Gemeente Wijk bij Duurstede

Nieuws

Vastgesteld inrichtingsplan en uitvoering Duurzame Inrichting De Geer (Geplaatst in week 01-2003)

In het afgelopen jaar zijn door een aantal betrokkenen in een voorlopig plan oplossingen voorgesteld voor een aantal knelpunten in wijk De Geer. Van 26 september en tot en met 23 oktober 2002 heeft het voorlopige plan ter inzage gelegen. De 14 inspraakreacties zijn, waar mogelijk, verwerkt in een definitief plan; de insprekers krijgen persoonlijk bericht van het inspraakresultaat.
Op 17 december 2002 heeft de gemeenteraad ¤ 52.200,- beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het definitieve plan. Dit definitieve plan is gebaseerd op de volgende onderzoeksconclusies.

Onderzoeksconclusies

* Er is vanwege de bestaande 30 km inrichting en de hoge tevredenheid over de wijk in vergelijking met andere wijken slechts een beperkt aantal maatregelen nodig.

* De sociale veiligheid van de inrichting is voldoende, een fietspad is matig verlicht.

* De zeer hoge waardering voor groen, speelvoorzieningen en de goede opzet van de wijk maken aanpassingen van de opzet van de wijk in dit project overbodig.

* Het centrale park mist de functie verblijven: zitgelegenheid ontbreekt.

* Sluipverkeer is beperkt en blijft ruim beneden de norm, er zijn geen maatregelen tegen sluipverkeer nodig.

* Gedrag: op enkele plekken wordt te hard gereden door buurtbewoners.
* Bestaande en nieuwe verkeersremmers dienen de verkeersveiligheid, maar mogen een ander soort veiligheid, nl. de aanrijtijden van hulpverlenersdiensten, niet tegenwerken.

* Er zijn over de gehele wijk genomen voldoende parkeerplaatsen.
* Gedrag: foutparkeren is niet nodig bij 18 % lege plaatsen.
* Op de centrale as van de wijk is de parkeerdruk hoger dan gemiddeld. Er kunnen maximaal 10 extra parkeerplaatsen in de wijk komen zonder het hooggewaardeerde beeld van de wijk aan te tasten.
* De Stichting Integratie Gehandicapten heeft knelpunten aangedragen en is tevreden over de voorgestelde maatregelen.
* Het Bouwfonds is bereid extra maatregelen voor haar rekening te nemen in het gebied dat nog niet aan de gemeente is overgedragen.
* Er dient naast de nu voorgestelde fysieke maatregelen ook een gedragsverandering te komen door gewenning aan 30 km buurten, bewonersparticipatie in toekomstig wijkbeheer en handhavend optreden tegen met name te snel rijden en foutparkeren.
De onderzoeksconclusies zijn in het definitieve plan vertaald naar de volgende maatregelen.

Inrichtingsmaatregelen
Het definitieve plan voorziet in de volgende maatregelen:
* snelheden: aanpassen en extra verkeersremmende maatregelen, model `hulpverlenersdiensten-vriendelijk';

* overige verkeersveiligheid: verkeersgeleidende maatregelen zoals voorrang, paaltjes;

* toegankelijkheidsmaatregelen: invalidenopritjes en verplaatsen lichtmasten;

* sociale veiligheid: verlichting fietspad Remus naar garage Beijer;
* inrichting: plaatsen zitbanken in centrale parkstrook;
* parkeren: 10 extra parkeerplaatsen aanleggen rond centrale parkstrook.

Informatie over het plan en de uitvoering
Het inspraaktraject is afgerond. Belangstellenden kunnen kennis nemen van het vastgestelde eindresultaat van de gezamenlijke inspanningen van wijkbewoners, instanties en de gemeente. Het definitieve plan is nagenoeg gelijk aan het in de inspraak gelegen voorlopige plan. Het definitieve plan ligt in het gemeentehuis van 3 tot en met 24 januari 2003 gedurende de openingstijden ter inzage bij het loket van de afdeling Openbare Werken.

Het voorbereiden en de realisatie van de uitvoering zal in de eerste helft van 2003 plaatsvinden. Via publicaties in deze krant en waar nodig via huis-aan-huisbrieven zullen bewoners tijdig op de hoogte worden gebracht van uitvoeringstijdstippen. Wij streven ernaar de onvermijdelijke uitvoeringsoverlast voor de bewoners zoveel mogelijk te beperken.

Als u nog vragen heeft over het project, dan kunt u contact opnemen met projectleider
Hay Timmermans, tel. 0343 - 595 618.