AutoRai

3-1-2003

Mercedes E-Klasse Combi: debuut in Detroit

Geavanceerde techniek, oogstrelend design, een uitgebreide standaarduitrusting en een ingenieus interieur zijn enkele bijzondere kenmerken van de nieuwe E-Klasse Combi die begin januari 2003 zijn wereldpremière beleeft op de North American International Motor Show in Detroit.
De dynamische, elegante combi-versie is de jongste toevoeging aan de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse modelreeks. De nieuwe combi komt in maart 2003 op de markt, nadat de sedan al in de lente van 2002 met succes werd geïntroduceerd. De combi borduurt voort op het succes van het voorgaande combi-model, dat met ruim 266.000 exemplaren in zeven jaar tijd een van de bestverkochte stationwagens in zijn segment ter wereld was.

Net als de eerder geïntroduceerde sedan, brengt de nieuwe E-Klasse Combi exclusieve technologie van het hoogste niveau. Het uitrustingspakket van de combi laat zich lezen als een opsomming van mijlpalen uit de automobielhistorie, met onder meer Sensotronic Brake Control (SBC) het elektrohydraulische remsysteem dat nu gemaksfuncties omvat zoals SBC hold en SBC stop alsmede een luchtgeveerde achterwielophanging met niveauregeling, adaptieve airbags voorin, tweetraps gordelspanningbegrenzers en grote window-airbags, om slechts enkele van de meer dan twintig noviteiten te noemen die deel uitmaken van de standaarduitrusting.

Andere hoogwaardige systemen die als optie leverbaar zijn in de nieuwe combi zijn de AIRMATIC DC luchtvering, het COMAND bedieningssysteem met DVD-speler, de THERMOTRONIC, automatische vierzône airconditioning en de dynamische, multi-contour stoel die zich automatisch aanpast aan de actuele rijomstandigheden.

Tot de belangrijke vernieuwingen die in de nieuwe E-Klasse Combi hun opwachting maken, behoren bi-xenon koplampen met actieve bochtenverlichting dat de lichtbundel met de bocht laat meedraaien waardoor de bestuurder in bochten een veel beter zicht heeft en de hydraulisch bedienbare EASY-PACK 5e deur die met één druk op de knop geopend of gesloten kan worden.

Een nieuwe dimensie in praktisch gebruik en veelzijdigheid Het EASY-PACK systeem is het antwoord van Mercedes-Benz op de vraag naar een vernuftig laadmanagement, met een groot aantal detailverbeteringen waardoor de veelzijdigheid, bruikbaarheid en veiligheid van de nieuwe combi aanzienlijk worden vergroot. Een belangrijk kenmerk van het EASY-PACK systeem is de nieuw ontwikkelde, in assymetrische delen neerklapbare achterbank die met enkele simpele handelingen geheel naar voren kan worden geklapt, waardoor een grote, vlakke laadvloer ontstaat. Het laadvolume bedraagt tussen de 690 en 1950 liter (VDA-methode), afhankelijk van de stand van de achterzittingen. Wanneer ook de opbergruimte in de uitsparing van het reservewiel wordt benut, kan de nieuwe E-klasse maximaal 90 liter (circa 15 procent) méér vervoeren dan zijn voorganger.

Een andere noviteit in de stationwagen betreft de hydraulisch bedienbare EASY-PACK bagagevloer (als optie leverbaar), welke met één druk op de knop 400 mm naar achteren verschoven kan worden om het in- en uitladen van zware voorwerpen te vergemakkelijken. Mercedes-Benz heeft ook een speciale EASY-PACK bevestigingsset (Fixkit) ontwikkeld waarmee het bagagecompartiment naar wens kan worden afgescheiden en waarmee tevens de lading veilig kan worden vastgezet. De kit bestaat uit telescoop stangen, een oprolbare gordel, vier vastzetogen en verschuifbare bevestigingselementen die op twee aluminium rails kunnen worden vastgeklikt.

Dankzij het royale ruimteaanbod en de ingenieuze gebruiksmogelijkheden, kan de nieuwe combi zonder problemen voor een groot aantal uiteenlopende vervoerstaken worden ingezet: de combi is de ideale partner, zowel zakelijk als privé. Het laadvermogen bedraagt 575 kg. Met zijn lengte van 4850 mm is de E-Klasse Combi 32 mm langer dan de sedan-versie, een gevolg van de grotere achteroverhang. De wielbasis is met 2854 mm ten opzichte van de sedan versie onveranderd gebleven. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe combi 11 mm langer en 23 mm breder en is zijn wielbasis met 21 mm toegenomen.

CDI-dieselmotoren met hoger motorvermogen en hoger koppel Bij zijn introductie staan voor de nieuwe E-Klasse Combi drie benzinemotoren en drie CDI-dieselmotoren ter beschikking, met motorvermogens die variëren van 110 kW/150 pk tot 150 kW/204 pk. De E 220 CDI, E 270 CDI en E 320 CDI modellen worden aangedreven door geavanceerde common-rail motoren van de tweede generatie die tot wel acht procent méér koppel en circa vijf procent méér motorvermogen leveren dan de CDI-motoren in de voorgaande modellen. Gemeten over een afstand van 100 kilometer is een brandstofbesparing haalbaar van maximaal 0,6 liter. Het vlaggenschip bij de dieselvarianten de E 320 CDI levert een koppel van 500 Nm bij slechts 1800 toeren per minuut, hetgeen zonder meer indrukwekkend genoemd mag worden.

De reeks benzinemotoren van Mercedes-Benz bestaat uit twee zescilinder varianten de E 240 en E 320 en een nieuw ontwikkelde viercilinder versie met het unieke TWINPULSE systeem. De viercilinder krachtbron is uitgerust met een compressor, interkoeler, vier kleppen per cilinder, variabele kleptiming en een Lanchester balansas teneinde het brandstofverbruik te verminderen en het rijcomfort en de souplesse te verhogen. De nieuwe E 200 KOMPRESSOR met een motorvermogen van 120 kW/163 pk verbruikt slechts 9,1 liter euro loodvrij per 100 km (NEDC mix), een halve liter minder dan het vorige model.

Standaard niveauregeling met luchtvering
Het onderstel van de nieuwe combi is in grote lijnen gebaseerd op het geavanceerde onderstel van de E-Klasse sedan, waardoor veiligheid, wendbaarheid en comfort op een bijzonder hoog niveau staan. De ruimtelijke geleide achterwielophanging is geheel van aluminium en standaard voorzien van een niveauregeling. In tegenstelling tot het voorheen gemonteerde hydropneumatische systeem, wordt de carrosserie bij de nieuwe ophanging gedragen door luchtveren die een niveauregeling mogelijk maken die onafhankelijk is van de belading. Dit houdt in dat de veerweg van de achteras gelijkblijft, ongeacht de belading, waardoor te allen tijde een optimaal rijcomfort wordt geboden.

Als optie verkrijgbaar voor de E-Klasse Combi is de AIRMATIC DC luchtvering die de werking van de schokdempers en veerafstelling continu aan de actuele rijomstandigheden aanpast.

Drie verschillende design- en uitrustingsniveaus Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de klant, zijn er drie verschillende design- en uitrustingsniveaus verkrijgbaar, te weten CLASSIC, ELEGANCE en AVANTGARDE. Zelfs het basismodel CLASSIC beschikt standaard over een radio/CD-combinatie, automatische airconditioning, Sensotronic Brake Control, zij-airbags, window-airbags, houtafwerking, lichtmetalen wielen en nog een veelvoud van zaken die het comfort en de veiligheid ten goede komen.

De ELEGANCE line doet zijn naam eer aan dankzij de smaakvolle chroomaccenten op bumpers, stootlijsten, deurgrepen en zijn grille met lamellen in de kleur Atlas-grijs. De AVANTGARDE line onderscheidt zich nog door zijn specifieke, sportief vormgegeven bumpers en zijskirts en zijn dashboardinstrumenten met witte wijzerplaten. Krachtige bi-xenonkoplampen en LED-remlichten zijn eveneens standaard op de AVANTGARDE line.