06-01-2003
Ruimere openingstijden Burgerzaken
Met ingang van 1 januari zijn de openingstijden bij de afdeling
Burgerzaken verruimd. De inwoners van de gemeente Best kunnen voortaan
ook op woensdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur bij de afdeling
Burgerzaken terecht. De verruiming van de openingstijden geldt alleen
voor deze afdeling! Voor alle andere afdelingen blijven de
openingstijden ongewijzigd: maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot
12.30 uur en op dinsdag ook van 14.00 tot 18.00 uur (Sociale Zaken en
loket Huursubsidie tot 16.00 uur).
Met deze maatregel wil de gemeente de dienstverlening verbeteren.
Gedurende het afgelopen jaar waren er lange wachttijden bij de
afdeling Burgerzaken. De reden hiervan is onder meer een wijziging in
de Paspoortwetgeving. Om de identiteit van een kind te kunnen
vaststellen, moet het kind aanwezig zijn bij de aanvraag om het te
laten bijschrijven in het paspoort van één van de ouders. Voorheen was
dat niet nodig. De procedure vereist verder dat van ieder bij te
schrijven kind een pasfoto wordt overgelegd en bovendien is
schriftelijke toestemming van de andere ouder en het legitimatiebewijs
van deze ouder vereist. Kortom: meer werk, dat aanmerkelijk meer tijd
vereist dan vroeger bij soortgelijke aanvragen. De openstelling op
woensdagmiddag geeft met name inwoners mét kinderen meer en beter
gelegenheid om documenten zoals paspoorten aan te vragen.