tezamen met de rest van de Centrale As niet financierbaar. De kosten voor een rondweg op dit traject zijn aanzienlijk lager, variërend tussen de ¤ 27 en 45 miljoen. Ook een Oostelijke rondweg voor Burgum en een rondweg te Dokkum worden niet meegenomen. Een rondweg ten Oosten van Burgum komt te ver af te liggen van de bestaande bestemmingsgebieden. In de structuurvisie van de gemeente Dongeradeel is al een tracé voor de rondweg Dokkum opgenomen dat voldoende aansluiting geeft op de Centrale As. Verder wordt voorgesteld om geen noordelijke rondweg Veenwouden in de studie te betrekken.
Voor informatie over dit persbericht kunt u bellen met Communicatie en Externe Betrekkingen van de provincie Fryslân, tel. nr. 058 292 5735 (Jolanda Ubels) Dit persbericht is ook te vinden via internet, www.fryslan.nl