3-1-2003
Mercedes E-Klasse Combi: debuut in Detroit
Geavanceerde techniek, oogstrelend design, een uitgebreide
standaarduitrusting en een ingenieus interieur zijn enkele bijzondere
kenmerken van de nieuwe E-Klasse Combi die begin januari 2003 zijn
wereldpremière beleeft op de North American International Motor Show
in Detroit.
De dynamische, elegante combi-versie is de jongste toevoeging aan de
nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse modelreeks. De nieuwe combi komt in
maart 2003 op de markt, nadat de sedan al in de lente van 2002 met
succes werd geïntroduceerd. De combi borduurt voort op het succes van
het voorgaande combi-model, dat met ruim 266.000 exemplaren in zeven
jaar tijd een van de bestverkochte stationwagens in zijn segment ter
wereld was.
Net als de eerder geïntroduceerde sedan, brengt de nieuwe E-Klasse
Combi exclusieve technologie van het hoogste niveau. Het
uitrustingspakket van de combi laat zich lezen als een opsomming van
mijlpalen uit de automobielhistorie, met onder meer Sensotronic Brake
Control (SBC) het elektrohydraulische remsysteem dat nu gemaksfuncties
omvat zoals SBC hold en SBC stop alsmede een luchtgeveerde
achterwielophanging met niveauregeling, adaptieve airbags voorin,
tweetraps gordelspanningbegrenzers en grote window-airbags, om slechts
enkele van de meer dan twintig noviteiten te noemen die deel uitmaken
van de standaarduitrusting.
Andere hoogwaardige systemen die als optie leverbaar zijn in de nieuwe
combi zijn de AIRMATIC DC luchtvering, het COMAND bedieningssysteem
met DVD-speler, de THERMOTRONIC, automatische vierzône airconditioning
en de dynamische, multi-contour stoel die zich automatisch aanpast aan
de actuele rijomstandigheden.
Tot de belangrijke vernieuwingen die in de nieuwe E-Klasse Combi hun
opwachting maken, behoren bi-xenon koplampen met actieve
bochtenverlichting dat de lichtbundel met de bocht laat meedraaien
waardoor de bestuurder in bochten een veel beter zicht heeft en de
hydraulisch bedienbare EASY-PACK 5e deur die met één druk op de knop
geopend of gesloten kan worden.
Een nieuwe dimensie in praktisch gebruik en veelzijdigheid
Het EASY-PACK systeem is het antwoord van Mercedes-Benz op de vraag
naar een vernuftig laadmanagement, met een groot aantal
detailverbeteringen waardoor de veelzijdigheid, bruikbaarheid en
veiligheid van de nieuwe combi aanzienlijk worden vergroot. Een
belangrijk kenmerk van het EASY-PACK systeem is de nieuw ontwikkelde,
in assymetrische delen neerklapbare achterbank die met enkele simpele
handelingen geheel naar voren kan worden geklapt, waardoor een grote,
vlakke laadvloer ontstaat. Het laadvolume bedraagt tussen de 690 en
1950 liter (VDA-methode), afhankelijk van de stand van de
achterzittingen. Wanneer ook de opbergruimte in de uitsparing van het
reservewiel wordt benut, kan de nieuwe E-klasse maximaal 90 liter
(circa 15 procent) méér vervoeren dan zijn voorganger.
Een andere noviteit in de stationwagen betreft de hydraulisch
bedienbare EASY-PACK bagagevloer (als optie leverbaar), welke met één
druk op de knop 400 mm naar achteren verschoven kan worden om het in-
en uitladen van zware voorwerpen te vergemakkelijken. Mercedes-Benz
heeft ook een speciale EASY-PACK bevestigingsset (Fixkit) ontwikkeld
waarmee het bagagecompartiment naar wens kan worden afgescheiden en
waarmee tevens de lading veilig kan worden vastgezet. De kit bestaat
uit telescoop stangen, een oprolbare gordel, vier vastzetogen en
verschuifbare bevestigingselementen die op twee aluminium rails kunnen
worden vastgeklikt.
Dankzij het royale ruimteaanbod en de ingenieuze
gebruiksmogelijkheden, kan de nieuwe combi zonder problemen voor een
groot aantal uiteenlopende vervoerstaken worden ingezet: de combi is
de ideale partner, zowel zakelijk als privé. Het laadvermogen bedraagt
575 kg. Met zijn lengte van 4850 mm is de E-Klasse Combi 32 mm langer
dan de sedan-versie, een gevolg van de grotere achteroverhang. De
wielbasis is met 2854 mm ten opzichte van de sedan versie onveranderd
gebleven. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe combi 11 mm
langer en 23 mm breder en is zijn wielbasis met 21 mm toegenomen.
CDI-dieselmotoren met hoger motorvermogen en hoger koppel Bij zijn introductie staan voor de nieuwe E-Klasse Combi drie benzinemotoren en drie CDI-dieselmotoren ter beschikking, met motorvermogens die variëren van 110 kW/150 pk tot 150 kW/204 pk. De E 220 CDI, E 270 CDI en E 320 CDI modellen worden aangedreven door geavanceerde common-rail motoren van de tweede generatie die tot wel acht procent méér koppel en circa vijf procent méér motorvermogen leveren dan de CDI-motoren in de voorgaande modellen. Gemeten over een afstand van 100 kilometer is een brandstofbesparing haalbaar van maximaal 0,6 liter. Het vlaggenschip bij de dieselvarianten de E 320 CDI levert een koppel van 500 Nm bij slechts 1800 toeren per minuut, hetgeen zonder meer indrukwekkend genoemd mag worden.
De reeks benzinemotoren van Mercedes-Benz bestaat uit twee zescilinder varianten de E 240 en E 320 en een nieuw ontwikkelde viercilinder versie met het unieke TWINPULSE systeem. De viercilinder krachtbron is uitgerust met een compressor, interkoeler, vier kleppen per cilinder, variabele kleptiming en een Lanchester balansas teneinde het brandstofverbruik te verminderen en het rijcomfort en de souplesse te verhogen. De nieuwe E 200 KOMPRESSOR met een motorvermogen van 120 kW/163 pk verbruikt slechts 9,1 liter euro loodvrij per 100 km (NEDC mix), een halve liter minder dan het vorige model.
Standaard niveauregeling met luchtvering
Het onderstel van de nieuwe combi is in grote lijnen gebaseerd op het
geavanceerde onderstel van de E-Klasse sedan, waardoor veiligheid,
wendbaarheid en comfort op een bijzonder hoog niveau staan. De
ruimtelijke geleide achterwielophanging is geheel van aluminium en
standaard voorzien van een niveauregeling. In tegenstelling tot het
voorheen gemonteerde hydropneumatische systeem, wordt de carrosserie
bij de nieuwe ophanging gedragen door luchtveren die een
niveauregeling mogelijk maken die onafhankelijk is van de belading.
Dit houdt in dat de veerweg van de achteras gelijkblijft, ongeacht de
belading, waardoor te allen tijde een optimaal rijcomfort wordt
geboden.
Als optie verkrijgbaar voor de E-Klasse Combi is de AIRMATIC DC
luchtvering die de werking van de schokdempers en veerafstelling
continu aan de actuele rijomstandigheden aanpast.
Drie verschillende design- en uitrustingsniveaus Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de klant, zijn er drie verschillende design- en uitrustingsniveaus verkrijgbaar, te weten CLASSIC, ELEGANCE en AVANTGARDE. Zelfs het basismodel CLASSIC beschikt standaard over een radio/CD-combinatie, automatische airconditioning, Sensotronic Brake Control, zij-airbags, window-airbags, houtafwerking, lichtmetalen wielen en nog een veelvoud van zaken die het comfort en de veiligheid ten goede komen.
De ELEGANCE line doet zijn naam eer aan dankzij de smaakvolle
chroomaccenten op bumpers, stootlijsten, deurgrepen en zijn grille met
lamellen in de kleur Atlas-grijs. De AVANTGARDE line onderscheidt zich
nog door zijn specifieke, sportief vormgegeven bumpers en zijskirts en
zijn dashboardinstrumenten met witte wijzerplaten. Krachtige
bi-xenonkoplampen en LED-remlichten zijn eveneens standaard op de
AVANTGARDE line.