EABel start per 6 januari 2003 (24-12-02)
FloraHolland start per 6 januari met EABel. EABel is een alternatief voor aanvoerders die geen gebruik maken van de Elektronische Aanvoerbrief (EAB). Met EABel wordt het toch mogelijk om de aanvoerinformatie honderd procent elektronisch aan te leveren. Hierdoor krijgen kopers een vroegtijdig, volledig en betrouwbaar inzicht in het aanbod.
Naar aanleiding van een succesvolle pilot, die liep van augustus tot eind oktober 2002, heeft FloraHolland besloten een levensvatbare dienst in de markt te zetten. Het is een kostendekkende dienst, waarbij een abonnement wordt afgesloten dat jaarlijks 35 euro kost en waarbij een prijs wordt gerekend van 0,70 per minuut. Deelnemers uit de pilot zijn enthousiast over het gemak en de gebruiksvriendelijkheid van de dienst. Bovendien scoort de betrouwbaarheidsindex (BI) EABel net zo goed als de BI EAB en blijkt EABel een goede opstap naar EAB. Dit sluit aan bij het streven van de FloraHolland naar 100 procent elektronische aanvoerinformatie. Om in de keten zo efficiënt mogelijk te kunnen werken, is het beschikbaar hebben van complete, vroegtijdige en juiste informatie essentieel. Als van elk product meteen de juiste elektronische informatie beschikbaar is, kunnen product en informatie losgekoppeld worden. Logistieke afhandeling en commerciële en administratieve verwerking kunnen dan onafhankelijk van elkaar plaatsvinden. Dat vergroot de snelheid en efficiency in de keten, en verkleint de kans op fouten. FloraHolland vindt volledige, vroegtijdige en betrouwbare elektronische informatie voor de verdere groei van de sierteeltsector een must.
Achtergrond
De basis voor alle elektronische informatie in de keten is de Elektronische Aanvoerbrief (EAB). Met de EAB levert de kweker, als eerste schakel, de informatie die verderop in de keten steeds opnieuw wordt gebruikt. Als deze informatie vroegtijdig beschikbaar is, kunnen de gegevens al voor het fysieke product er is, in de keten worden gebruikt voor in- en verkoop, logistiek en administratie. Elektronische aanvoerinformatie heeft ook voordelen voor de aanvoerders zelf. Klanten krijgen met elektronische informatie in een vroeger stadium inzicht in het beschikbare aanbod, wat de verkooppositie van de aanvoerders verbetert. FloraHolland is tien jaar geleden begonnen met de EAB. Omdat echter niet alle aanvoerders om praktische of financiële redenen in de gelegenheid zijn met EAB te werken, is EABel ontwikkeld. Aanvoerders die niet met de EAB werken, of te maken hebben met calamiteiten, kunnen hun informatie hiermee toch op een gemakkelijke manier elektronisch beschikbaar stellen. Het callcenter verwerkt hun telefonische aanvoerinformatie tot elektronische informatie.
Invoering EABel
Kwekers die aanvoeren op de vestigingen Naaldwijk en Bleiswijk kunnen per 6 januari gebruikmaken van EABel. Eind januari kunnen de aanvoerders van de vestigingen Rijnsburg en Eelde deelnemen.