Nieuws
Vastgesteld inrichtingsplan en uitvoering Duurzame Inrichting De
Geer (Geplaatst in week 01-2003)
In het afgelopen jaar zijn door een aantal betrokkenen in een
voorlopig plan oplossingen voorgesteld voor een aantal knelpunten in
wijk De Geer. Van 26 september en tot en met 23 oktober 2002 heeft
het voorlopige plan ter inzage gelegen. De 14 inspraakreacties zijn,
waar mogelijk, verwerkt in een definitief plan; de insprekers krijgen
persoonlijk bericht van het inspraakresultaat.
Op 17 december 2002 heeft de gemeenteraad ¤ 52.200,-
beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het definitieve plan. Dit
definitieve plan is gebaseerd op de volgende onderzoeksconclusies.
Onderzoeksconclusies
* Er is vanwege de bestaande 30 km inrichting en de hoge tevredenheid
over de wijk in vergelijking met andere wijken slechts een beperkt
aantal maatregelen nodig.
* De sociale veiligheid van de inrichting is voldoende, een fietspad
is matig verlicht.
* De zeer hoge waardering voor groen, speelvoorzieningen en de goede
opzet van de wijk maken aanpassingen van de opzet van de wijk in dit
project overbodig.
* Het centrale park mist de functie verblijven: zitgelegenheid
ontbreekt.
* Sluipverkeer is beperkt en blijft ruim beneden de norm, er zijn geen
maatregelen tegen sluipverkeer nodig.
* Gedrag: op enkele plekken wordt te hard gereden door buurtbewoners.
* Bestaande en nieuwe verkeersremmers dienen de verkeersveiligheid,
maar mogen een ander soort veiligheid, nl. de aanrijtijden van
hulpverlenersdiensten, niet tegenwerken.
* Er zijn over de gehele wijk genomen voldoende parkeerplaatsen.
* Gedrag: foutparkeren is niet nodig bij 18 % lege plaatsen.
* Op de centrale as van de wijk is de parkeerdruk hoger dan gemiddeld.
Er kunnen maximaal 10 extra parkeerplaatsen in de wijk komen zonder
het hooggewaardeerde beeld van de wijk aan te tasten.
* De Stichting Integratie Gehandicapten heeft knelpunten aangedragen
en is tevreden over de voorgestelde maatregelen.
* Het Bouwfonds is bereid extra maatregelen voor haar rekening te
nemen in het gebied dat nog niet aan de gemeente is overgedragen.
* Er dient naast de nu voorgestelde fysieke maatregelen ook een
gedragsverandering te komen door gewenning aan 30 km buurten,
bewonersparticipatie in toekomstig wijkbeheer en handhavend optreden
tegen met name te snel rijden en foutparkeren.
De onderzoeksconclusies zijn in het definitieve plan vertaald naar de
volgende maatregelen.
Inrichtingsmaatregelen
Het definitieve plan voorziet in de volgende maatregelen:
* snelheden: aanpassen en extra verkeersremmende maatregelen, model
`hulpverlenersdiensten-vriendelijk';
* overige verkeersveiligheid: verkeersgeleidende maatregelen zoals
voorrang, paaltjes;
* toegankelijkheidsmaatregelen: invalidenopritjes en verplaatsen
lichtmasten;
* sociale veiligheid: verlichting fietspad Remus naar garage Beijer;
* inrichting: plaatsen zitbanken in centrale parkstrook;
* parkeren: 10 extra parkeerplaatsen aanleggen rond centrale
parkstrook.
Informatie over het plan en de uitvoering
Het inspraaktraject is afgerond. Belangstellenden kunnen kennis nemen
van het vastgestelde eindresultaat van de gezamenlijke inspanningen
van wijkbewoners, instanties en de gemeente. Het definitieve plan is
nagenoeg gelijk aan het in de inspraak gelegen voorlopige plan. Het
definitieve plan ligt in het gemeentehuis van 3 tot en met 24 januari
2003 gedurende de openingstijden ter inzage bij het loket van de
afdeling Openbare Werken.
Het voorbereiden en de realisatie van de uitvoering zal in de eerste
helft van 2003 plaatsvinden. Via publicaties in deze krant en waar
nodig via huis-aan-huisbrieven zullen bewoners tijdig op de hoogte
worden gebracht van uitvoeringstijdstippen. Wij streven ernaar de
onvermijdelijke uitvoeringsoverlast voor de bewoners zoveel mogelijk
te beperken.
Als u nog vragen heeft over het project, dan kunt u contact opnemen
met projectleider
Hay Timmermans, tel. 0343 - 595 618.