Persbericht
PERSBERICHT
Verregaande beperkingen belemmeren groei rotterdam airport
Rotterdam Airport, 3 januari 2003
In 2002 heeft Rotterdam Airport 706.189, dat wil zeggen 15% minder
passagiers vervoerd dan in het voorgaande jaar. In zijn Nieuwjaarstoespraak
noemde luchthavendirecteur mr. R.H.J. Wondolleck naast de conjuncturele
situatie de zeer verregaande beperkingen die Rotterdam Airport een jaar met
de nieuwe aanwijzing werden opgelegd als voornaamste oorzaak voor de daling
van het aantal passagiers. Zowel voor luchtvaartmaatschappijen als voor
passagiers werden de gebruiksmogelijkheden van Rotterdam Airport sterk
beperkt.
Door de nieuwe aanwijzing werd een limiet gesteld aan het totaal aantal
vluchten dat jaarlijks van en naar Rotterdam Airport mag worden uitgevoerd
en werden bovendien de openingstijden van de luchthaven voor vrijwel alle
vluchten beperkt tot de periode van 07.00 tot 23.00 uur. Volgens mr.
Wondolleck is de noodzaak voor dergelijke verregaande beperkingen door
technische innovatie en veranderd maatschappelijk inzicht echter inmiddels
allang achterhaald. Daarom pleitte hij in zijn nieuwjaarstoespraak voor een
spoedige versoepeling van de openingstijden op korte termijn en, voor de
langere termijn, voor een nieuwe aanwijzing die wel is toegesneden op de
vervoersbehoefte van stad en regio Rotterdam. Ook vanwege het feit dat
reizen via regionale luchthavens zowel voor zaken als voor
vakantiedoeleinden zich in een snel toenemende belangstelling van de
consument mag verheugen zijn ruimere gebruiksmogelijkheden dringend gewenst.
Dat de strenge regels door technische innovatie achterhaald zijn baseert
Wondolleck op het feit dat bijna alle vluchten van en naar Rotterdam
tegenwoordig met moderne en daardoor uiterst geluidsarme vliegtuigen worden
uitgevoerd. Dit soort vliegtuigen, zoals ingezet door bijvoorbeeld
Transavia, VLM en KLM Cityhopper, maken de verregaande operationele
beperkingen zoals die momenteel van kracht zijn overbodig. Voor wat betreft
de maatschappelijke ontwikkelingen wees Wondolleck op het feit dat met name
ook direct omwonenden, zoals herhaaldelijk uit onderzoek is gebleken, zeer
positief ten opzichte van de luchthaven staan. Dat de genoemde beperkingen
desondanks in 2001 van kracht werden is mede veroorzaakt door het feit dat
de zogeheten aanwijzingsprocedure zeer veel jaren in beslag heeft genomen.
De destijds door de gemeente geëiste maatregelen waren bedoeld om verouderde
en lawaaiige vliegtuigtypes van de luchthaven te weren. Dergelijke
vliegtuigen mogen echter sowieso niet meer in het Europese luchtruim
vliegen. De luchthaven prijst zich gelukkig met het feit dat het Rotterdamse
Gemeentebestuur de staatssecretaris van Verkeer enWaterstaat onlangs formeel
verzocht de gebruiksmogelijkheden van Rotterdam Airport in het belang van de
economische ontwikkelingen in de stad Rotterdam en de regio te verruimen en
daarmee ook het belang dat Rotterdam Airport voor de regionaal economische
ontwikkeling heeft ook ten volle onderschreef. Onlangs noemde burgemeester
Opstelten van Rotterdam zijn stad en regio niet alleen van nationaal maar
zelfs van internationaal belang.
Roland Wondolleck toonde zich een warm voorstander van de totstandkoming van
een constructieve dialoog met bestuurders van omliggende gemeentes en
deelgemeentes waarbij niet alleen gerechtvaardigde milieubelangen maar ook
de belangrijke invloed van de aanwezigheid van de luchthaven op het
vestigingsklimaat en daarmede de werkgelegenheid en de welvaart aan bod
dient te komen. Dit is tot nu toe niet of in onvoldoende mate het geval.
Zeer verheugd toonde de directeur zich met het feit dat het PvdA bestuur in
Zuid-Holland - op verzoek van haar leden - zich voor het eerst in jaren
positief over de exploitatie van de luchthaven uitspreekt en het tot voor
kort gevoerde anti-Rotterdam Airport beleid heeft losgelaten. Het officiële
PvdA standpunt luidt nu dat Rotterdam Airport toegevoegde waarde heeft voor
de economische ontwikkeling van de stad Rotterdam en de omliggende regio.
Volgens Wondolleck getuigt dit standpunt van visie en maatschappelijke
realiteitszin.
Volgens de directeur van Rotterdam Airport stond 2002 voorts in het teken
van een verdere aanscherping van het veiligheids- en beveiligingsbeleid.
Rotterdam Airport, een 100% dochter van Schiphol Group, heeft zich door
middel van een scherp omlijnd kwaliteitsconcept ten doel gesteld de beste
regionale luchthaven in zijn soort in Europa te worden. Ook het genoemde
toonaangevende veiligheids- en beveiligingsbeleid past in dit beeld.
Commerciële hoogtepunten in 2002 vormden het feit dat KLM Cityhopper een
Fokker 70 inzette op de route Rotterdam - Londen Heathrow en dat de
Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Welcome Air besloot naast vluchten naar
Innsbruck en Graz ook Hannover vanuit Rotterdam aan te gaan bieden.
Vooruitblikkend op het jaar 2003 toonde Mr. Wondolleck zich gematigd
optimistisch, waarbij de start van de nieuwe lijndienstverbinding Rotterdam
- Milaan per 13 januari door VLM Airlines en Azzurra Air een goed begin van
het nieuwe jaar vormt. Voor het jaar 2003 is een stijging van het aantal
passagiers met circa 8% voorzien.
Noot voor de redactie,