7-1-2003
De nieuwe Volkswagen Multivan de highlights van de ultieme
MPV
Met trots presenteert Volkswagen de ultieme MPV: de Volkswagen
Multivan. Deze zevenzitter zal als basis fungeren voor de nieuwe
generatie van de Volkswagen Transporter, die in zijn huidige vorm al
jaren de meest verkochte bedrijfswagen is.
Veelzijdig op ieder gebied
Met een lengte van 4,89 meter en een breedte van 1,91 meter heeft de
Multivan ruwweg dezelfde afmetingen als een stationwagon. Maar door de
hoogte van 1,94 meter en het variabele interieur biedt de Multivan
veel extra toepassingsmogelijkheden. De belangrijkste basis voor de
veelzijdigheid van het interieur is het railsysteem dat in de vloer is
geïntegreerd. Hierop kunnen aparte stoelen, een lig-/zitbank en een
tafel op elke gewenste positie achterin worden opgesteld. Dat biedt
tal van variatiemogelijkheden voor zowel vrijetijds- als zakelijk
gebruik. Optioneel zijn schuifdeuren aan beide zijden leverbaar
waardoor het MPV-karakter nog sterker wordt benadrukt.
Vijf nieuwe motoren
Vijf nieuwe motoren dragen, in combinatie met het geavanceerde
onderstel, bij aan de rijdynamiek van de Multivan. Daarmee voldoet de
Multivan aan de strenge eisen die de huidige bestuurder aan een
moderne personenauto stelt. De beide benzinemotoren leveren
respectievelijk 85 kW/115 pk en 170 kW/230 pk (V6). De drie krachtige
dieselmotoren leveren vermogens van 77 kW/104 pk, 96 kW/131 pk en 128
kW/174 pk. Naast de nieuwe viercilinder 1,9 TDI-motor zijn er twee
geheel nieuw ontwikkelde 2,5 liter vijfcilinder pompverstuiverdiesels
leverbaar met een maximum koppel van 340 of 400 Nm. Tot nu toe uniek
in het segment van de MPVs: alle vijf- en zescilinderuitvoeringen zijn
standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Optioneel is een zestraps automatische versnellingsbak met
tiptronic-functie leverbaar.
Veiligheid staat voorop
Vanzelfsprekend voldoet de nieuwe Multivan aan de strengste
veiligheidseisen. De standaarduitrusting omvat naast een vierkanaals
ABS ook EDS (elektronisch sperdifferentieel) en ASR
(aandrijfslipregeling). ESP (elektronisch stabilisatieprogramma) is
als meeruitvoering leverbaar (standaard op V6). De
veiligheidsfilosofie zet zich ook voort in het interieur. Voor alle
zitplaatsen achterin zijn driepuntsgordels in de stoel geïntegreerd en
bieden zo in elke positie optimale veiligheid. Bovendien beschikt de
Multivan over airbags voor bestuurder en voorpassagier. Optioneel zijn
zij-airbags achterin leverbaar.
Temperatuur gescheiden regelbaar
Het rijcomfort hangt sterk af van het klimaat in de auto. Daarom
kunnen de instellingen van de standaard airconditioning voor- en
achterin apart worden geregeld. Optioneel is een volautomatische
airconditioning (Climatronic) leverbaar.
Makkelijk en veilig communiceren
Duidelijke en veilige communicatie tussen de voorste en achterste
zitplaatsen was tot nu toe in MPVs niet altijd even goed mogelijk.
Daarom beleeft bij de nieuwe Multivan een nieuwe optie zijn
wereldpremière: het Digital Voice Enhancement (DVE). De zes microfoons
in de hemelbekleding en de luidsprekers van het audiosysteem maken een
gesprek zonder stemverheffing mogelijk. De bestuurder hoeft zich niet
meer om te draaien om achterin te worden verstaan, en spreekt gewoon
naar voren. Hetzelfde geldt voor alle andere inzittenden. Alles wat de
passagiers zeggen, wordt versterkt en via de luidsprekers van de
stereo-installatie weergegeven.
De Volkswagen Multivan wordt aan het begin van deze zomer in Nederland
verwacht. De prijzen zijn nog niet bekend.